InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Te traag werkende schildklier symptomen - hypothyreoïdie

Te traag werkende schildklier symptomen - hypothyreoïdie

Te traag werkende schildklier symptomen - hypothyreoïdie Te langzaam werkende schildklier symptomen (hypothyreoïdie). Een te traag werkende schildklier of te langzaam werkende schildklier wordt hypothyreoïdie genoemd. Klachten en symptomen van een te traag werkende schildklier zijn: vermoeidheid (heel moe zijn); kouwelijkheid (het snel koud hebben); gewichtstoename (dikker worden); obstipatie (verstopping); droge huid; langzame hartslag; lagere stem; spierpijn en spierzwakte; traagheid in denken en handelen; slechte haar- en nagelgroei; haaruitval; veranderingen in de menstruatie; slecht geheugen en moeite met concentreren.

Te traag werkende schildklier symptomen

Te traag werkende schildklier (hypothyreoïdie)

Een te traag werkende schildklier of te langzaam werkende schildklier wordt hypothyreoïdie genoemd. Hypo betekent onder- van ondermaats en thyreoïd betekent letterlijk schildvormig, hetgeen een verwijzing is naar de schildklier. Bij hypothyreoïdie wordt door de schildklier onvoldoende schildklierhormonen aangemaakt. Deze hormonen zijn echter onontbeerlijk bij de stofwisseling en een tekort veroorzaakt onherroepelijk het trager verlopen van veel lichaamsfuncties. Hypothyreoïdie komt vooral bij vrouwen boven de veertig jaar voor. De incidentie van hypothyreoïdie neemt hoger op de leeftijdsladder aanzienlijk toe.

Oorzaken te traag werkende schildklier

Mogelijke oorzaken van hypothyreoïdie zijn de volgende.

  • Ziekte van Hashimoto: een auto-immuunstoornis waarbij het eigen afweersysteem zich richt tegen schildkliercellen, waardoor deze cellen vernietigd worden en de schildklier allengs langzamer gaat werken en mettertijd steeds minder schildklierhormoon aanmaakt. Deze erfelijke aandoening is de meest voorkomende oorzaak van hypothyreoïdie bij volwassenen.

  • Subacute of virale thyreoïditis (ontsteking van de schildklier na een virale ziekte): deze aandoening komt geregeld voor, soms in een dusdanig milde vorm dat het niet wordt herkend en voor griep wordt aangezien. Aangezien het vrijwel altijd op natuurlijke wijze geneest, is er ook 'geen man overboord' als het niet wordt herkend.

  • Behandeling tegen een overactieve schildklier: een behandeling tegen een overactieve schildklier waarbij radioactief jodium of chirurgisch een deel van de schildklier is verwijderd, kan leiden tot hypothyreoïdie.

  • Geneesmiddelgeïnduceerde hypothyreoïdie: als gevolg van het gebruik van jodiumhoudende farmaca.

  • Endemische hypothyreoïdie: onvoldoende jodium in de voeding, in ontwikkelde landen uiterst zeldzaam. Jodium is essentieel voor de productie van schildklierhormonen.

  • Congenitale hypothyreoïdie (CHT): een aangeboren aandoening, waarbij in veel gevallen sprake is van een onvoldoende of afwezige aanleg van de schildklier.

  • Een aandoening aan de hypofyse of aan de hypothalamus (respectievelijk secundaire en tertiaire hypothyreoïdie genoemd): deze aandoeningen zijn zeldzaam. De hypofyse en de hypothalamus spelen respectievelijk direct en indirect een rol in de werking van de schildklier en daarmee in de aanmaak van schildklierhormonen. De hypofyse scheidt een schildklierstimulerend hormoon (TSH) af. Een onvoldoende productie van dit hormoon kan veroorzaakt worden door een tumor in de hypofyse. De hypothalamus reguleert grotendeels de werking van de hypofyse. Als dit systeem ontregelt raakt, dan heeft dit dus consequenties voor de werking van de schildklier.

