InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Schildklier Problemen Middelen & Tips

Schildklier Problemen Middelen & Tips

Schildklier Problemen Middelen & Tips Schildklierproblemen, 'n verstoorde schildklierwerking of een schildklier-aandoening onderkennen, vormt vaak een probleem door de vage -niet serieus genomen- klachten en/of het ontbreken van kennis inzake schildklierklachten. Tevens blijkt het bloedonderzoek (T3 -T4) niet altijd een goed beeld te geven. In dit artikel een overzicht van goede en geschikte middelen voor problemen met de schildklier -te traag, te snel, krop of struma- en ook Tips om de schildklierwerking te bevorderen.

Schildklierproblemen - Onderkennen Schildklierstoornis - Verstoorde Schildklierwerking

Schildklierproblemen - Schildklieraandoeningen. Volgens de Schildklierstichting Nederland lijdt een groot aantal -circa een miljoen!- mensen in ons land aan schildklierproblemen of een schildklieraandoening. Bij vrouwen komt een verstoorde schildklierwerking zeven keer zo vaak voor als bij mannen. Bij maar liefst een kwart van de mensen waarbij in eerste instantie de diagnose depressie werd gesteld, blijkt er achteraf sprake te zijn van een schildklieraandoening! Bij ongeveer 7% van de vrouwen is er na de bevalling tijdelijk sprake van een verstoorde schildklierwerking.

Struma of Krop en Jodium. Struma of Krop (ook wel Goiter) in ernstige mate -zoals een dikke krop in de hals en uitpuilende ogen- komt in Nederland bijna niet meer voor sinds de toevoeging van jodium aan ons zout en brood. Het probleem is echter dat de lichtere vormen die nog wel voorkomen, lang niet altijd herkend of onderkend worden.

Schildklierfunctie Klachten en Bloedonderzoek. Schildklierproblemen komen dus veelvuldig voor. Buiten de problemen door de verstoorde werking van de schildklier in lichamelijke zin, zijn er ook problemen met de onderkenning, herkenning en diagnose ervan. Bij een deel van de mensen met klachten wordt het probleem (bij o.a. de huisarts) niet in verband gebracht met een verstoorde schildklierwerking. Degenen bij wie wel een bloedonderzoek naar de schildklierfunctie is gedaan, lijken hier soms niet mee geholpen, daar ook dit niet altijd een duidelijk beeld geeft. Menigmaal krijgt men ook te horen dat de uitkomst van het onderzoek binnen de normaalwaarden ligt. Er komt steeds vaker naar voren dat bloedonderzoek op T4 en T3 (zie Hormonen - Schildklier en Bijschildklier) geen afdoende duidelijkheid geeft. Naast bloedonderzoek is er een mogelijkheid tot urineonderzoek, waarbij ook de T4 en T3 waarden gemeten worden, of beter gezegd de omzetting van T4 naar T3. Het probleem is echter dat dit urineonderzoek niet mogelijk is via de huisarts en (vaak) niet vergoed wordt door de ziektekostenverzekeraar.

Urineonderzoek ENL - Schildklier T3 T4 . Wel kan dit urineonderzoek -naast bloedonderzoek- gedaan worden door het Europees Nutriënten Laboratorium (in Bunnik) en het Klinisch Ecologisch Allergie Centrum (in Weert, zie www.keac.nl).

Zelfonderzoek Schildklierproblemen - Testje Temperatuur Meten - Ochtendtemperatuur

Schildklier en Lichaamstemperatuur. Zoals in de artikelen de te traag werkende schildklier en de te snel werkende schildklier naar voren komt, is er bij deze aandoeningen sprake van een afwijkende lichaamstemperatuur, respectievelijk te laag en te hoog. Dit is in eerste instantie eenvoudig zelf te onderzoeken. Om te bekijken of er eventueel sprake is van schildklierproblemen is het raadzaam om een eerste 'testje' (vooronderzoekje) zelf te doen, door vijf dagen lang je ochtendtemperatuur te checken op de volgende manier:
  • Leg de thermometer 's avonds voor het slapen gaan binnen handbereik
  • Bij het wakker worden 's ochtends meteen (als eerste handeling) de temperatuur opnemen. Belangrijk hierbij is om niet eerst op te staan, te bewegen, je uit te rekken, naar de wc te gaan, iets te drinken o.i.d.
  • Leg de thermometer onder de oksel en temperatuur ca. 7 tot 10 minuten
  • Schrijf de waarde 5 dagen lang op; doe dit exact (ook waarden achter de komma)
  • Een temperatuur onder de 36,6 C kan* op een te traag werkende schildklier - hypothyreoïdie wijzen
  • Een temperatuur boven de 36,8 C kan* op een te snel werkende schildklier - hyperthyreoïdie wijzen
  • Speciaal voor vrouwen: begin met temperaturen op de tweede dag van de menstruatie.

* Hierbij dient opgemerkt te worden dat een langdurige afwijkende temperatuur natuurlijk te maken kan hebben met andere aandoeningen (bv. hoog bij een infectie), maar eventueel ook in de richting van een verstoorde schildklierwerking kan wijzen.

Schildklierproblemen Verstoorde Schildklierwerking Schildklierstoornis Middelen & Tips

Verstoorde Schildklierwerking. In diverse artikelen over een verstoorde schildklierwerking worden de specifieke symptomen uitgebreid besproken. Voor meer informatie, specifieke details en de symptomen zij verwezen naar de betreffende artikelen:

Schildkliermiddelen en Tips. In dit artikel worden middelen -zowel regulier als natuurgeneeskundig of orthomoleculair- besproken betreffende al deze schildklierproblemen en worden tips gegeven. Een aantal reguliere geneesmiddelen blijkt bijwerkingen te geven als huiduitslag, bronchitis, pijn in de gewrichten, geelzucht en syndromen die lijken op lupus en soms beenmergsuppressie die tot een reductie van het aantal bloedleukocyten leidt. Van natuurlijke middelen zijn vooralsnog geen bijwerkingen bekend.

