InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vinger of duim gebroken?

Vinger of duim gebroken?

Vinger of duim gebroken? Een gebroken vinger of duim moet altijd behandeld worden door een arts. Als de breuk niet behandeld wordt kunnen er vervelende complicaties optreden, die ook op lange termijn problemen kunnen opleveren. Een gebroken vinger of duim is pijnlijk. In het ziekenhuis wordt je vinger of duim in de goede stand gespalkt. Daarna moet de breuk genezen. Hoe herken je een gebroken vinger of duim? De botjes in de hand zorgen er (mede) voor dat je met je hand alles kan doen wat je handen zoal kunnen doen. Je kunt kracht zetten met je handen, maar ook heel kleine voorwerpen oprapen en vasthouden met je vingers en duim. Als je een vinger of duim breekt, is de functie van de hand dan ook tijdelijk helemaal uit evenwicht. De duimen hebben elk twee duimkootjes en de vingers elk drie vingerkootjes. Bij een gebroken vinger of gebroken duim kan een van die botjes gescheurd of gebroken zijn. Het is meestal nogal pijnlijk.

Vinger of duim breken, hoe?

Je kunt op veel manieren een vinger of duim breken. Door te vallen, te vechten, te slaan, te botsen, te sporten, noem maar op. Ook kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een zeer zwaar voorwerp op de hand valt waardoor botten ook versplinteren kunnen. Ernstige ongelukken kunnen uiteraard verschillende soorten botbreuken veroorzaken.

Hoe herken je een gebroken vinger of duim?

Bij een gebroken botje in een vinger of duim kan er sprake zijn van:
  • Pijn of gevoeligheid in de vinger of duim en de omgeving
  • Zwelling
  • Onvermogen om de vinger of duim of hand gewoon te kunnen bewegen
  • Vervormingen of stand-afwijkingen van de vinger of duim zijn mogelijk

Onderzoek bij een arts

Een arts zal bij een mogelijk breuk in een vinger of duim een aantal onderzoeken willen verrichten. Er wordt goed naar de hand gekeken en met de andere hand vergeleken. Je kunt gevraagd worden om een paar handelingen te verrichten met de hand. Bijvoorbeeld: het proberen te strekken van de vingers of juist een vuist proberen te maken. Bij het doen van dit soort handelingen wordt uiteraard niets geforceerd. Als het te veel pijn doet stop je gewoon. Als de arts twijfelt of er sprake is van een breuk, of als de arts wil weten op welke wijze het bot gebroken is, dan kan hij/zij besluiten dat er (röntgen)foto’s gemaakt moeten worden. Soms zijn botjes zo erg gebroken dat er een operatie nodig is om alle stukjes weer aan elkaar te zetten. Dan komen er schroefjes en plaatjes aan te pas die onder narcose worden aangebracht om de botjes weer aan elkaar te zetten.

Vinger of duim gebroken, wat nu?

Als de vinger of duim gebroken blijkt te zijn, dan zal de arts het bot of kootje weer in de goede stand terugplaatsen. Dit kan pijnlijk zijn maar een lokale verdoving wordt op verzoek wel gegeven. Als het bot weer in de goede stand staat wordt de vinger of duim gespalkt met een gipsspalkje.

Fixatie

Afhankelijk van de breuk en de plaats van de breuk kunnen ook andere vingers mee rechtgezet worden en vastgezet (door middel van intapen) aan de gebroken vinger vast. Dit wordt ook wel fixatie genoemd. Dit is voor extra ondersteuning voor de gebroken vinger en ook heeft het een gunstige invloed op de snelheid van genezing van de breuk. Je kunt dan dus de hele hand een tijdje niet echt gemakkelijk meer gebruiken. Onder de gipslaag kan bij herstellende breuken soms wat jeuk ontstaan waar je niet bij kunt. Dit is ergerlijk, maar niet ernstig. Indien mogelijk leg de arm 's nachts dan wat hoger als het lichaam, bijvoorbeeld op een stevig kussen. Hierdoor zal je minder last hebben van stuwing en pijn. Leg de hand naast je lichaam op een kussen, ietsje hoger dan je gewend bent, in een houding die voor jou prettig aanvoelt, goed ondersteund onder de gehele arm en hand. (Niet van toepassing als een arts je aanraadt anders te handelen)

Wanneer moet je opnieuw de dokter bellen?

Als je vinger of duim eenmaal gespalkt is, geneest de breuk in de regel vanzelf weer door rust. Je kunt nog wat pijn hebben maar de pijn zal spoedig afnemen. Soms kunnen er toch complicaties optreden. Waar moet je op letten?

