InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > IJzertekort: oorzaken, symptomen en behandeling ijzergebrek

IJzertekort: oorzaken, symptomen en behandeling ijzergebrek

IJzertekort: oorzaken, symptomen en behandeling ijzergebrek IJzer is een mineraal dat een belangrijke functie heeft in het menselijk lichaam. IJzer zorgt voor een goede weerstand en bezorgt het lichaam energie. Een ijzertekort kan ervoor zorgen dat je bepaalde symptomen gaat ontwikkelen, zoals vermoeidheid, duizeligheid en hartkloppingen. Een ijzergebrek kan tal van oorzaken hebben, waaronder chronisch bloedverlies of zware fysieke inspanningen. De belangrijkste behandeling van ijzertekort bestaat uit een evenwichtige voeding en de inname van voldoende vitamine C. Bovendien kan je arts ijzersupplementen voorschrijven om het gebrek aan ijzer weer aan te vullen. In ernstige gevallen kan een ijzerinspuiting vereist zijn om het ijzerniveau in het lichaam snel op te krikken. Ook de toediening van een infuus behoort tot de mogelijkheden, en dit om te vermijden dat de weerstand van de patiënt verder verzwakt.

IJzertekort of ijzergebrek

Het hebben van een ijzertekort of ijzergebrek kan zorgen voor de nodige problemen in het menselijk lichaam. Een gebrek aan ijzer zal je dan ook snel merken. IJzer is een mineraal dat we allemaal nodig hebben om te functioneren. Als we er een tekort aan hebben, dan zullen we dit voelen aan onze algemene fysieke toestand. Bij een bloedonderzoek kan de arts nagaan of er sprake is van een ijzergebrek. De arts zal dan de hoeveelheid Ferrum (ijzer) en Ferritine (ijzervoorraad) nagaan en kijken of deze zich beneden het gemiddelde bevinden. IJzertekort wordt ook "ferriprieve anemie" genoemd.

Functie ijzer

IJzer is een mineraal dat meerdere functies heeft voor de gezondheid, zoals:
  • zorgen voor energie in het lichaam
  • aanmaak van afweerstoffen in het lichaam
  • afbraak van schadelijke stoffen
  • aanmaak van hemoglobine (eiwit dat zorgt voor het transport van zuurstof in het lichaam)

IJzertekort symptomen

Het belang van ijzer voor het lichaam is onder meer te merken aan de ruime waaier aan symptomen die een tekort eraan kan veroorzaken.

Algemene zwakte

Door een tekort aan ijzer zal je lichaam over minder energie kunnen beschikken dan normaal. Ten gevolge hiervan zal je je in het algemeen zwak, futloos en moe voelen. Duizeligheid, kortademigheid en snelle vermoeidheid (ook na een relatief eenvoudige fysieke inspanning) zijn vaak voorkomende symptomen van een ijzergebrek.

Ogen

Je kan ook last hebben van het zien van zwarte of witte vlekken voor de ogen, of de neiging hebben om flauw te vallen. Als je plots opstaat uit een zithouding kan het plots donker worden voor je ogen. Hiermee samengaand kan je te kampen hebben met hoofdpijn en hartkloppingen.

Weerstand

Beschikt het lichaam over minder energie, dan wordt het ook moeilijker om bestand te zijn tegen negatieve invloed van buitenaf. Een ijzertekort kan het makkelijker maken voor bacteriën om het lichaam binnen te dringen en ziekten te veroorzaken. Door een verzwakte fysieke weerstand loop je dus meer kans op infecties. Ook je mentale weerstand kan hieronder lijden: als je je minder sterk voelt dan heeft dit zijn weerslag op je stemming en kan je sneller geïrriteerd of nerveus worden of minder goed om kunnen gaan met drukte, lawaai of tegenslag.

Andere symptomen

  • jeuk
  • bleekheid
  • haaruitval
  • concentratieproblemen

IJzertekort oorzaken

  • bloedverlies zoals bijvoorbeeld bij menstruatie
  • chronisch bloedverlies (ziekte waarbij je vaak bloed verliest)
  • het lichaam neemt te weinig ijzer op
  • je eet te weinig ijzerrijk voedsel, zoals bijvoorbeeld bij een vegetarisch dieet
  • langdurige fysieke inspanning, zoals bv. bij uithoudingssporten en duursporten

Behandeling ijzergebrek

Een ijzertekort aanvullen kan door middel van verschillende behandelingen, die afhankelijk zijn van de ernst van het ijzertekort. Een licht gebrek aan ijzer kan bijvoorbeeld opgevangen worden door het eten van voedingsmiddelen die veel ijzer bevatten. Eventueel kan je ook supplementen met extra ijzer innemen. Is het ijzertekort ernstiger en liggen de ijzerwaarden relatief laag, dan kan overgegaan worden tot ijzerinspuitingen of tot het meermaals toedienen van een ijzerinfuus.