Schildklier Middelen Algemeen - Voeding en Vitaminen - Bevorderen Hormonale Werking

Bevordering Hormonale Werking. In het algemeen zijn er middelen om de hormonale werking i.c. de werking van de schildklier te bevorderen. Hieronder zal een aantal middelen genoemd worden, waarbij opgemerkt dient te worden dat dit geen complete lijst is. Schildklier bevorderende middelen i.c. voor een betere schildklierfunctie zijn o.a:

Jodium - Voedingsmiddelen die veel jodium bevatten:
  • Zeewier (Kelp)
  • Zeevis
  • Eieren
  • Jozo zout

Voedingsmiddelen met Vitamine B en Selenium:
  • Eidooier
  • Noten (Pecannoten)
  • Avocado
  • Peulvruchten
  • Linzen
  • Boekweit
  • Orgaanvlees
  • Sojaolie
  • Levertraan

Diverse Groenten en Granen:
  • IJsbergsla
  • Uien
  • Spruitjes (beetgaar)
  • Broccoli
  • Bloemkool en koolsoorten (gekookt)
  • Radijs
  • Maïs
  • Sorghum (Afrikaanse graansoort)
  • Cassave.

Noot: Bij Struma moet juist opgepast worden met een aantal van de bovengenoemde middelen, daar deze strumagene stoffen bevatten. Het betreft voornamelijk de koolsoorten, bloemkool, broccoli, spruitjes en sojabonen. Deze stoffen beïnvloeden de opname van jodium (minder productie hormonen). Hierdoor wordt de schildklier gestimuleerd om harder te werken, hetgeen een vergroting van de schildklier tot gevolg heeft.

Vitamines - Mineralen en Supplementen - Bevorderende Middelen Schildklierwerking

Voeding en Supplementen. Informatie over supplementen en voeding is ook te vinden in Hormonen Problemen & Tips. Supplementen met een ondersteunende of bevorderende werking op de schildklier -o.a. op de omzetting van T4 naar T3 en tegen een disbalans in de werking van hormoonklieren- zijn:
  • Vitamine A (geen caroteen)
  • Vitamine B6
  • Calcium
  • Magnesium
  • Selenium
  • Zink
  • Omega vetzuren (zie Omega vetzuren)
  • GLA (Gamma Linoleenzuur)
  • Antioxidanten (zie Antioxidanten)
  • Meda-stim en Thyrotabs van Nutramin
  • Spongia Plantaplex of Cornus Sanguirea van Homeoropa/Steigerwald
  • L-Phenylalanine van en Similenium van Similia (Country life)
  • Thyro Max Support (Country life)
  • Metabo 16 (schildklierstofwisseling) van Aloë Vera & Health Supplies, STS
  • Iodine & Tyrosine van Euro Nutri/Biodynamics
  • Scrogalia nr. 206 en extra forte 207 van Bloem
  • Kanug van Holisan
  • Gammadyn Jodium van Unda
  • PS 165 Schildklierziekten van Vitamed

Vermijdt de volgende (voedings)stoffen:
  • Zuivel
  • Varkensvlees
  • Rauwe kool
  • Koolraap
  • Koolrabi
  • Mosterd
  • Pinda's
  • Fabrieksbrood
  • Tarwe, gerst
  • Verzadigde vetten
  • Natrium glutamaat (E 621)
  • Kunstmatige zoetstoffen
  • Supplementen met PABA of Betacaroteen
  • Anticonceptie middelen
  • Gebruik van Fluoride en Kwik.

Een aantal van de bovengenoemde voedingsstoffen heeft een remmende werking op de opname van jodium.

Te trage Schildklierwerking - Medicatie Middelen Voedingsstoffen en Supplementen

Middelen Trage Schildklierwerking. Bij een te traag werkende schildklier (hypothyroïdie) is er sprake van een lage concentratie schildklierhormonen. Hieronder worden zowel reguliere als natuurlijke middelen voor een te traag werkende schildklier genoemd.

Trage Schildklier en Reguliere Middelen - Medicatie o.a:
  • Synthetische Thyroxine, Eltroxine, Aflithathyronine
  • Jodium suppletie - bij een tekort aan jodium
  • Levothyroxine - bij een niet functionerende schildklier

Trage Schildklier en Natuurlijke Middelen - Supplementen
Voorbeelden van natuurlijke middelen, homeopathische middelen en supplementen voor hypothyroïdie zijn o.a:
  • Kelp, Kelpextract en Kelptabletten (zeewier) verkrijgbaar van o.a: AOV, A. Vogel, Nutramin, Orthica, Swiss, Similia, Solgar, TS products, (soms een samenstelling van jodium, mineralen en sporenelementen), Zeewierpoeder van Nori
  • I -Tyrosine en Hypofyse concentraat van AOV
  • Regul Ho 12 (Thyreo Regul) van Aloë Vera & Health Supplies, STS
  • Thyro-care (guggul/coleus) van o.a: Vogel, Ortholon
  • Aminozuren: L-Tyrosine van Bonusan, Nutramin, Orthica, Solgar
  • Fucus vesiculosus D1 van o.a. Vogel
  • Fucus (zeewier, blaaswier) van Nagel
  • Multivitamine Homocysteïne Shield van Similia
  • T-Lyph van Euro-nutri/Biodynamics
  • Aminozuur Thyrosine
  • Vitamine A, C, E, B1, B2, B3, B6
  • F complex plus (onverzadigde vetzuren + vitamines) van Euro-nutri/Biodynamics

Te snelle Schildklierwerking - Medicatie Middelen Voedingsstoffen en Supplementen

Middelen Snelle Schildklierwerking. Bij een te snel werkende schildklier (hyperthyroïdie) is er sprake van een hoge concentratie schildklierhormonen. Hieronder worden zowel reguliere als natuurlijke middelen voor een te snel werkende schildklier genoemd.