  • Als de pijn onhoudbaar is
  • Als de pijn erger wordt in plaats van minder erg
  • Als de vingers in het gips blauw worden of erg koud aanvoelen, of rood of wit of verkleuren
  • Als de hand of vingers gaan kloppen (alsof je je hart erin voelt kloppen)
  • Als je koorts krijgt of koude rillingen
  • Als je andere pijnklachten krijgt
  • Als je het niet vertrouwd en/of klachten krijgt die je niet begrijpt
  • Als je vingers dik worden

Vinger of duim gebroken, hoelang in het gips?

Bij een gebroken vinger of duim zal de hand minimaal drie weken in het gips zitten. Regelmatig is het noodzakelijk om langer te fixeren. Als het gips er weer af mag zal je van de arts oefeningen krijgen om de verzwakte en wat stijve hand weer in beweging te zetten en te trainen. De vingers zullen dan snel weer sterker worden en (oude bloeduitstortingen) en stijfheid zullen langzaam maar zeker weer verdwijnen. Beweeg je hand in deze periode met zorg en overbelast het niet. Gewoon bewegen en weer langzaam opbouwen is het beste.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een gebroken vingerEen gebroken vingerEen gebroken vinger kan iedereen overkomen. Vaak komt het doordat je ergens achter blijft haken of je stoot een van je v…
Gekneusde vinger: behandelen, herstel en wat te doen?Gekneusde vinger: behandelen, herstel en wat te doen?Wat is een gekneusde vinger en wat te doen bij een gekneusde vinger? Een gekneusde vinger of duim is meestal het gevolg…
Een gebroken vinger of teen zet men meestal niet in het gipsEen gebroken vinger of teen zet men meestal niet in het gipsEen gebroken vinger of teen kan in het begin enorm veel last veroorzaken. Een teken voor een breuk is het niet minderen…
Vinger uit de komVinger uit de komEen klein ongelukje kan al voldoende zijn en de vinger is uit de kom. Bij sommige mensen komt dit zelden voor, bij ander…
Eerste hulp bij een gekneusde vinger of teenEerste hulp bij een gekneusde vinger of teenDe vingers en de tenen zijn de meest kwetsbare ledematen aan ons lichaam. Met een keertje flink stoten heb je al een kne…
Bronnen en referenties
  • Huisarts

Reageer op het artikel "Vinger of duim gebroken?"

Reacties

Jacqueline, 09-11-2015 10:37 #18
Ik ben 5 dagen geleden op de muis van mijn linkerhand gevallen. Het deed flink pijn en ik heb mijn hand gelijk een paar minuten onder de koude kraan gehouden. Het blijft echter pijnlijk en ik kan weinig kracht zetten. Het opendraaien van potjes en flesjes lukt nauwelijks, net als het aanzetten van de kraan of het openen van een deur. Ook het bewegen van mijn duim (dus zonder dat ik kracht zet) blijft pijnlijk. De pijn zit in het deel van de muis vlakbij mijn pols en boven in mijn pols. Het ziet er wat dikker uit, maar wordt niet blauw. Dat laatste is voor mij vreemd, want normaal krijg ik snel blauwe plekken als ik me stoot. Als ik een tijd niets mee doe wordt de pijn minder, maar ik ben erg slecht in niets doen. Bovendien doe ik automatisch toch meer dingen met mijn linkerhand dan ik dacht (ik ben rechtshandig). Ik had gedacht dat het ondertussen wel een stuk minder zou worden, maar dat gaat alleen op als ik mijn hand niet gebruik. Heeft het zin om naar de dokter te gaan met zoiets? Of nog een paar dagen/weekje aankijken?

Kim, 09-09-2015 01:43 #17
Ik heb nu al denk ik ongeveer een half jaar geleden mijn kootje in mijn pink gebroken, de huisarts wil hier niks aan doen maar het blijft steeds vaker pijn doen en bewegen is ook erg pijnelijk. Kan dit zomaar dat je tot een paar keer toe gewoon naar huis wordt gestuurd en wat moet ik nu doen? Want zo rond blijven lopen met mijn pink zie ik ook niet zitten en naar de huisarts gaan heb ik geen zin in aangezien hij er niks aan wil doen…

Siemen de Wit, 09-04-2015 20:30 #16
Ik heb vandaag perongeluk mijn pink tussen een toe zwaaiende deur gestoken. De pink doet pijn en is redelijk dik en blauw ik had deze vinger eerder dit jaar ook al eens gebroken moet ik naar en dokter en wat is er juist aan de hand Reactie infoteur, 10-04-2015
Hi, even bellen met de huisartsenpraktijk is verstandig.