IJzer in voeding

Wie elke dag op een evenwichtige manier voeding tot zich neemt, kan normaal gezien voldoen aan de ijzerbehoefte van zijn lichaam. Een uitgebalanceerde voeding met vlees, vis, groenten en fruit moet kunnen volstaan om een ijzergebrek te vermijden. Voedingsmiddelen waarin een belangrijke hoeveelheid ijzer in te vinden is, zijn bijvoorbeeld:
  • vis (bv. haring,sardines)
  • vlees
  • noten
  • melk
  • eigeel
  • tomaten
  • wortels
  • spinazie
  • peulvruchten
  • gedroogde abrikozen
  • gedroogde vijgen

Vitamine C en ijzer

Vaak wordt ook aangeraden om voeding tot je te nemen waarin veel vitamine C te vinden is. Vitamine C stimuleert de opname van ijzer in het lichaam en kan je onder meer terug vinden in vers fruit, zoals druiven, appels, peren, sinaasappels. Ook dagelijks een vers geperst sinaasappelsap drinken is een goede manier om vitamine C op te nemen en de opname van ijzer te stimuleren.

IJzersupplementen

Als een evenwichtige voeding niet kan volstaan om een ijzertekort te vermijden, dan kan de arts het advies geven om ijzersupplementen te nemen. Vaak wordt dit aangeraden aan mensen met een chronische ziekte die het lichaam heeft verzwakt. IJzertabletten zorgen voor een extra ijzertoevoeging in het lichaam waardoor je je snel beter kan gaan voelen. Tabletten met ijzer zijn over het algemeen makkelijk verkrijgbaar.

IJzerinspuiting

IJzersupplementen kunnen soms wel belastend zijn voor de maag, zodat de arts ook kan beslissen om via een intramusculaire injectie extra ijzer toe te dienen. In dat geval zal de arts op regelmatige basis het ijzer in het bloed controleren, zodat de gewenste hoeveelheid ijzer op peil gehouden kan worden. Deze inspuiting met een ijzerpreparaat wordt doorgaans in de bilspier gegeven. In de meeste gevallen zal na enkele inspuitingen al snel een positief resultaat worden waargenomen.

IJzerinfuus

Bloedarmoede

Bij ernstige bloedarmoede (anemie) is het vaak aangewezen om nog een stapje verder te gaan om het ijzerniveau snel aan te vullen, en dit om verdere verzwakking van de patiënt te voorkomen. Bij zware ziektes waarbij er op regelmatige basis relatief veel bloed verloren wordt (bv. chronische darmziekten als colitis ulcerosa of de ziekte van Crohn) geeft men de patiënt soms een behandeling tegen ijzergebrek door middel van een ijzerinfuus.

Snelle opname ijzer

Dit komt erop neer dat de patiënt in het ziekenhuis een baxter met ijzervloeistof (van roodbruine kleur) toegediend krijgt. Door deze intraveneuze toedieningswijze wordt het ijzer onmiddellijk in het bloed opgenomen. Voordeel van deze toediening per infuus is dat verdere verzwakking van de patiënt tegengegaan wordt en dat deze zich snel beter voelt. Afhankelijk van de toestand van de patiënt kan deze behandeling op lange termijn aangeraden zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Moe en weinig energie?Moe en weinig energie?Ben je alsmaar moe en heb je weinig energie? Voel je je slap? Raak je snel buiten adem? Heb je misschien last van een ij…
IJzertekort symptomen: jeuk, haaruitval, hoofdpijn, moeIJzertekort symptomen: jeuk, haaruitval, hoofdpijn, moeWat zijn de ijzergebrek of ijzertekort symptomen en hoe behandel je een ijzertekort? Courante ijzertekort symptomen zijn…
Bloedziekten: Anemie door ijzertekortAnemie door ijzertekort is de meest voorkomende vorm van anemie (een tekort aan het zuurstoftransporterende pigment hemo…
Anemie (bloedarmoede)Anemie (bloedarmoede)Anemie, ook wel bloedarmoede genoemd, is een aandoening waarbij er sprake is van een te laag hemoglobinegehalte in het b…
Bronnen en referenties
  • http://www.e-gezondheid.be/ijzertekort, bezocht op 25/01/16.

Reageer op het artikel "IJzertekort: oorzaken, symptomen en behandeling ijzergebrek"

Reacties

Aafje, 25-07-2016 23:25 #31
Ben net gedotterd en geopereerd vandaag te horen gekregen dat ik een flink ijzertekort heb. Dacht krijg er wel iets voor, maar moet eerst voor een maag darm onderzoek. Waar is dit voor nodig wat denken ze te vinden. Wat heeft dit met elkaar te maken. heb over 2 week de afspraken. Moet ik me zorgen maken?

Goele, 30-05-2016 17:20 #30
Ik heb enkele weken geleden 2 eenheden bloed gekregen omdat ik bloedarmoede had. Hb was 5.3, had ijzertekort, vitamine b12 tekort en daarbij klierkoorst. Ik heb allerlei onderzoeken ondergaan (gynaecologisch, maag, dikke darm en rx dunne darm) omdat de dokters dachten dat hier de oorzaak lag, maar dit bleek niet zo te zijn. Nu willen ze meerdere onderzoeken doen van de darmen. Mijn vraag is of het niet mogelijk is dat ik bloedarmoede kreeg door een steng dieet dat ik volgde, ik woog veel te weinig voor mijn lengte. Sinds 1,5 jaar eet ik terug gewoon maar eet nog steeds niet veel vlees. Kan hier de oorzaak liggen?