Snelle Schildklier en Reguliere Middelen - Medicatie o.a:
  • Thiamazol (remt aanmaak van schildklierhormoon in de schildklier), Carbimazole (Neo-Mercazole)
  • Bèta-blokkers: Metoprolol en Propranolol (vertragen hartslag/heffen hartritmestoornis op, waardoor deze symptomen verdwijnen, maar de schildklierwerking zelf verandert niet), Propylthiourocil, Dibromatyrosine, Dilodatyrosine, Fluarotyrosine
  • Radioactief Jodium
  • Schildklierhormonen: Levothyroxine en Liothyronine. Een te snel werkende schildklier wordt vaak behandeld met medicijnen die de aanmaak van schildklierhormonen remmen. Schildklierhormonen zijn echter wel nodid; om deze reden wordt een schildklierhormoon toegevoegd.

Snelle Schildklier en Natuurlijke Middelen - Supplementen
Voorbeelden van natuurlijke middelen, homeopathische middelen en supplementen voor hyperthyroïdie zijn o.a:
  • Lycopus europaeus D1, D3 en Lycopus virginicus D6 van A. Vogel
  • Lycopus 176 van Hofman
  • Lycoaktin van Homeoropa/Steigerwald
  • Neurocrien 273 van Bloem
  • Regul HE 8 van Aloë Vera & Health Supplies
  • Bij lichte vormen Strumunda, Unda 16 en Unda 1000 van Undo
  • Siberische Ginseng (Eleutherococcus) (zie Gezonde Kruiden).

Struma Krop Goiter - Vergroting Schildklier - Euthyreoïd Struma - Jodiumtekort / teveel

Struma of Krop (ook wel Goiter genoemd) is een vergroting van de schildklier. Soms wordt dit pas geconstateerd bij een medisch onderzoek (b.v. echo) en soms is struma duidelijk aan de buitenkant te zien. Struma geeft niet altijd problemen, maar soms kan men er flink last van hebben. Bij een vergrote schildklier of bij aanwezigheid van knobbels gaat de productie van schildklierhormoon meestal gewoon door.

Euthyreoïd Struma. Struma met een normale werking van de schildklier wordt een Euthyreoïd struma genoemd. Andere vormen van struma kunnen gepaard gaan met een te snelle of juist te trage werking van de schildklier en schildklierhormoonproductie.

Struma - Hoeveelheid Jodium. Struma kan een gevolg zijn van te weinig jodium (via de voeding). Maar vreemd genoeg kan ook een te grote hoeveelheid aan jodium de hormoonproductie van de schildklier juist hinderen. Het is nog niet precies duidelijk hoe dit komt.

Struma en Reguliere Middelen - Medicatie w.o:
  • Thyrax
  • Bijnierschorshormoon/corticoïden
  • Soms moet er overgegaan worden tot operatie

Struma en Natuurlijke Middelen - Supplementen
Voorbeelden van natuurlijke middelen, homeopathische middelen en supplementen voor struma zijn o.a:
  • Spondiaga nr. 211 van Bloem
  • R59 Focus Gastreu en R19 Glandula-M-Gastreu van Holland Pharma/Varuvo
  • Thyreoïdinum van TS Products
  • 170 Ruta, 178 Scrophularia, 136 Galium Aparine van Lumen Naturae

Schildklierproblemen Middelen Suppletie en Medicatie - Aanvullende Opmerkingen

Armour Thyroïd. Er bestaat een natuurlijk schildklierhormoon: Armour Thyroïd. Dit middel wordt gemaakt van de schildklieren van varkens en heeft een stabiele en constante samenstelling van T4 en T3. Armour Thyroïd bevat het eiwit waaraan schildklierhormonen gebonden zijn (thyroglobuline). Dit is o.a. verkrijgbaar bij Venlo Internationale Apotheek BV.

Tyreoidium T3 - T4. Het middel Tyreoidium T3 - T4 is in verschillende samenstellingen verkrijgbaar bij Fagron Farmaceuticals BV.

Soja - Sojabonen. Ten aanzien van het gebruik van Soja (bonen) in relatie tot schildklierproblemen bestaat onduidelijkheid en er worden uitspraken gedaan die met elkaar in tegenspraak zijn. Zo wordt er melding gemaakt van het gegeven dat soja de afbraak van schildklierhormonen zou versnellen. Voor mensen die Levothyroxine slikken zou het de effectiviteit hiervan verminderen door de versnelde afbraak. Door anderen wordt dit echter tegengesproken. Vooralsnog lijkt het raadzaam om tussen het eten van Soja en inname van schildkliermiddelen een interval te laten bestaan van ca. 3 uur om de absorptie van het medicijn te maximaliseren.

Alternatieve Behandeling. Alternatieve behandelingen middels Kinesiologie, Bach Bloesem en andere homeopathische remedies, energybalancing en reflexologie lijken in sommige gevallen ook een positief effect te kunnen hebben.

Overleg met Arts. Tot slot dient opgemerkt te worden dat het raadzaam is om bovengenoemde middelen te gebruiken in overleg met de huisarts of een deskundige natuurarts. Met name bij zwangerschap en borstvoeding dient men voorzichtig te zijn met bepaalde middelen zoals b.v. Kelp en jodiumtabletten.

