InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wormen bij mensen: wormen in ontlasting symptomen & klachten

Wormen bij mensen: wormen in ontlasting symptomen & klachten

Wormen bij mensen: wormen in ontlasting symptomen & klachten Wormen bij mensen: wormen in ontlasting, symptomen en klachten van wormen in ontlasting kinderen en volwassene. Wormen zijn parasieten die in de darmen of organen leven. Besmetting met eitjes van een worm kan plaatsvinden van mens op mens, van dier op dier en van mens op dier of omgekeerd. Mensen kunnen last hebben van veel verschillende soorten wormen. Vaak betreft het een infectie met de aarsmade, een kleine worm van ongeveer 510 mm. Deze kan effectief bestreden worden met een antiwormmiddel. De behandeling dient altijd in combinatie met een goede hygiëne te gebeuren, teneinde de kans op besmetting te verminderen.

Wormen bij mensen - wormen in ontlasting

Inleiding

Wormen zijn parasieten. Parasieten zijn levensvormen die andere levende organismen, gastheren genoemd, nodig hebben om te overleven en zich te vermenigvuldigen. Wormen komen voor in de darmen of de weefsels, zoals lever en longen.

De levenscyclus van de worm bestaat uit drie fasen:
  • het ei;
  • de larve; en
  • de worm.

Besmetting kan plaatsvinden van mens op mens, van dier op dier en van mens op dier of omgekeerd.

Soorten wormen

Mensen kunnen last hebben van veel verschillende soorten wormen. De vier meest voorkomende wormen in Nederland zijn:
  • de aarsmade of madewormen (Enterobius vermicularis);
  • de lintworm (Cestoda);
  • de spoelworm (Ascaris lumbricoides); en
  • de zweepworm (Trichuris trichiura).

Hieronder worden deze soorten successievelijk besproken.

De aarsmade

De aarsmade is een kleine worm van ongeveer 510 mm. De lastpak is geelwit van kleur en kommavormig. Een infectie met de aarsmade komt ook vaker voor bij schoolgaande kinderen dan bij volwassenen. Iemand raakt geïnfecteerd door bijvoorbeeld een vinger waarop eitjes van de parasiet aanwezig zijn, in de mond te steken. De handen raken veelal besmet door krabben aan de anus, waar de eitjes van de aarsmade zich normaal gesproken bevinden. Maar iemand kan ook besmet raken doordat hij voorwerpen aanraakt waarop eitjes op terecht zijn gekomen. Denk hierbij aan deurknoppen of speelgoed. De eitjes belanden in de darmen, waar ze zich ontwikkelen tot larven en vervolgens tot volwassen wormen. Vrouwtjeswormen leggen vaak 's nachts eieren in de huid rond de anus. Dit kan hevige jeuk veroorzaken. Een kind kan zich daar gaan krabben en krijgt zo eitjes aan de hand of onder de nagels.

De mogelijke klachten en symptomen zijn:
  • De beestjes leggen hun eitjes rond de anus, hetgeen jeuk kan veroorzaken.
  • Het kan voorkomen dat er op de billen of in de ontlasting bewegende wormpjes te zien zijn (wormen in ontlasting).
  • Een ernstige infectie kan buikpijn, prikkelbaarheid, gebrekkige eetlust en gewichtsverlies veroorzaken.
  • De wormpjes kunnen bij meisjes en vrouwen de inwendige geslachtsorganen binnendringen en de vagina infecteren.

De lintworm

De lintworm is een darminfectie die het gevolg is van eten van rauw of onvoldoende verhit geïnfecteerd varkens- of rundvlees. Dikwijls geeft een lintworm geen of nauwelijks klachten. Soms klaagt men over pijn bovenin de buik, vage buikklachten of verlies van eetlust. Doordat één tot drie centimeter lange wit-gele beweeglijke segmenten in de ontlasting worden aangetroffen, wordt een lintworm vrijwel altijd opgemerkt.

De spoelworm

Deze darmparasiet wordt tegenwoordig nog maar zelden in Nederland waargenomen, maar komt vooral voor in tropische en subtropische streken. Mensen kunnen besmet raken met de eitjes door het eten van besmet voedsel, rauwe groente en fruit en het drinken van besmet water. Door slechte riolering kan besmetting van de grond plaatsvinden, alsook door het gebruik van afvalwater of uitwerpselen om het land te bemesten.