Nancy, 13-01-2016 16:18 #29
Ik had vanaf april 2015 ook ijzertekort Hb 5.6 en Ferritine van 2 (!) Na een half jaar ijzertabletten geslikt te hebben is mijn Hb weer prima maar Ferritine blijft rond de 10 hangen. Volgens internist is dit prima omdat Hb goed is, maar hoe komt het dat mijn ferritine niet wil stijgen?

Eline, 08-12-2015 10:47 #28
Ik snap écht niet, dat bij constatering van ijzertekort, de huisartsen niet meteen ook vit B12 gaan testen. Er is namelijk allang bekend dat de oorzaak van bloedarmoede/ijzertekort vaak ligt aan een tekort aan vit B12. Zomaar ijzer toe gaan voegen kan ook nog eens gevaarlijk zijn als je ijzertekort ligt aan vit B12 gebrek.

Ria, 24-07-2015 18:38 #27
Mijn HB bleek 3 te zijn en tevens ijzer tekort. Meteen naar SEH gestuurd door de HA. 2 zakjes bloed en 1 zakje ijzer toegediend gekregen. Volgens de arts moest er een bloeding zijn, in t maag darm gebied. Onderzoek wees uit dat dit niet t geval is
Hoe kan dit

Jm, 22-07-2015 11:25 #26
Kan ijzertekort ook zorgen voor een lichtere menstruatie? Sinds ik ben gestopt met de pil zo'n anderhalf jaar geleden is mijn periode een stuk lichter en qua kleur meer donkerbruin voor de meeste dagen. Ik heb binnenkort een bloedtest wegens moeheid en flauwvallen, mijn arts denkt wellicht ijzertekort dus ik vroeg me af of dit wellicht gerelateerd is? Alvast dank voor de reactie. Reactie infoteur, 22-07-2015
Beste Jm,

Vermoeidheid, duizeligheid en flauwvallen zijn inderdaad symptomen die te maken kunnen hebben met ijzertekort. Of de lichtere kleur van de menstruatie hieraan gerelateerd is, zal het bloedonderzoek eventueel duidelijk kunnen maken. Mogelijk zal je arts de nodige verbanden kunnen leggen tussen alle symptomen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Lotte, 28-03-2015 08:07 #25
Ik heb ijzertekort maar veel symtomen spierpijnen moe haaruitval soms ijs koude voeten hart kloppingen zwaartonder oogen en mijn ijzertekort was niet extreem laag 40 maar ik had mijn maanstonden nog en b12 helemaal niet slecht pak nu trandyferon aan nemen 5 dagen even tussen pauze moeten maken weert zwaar.

Lita, 26-10-2014 22:05 #24
Ik heb onlangs bloed laten prikken en daaruit bleek dat ik een ijzertekort en een tekort aan vitamine D heb. Ik voelde me trouwens al een paar weken niet goed. Maar kunnen blauwe nagels ook een symptoom zijn van ijzertekort? Ik maak me er behoorlijk zorgen over! Reactie infoteur, 27-10-2014
Hallo Lita,

Blauwe nagels kunnen op verschillende oorzaken wijzen. Heb je maar aan één vinger die blauwe kleur dan kan het gaan om een bloeduitstorting. Heb je last van blauwe nagels aan meerdere vingers dan kan er een probleem zijn met de bloedcirculatie. Een tekort aan zuurstof kan leiden tot blauwe vingernagels, maar ook onderliggende ziekten zijn potentiële oorzaken. Het is mogelijk dat ook je ijzertekort en je tekort aan vitamine D symptomen zijn van een onderliggende aandoening, samengaande met die blauwe nagels. Best vraag je advies aan je arts om de symptomen die je hebt te onderzoeken en te kijken of ze iets met mekaar te maken hebben.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Peanuts, 26-10-2014 19:27 #23
Na een bloedonderzoek (in juli 2014 en oktober 2014) blijkt dat ik een enorm ijzertekort heb, maar ik heb totaal geen klachten! Ik heb wel tabletten gekregen die ik 3x per dag moet slikken maar ik vind het eigenlijk bizar: geen klachten en toch pillen. Kan het kwaad dat ik de pillen niet slik? Wie weet dit? Reactie infoteur, 27-10-2014
Hallo Peanuts,

Sommige ziekten of aandoeningen gaan niet altijd samen met verontrustende symptomen. Soms is er sprake van een tekort aan ijzer zonder dat je klachten hebt. Toch kan je symptomen gaan ontwikkelen als je lichaam op lange termijn een tekort aan ijzer heeft. Daarom is het beter om het advies van je arts te volgen en de ijzerpillen te slikken, ook al voel je je niet ziek en heb je geen specifieke klachten.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Thea, 02-10-2014 19:18 #22
Al lange tijd ben ik dood moe hoofdpijn en het lijkt wel of ik lood in mijn schoenen heb… omdat ik prikkelbare darmen heb werd het daar al snel opgegooid… ik bleef maar lopen naar de huisarts en uiteindelijk stond ik erop om een bloed onderzoek tedoen… en ja veel teveel ijzer tekort… onder tussen loop ik alweer bij de darm arts en heb ik vandaag via infuus ijzer. Toegediend gekregen… eind van de
Maand darm onderzoek… dus afwachtend.