Meer informatie over de schildklier is te vinden op:

  • www.schildklier.nl - de website van de Schildklierstichting Nederland
  • www.hypomaarniethappy.nl - de website van de Belangenvereniging (hypotherodie)
  • http://thyroid.about.com - een Engelstalige website met uitgebreide informatie
Gerelateerde artikelen
Kelp: een belangrijk zeewierKelp: een belangrijk zeewierDit verbazingwekkende zeewier bevat meer vitaminen en mineralen dan enig ander voedingsmiddel. Kelp bevat vitamine B2, n…
Schildklierafwijking: welke schildklier klachten zijn er?Schildklierafwijking: welke schildklier klachten zijn er?De schildklier is een klein vlindervorming orgaan, dat zich onderin de hals bevindt, tegen de luchtpijp aan. Het orgaan…
Oververmoeidheid: Trage of overactieve schildklierOververmoeidheid: Trage of overactieve schildklierEen verkeerd werkende schildklier kan nare klachten zoals extreme vermoeidheid opleveren. Een te traag werkende schildkl…
Schildklieraandoening: de ziekte van PlummerSchildklieraandoening: de ziekte van PlummerBij mensen die de ziekte van Plummer hebben is er sprake van een te snel werkende schildklier die vergroot is. In de sch…
Schildklierklachten: symptomenSchildklierklachten: symptomenDe schildklier is terug te vinden in de hals en produceert hormonen. De schildklier kan te snel of te traag werken, maar…
Bronnen en referenties
  • Symposia o.a. Biodynamics
  • Honeyman-Lowe G., Lowe J.C., Your Guide to Metabolic Health. Mcdowell Publishing
  • Eigen research en Studies

Reageer op het artikel "Schildklier Problemen Middelen & Tips"

Reacties

Alisa, 11-04-2014 13:17 #78
Tot mijn 16e jaar ben ik altijd heel dun geweest. Toen begon hetů ik kwam aan, maar het was niet duidelijk waardoor, mijn eetpatroon was niet anders geworden. Bij de huisarts werd mij steeds verteld van de anticonceptiepil te gaan veranderen. Natuurlijk lag het niet hieraan. Toen ik een 20 was en op bezoek was bij een tante (die verpleegkundige is en arts in opleiding) zag ze gelijk aan mij dat ik schildklierproblemen had. Ik ben in een ziekenhuis in Wenen bloed gaan afnemen en daar zijn ze tot de conclusie gekomen dat ik een traag werkende schildklier heb.

Terug in Nederland met de bloedresultaten bij de hand ben ik weer naar de huisarts gegaan. Ik vertelde over mijn problemen zoals vermoeidheid en gewichtstoename. Op een gegeven moment zei de huisarts '''Hebben wij wel eens bloed afgenomen voor je schildklier?'' ik dachtů eindelijk! de huisarts neemt een volgende stap. Ik liet de bloedresultaten zien vervolgens, ze schaamde zich dood dat ze het niet eerder heeft kunnen zien.

In Nederland zijn de bloedwaardes vergeleken met Oostenrijk anders, dus ik moest in Nederland weer bloed laten afnemen. Ik kreeg gelijk medicijnen Thyrax van 0.025 microgram. Elke 3 maanden ben ik bloed gaan afnemen en elke 3 maanden werd de dosering verhoogd. Nu slik ik 0.1 microgram elke ochtend. Het gewicht is de afgelopen drie jaar misschien met 5 kilo afgenomen. Toch voel ik mij heel moe, lusteloos, me ogen lijken slechter te worden, haaruitval, opgeblazen gevoel.

Sinds kort heb ik last van duizeligheid en misselijkheid en heb ik al jaren last van een opgezwollen keel/nek. Nu is mijn tante uit Oostenrijk pas langs geweest en heeft de bloedwaardes bekeken van afgelopen jaren. Ze vertelde mij dat het nog niet goed is en toen ze mijn schildklier voelde vertelde ze mij dat het groter is dan gewoonlijk. Ze zei ''waarschijnlijk hebben de artsen in Nederland weinig interesse in schildklierpatiënten'' (aangezien dit er heel veel zijn in Nederland, kan ik het ook wel begrijpen).

Ik ben twee keer bij een internist geweest in het ziekenhuis die gespecialiseerd is in de schildklier. Deze arts die vindt zelfs dat ik helemaal geen medicijnen nodig hebt, omdat de waardes goed zijn en een hele kleine afwijking is. Nu ben ik al bijna me hele leven gezond geweest en de laatste jaren voel ik dat het binnen in mijn lichaam niet helemaal in orde is. Ik heb een paar maanden terug echo's laten maken van een aantal organen zoals de nieren, lever, darmen, maag etc. De internist vond dat alles in orde was, maar vond een klein beetje vet op de lever ( ra ra hoe kan dat? Waarschijnlijk vanwege de schildklier). De internist vond het niet nodig om er wat aan te doen, hij raadde mij aan minder te werken, gezond te eten en veel te sporten. Natuurlijk doe ik dat!

Wie heeft nog meer last van passieve zorgverlening vanuit de huisartsen en ziekenhuizen? Ik ben nu 23 en ik wil in principe medicijnloos te leven door (de huisarts zegt dat dat niet meer kan). Ik wil mij beter voelen, maar ik wil een uitgebreid lichamelijk onderzoek. Soms heb ik het gevoel dat er meer is dan een traag werkende schildklier. Herkent iemand dit probleem? Ik heb er alles voor over om de allerbeste specialist te vinden, dus suggesties voor ziekenhuizen of artsen graag. Bedankt! Ook vraag ik me af of het niet handig is om een foto te laten maken van me schildklier? Dat vond de huisarts niet nodig en de internist helemaal niet.

Sylvia, 11-11-2013 18:37 #77
Wat hebben veel mensen schildklierproblemen! Ik hoor er in mijn vriendenkring erg weinig over. Het slikken van tabletten is een ramp, bovendien hou je dit kunstmatig in bedwang waardoor je schildklier niet eens de kans krijgt, om het zelf te proberen. Ik gebruik kokosschilfers en gemalen kokos door mijn brinta ontbijt. Kokosolie werkt ook goed! Of spinazie. Verder eet in een handjevol para noten in de week. Ik vermijdt alle gefabriceerde voedingsmiddelen met teveel Enummers en kant-en-klaar-maaltijden. Ook producten met gluten zijn niet aan te raden. Daarnaast veel bewegen, zeker vier keer per week intensief.