In de darmen ontwikkelen de darmen tot larven. Ze boren zich door de darmwand en migreren via de bloedbaan naar de longen. De lastpak wordt opgehoest en weer ingeslikt, waarna deze weer in de darmen terecht komt. Aldaar ontwikkelt het beestje zich tot een volwassen exemplaar die eitjes legt, welke vervolgens het lichaam van de gastheer verlaat met de ontlasting.

In lichte gevallen treden er geen symptomen op. De naar de longen gemigreerde wormen kunnen aanleiding geven tot beschadiging van het longweefsel hetgeen longontsteking tot gevolg kan hebben. Soms kunnen de parasieten het darmkanaal verstoppen. Er kunnen zich ook andere complicaties zoals ondervoeding voordoen.

De zweepworm

Deze lichtgele tot witte parasiet van 3 tot 5 cm nestelt zich in het darmkanaal. Besmetting vindt in Nederland vooral plaats via huisdieren die de eieren in hun ontlasting achterlaten. Vaak geeft dit aanleiding tot klachten, maar vooral bij jonge kinderen kunnen ernstige infecties de volgende klachten geven:
  • darmontsteking (bloed en slijm in de ontlasting);
  • buikpijn;
  • gebrek aan eetlust;
  • misselijkheid en braken; en
  • lang aanhoudende diarree.

Diagnose en behandeling

De diagnose wordt gebaseerd op basis van de klachten en lichamelijk onderzoek. Bevestiging van de diagnose geschiedt door microscopisch onderzoek van een ontlastingmonster op de aanwezigheid van eitjes van de parasiet.

Bovengenoemde worminfecties worden veilig en effectief behandeld door het toedienen van antiwormmiddelen. De behandeling met een antiwormmiddel dient altijd in combinatie met een goede hygiëne te gebeuren, teneinde de kans op besmetting te verminderen.

De NHG-Patiëntenfolder vermeldt dat de patiënt aarsmaden zelf kan behandelen en bij onvoldoende resultaat kan overleggen met de huisarts. Bij spoelwormen, lintwormen of een ander soort wormen, kan de patiënt het beste naar zijn/haar huisarts gaan. Neem indien mogelijk (een deel van) de worm of het eitje in een potje mee naar de dokter.

Lees verder

Gerelateerde links
Symptomen EHEC-bacterie.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn wormen (aarsmaden; oxyuren)?Wormen, ook wel aarsmaden of oxyuren genoemd, kunnen in de darm voorkomen. Wormen zijn ongeveer 1 centimeter groot en zi…
Problemen met wormen in het menselijk lichaamProblemen met wormen in het menselijk lichaamWormen zijn niet het meest smakelijke gespreksonderwerp tijdens gesprekken. Toch komen wormen relatief veel voor en kunn…
Last van wormen?Een besmetting met wormen komt vaak voor en meestal bij kinderen. Maar ook volwassenen kunnen wormen krijgen. Hoe kom je…
Geneesmiddelen bij wormen (anthelminthica)Veel mensen krijgen ooit te maken met wormen (maden, spoelwormen en/of lintwormen). Worminfecties zijn over het algemeen…
Wormen bij de katWormen bij de katHet hoort er nu eenmaal bij en hoe vervelend dan ook, je ontkomt er niet aan om je kat periodiek een ontwormingskuur te…

Reageer op het artikel "Wormen bij mensen: wormen in ontlasting symptomen & klachten"