Klinisch Chemisch Analist, 18-09-2014 18:16 #21
Doordat er vast is gesteld dat ik een tekort aan ijzer heb(anemie/bloedarmoede), moet ik 8 weken ijzertabletten innemen van 105 mg per tablet. 1 per dag. Hoe ver zit ik dan onder de referentiewaarde van 7,5 mmol ijzer per liter? Kan hier een redelijke schatting van gemaakt worden? Uiteraard zal ik vragen wat mijn hemoglobinegehalte is wanneer ik terug moet komen voor de controle, maar ik wil het graag al ongeveer weten. Ik zou het ook uit kunnen rekenen, maar ik weet niet hoeveel ijzer per dag verbruikt wordt.

Ingrid, 15-05-2014 22:29 #20
Bedankt voor je reactie, ik vind het gewoon raar dat er nu ineens gezegd wordt dat mijn lichaam geen ijzer opneemt. Ik heb wel een tijdje sulperide genomen voor maag en darmen, en het gewonnen gewicht ben ik ineens kwijt geraakt op nog geen maand tijd, ook begon ik me tijdens die maand echt moe en slecht te voelen. Volgens de dokter zou stress de oorzaak zijn van het gewichtsverlies en het ijzertekort, en dat mijn lichaam nu ineens niets meer opneemt? Volgens hem heb ik geen kanker ( negatieve petscan). Maar toch wordt ik ziek als ik iets eet? maag en darmen zijn in orde, zouden alleen PDS zijn. Ik krijg pas achter twee maanden een afspraak bij een andere dokter… Hoe ervaren andere mensen ijzertekort? Ik ben vooral nu draaierig, futloos, moe, drukkend gevoel in hoofd, stijve nek, en gezwollen klieren…

Ingrid, 13-05-2014 17:29 #19
Een vraagje, ik had begin dit jaar een licht ijzertekort, ben afgevallen, gezwollen klieren etc… Doodmoe ook. Ijzerpillen gekregen. Volgens de dokter was het toen gestegen. Ik krijg al een tweetal jaar niets binnen van eten buiten boterhammen en wat pasta. Mijn gewicht bleef al die jaren stabiel en ineens ben ik fel afgevallen. Mijn ijzer wat gestegen was is ineens heel fel gedaald. Maag en darm onderzoek is in orde, heb zelfs een petscan gehad, die negatief was, volgens de dokter heb ik geen kanker ofzo, dus zegt hij dat mijn lichaam geen ijzer opneemt, en ik nu spuiten moet krijgen. Maar toch heb ik het gevoel dat er een andere oorzaak achter het gewichtsverlies en ijzertekort zit. Iemand enig idee wat ik nog kan doen voor verder te zoeken? Ik drink nu fortimel bij. Reactie infoteur, 14-05-2014
Hallo Ingrid,

Het is inderdaad mogelijk dat sommige mensen moeilijker ijzer opnemen dan andere. Dat kan met meerdere oorzaken te maken hebben. Probleem is dan wel dat je snel met een ijzertekort zit. Enkele dagen of weken een injectie met ijzer krijgen kan je ijzerniveau wel snel op peil brengen.
Als je maag en darmen in orde zijn, dan ligt de oorzaak van je gewichtsverlies en je ijzertekort misschien elders. Wat je kan doen is een second opinion vragen bij een andere arts, zodat je gerustgesteld bent over eventuele bijkomende oorzaken van je ijzertekort.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Babs, 13-04-2014 18:33 #18
Ik heb té véél ijzer in mijn bloed door het drinken van vlierbessensap!,mijn ontlasting was bijna zwart door het ijzer van de donkere bessen!(ik dronk 1 l per dag )paar dagen.
en vit b 12 heb ik ook erg veel van, doordat ik elke ochtend een glas melk drink

succes!probeer het eens, en laat weten het resultaat

Patrick, 14-03-2014 14:42 #17
Zit de laatste maanden te tobben met vermoeidheid en duizeligheid.de laatste weken zo nu en dan ook misselijk, en in de avond na een dag gewerkt te hebben veel vermoeider dan normaal.ben niet zo de persoon die gelijk richting huisarts gaat, dus kwam hier terecht wat eventuele oorzaken
Zou kunnen zijn.eet gewoon normaal ben niet echt een dagelijkse fruit eter, maar pak zo nu en dan een appel.,banaan of mandarijn.wie of wat heeft advies voor me.
alvast bedankt!

Margie, 14-02-2014 18:22 #16
Hoezo zit er ijzer in melk? Melk remt toch juist de ijzeropname?