Liesanne, 06-06-2014 21:53 #15
Ben 8 weken geleden tijdens het wandelen gevallen met mijn gewicht boven op mijn hand.
Ringvinger gezwollen en blauw geweest. Kan hem wel bewegen maar bij sommige bewegingen pijnlijk.
Niet naar de dokter geweest. Wanneer ik er tape omheen doe wordt het kootje wel dunner maar zo gauw de tape eraf is weer dik en pijnlijk.
Moet ik hiermee verder of afwachten

Susan, 06-06-2014 06:54 #14
@megan natuurlijk moet je met een gebroken arm wel naar de spoedeisende hulp! Ik weet niet wat voor info boekje je hebt maar daar klopt niets van! Met een breuk altijd huisarts of spoedeisende hulp!
Ik snap ook niet helemaal hoe je zelf bedenkt dat dat wel zou kloppen ;)

Megan, 11-03-2014 20:39 #13
Ik heb een paar jaar geleden m'n vinger (topje) gebroken, en ik moest ook naar de spoedeisende hulp. Het was geen ernstige breuk maar ik vroeg me af waarom je met een gebroken vinger (top) wel naar de spoedeisende hulp moet maar met bijvoorbeeld een gebroken arm niet. Ook in een informatie boekje van de spoedeisende hulp stond "gebroken vinger" wel in het rijtje maar andere breuken niet. Heeft iemand daar antwoord op?

Janine, 03-03-2014 18:11 #12
Ik heb vandaag tijdens gym zo'n twee keer een redelijke knal tegen mn rechter ringvinger gehad. Ik heb dit wel eens vaker dus heb doorgespeeld. Maar ik kwam tegen het eind erachter dat hij krom staat (naar binnen toe) en ik kan hem niet recht krijgen. Ook is hij midden in blauw aan de binnenkant. Hij tintelt en is ook nog niet erg warm geweest… Iemand advies? Naar de dokter gaan of rustig afwachten?

Ben, 01-12-2013 16:32 #11
Gisteravond stootte mijn vader tegen mijn been aan die daardoor tegen mijn hand duwden,
waardoor mijn duim omboog. ik heb nog steeds pijn in mijn duim en net een kwartiertje bij mijn andere knokkels. iemand advies?

Lizzy, 01-10-2013 11:54 #10
Gisteren is mijn pink tussen de deur gekomen aan de scharnierkant. Ik hoop dat het krakende geluid de deur was… Ik heb mijn vinger hierna goed gekoeld. (Ik ging bijna van mijn stokkie). Het bleef erg veel pijn doen, maar het werd niet dik en ik kan mijn pink nog bewegen. Ik heb 2 paracetamol ingenomen en ben gaan slapen. Nu doet mijn pink nog steeds pijn bij bewegen en heb geen gevoel/ heel erg doof gevoel aan het topje van mijn vinger (bij asdruk). Wat nu?

Jels, 06-09-2013 15:26 #9
Mijn zoontje van 6 heeft 2 weken geleden zijn wijsvinger gebroken bij de gym, huisarts vertelde dat heb absoluut geen breukje was maar een zware kneuzing… niet Duss! Gisteren alsnog doorgestuurd naar t zieken huis en ja hoor, een gebroken vinger.en nu. Tape erom samen met de middelvinger, hier moet hij het mee doen. Hij ligt te huilen van de pijn, ik terug bellen. Advies: wordt maar boos op uw zoon en verbied hem bepaalde dingen te doen, zijn vinger moet rusten maar wij kunnen verder niks voor u betekenen, misschien voor jullie een normale reactie maar ik vind t abnormaal. Haalt u maar een mitella mevrouw dat dwingt m misschien tot rust. En nu maar hopen dat het snel beter gaat. Sorry hoor maar zo ga je naar mijn idee niet met mensen om. Ik ben echt kwaad en wilde mijn verhaal ff hier kwijt.

Angel, 29-10-2012 22:40 #8
Ik heb ongeveer 10 jaar geleden mijn pink gebroken. Daar is toen helaas niets aan gedaan. Ik heb er wel fysio voor gehad maar dit was alleen tijdelijke pijnstilling. Over het algemeen ging het altijd goed maar de laatste tijd lijkt het steeds meer pijn te gaan doen. Is het mogelijk mijn pink als nog terug te breken of zal dit de situatie inmiddels niet meer verbeteren?