Sterkte allemaal!

Marian, 09-09-2013 11:50 #76
Beste Rosita,

Kan je mij misschien enkele voorbeelden geven van een paar dagen hoe je eetpatroon eruit ziet? Wil het ook graag eens proberen, want de klachten die je beschrijft ervaar ik ook. p.s heb je hiernaast ook een trage schildklier zoals ik?

Groeten,
Marian

Rosita Vorstermans, 14-03-2013 10:32 #75
Sinds ik afgelopen jaar de gluten en over het algemeen alle granen wegliet zie ik een groot verschil in mijn vermoeidheid. Ik was weer helemaal helder, geen koud gevoel, niet het idee dat ik slechter ging zien.Geen spierpijn, niet met fietsen het gevoel dat ik zo in slaap kon vallen. Vorige week 2 ochtenden brood gegeten, en mijn schildklier was de rest van de week van slag, met ernstige vermoeidheid, spierpijn, depressief gevoel, slecht slapen, enz.
En dat koude gevoel. Dus of de gluten in de granen hier mee te maken hebben en granen in het algemeen, want van boekweit word ik ook niet blij. Dus voor mij zover het dan lukt, geen granen meer!

Carol, 08-01-2013 16:23 #74
Bij mij is een te traag werkende schildklier vast gesteld. Nu heb ik verschillende symptomen (wat natuurlijk logisch is) maar kunnen deze weer weg gaan? Zo heb ik bijv. sinds kort een bril terwijl ik altijd perfecte ogen heb gehad en ik vergeet geregeld dingen terwijl iedereen eerst jaloers was op mijn uitstekende geheugen. Ik zou namelijk weer graag brilloos door het leven willen gaan :D.

Corrie, 07-12-2012 15:40 #73
Hallo net bij internist geweest. Ik heb een te snel werkende bijklier. Wat als ik die niet weg laat halen, en wat is het alternatief wat nog kan in plaats van operatie?

W. Bruschke, 06-08-2012 15:29 #72
Geachte infoteur,

De suggestie om zelf te testen middels temperatuur meten is verre van volledig. Een vrouw heeft namelijk andere waardes voor haar eisprong als na haar eisprong en ik gok dat 80% van de vrouwen na hun eisprong uitkomen op een te snel werkende schildklier volgens bovenstaand schema. In mijn geval zou mijn schildklier vlak voor mijn eisprong te traag werken en daarna te snel.

Vriendelijke groet,

Karin, 06-05-2012 20:17 #71
Karin, Ik heb een te trage schildklier gekregen ten gevolge van een slokje. Ik heb toen euthyrox gekregen. Daarna kreeg ik last van een tehoge bloeddruk. En kreeg ik metoprolol voorgeschreven. Weet iemand misschien of dit invloed op de schildklier heeft en dus nog het gevaar dat je weer dikker kan worden?

Sacha, 18-04-2012 23:33 #70
Helaas heb ik ook problemen met mijn schildklier. Het begon na de bevalling in 2009 dat mijn schildklier te traag werkte. Ik kreeg een maand na de bevalling een Post partum psychose en moest daarvoor 2 maanden worden opgenomen. Daar kreeg ik medicijnen: Priadel 600 mg, en seroquel 600 mg. Ik was op zich best snel weer de oude. Wel moest ik steeds de bloedwaardes blijven controleren en toen begon mijn schildklier slechter te functioneren. Ze schreven me thyrax voor 0.25 mg maar ik pakte mijn tabletten na een paar dagen niet meer omdat ik er vreselijke hartkloppingen van kreeg. Verder had ik niet veel last van die traag werkende schildklier dat ik dacht dat het vast niet zo erg was om ze niet te pakken. Bij een volgende bloed test waren de waardes ook weer goed en hoefde ik ook niet meer te slikken. Toch werd ik in april 2011 weer heel veel moe en kouwelijk. Uit de bloedtest bij de internist bleek dat mijn schildklier helemaal niet meer werktte en dit kwam door het medicijn priadel, wat lithium bevat. Dit medicijn moest ik zo snel mogelijk afbouwen, wat helaas wel weer een psychose heeft veroorzaakt die nu een 5 maanden opname is geweest. Ik wil iedereen wel waarschuwen dat het gebruik van lithium dus erg slecht is voor je schildklier. De verwachting is bij mij dat mijn schildklier nooit meer zal werken en ik dus iedere dag 0,1 mg thyrax moet slikken. Dat is toch erg jammer vind ik. Want het had voorkomen kunnen worden.

Jaybee, 20-12-2011 16:15 #69
@Iruyter
Ik vraag me ook af of er een verband is, vergeten, of niet op woorden kunnen komen, sinds een jaar denk ik valt dit me op. (Ik weet sinds kort dat ik een t4 en b12 tekort heb. t4 zat er aan te komen, b12 tekort heb ik een aantal jaren terug ook gehad.)

Iruyter, 05-10-2011 12:01 #68
Wat is er bekend over een trage werking van de schildklier en problemen met de woordenschat?

Marian, 30-09-2011 06:08 #67
Ik las een aantal interessante artikelen over het verband tussen fluoride en een langzaam werkende schildklier op het internet - het werd vroeger zelfs aan mensen gegeven die een te snel werkende schildklier hadden. Ik woon in Amerika en hier wordt er fluoride aan het water toegevoegd, dus ik vroeg me af of het daarom komt dat er hier zoveel mensen schildklier problemen hebben. Nou blijkt dat er in thee ook heel veel fluoride in thee zit - en ik drink heel veel thee. Zou dat echt invloed kunnen hebben? In mijn geval wel - ik drink nu kruidenthee, gebruik geen kraanwater meer, en ben overgestapt op tandpasta zonder fluoride - en het heeft enorm geholpen. Ik slik nog steeds medicijnen, maar minder dan de helft van wat het was, en ik voel me veel beter.