Petra, 19-12-2013 08:04 #15
Hallo mijn naam is petra 47 jr. ik kom heel veel ijzer te kort. hier boven zie ik een lijst met wat ik moet eten. ik denk dat dit niet enige is waar allemaal ijzer in zit… ik heb me de af gelopen maanden rot gezocht naar meer voeding met ijzer er in. maar kon dat op net niet vinden of was niet duidelijk genoeg. is er iemand van deze site die mij verder kan helpen meer voeding te vinden waar ijzer in zit? heel belangrijk voor mij mijn ijzer te kort
is heel erg laag vandaag 19 dec 2013 moet mijn ijzer aan gevuld woorden in het ziekenhuis. is er boek van groente soorten etc waar veel ijzer in zit? Reactie infoteur, 19-12-2013
Hallo Petra,

In het artikel over ijzertekort worden er toch heelwat suggesties gemaakt over de voedingsmiddelen waar ijzer in voorkomt, lijkt me zo. Ook groenten komen in de lijst voor.
Wat je niet uit het oog mag verliezen, is dat het eten van deze voedingsmiddelen een ernstig ijzertekort niet meteen kan opvangen, maar vooral voor de lange termijn bedoeld is. Op lange termijn kan je je ijzerreserves zeker uitbouwen met de aangepaste voeding. Bij een ernstig ijzertekort geeft men ijzersupplementen in het ziekenhuis via infuus, zoals bij jou het geval is, als ik het goed begrijp. Op die manier kan je snel meer ijzer opnemen.
Wat je kan doen is advies vragen aan een arts of een diëtist(e), die gespecialiseerd is in het raad geven op het vlak van voeding. In ieder hospitaal is wel een diëtist(e) te vinden, dus deze kan je verder helpen in je zoektocht naar meer voedingsmiddelen waar ijzer in zit.

Alvast veel succes en beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

P. Heijne, 02-07-2013 10:40 #14
Ik heb geen klachten, maar geef al 25 bloed. Daar had ik in eens een hb van 7.8. Normaal tussen de 8.5 /9.5. Dus naar huisarts nu blijkt mijn heb weer 8.6 maar ferratine 10 en ijzer 7 waar komt dit ineens van Daan.? En wat kan ik er aan doen?

Veerle, 24-06-2013 11:53 #13
Hallo,
Ook ik heb regelmatig last van ijzertekort en vit B12 tekort. Heel vaak heeft het met verschillende factoren te maken en kan je bij je huisarts hiervoor niet terecht. Deze maken er niet zoveel van en zeggen vaak dat je met je voeding dit wel terug opbouwt. Maar als je bij een specialist langs gaat voor maag en darmen dan wordt een uitvoerig onderzoek gedaan. er is al als eerste mogelijkheid dat je maagzuurremmers neemt en dan kan je lichaam niet zoveel ijzer en vit B12 opnemen. het kan ook zijn dat je darmen op zich al niet veel ijzer opnemen. best ga je even langs bij je arts met de raag een bloedonderzoek te doen waarbij zowel het ijzergehalte als het ferritine gehalte wordt nagekeken en je vit B12. je vraagt om het resultaat van het lab. ook naar je toe te sturen en dan kan je daarmee zelf naar een specialist gaan. Er wordt ook vaak gezegd van spinazie en groene groenten te eten, maar je lichaam neemt hiervan nog minder ijzer op dan van orgaan vlees. Tabletjes ijzer en vit b complex worden ook niet zo opgenomen in het lichaam, je kan hiervoor beter via injecties gaan. als je ijzergehalte zo laag staat kan er ook overwogen worden om via infuus te werken. je hebt snel resultaat en voelt je ook sneller beter

Kim, 19-06-2013 17:07 #12
Hallo,

Is het mogelijk dat je lichaam stopt met het aanmaken van ijzer?

Zo ja, waar ligt dat aan?

Marleen, 15-05-2013 14:19 #11
Mij is aangeraden roosvicee ferro te gaan drinken + de hierboven genoemde dingen te gaan eten. Wanneer zou ik moeten merken of er verbetering in komt ja of nee? Reactie infoteur, 15-05-2013
Hallo Marleen,

Een aangepaste voeding om ijzertekort te bestrijden kan effect opleveren na enkele weken of zelfs maanden. Het gaat hier om een werk van lange termijn om een ijzertekort aan te vullen. De tijd dat het duurt is ook wel afhankelijk van hoe laag het niveau ijzer gedaald is. Wil je echt op de korte termijn resultaat zien, dan is een ijzerinjectie in de spier aan te raden.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Nadia, 25-04-2013 14:06 #10
Hallo
Mijn vraag is kun je ook ijzertekort krijgen door borstvoeding? Reactie infoteur, 25-04-2013
Hallo Nadia,

Ijzertekort kan inderdaad voorkomen bij moeders die hun baby borstvoeding geven. Net als zwangere vrouwen of vrouwen in de menstruatieperiode behoren borstvoedinggevende moeders tot de risicogroep voor ijzertekort. Om het ijzertekort aan te vullen of te voorkomen is het best om raad te vragen aan je arts.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ans Cornelissen, 11-01-2013 15:30 #9
Hallo,
Loop al maanden rond zonder energie om maar wat te kunnen doen. Heb donkere ontlasting (geen oorzaak gevonden), heb hartkloppingen en soms opeens diarree.
Gewoon uit het niets. Eet niet veel maar wel fruit en groente (niet vaak).
Neem wel medicatie al 13 jaar waar ik mee afgebouwd heb omdat het toch een vreselijk middel bleek en ik vond dat na 14 jaar geen psychische klachten het genoeg moest zijn. Was ook ziek van te voren hoor, voor de afbouw. Seroquel heeft de arts me laten slikken. Geen retard maar wel in een keer 325 mg 's avonds. Helemaal geen spiegel opgebouwd dus. Arts is wat slordig want dacht dat hij retard gaf. Nu slik ik dezelfde dosis als anders, alleen retard. Ik had dus een enorme piek s'nachts en overdag een zieke vrouw. Ben moe, heb pijn in gewrichten. Concentratie slecht. Ben misschien op verkeerde site maar hoorde iets van donkere ontlasting door geen ijzeropname. Kan dat kloppen? Opeens diarree? moe wakker worden. geen zin in de dag. Alleen het bed. Of komt het door opeens retard tabletten waar het lichaam aan moet wennen? Moeilijke vragen. Probleem is dat ik te ziek ben om nuchter bloed te kunnen laten prikken. Ja, lijkt niet belangrijk maar is het wel.
Slik ook thiamine 100 mg.