Reacties

Hedwig, 10-12-2014 18:13 #4
Woon sinds 10 jaar op een flat, 4de etage. Op het moment ben ik alles overhoop aan het gooien om grondig de boel schoon te maken en spullen weg te gooien wat ik 1 jaar niet meer gebruikt heb. Dit doe ik dus ieder jaar of half jaar.
Vind ik op de bodem van 3 papieren tassen, gevult met tijdschriften en papier afval kleine zwarte worpjes verscholen 3 à 4 stuks. Ze kruipen langzaam en schuwen het licht en ik maak ze makkelijk dood door met een papiertje op ze te drukken. Deze papieren tassen stonden op de gang. Het lijkt wel of ze de warmte willen opzoeken. Ik ben ze overigens nooit tegengekomen.
En deze papieren tassen gooi ik weg als ze vol zijn; om de 2 maanden ongeveer, maar bekijk eerst of er iets belangrijks in zit of niet, om te bewaren eventueel.
Deze wormpjes zijn dun en 4 à 6 mm lang. Ik zie geen kop en geen haren, ook hebben ze geen vleugels. In de huiskamer had ik een stapeltje tijdschriften op het parket liggen van 10 cm hoog en toen ik ze optilde kropen er 3 van deze wormpjes.
Ik ben met de de schoonmaak met de badkamer begonnen, maar heb niets daar aangetroffen. Toen de keuken gedaan en daar ook niets aangetroffen. Zelfs de kastjes.
Ik heb veel planten en geen huisdieren.
Wat kunt U mij aanraden om ze te bestrijden en wat zijn dat voor wormpjes? Hoe kan ik deze plaag voorkomen. Het is voor het eerst dat ik ze aantref.

Bert, 07-08-2014 12:46 #3
Ik heb met regelmaat last van worm in de vorm van een dun koor regelmatig 5 tot 10 cm
ze hebben steeds dezelfde vorm rond aan een zijde en dan is het net of hij open klapt in een platte vorm
Nu zijn we zo ver dat ik vandaag een heb van 43 cm lang 3a4 mm dik en aan een zijde open tot een breedte van 5 cm
al een paar keer ontlasting onderzocht geen sporen te vinden, ook voor zekerheid medicijn gekregen
helpt ook niet. ik heb geen klachten en voel me verder gewoon.maar zou toch prettig vinden als er niet steeds iets achter
aan mij lichaam blijft hangen want dat doet het namelijk een stuk blijft altijd binnen en kan ik er zo uit trekken
en nu hoe verder Reactie infoteur, 18-08-2014
Neem indien mogelijk (een deel van) de worm in een potje mee naar de huisarts.

Fazi, 13-04-2014 21:37 #2
Mijn dochter die heeft een rare ontlasting gehad vandaag. Het was heel licht creme kleur met witte uitsteeksels zoiets van pijnboompitjes en ze heeft ook jeuk bij de anus. Zou dit wormen kunnen zijn. Reactie infoteur, 14-04-2014
Wormen in de ontlasting komen frequent voor en dan vooral bij kinderen. Dit kan op zich geen kwaad. Meestal zijn het aarsmaden: witte wormpjes, een centimeter lang, die je -als je goed kijkt- in de ontlasting kunt zien bewegen. Het kind krijgt verder last jeuk rond de anus, waardoor het gaat krabben. Deze aarsmaden kun je zelf behandelen met een kuur van de apotheek of drogist. Een wormenkuur met het medicijn mebendazol mag niet gebruikt worden bij kinderen onder de 2 jaar en zwangere vrouwen. Vraag uw apotheker om advies.

Marielle, 22-07-2013 13:45 #1
Goede dag ik heb een op blaasbare zwembadje in me tuin voor me dochtertje van 2 en ik zag in het water een doorzichtige worm met hele dunne bruine strepen over zijn lijf ik heb hem der uit gehaald, maar mijn dochter had daarvoor al in het bad gezeten en ze zij dat ze pijn aan der kont had wat moet ik doen? Mvg marielle Reactie infoteur, 22-07-2013
Wormen kun je meest in de ontlasting van je kind zien. Als je kleine witte wormpjes in de ontlasting aantreft, kun je bij de drogist of apotheker een wormenkuur kopen. Het medicijn heet mebendazol. Kinderen en volwassenen hebben dezelfde dosering. Na twee weken moet je het medicijn opnieuw innemen om te zeker te zijn dat er geen wormpjes meer zijn. Kinderen onder de 2 jaar en zwangere vrouwen mogen deze medicijnen niet gebruiken. Maak een afpraak bij de huisarts als de maatregelen die je zelf neemt niet helpen of als je kind spoelwormen, lintwormen of een ander soort wormen heeft. Als het enigszins mogelijk is, doe dan de worm in een potje en neem dit mee naar de huisarts. Dan kan hij vaststellen om wat voor soort worm het gaat.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontlasting
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!