Wiepy Fischer, 27-09-2011 17:54 #66
Bij mij is enige jaren geleden "fibromyalgie" geconstateerd. Nu lees ik net in het rijtje onder "traag werkende schildklier" ook fibromyalgie. Zou het zo kunnen zijn dat ik een langzaamwerkende schildklier heb zodat ik daardoor fibromyalgie heb?

Annemarie, 02-09-2011 17:46 #65
Kan iemand me vertellen wat een afwijking in je zwangerschap heeft als dat niet behandeld wordt en.of regelmatig gecontroleerd wordt?
Kom er na ruim 4 jaar achter dat ik in mn zwangerschap een flinke afwijking heb gehad en niemand heeft me dat ooit verteld! Nu heb ik gleukkig een gezonde dochter op de wereld gezet maar ben er erg van geschrokken.

Eveline, 14-08-2011 23:04 #64
Ook ik heb een te trage schildklier en ook ik kom elke week een kilo aan. Ik slik tabletten van groene thee en ik word geen enkele gram lichter, maar sinds ik het gebruik word ik ook niet zwaarder, dus of het helpt dat wil ik nog wel even langere tijd deze groene thee innemen. Ik heb inmiddels enorme last van mijn knie en ik heb aan beide voeten hielspoor zeer pijnlijk bij het opstaan ook als ik even gezeten heb. Ik heb ook sport gedaan slimbelly mijn vriend viel af en ik geen enkele gram. Ik wens ieder veel succes en mede deelzaamheid zodat we serieus genomen worden en dat er wat aan te doen is.

Jessica Pé, 10-08-2011 10:12 #63
Hallo
Ik heb traagwerkende schildklier en neem hiervoor nu al een jaar L-thyroxine in vrij hoge dosis zelf.
Sinds ik een zittende job heb ben ik terug 10 kilo bijgekomen ook al ga ik elke dag fitnessen na men werk en eet ik gezond.
Is daar iets aan te doen want zo een leven wil ik niet, ik ben 20 jaar en doe niets anders dan bijkomen ik zou graag een normaal leven willen en een normaal lichaam als men sport en gezond eet moet men afvallen normaal gezien toch?
Maar neen bij mij is dit niet het geval.
Hulp/raad/tips zijn altijd welkom want ik kan dit niet meer aan en ik weet het ook niet meer hoe of wat te doen.

Alvast bedankt

Jessica

Mariska, 08-08-2011 19:30 #62
Hallo allemaal,

Bij mij is m'n schildklier weg gehaald en daarom slik ik 150 en 175 thyrax. Sinds ik dit slik heb ik erg veel last van m'n darmen. Helaas kan ik niet minder slikken omdat m'n waardes dan niet meer goed zijn. Ik heb last van hele erge diarree en slik veel diarree-remmers om nog een normaal (sociaal) leven te kunnen leiden. Er zijn al veel dingen die ik niet meer eet zoals bonen, chinees, uien en nog meer.

De artsen kunnen niks vinden of bedenken wat hier tegen gedaan kan worden. Zijn hier mensen met hetzelfde probleem? Zo ja, heb je dan tips? Misschien iets voor een bepaald dieet of iets om bij m'n arts aan te kaarten. Het zou heel fijn als ik hier een oplossing voor zou kunnen vinden.

Groetjes

Wim, 21-07-2011 13:20 #61
Daan,
Er is bijna geen arts te vinden die precies schijnt te begrijpen hoe het in elkaar zit. Bij zowel mijn vader, mijn vrouw en mezelf is T4 hoog normaal, T3 laag normaal en dus is alles in orde volgens de artsen. Maar waarom dan die klachten? Ik ben al 5 jaar bezig met zelf uit te zoeken wat er aan de hand is.
Ik heb te weinig maagzuur, waardoor weinig peristaltiek (verstopping en droge ontlasting), ik slaap slecht (en ben dus kapot moe), ik heb geen conditie, ben depressief, heb haaruitval, koude handen en voeten, aften, etc. Mijn moeder had dat ook en bij haar is uiteindelijk een trage schildklier geconstateerd.
Ik denk dat het volgende het geval is: bloed wordt als "goed" afgedaan terwijl ik wel degelijk klachten heb als van een trage schildklier. Pas als het na vele jaren zo laag wordt dat het niet meer binnen de normale waarden valt, spreken de artsen van een trage schildklier.
Er zijn een aantal verklaringen waarom "laag normaal" (laag, maar nog binnen de normen) T3 toch klachten geeft, maar die worden door de reguliere artsen niet geloofd. Volgens sommigen is de ondergrens die de artsen aanhouden te laag, volgens sommigen kan T3 zijn werk niet goed doen door stoffen als aluminium en kwik die in ons lichaam terecht komen (ingeval van aluminium bv door de pannen die we gebruiken), zo zijn er nog wel wat verklaringen.
Volgens sommigen moet je geen T4 (thyrax) geven omdat niet bij iedereen de conversie naar het actieve T3 niet goed plaats vindt, volgens sommigen moet je een tijdje alleen T3 geven en sommigen zeggen dat je niet synthetisch T4 en/of synthetischT3 moet geven, maar dierlijk schildklierextract (armour), dat niet alleen T4, maar ook T3 en T2 en T1 heeft.
Volgens sommigen moet je doseren tot de klachten verdwijnen, ongeacht bloedwaarden.
Volgens sommigen moet je T3 niet in bloed, maar in urine meten.
Volgens sommigen moet je ook rT3 (reverse T3) meten in het bloed.
IJzer, vitamine D en cortisol zjn belangrijk voor een goede werking van T3. Dus zonder deze (en meestal zijn deze laag bij laag T3) kan T3 zijn werk niet goed doen. De meeste mensen met een "functioneel" trage schildklier (T3 laag, maar binnen de normen en toch klachten van hypothyreoidie) hebben weinig maagzuur waardoor ook tekort aan B12. Dit op zich zorgt voor diverse problemen. Vermoedelijk is weinig maagzuur ook een oorzaak van reacties op gluten (te meten in bloed: IgA-antigliadine), dat op zich ook weer een heleboel klachten kan veroorzaken.
De kans dat de artsen je gaan helpen is niet zo groot.
Kijk eens op www.stopthethyroidmadness.com en op http://thyroid-rt3.com/index.htm
en trek je eigen conclusies. Praat met je huisarts en probeer hem zover te krijgen het samen uit te testen (armour of alleen T3, proefondervindelijk).