Groet ans

Lisa, 15-11-2012 22:43 #8
Hallo,
Ik heb sinds mijn 16e al last van ijzertekort. Ik kreeg ijzertabletten mee die ik 3x per dag moest slikken maar dat werkte niet voor mij. Ik werd er gek van en ben er na een paar maanden mee gestopt. Op mijn 17e was ik zo vermoeid, elke dag weer. Ik besloot om terug te gaan naar de huisarts en kreeg opnieuw de ijzertabletten mee. Hij zei dat het vrij ernstig was en dat ik het deze keer echt moest volhouden met het slikken van de pillen. Ik zat in mijn eindexamenjaar dus dat was wel een goede motivatie, ik heb een half jaar lang de pillen geslikt en opnieuw mijn bloed laten testen. Helaas bleek dat ik nog steeds een ijzertekort had. Weer een half jaar later opnieuw mijn bloed laten testen, en wat bleek; EINDELIJK klaar met het ijzertekort! :) Inmiddels ben ik 19 en nu is het ijzertekort weer terug, en niet zo'n beetje ook. Mijn arts denkt dat het aan mijn voedingspatroon ligt maar ik weet zeker van niet. Ik eet elke dag brood met beleg, eet veel vis, vlees en groente. Mijn oma heeft ook last van ijzertekort, is het iets overdraagbaars? Ik kan er niet aan wennen, ik ben totaal niet mezelf met ijzertekort. Is het normaal dat het steeds terugkomt? Niemand om me heen snapt hoe zwaar dit is en denken dat ik me aanstel. Is het deels iets psychisch? Wat moet ik doen als mijn dokter niet instemt met het onderzoeken naar andere mogelijke oorzaken?
Alvast bedankt voor het antwoorden,

Met vriendelijke groet,
Lisa Reactie infoteur, 16-11-2012
Hallo Lisa,

Als je gezonde voeding eet en een regelmatig eetpatroon aanhoudt, dan zou je normaal gezien toch goede ijzerwaarden moeten hebben. Als je dan nog eens veel voedsel eet met veel ijzer, zoals spinazie, broccoli en citrusvruchten, dan heeft het optreden van een ijzertekort waarschijnlijk andere oorzaken. Ben je niet ziek geweest of heb je geen erg bloedverlies gehad, dan kan ijzertekort ook te maken hebben met een genetisch probleem. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je lichaam van nature moeilijker ijzer opneemt en behoudt (zonder dat er van een ziekte sprake hoeft te zijn). Nu je 19 jaar bent en het ijzertekort terug is zonder reden (zoals ziekte), lijkt mij dit een mogelijkheid. Door regelmatige opvolging via bloedonderzoek kan de arts hierin op lange termijn misschien een patroon herkennen. Om de erg vervelende symptomen van ijzertekort op te vangen, is misschien een regelmatige behandeling met ijzerpillen noodzakelijk.

Maar er zijn ook andere behandelingen mogelijk dan het oraal innemen van ijzerpillen, die toch vrij zwaar kunnen zijn voor de maag. Een mogelijkheid is een intramusculaire injectie met ijzer, die in de bilspier wordt gezet. Dat levert je meteen een "boost" met ijzer op, waardoor je je snel beter zal voelen. Hierdoor kan je veel sneller dan met pillen een goede ijzervoorraad opbouwen. Deze injecties worden vaak pas gezet als het ijzergehalte heel laag is (bijvoorbeeld bij chronisch zieken die veel bloedverlies lijden) of als de patiënt veel bijwerkingen ondervindt van de ijzerpillen. Maar het is aan de arts om hierover te beslissen. Is je arts niet meteen enthousiast om zijn behandeling te wijzigen, kan je hem of haar aanspreken over het aanblijven van je klachten. Een consultatie bij een andere arts is natuurlijk ook altijd mogelijk.

Alvast veel succes en beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Guus, 21-05-2012 19:01 #7
Ik at altijd s'ochtends zo'n 400ml melk met Brinta, daar ben ik mee gestopt omdat ik zonder duidelijke reden het er in 2 weken tijd 4x heb uitgegooid (kotsen dus). Sinds dien moet ik wel eens uit het niets kokhalzen. Ik eet minimaal 1 appel of 2bananen per dag en ook aan vlees heb ik geen gebrek. Ik heb wel last van alles sympthonen die bij ijzertekort staan, hebben jullie een oplossing? Reactie infoteur, 21-05-2012
Hallo Guus,

Bedankt voor je reactie. Het drinken van 400 ml melk elke ochtend lijkt me toch relatief veel en kan misschien wel de reden geweest zijn van het braken. Melk is immers bij veel mensen vrij zwaar voor de maag. Dus het kotsen kan daarmee te maken hebben gehad.
Wat de symptomen van ijzertekort betreft, is het aangeraden om eens naar je huisarts te gaan voor advies. Het gebeurt wel eens dat bepaalde symptomen voorkomen bij verschillende aandoeningen. Het hoeft dus niet altijd om ijzertekort te gaan. Je huisarts zal hierover uitsluitsel kunnen geven.