De klachten, verschijnselen en symptomen van een te traag werkende schildklier

De ernst van de symptomen varieert per ziektegeval. De klachten kunnen zich in de loop der maanden ontwikkelen en lange tijd onopgemerkt blijven. De symptomen en klachten van een te traag werkende schildklier zijn:

  • Vermoeidheid, zelfs bij minimale lichamelijke inspanning;
  • Gewichtstoename of moeite hebben met het verliezen van gewicht;
  • Obstipatie of constipatie (verstopping);
  • Hese stem, diepere stem of krakende stem;
  • Overgevoeligheid voor kou, de persoon is kouwelijk;
  • Opzetten van gezicht (pafferig gezicht), gezwollen ogen en een droge, opgezette huid, dikke enkels (myxoedeem);
  • Algemene haaruitval (van hoofdhaar maar ook van de wenkbrauwen, benen en armen);
  • Broos haar;
  • Langzame spraak;
  • Onregelmatige of zware menstruatie bij vrouwen;
  • Vermoeidheid en algehele zwakte;
  • Spierpijn en krampen (stijve, pijnlijke spieren en gewrichten met name in armen, benen, heupen en handen);
  • Spierzwakte;
  • Slechte eetlust;
  • Droge huid, ruwe huid, koude huid of bleek-gele huid;
  • Oogzwelling en zwelling van gezicht;
  • Depressie;
  • Apathie, lusteloosheid;
  • Geheugenverlies;
  • Concentratiestoornissen;
  • Vertraagd denken en vertraagde mentale activiteit - traagheid in denken en handelen;
  • Verhoogd cholesterolgehalte in het bloed;
  • Een gezwel in de nek doordat de schildklier opzet (struma of krop);
  • Doofheid;
  • Nervositeit;
  • Emotionele labiliteit;
  • Jeuk;
  • Broze, breekbare nagels;
  • Llibidoverlies: minder zin in seks;
  • Vruchtbaarheidsstoornissen;
  • Afscheiding van melk uit de borst;
  • Pubertas praecox (voortijdige puberteit);
  • Langzame hartslag.

Diagnose en behandeling van hypothyreoïdie

De huisarts zal bij vermoeden van hypothyreoïdie bloedonderzoek laten verrichten, teneinde de hoeveelheid schildklierhormonen (T4 en T3), de hoeveelheid schildklierstimulerend hormoon (TSH) en de hoeveelheid antistoffen tegen de schildklier (anti TPO), te bepalen.

Hypothyreoïdie is een goed te behandelen aandoening. Ofschoon er verschillende oorzaken voor hypothyreoïdie zijn, is de behandeling gelijk, te weten met een synthetisch schildklierhormoon - een medicijn die de patiënt zijn leven lang zal moeten slikken. De arts zal regelmatig de hoeveelheid schildklierhormoon in het bloed controleren en aan de hand daarvan bepalen wat de juiste dosering is. Slechts zelden komt het voor dat de schildklier weer op gang komt. Dit kan bijvoorbeeld wanneer de vertraagde schildklierwerking na een zwangerschap is opgetreden.

Lees verder

Gerelateerde links
Schildklierontsteking klachten, Te traag werkende schildklier en Te snel werkende schildklier.
Gerelateerde artikelen
Het belang van een goed functionerende schildklierHet belang van een goed functionerende schildklierMeer dan we ons realiseren hebben mensen in meer of mindere mate last van hun schildklier. Vreemd dat het zo lang onopge…
Schildklier: klachten en symptomenSchildklier: klachten en symptomenDe schildklier: een hormoon producerend orgaan dat zich in de hals bevindt. Wanneer de schildklier niet goed werkt, is d…
De werking van de schildklierVele mensen hebben vaag ergens gehoord van de schildklier, maar hebben geen idee wat hiervan de functie is. Dus wat is e…
Juiste voeding helpt bij een traag werkende schildklierJuiste voeding helpt bij een traag werkende schildklierEen traag werkende schildklier is een vervelende kwaal. Je bent afhankelijk van (natuurlijke) medicijnen om je beter te…
De schildklier en alvleesklierDe schildklier en alvleesklierDe schildklier ligt in de hals, net onder het strottenhoofd. Aan de achterkant van de schildklier liggen vier kleine bij…
Bronnen en referenties
  • Dr. J. Timmerman (redactie): Medische gezinsencyclopedie; R.M. Youngson, Lisse, 2000, Uitgeverij: Zuid Boekprodukties.
  • http://www.emedicinehealth.com/hypothyroidism
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypothyreo%C3%AFdie
  • http://sz.oppc.nl/folders/folder-125.html
  • http://www.catharina-ziekenhuis.nl/Site/loader/loader.aspx?DocumentID=8f46cd2b-55ea-45d7-b44c-e914e7adb0f4