Sterkte.

Daan Verschoor, 15-07-2011 14:58 #60
Gedurende de afgelopen 5 jaar heb ik last van depressie, overmatige vermoeidheid, slecht slapen, slaapapneu en stemmingwisselingen. Door mijn huisarts is een geringe verlaging gevonden van T3 hormoon. Het TCH (verbinding tussen hypofyse en schildklier wijkt niet af. Door een psychiater is in het verleden T4 medicatie voorgeschreven, hier merkte ik geen verbetering door, maar mijn internist heeft deze medicatie gestopt. Hij is al vanaf november bezig om te diagnostiseren. Heeft iemand ervaring met zulke lange diagnotiseringen?

Cathy, 18-06-2011 13:28 #59
Zover ik weet mogen juist jodiumhoudende supplementen absoluut NIET ingenomen worden bij een s.k. probleem. Op de sportschool net adviseerde een instructeur dit aan memnsen met s.k. problemen en ik zei dat dit dus niet mag. Wat is het nu wel of niet? Mijns inziens niet omdat jodium de s.k. zal opjagen. Vind dan ook dat je uit moet kijken met dit soort info te geven.

Sonja Nicasie, 17-06-2011 12:04 #58
Ik herken mijzelf erg in dit artikel met name al die dingen die erbij optreden zoals kou, vermoeidheid stijve benen, pijn in benen nou kortom ik kan het hele lijstje wel afgaan het ergste vind ik die auto immum ziekte erbij daar weet ik niet goed mee om te gaan.gr Sonja

Karin, 08-06-2011 10:25 #57
Ongeveer 4 jaar geleden op vakantie notabene kreeg ik allemaal blaren op mijn tong, het deed erg pijn, terug in nederland ging het wel iets beter maar het bleef pijn doen, naar dokter geweest, maar omdat er ook allemaal rode plekken in mijn mond zat, werdt ik doorgestuurd naar een kaakchirurg, ben daar 2x geweest en heb ook nog allergietest laten doen in ziekenhuis, maar daar kwam niks uit.doordat ik veel pijn had, werdt mijn eetlust ook minder, ben 17 kilo kwijtgeraakt en ook nog overspannen ervan geweest. tot dat ik in afgelopen feb. last kreeg van tinteling in mijn lichaam, ik ging steeds slechter lopen. toch maar weer naar de dokter gegaan, en ik moest bloedprikken, ja toen wisten we eindelijk wat er aan de hand is, traagwerkende schildklier, vitamine B12 tekort, en blijkt dat ik er al veel langer last van had, mijn moeder heeft het ook en mijn oma. maar nu heb ik injecties gekregen en schildklier tabletten en ik voel me een heel ander mens, ik ben zo blij dat ik weer kan eten, ik heb bv. al heel lang geen mosterd kunnen eten hmm wat is dat lekker of een wijntje. ik wou dit even van me afschrijven heerlijk.

Oostvogels M., 24-05-2011 13:36 #56
Na temp. 's ochtens zit ik gem. op de 36.3 en 's avonds 37.2 de bloeduitslag T4 is 13 dus de huisarts gaat er vanuit dat het allemaal wel goed is. ik loop een half jaar bij de dieetiste en het gaat traag (of niet) terwijl ik wel streng ben. Wat is uw advies?

Helga, 19-04-2011 01:20 #55
Hoi Sanne, In de eerste plaats moet je je niet te veel zorgen maken over dat je misschien wel kanker hebt. Die kans is namelijk heel erg klein en als je het al zou hebben ga je er niet aan dood.

Er moet nu een punctie in de verdikking van de schildklier gemaakt worden. Dat doen ze door via een echo-opname met een klein naaldje het gezwel aan te prikken en daar wat "materiaal" weg te zuigen. Dit gaan ze in het laboratorium onderzoeken en daaruit blijkt of er kwaadaardige cellen in zitten. De behandeling stelt niet veel voor. Je voelt er weinig van. Je schildklier is ongevoelig. Je voelt alleen even het prikje in de huid en een beetje (soms iets pijnlijke) druk. Als je je weet te onstpannen is het een eitje.

Ik heb zelf vandaag een schildklierpunctie laten doen nadat ik eerder een echo had laten maken met hetzelfde beeld dat jij beschrijft. Jouw klachten herken ik niet. Het materiaal uit de punctie is meteen onderzocht in het ziekenhuis. Ik kon op de uitslag wachten. Duurde wel een paar uur maar ik vond dat heel snel! (dacht dat ik het pas na de Pasen zou weten!). Het bleek goedaardig! De chirurg die ik sprak vertelde mij ook dat ca. 85% van de gevallen, zoals de mijne, goedaardig waren. En belangrijker nog: bij het vinden van kwaadaardige cellen (kanker) is de prognose heel goed. Het gebeurt eigenlijk niet dat mensen aan dit soort kanker overlijden. Het proces is ook heel erg traag.
Het advies van de chiurg was: goedaardig dus niet opereren zolang je er niet te veel last van hebt.