Alvast veel beterschap.
Vriendelijke groet,
Verdanov

Esin, 17-05-2012 22:48 #6
Ik heb al jarenlang ijzergebrek en niet zo'n beetje ook ik he het het heel erg. het was -4 a -5 op blauw. ik heb tablette gekregen van mijn huisarts wat ik 3x perdag moet slikken maar ze helpen niet. zo goed. wat kan ik doen? Reactie infoteur, 19-05-2012
Hallo Esin,

Het kan zijn dat je lichaam de ijzertabletten niet voldoende of snel genoeg opneemt. Er zijn ook andere manieren om ijzertekort op te vangen, zoals bijvoorbeeld het toedienen van intramusculaire injecties. Die ijzerinjecties worden in de spier gezet en zijn doorgaans vereist voor mensen met een ernstig ijzertekort die dringend ijzer nodig hebben. Eventueel zou je dit kunnen voorstellen aan je huisarts.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Hans Bos, 16-03-2012 14:47 #5
Als wedstrijdloper, inmiddels 50 jaar, ben ik al 22 jaar fanatiek bezig met sporbeoefening. (dagelijks). 11 jaar geleden had ik een mindere periode, waarbij bloedonderzoek wees op een laag ijzergehalte (5) in combinatie met een lage HB (6,8). Na een weekje rust en inname van staalpillen op recept, was ik toe vrij snel daarna weer opmerkelijk goed hersteld. Een soortgelijke gevoel van (relatief) minder presteren maak ik op dit moment door. Bloedonderzoek wees opnieuw op een laag ijzergehalte (6), HB viel nog mee (8,5). De huisarts vertrouwt het niet, en denkt dat ik mogelijk los van de sport een opnameprobleem heb. Met misschien wel andere oorzaken, waarvoor ze me naar een internist verwijzen als de waarde over 2 weken nog hetzelfde is. In de tussentijd zal ik geen staalpillen moeten slikken omdat anders geen 'normaal' beeld gevormd wordt. Mijn vraag: is het dat zo fanatieke duursporters meer kans hebben op ijzertekort? En zo ja, wat is daarvan de oorzaak, veel transpiratie, bloedverlies via bepaalde organen, bijv. darmen/blaas/nieren (een jaar geleden heb ik een keer bloed geplast, wat bleek te komen door wondjes in de blaas, die zouden wellicht ontstaan zijn door schuring van de wanden in combinatie met afgenomen weerstand)? Of is het meer een aanlegkwestie dat ik niet goed in staat ben mijn ijzerwaarde op peil te houden (sinds elf jaar geleden ben ik er wel goed op gaan letten bij de voedselinname: veel ijzerrijk eten in combinatie met vitamine C)? Ik moet er nog bij vermelden dat het gehalte aan witte bloedlichaampjes relatief laag was, wat zou duiden op een reactie op een eerder opgetreden infectie. Mijn weerstand is overigens niet geweldig, continue verkoudheid/loopneus, vetpercentage van 5,6%.

Anouk van der Maas, 23-02-2012 22:18 #4
Ik heb al jaren last van duizelingen, vermoeidheid, moodswings, hoofdpijn en ik ben altijd bleek. Een tijdje geleden zijn ze er dan eindelijk achter gekomen dat ik een tekort aan ijzer had, ik heb hiervoor een ijzerinfuus gekregen. Dit is nu 4 weken geleden. Maar in die 4 weken, is mijn ijzerwaarde gewoon weer gezakt tot wat het was. Kan het zijn dat mijn lichaam om een of andere reden het ijzer gewoon afstoot? Reactie infoteur, 24-02-2012
Hallo Anouk,

Bedankt om je ervaring met ijzertekort te delen hier op dit forum.
Ijzertekort manifesteert zich inderdaad door duizelingen, snelle vermoeidheid, hoofdpijn, enz… Ijzertekort kan met verschillende dingen te maken hebben zoals bijvoorbeeld een onderliggende ziekte of aandoening. Het kan bijvoorbeeld gaan om een ziekte waarbij het lichaam bloedverlies lijdt of voortdurend een infectie moet bestrijden. In dat geval gaat vaak veel ijzer verloren. Typische voorbeelden van dit geval zijn chronische darmziekten zoals colitis ulcerosa of de ziekte van Crohn. Sommige patiënten moeten dan regelmatig aan het ijzerinfuus om ijzer "bij te tanken".

Maar ijzertekort is niet altijd het gevolg van een ziekte of aandoening. Sommige mensen hebben een lichaam dat van nature minder ijzer opneemt dan normaal. Ook het tegenstelde is mogelijk: dan stapelt het lichaam van nature meer ijzer op dan normaal. Dit kan je te weten komen door de nodige onderzoeken te laten doen bij je arts. Eens de diagnose gesteld, kan er vrij makkelijk een behandeling gevolgd worden om het ijzertekort op te lossen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door de orale inname van ijzermedicijnen, of het krijgen van een ijzerinfuus.
Hopelijk krijg je snel uitsluitsel over de reden van je ijzertekort waardoor je weer snel beter kan worden.
Alvast veel beterschap gewenst.