Reageer op het artikel "Te traag werkende schildklier symptomen - hypothyreoïdie"

Reacties

Manda, 18-04-2014 20:12 #13
Voor zwarte menstruatie kan Novasure een oplossing zijn, dan word je niet meer ongesteld.

Ypie, 05-04-2014 13:41 #12
Heeft iemand van jullie Meda-Stim gebruikt, voedingssupplement als ondersteuning van een trage schildklier. Ben nu bijna 70 jaar en al meer als 30 jaar patiënt, maar het is eigenlijk nooit stabiel en dat is vervelend.

Emma, 11-01-2014 08:23 #11
Ik heb ook een te traag werkende schildklier, al zeker 15 jaar maar gezien de klachten misschien al mijn hele leven? Altijd heftige menstruatie gehad en verminderde zin in seks. Als ik nu hoor hoe jonge vrouwen de pil gewoon door slikken en geen menstruatie meer hebben denk ik wel eens dat zou ook wat voor mij geweest zijn. Ik heb een zeer droge huid, spierpijn, kouwelijk, traag en concentratiestoornissen waarbij ik wel eens dacht zou ik dement aan het worden zijn. Daar dus testen voor gehad maar kwam gelukkig niets uit. De laatste 2 jaar kamp ik met vreselijke jeuk aan polsen en enkels. Op de polsen en handpalmen zijn dan kleine bultjes te zien. Enkels zie je niets aan maar tegen de avond begint het feest. Jeuk. Ik slik daar nu semprex voor en kan het aardig in toom houden zo. Mijn schildklierwaardes zijn nu prima door het gebruik van thyrax. En slaap… ik heb altijd slaap hoe lang ik ook slaap. Uiterlijk tien uur naar bed en rond 6 uur weer wakker maar vaak nog moe. Ik denk dat we ons er het beste maar bij neer kunnen leggen want echt helpen doet niets. Bedenk dat er ergere dingen in de wereld zijn…

Elise, 18-11-2013 08:27 #10
@Gina;

Ik heb ook echt hevige menstruatiepijn. Het gebeurde bij mij wel eens dat ik het een week was, maar nooit weken. Sinds ik aan de medicijnen ben is de regelmaat volgens mij wat beter.

Gina, 17-11-2013 21:46 #9
Hallo allemaal,

blijkt dat ik ook een te langzame schildklier heb. heb enorm veel last van mn menstruatie echt niet normaal. het houdt soms weken aan dat ik menstueer. heeft iemand hier ervaring mee?

M. Nendels, 14-11-2013 13:29 #8
Ik had een vraagje. ik heb een traag werkende schildklier, maar de symptomen van een snelwerkende schildklier. hoe kan dat dan?

Hebben jullie daar een antwoord op?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 23-11-2013
Stoornissen in de werking van de schildklier kunnen zich in meer of mindere mate uiten door een verhoogde of verlaagde werking van andere organen en weefsels in het lichaam, afhankelijk van de aard van de stoornis.

Maria, 12-10-2013 10:50 #7
Hallo allemaal, ik loop al sinds januari van dit jaar bij de huisarts met allerlei vage klachten, zoals spier-en gewrichtspijn, ontzettend moe zijn, niet of nauwelijks afvallen, terwijl ik echt heel weinig eet, wat ik met mijn lengte nodig heb, aldus de diëtiste. Fysiotherapie heeft niet geholpen, pijnstillers helpen wel, maar die moest ik in eerste instantie afbouwen, nadat de pijnklachten afgenomen waren. Na een paar dagen zonder pijnstillers kwamen de klachten weer in volle hevigheid terug. Iedere dag zo vreselijk moe zijn, dat ik minimaal anderhalf uur op de bank slaap, terwijl ik voldoende nachtrust krijg. Uiteindelijk geprikt op schildklierwaarden en nu blijk ik dus een te traag werkende schildklier te hebben…