Arno Heveraedt, 24-10-2012 21:12 #7
Hallo, Een maand geleden was mijn vinger ontwricht. Hij is rechtgezet geweest maar na een maand zit het nog altijd dik. Ik kan mijn vinger wel bewegen maar echt recht ziet hij er niet uit en helemaal strekken van de vinger is nog altijd niet mogelijk, er zit ook nog altijd een zwelling op.

Romy, 21-08-2012 00:37 #6
Hallo
ik ben een beetje dom geweest om mijn duim te knakken! Ik kan hem nog wel normaal bewegen maar het doet superveel pijn! Hij is ook dik. Het probleem is dat het me schrijfhand is! Kan iemand mij helpen plz?

Van Haver Mathilde, 15-07-2012 09:47 #5
Onlangs heb ik mijn duim gebroken tijdens het springen met mijn pony. Eerst is het beginnen opzwellen maar ik ben blijven paardrijden, dus is het beginnen verschuiven. Op het einde van de les zijn we naar huis gegaan. Toen ik thuis was stond er een boebel op van ongeveer 2.5cm diameter. Die avond zijn we naar de dokter gegaan en hij heeft gezegd dat het gebroken was en verschoven van 1.5cm!. Dus moest ik de dag erna geopereerd worden om er pinnen in te zetten. Nu zit het in een waterdicht gips en zijn er op drie plaats hechtingen(drie kleine gaatjes). Maar nu ziet mijn hand blauw en zelfs paars. 's Morgens is dat een heel klein beetje maar 's avonds heel erg. Hoe komt dat? Reactie infoteur, 15-07-2012
Het blauw en paars kan een bloeduitstorting zijn, maar dat (kan) ontstaat binnen korte tijd na de breuk. Het kan wel een tijdje duren tot dat is afgezakt. Het begint vaak blauw, dan paars en dan groenig/geel en zelfs plaatselijk donkerpaars.

Als je hand klopt (kloppende pijn) of koud aanvoelt, moet je het aan de huisarts laten zien en dit niet uitstellen. In zo'n geval zou het gips te strak kunnen zitten en de hand afknellen.

Als je hand 's avonds een donkerder kleur heeft dan 's morgens raad ik je aan om ook met een huisarts te overleggen wat er de oorzaak van kan zijn. Misschien is het stuwing in de hand maar vraag het toch liever aan je huisarts. Ook als er andere klachten zijn zoals koorts, dikke vingers, gevoel alsof je je hart voelt kloppen in je hand/vingers, jeuk, enzovoorts.

David, 23-05-2012 00:27 #4
Onlangs heb ik en ongevalletje gehad waarbij mijn middenvinger getorst en gebroken is.
het onderste stukje tegen men hand dus… is gebroken het betreft hier een V breuk volgens de huisdokter (foto's genomen) stukje dat los zit maar wel nog op zijn plaats. Nu is mijn vinger al 2 weken eb half gespalkt, zou deze breuk zo genezen of moet hier een vijsje ingezet worden volgens u? Na de eerste 2 weken heb ik opnieuw foto's laten maken en blijkt dat er nog niets veranderd is… waardoor ik me een beetje zorgen maak of moet ik hiermee naar een specialist gaan?

Carine, 16-04-2012 11:32 #3
Op 9 maart 2012 ben ik gevallen met Nordic Walking en heb mijn rechterduim bezeerd. Eerst een half uurtje m'n hand omhoog gehouden en toen ging het wel weer. Maar die duim is nog steeds gezwollen, gevoelig en ik kan hem niet geheel buigen. Ook voelt-ie aan de binnenkant (handpalmzijde) een beetje hard aan. Ik ben iemand die denkt het gaat wel weer over, maar dit duurt wel een beetje lang…

Marleen, 15-03-2012 21:54 #2
Ik heb met volleybal laatst, (woensdag, het is nu donderdag) een volleybal tegen mijn pink gekregen, wat moet ik nu? Het doet pijn als ik tegen het boventse kootje duw, en er is ook een zwelling opgetreden, ik kan mijn vinger nog wel bewegen! Wat moet ik doen? Een arts raadplegen of misschien even rustig afwachten? Reactie infoteur, 16-03-2012
Hoe erg het nou eigenlijk is, is niet zo duidelijk, dus ik zou je adviseren om gewoon even langs de huisarts te gaan. De huisarts zal je vinger onderzoeken en voelen of er mogelijk sprake is van een breukje.,

Tom, 23-12-2009 07:50 #1
Voor de duidelijkheid, een duim is OOK een vinger. In dit artikel wordt de suggestie gewekt dat dat niet zo is als er steeds wordt gesproken over vinger EN/OF duim…

Infoteur: Kisses
Laatste update: 02-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Botbreuken
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!