Vriendelijke groet,
Verdanov

M. Straathof, 15-01-2012 10:53 #3
Ik heb al een aantal weken last van duizeligheid.
Eerst was dit alleen met opstaan of me omdraaien in bed.
Sinds een dag of 10 heb ik dit ook overdag en het wordt steeds erger.
misselijk erbij en ook hoofdpijn.
Ben bij de dokter geweest die zegt het gaat vanzelf over. Gewoon rustig aan doen
Ik slik 's morgens chloortalidon 12,5 pch
Ik ben in oktover overgestapt op een ander merk en sindsdien heb ik dus steeds andere klachten eerst hartkloppingen en nu dit
Kan het zijn dat ik een ijzer te kort heb door deze tabletten en wat kan ik eraan doen?

Met vriendelijke groet
M. Straathof Reactie infoteur, 15-01-2012
Hallo M. Straathof,

Duizeligheid kan met verschillende dingen te maken hebben. Het hoeft niet noodzakelijk te wijzen op een ijzertekort, maar kan ook liggen aan een lage bloeddruk of andere oorzaken. Medicijnen kunnen altijd neveneffecten met zich meebrengen, maar of medicatie kan leiden tot een ijzertekort lijkt me weinig waarschijnlijk. Het kan wel zijn dat hartkloppingen een neveneffect kunnen zijn van het gebruik van medicijnen. Het best is om dit te vragen aan je behandelend arts. Hij of zij heeft een concreet beeld van jouw situatie en kan een correcte diagnose stellen.

Alvast veel beterschap.
Vriendelijke groet,
Verdanov

Sjef Douven, 04-01-2012 17:10 #2
Mijn vrouw lijdt aan verschillende neurologich geaarde aandoeningen waaronder polyneuropatie. Gisteren heeftige pijn en krampen gehad volgens de arts isdit ok een gevolg van ijzergebrek en na 1 dag ijzertebletten zijn de klachten flink verminderd. Omdat ze ook ernstige psychiche klachten heeft en haar enigste hulpvraag is medicatie daar draait haar hele leven om vraag ik mij af of hetinderdaad die 3 tabletjes zijn of voor haar het idee dat ze medicatie heeft gekregen dus psychsch. Reactie infoteur, 05-01-2012
Hallo Sjef,

Bedankt voor je reactie op het artikel in verband met ijzertekort.
Pijn en krampen kunnen met verschillende dingen te maken hebben. Een bloedonderzoek kan meer informatie hierover geven. Het is waar dat krampen kunnen te maken hebben met een ijzertekort, doordat de spieren een noodsignaal uitzenden door samen te trekken. Of de klachten al kunnen afnemen na 1 dag ijzertabletten nemen, hangt af van de sterkte van de ijzertabletten. Om te weten of het ook een psychische zaak is, is altijd moeilijk te beoordelen. De behandelende arts en eventueel een psycholoog kunnen hierover het best oordelen.
Alvast veel beterschap voor uw vrouw.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Peggy Janssens, 05-08-2011 22:56 #1
Hallo,
Ik heb momenteel al een aantal weken zeer veel last van vermoeidheid en enorme spierpijnen en pijn in de beenderen, en ook extrasystolen en hartkloppingen, natuurlijk op de duur gevolgd door paniekreactie.Ik ga wekelijks 2x naar de kinesist omdat ik ook Fybromyalgie heb, waar ik normaal ook elke keer op de loopband ga.Dat lukt me al enkele weken niet of toch althans niet de 20 minuten die ik moet stappen op de loppband.Ik heb onlangs een bloedonderzoek laten doen en het was grotendeels in orde, ik had enkel B12 tekort(een probleem al enkele jaren) en nu ook ijzertekort en een beetje verhoging van de crp(moest onder de 50 zijn en in 59).Zijn deze symptomen het gevolg van dat ijzertekort en B 12 tekort of moet ik me echt zorgen beginnen maken over iets anders.Wie kan me daarin raad geven? Reactie infoteur, 06-08-2011
Hallo Peggy,

Ten eerste bedankt voor je reactie op het artikel in verband met oorzaken en symptomen van ijzertekort.
Ijzertekort en B12 tekort hangen vaak samen met een ziektebeeld en zijn er doorgaans een gevolg van. Een verhoging van de CRP kan wijzen op een ontsteking in je lichaam.
Anderzijds kunnen vermoeidheid en sommige van de andere symptomen die je beschrijft ook een gevolg zijn van ijzertekort. Spieren hebben bijvoorbeeld ijzer nodig om naar behoren te kunnen functioneren. Het is niet altijd eenvoudig om uit te maken wat precies oorzaak en wat precies gevolg is.
Best vraag je een uitgebreid onderzoek bij een arts. Die kan dan een juiste diagnose stellen en een behandeling voorstellen.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 16-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: IJzerproblemen behandelen
Reacties: 31
Medische informatie…
Schrijf mee!