InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aften, wat kan je ertegen doen?

Aften, wat kan je ertegen doen?

Aften, wat kan je ertegen doen? Er bestaan diverse huismiddeltjes tegen aften die niet alleen helpen tegen de pijn, maar er er ook voor kunnen zorgen dat de aften sneller genezen.

Huismiddeltjes die de pijn van aften verzachten

Normaal gesproken hoeft men de kleine blaasjes in de mond niet te behandelen, maar niemand wil graag de onaangename pijn vrijwillig een tot twee weken verdragen. Dan gebruik je toch liever een medicijn of je probeert met huismiddeltjes de pijn van aften te verlichten. Er zijn verschillende middelen beschikbaar die een sneller herstel bewerkstelligen en de pijn draaglijk maken.

Hoe weet je dat je last van een aft hebt?

Of je überhaupt van doen hebt met een aft, een mondzweertje in de vorm van een blaasje op het mondslijmvlies, weet je pas wanneer je de symptomen van de kwaal kent. Typisch voor aften is de witte kleur van de kern van het blaasje, dat omringd is door een rode ontstoken rand. Meer informatie kan je ook aan je tandarts vragen.

Mogelijke oorzaken van aften

In het gunstigste geval komen aften maar incidenteel en niet altijd op dezelfde plaatsen voor, de zogenaamde solitaire aften. Maar aften kunnen ook een terugkerende, chronische karakter hebben. Ongeveer 20 procent van de bevolking lijdt ten minste eenmaal in het leven aan een aft. Aangenomen wordt dat aften een immuunreactie van het lichaam zijn, maar ook diverse andere oorzaken komen in aanmerking:

  • tekorten aan bepaalde voedingsstoffen zoals een ijzertekort, een tekort aan foliumzuur, pro-vitamine B12 of zink;
  • gevoeligheid voor bepaald voedsel
  • het roken van sigaretten;
  • psychische belasting en stress;
  • minimale maar voortdurende mechanische irritatie in de mond, bijvoorbeeld van kunstgebit of frame-prothesen;
  • erfelijke aanleg;
  • chemische irritatie veroorzaakt door ingrediënten

Kamilletinctuur, typisch huismiddel tegen aften

Tot de typische huismiddeltjes tegen aften behoort ongetwijfeld de kamilletinctuur. Zo'n tinctuur krijg je bijvoorbeeld in de apotheek of in een drogist en uiteraard kan je de tinctuur ook online kopen. Een potje van 100 ml. kost nauwelijks 12 euro. Maar het is ook mogelijk om kamilletinctuur zelf te maken. Indien je de mond enkele malen per dag spoelt met deze tinctuur, desinfecteer je niet alleen de mondholte, maar verlicht je ook de pijn terwijl de aften na een paar dagen verdwijnen.

Groene thee als remedie tegen aften

Een andere remedie tegen aften is groene thee. Groene thee bezit veel positieve eigenschappen. Zo kan bijvoorbeeld het cholesterolgehalte worden verlaagd of de bloedsuikerspiegel positief worden beïnvloed. Groene thee kan zelfs preventief werken tegen kanker en ook voor aften kunt u profiteren van diens kracht. Aangezien de thee niet gefermenteerd is, zijn alle waardevolle bestanddelen in de bladeren behouden, waaronder catechines. Deze bezitten antioxidantwerking en hebben een positief effect als je last hebt van aften. Drink enkele malen per dag een kopje groene thee en kauw daarna ook nog een of meer bladeren van de thee. Dat heeft een positief effect op de genezing van aften.

Citroensap helpt ook tegen aften

Naast kamilletinctuur en groene thee, telt ook citroensap tot de huismiddeltjes tegen aften. Verdun daartoe vers geperst citroensap één op één met lauw water. Voeg er vervolgens een theelepel honing aan toe en stip de aft enkele malen per dag met een wattenstaafje aan met het citroensap en de opgeloste honing.

Tea Tree Olie

Zeer goed bij de behandeling van aften werkt ook Tea Tree olie. Dompel daartoe een wattenstaafje kort onder in de olie en dep daarmee het blaasje. Maar bij de toepassing ervan moet je maar wees voorzichtig want Tea Tree olie in de mond is niet geheel ongevaarlijk. In het ergste geval kan het brandwonden of misselijkheid veroorzaken. Stip de zweertjes daarom maar heel licht aan met Tea Tree olie.

Vitamine C

Extra inname van 200 mg vitamine C per dag zou eveneens moeten helpen tegen aften. Bovendien kan je ook twee maal per dag een vitaminetablet vermalen en het poeder direct op de aft aanbrengen.
Gerelateerde artikelen
Huismiddeltjes tegen aftenAften zijn nare blaasjes in de mond die ondanks hun geringe grootte veel pijn kunnen veroorzaken. Aften behandelen kan m…
Wat zijn aften? Kleine mondzweertjesAften zijn pijnlijke zweertjes van het mondslijmvlies. Aften worden ook wel mondzweertjes genoemd. De aften kunnen voork…
Wanneer is het nodig aften te behandelen?Ongeveer één op de vijf mensen heeft wel eens last van aften. Een aft is een pijnlijk zweertje in de mond, op de tong of…
Aften in de mond behandelenAften in de mond behandelenAften zijn kleine zweertjes die ontstaan in je mond en zeer pijnlijk kunnen aanvoelen. De oorzaak van aften blijft nog s…
Aften in de mond, op tong: behandelen, besmettelijk, oorzaakAften in de mond, op tong: behandelen, besmettelijk, oorzaakAften in de mond of aften op de tong is een vervelende klacht. Wat zijn aften, zijn aften besmettelijk en wat is de oorz…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aften, wat kan je ertegen doen?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 02-10-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!