Manon Smulders, 23-09-2013 22:23 #6
Ik heb een te traag werkende schildklier veroorzaakt door het slikken van Lithium. Ik slik lithium 2 jaar en ik wil graag weten of dat erg snel is. Mijn waardes zijn TSH 28 en Ft4 5,6,zijn dit extreme waardes? Hoelang duurt het voordat thyrax zijn werking gaat doen? Ik slik op dit moment 1 tablet per dag. Moet deze doses verhoogd worden?
Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
Met vriendelijke groet, Manon Smulders

R. V. Hooof, 26-07-2013 09:37 #5
Kan er bij een te traag werkende schildklier ook hardnekkig hoesten ontstaan?

Ezgi, 14-07-2013 10:49 #4
Midden 2010 bleek uit een bloedtest dat ik traag werkende schildklier heb. Ik ben nu 19 jaar en des tijd was ik nog maar 16. Ik was wel een volle type maar had geen overgewicht. Mijn lichaam is sinds dien heel onregelmatig gaan worden, ene keer verloor ik kilos en de andere keer kwam ik weer aan. Ik heb er een opgezwollen hoofd en van gekregen en mijn ogen zijn helemaal gaan hangen. Ik wordt er wel depressief van als ik het verschil van toen en nu zie. Ik voel me al heel snel zwak als ik al een dag mijn medicijnen niet inneem. Ik ben de afgelopen maanden weer aangekomen, terwijl ik let op wat ik eet en beweeg zoveel mogelijk. Ik ben zelf al niet zn eter maar toch ben ik aangekomen. Wat kunnen de redenen hier van zijn en wat kan ik er het beste aandoen. Ik vind het namelijk niet meer leuk, er zijn tijden dat ik soms niet eens in de spiegel wil kijken omdat ik me zo opgezwollen en aangekomen zie.

Marian, 15-04-2013 02:19 #3
Ik ben ervan genezen, van een te trage schildklier! Hier lees je eigenlijk zelden over, ook de huisarts overwoog deze mogelijkheid totaal niet, Thyrax zou de enige oplossing bieden. Er werd ook niet gekeken naar oorzaken. Ik kreeg deze lage schildklier na een (emotioneel) zware periode en meteen daarna een medicijnvergiftiging, 3,5 jr geleden. Ik was in die periode zo uitgeput, dat ik alleen maar wilde slapen. Ik durfde in die conditie zelfs niet eens opnieuw met een medicijn te beginnen (je kunt met Thyrax niet stoppen). Daarbij merkte ik dat ik steeds een goede stevige energie kreeg, na veel slaap. Al was dit maar even! Geleidelijk aan werden die periodes langer. Pas na 3 jaar was ik genezen, bleek uit bloedonderzoek. Mijn haargroei is weer prima, heerlijk, alles is weer goed.
Mijn vermoeidheid had een oorzaak.

Esther, 11-03-2013 21:46 #2
@ Erica, ik zou zeker laten controleren! en er op staan. Ik ben moeder van 5 kids.3 dochters 16,12,7 en 2 zoons 5,14. Nu heb ik een aangeboren afwijking aan de schildklier, oftewel te weinig aan schildklier hormoon, mijn dochter van 16 kreeg rond haar 11e symptomen, en ja te trage werking en mijn andere dochter van 12 heeft sindskort ook een te trage schildklierwerking! Het hoeft niet erfelijk te zijn, maar het kan wel degelijk! Ik zou het even laten checken, succes! grt Esther

Erica, 27-12-2012 09:22 #1
Hallo,

Kan het ook erfelijk zijn? Want mijn broer heeft een te langzaam werkende schildklier en sinds 1, 5jaar heb ik ook last van heel veel van deze symptomen. Kan het bij mij ook een te traag werkende schildklier zijn?

Met vriendelijke groet,
Erica Reactie infoteur, 02-02-2013
Een afwijkende schildklierfunctie is niet erfelijk, maar het kan wel familiair zijn.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Schildklieraandoeningen
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!