Ik was natuurlijk helemaal opgelucht en blij. Hierdoor heb ik eigenlijk niet echt doorgepraat over wat er nu wel precies aan de hand is en wat je er aan kunt doen.
Ik ben nu zelf wat verder aan het zoeken op internet om te kijken hoe ik achter die info kan komen. Duidelijk is me geworden om eerst goed te laten onderzoeken hoe je schildklier functioneert (tempen, bloedonderzoek specifiek en mogelijk urine-onderzoek). Dan pas weet je wat je er aan zou kunnen doen. Dus mijn volgende stap is nu: terug naar huisarts of ziekenhuis om uit te zoeken wat er precies met mijn schildklier aan de hand is.

Voor jou is het nu nog even hartstikke spannend maar ik hoop dat ik je een beetje gerust heb kunnen stellen.

Ik wens je veel succes en vooral rust.
Groetjes, Helga

Sanne, 18-04-2011 11:36 #54
Hallo allemaal,

Ik ging naar de dokter omdat ik veel last had van diarree, ook spierpijnen vooral in de ochtend. Na onderzoek kwam eruit dat ik een afwijking had in mijn schildklier, terug bij de dokter moest ik een echo laten maken. In deze echo zagen ze een verdikking en allemaal vlekjes in de schildklier, kleine gezwellen. ze dachten aan struma maar nu willen ze onderzoeken of het geen kanker is. Ik ben ontzettend bang en zoek me suf op internet. Kan iemand mij vertellen of hij/zij soortgelijke situatie hebben meegmaakt en wat de uiteindelijke diagnose was? Ik heb verder geen pijn.

in afwachting op jullie reactie.

Groetjes

Christien van den Burg, 10-01-2011 11:42 #53
Interessant om te lezen, ik blijf graag op de hoogte van eventuele nieuwe ontwikkelingen

Celestine, 19-10-2010 19:46 #52
Ik heb in 2002 een schildklieroperatie ondergaan vanwege knobbeltjes die ik had en die tot een groter werd. Ik kon niet goed eten, kon alleen maar op rechterzij of linkerzij slapen, als ik op mijn rug sliep leek het alsof ik wilde stikken. maar ben heel erg blij dat het geen kwaadaardige knobbel was, en de operatie was vlekkeloos verlopen en litteken is helemaal niet te zien ( alsof ik nooit een opratie hebt ondergaan). maar nu moet ik weer een schildklieronderzoek verrrichten omdat ik in gewicht daald ( niet veel, hooguit 1 kg p/maand) als het aan de schildklier ligt zou ik niet weten maar als er iemand is die mij wat enige informatie kan verschaffen, verneem ik die met gaarne.

Thejo, 13-10-2010 22:50 #51
Ik heb 'n halve schildklier sinds nu een half jaar, eerst dachten ze ook aan een goedaardige nodus aan de rechterkant van de schildklier, punctie was onduidelijk (Folliculaire Laesie), maar na de operatie bleek er toch iets van kwaadaardigs gezeten te hebben maar ingekapseld. Ingekapseld papillair carcinoom was uiteindelijk mijn diagnose, linkerhelft mag blijven, maar inderdaad als ik zo de berichten lees hier zo, kramp in de spieren, botpijnen, diarree aanvallen, zijn mij niet vreemd. Na verloop van tijd moet restje schildklier 't gaan overnemen, hebben ze voorspeld bij mij, anders moet ik ook aan de Thyrax. maar het is toch wel een belangrijk orgaan die veel dingen aanstuurt merk ik nu. Ik zou de mensen adviseren om veel water te drinken en extra voorzichtig zijn met voeding/medicijnen wanneer je schildklier een 'zwakke' plek is.

Beppie, 01-10-2010 15:18 #50
Hallo alle lezers met schildklierklachtebn; ik ben klassiek homeopaath en naturopaath zoals dat "bij ons" in Frankrijk heet. Sinds een tijd heb ik een jonge vrouw onder behandeling, die hyperthyreoïde heeft en een nodule op de schildklier aan de linkerkant; Deze gezondheidsklacht bestaat al een aantal jaren en ze heeft daarvoor ook verschillende artsen en natuurgeneeskundigen geraadpleegd. Nu ben ik op zoek naar ervaringen met de inname van Kelp D6 bij een te snelle werking van de schildklier, dus niet kelp in de natuurlijke vorm.

Toosschrauwen, 21-06-2010 19:02 #49
Ik ben 6kilo afgevallen volgens mn klachten dacht mn internist aan de schildklier
ik heb ook veel last van inwendige trillingen ze heeft toen bloed laten prikken maar dat was goed zij ze.
maar mn klachten heb ik nog ook van een gevoel te hebbn dat ik een dikke nek heb
ik heb gehoord dat ze aan de bloeduitslagen niet altijt iets kunnen zien
graag u meening aub groetjes toos

Utrechtse, 18-06-2010 14:56 #48
Traag werkende schildklier (hypothyreoïdie) is in Nederland meestal het gevolg van een auto-immuunziekte. Jodiumtekort is zeldzaam onder autochtonen Nederanders. Extra jodiuminname kan gevaarlijk zijn en is absoluut niet de manier om hypothyreoïdie te behandelen, integendeel iemand met aanleg kan er juist hypothyreoïdie door krijgen, een ongeneeslijke chronische ziekte. Deze infoteur is helaas niet goed geïnformeerd en dit artikel geeft misleidende informatie die schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Alle jodiumproducten dienen geschrapt te worden.

Schilly, 17-06-2010 18:18 #47
Fijn deze ervaringen te kunnen delen! Zelf heb ik al meerde jaren last van een te langzaam werkende schildklkier.
4 jaar geleden ben ik begonnen met een medicijn op basis van 25mc grm, inmiddels ben ik nu aan de Euthyrox 100 mc grm. Maar ik blijf ontzettend moe soms, lusteloos, n beetje in een dip en soms stijve krampachtige spieren.
Wat ik zo jammer vindt is dat dit beeld niet bij mij past. Ik voel me niet goed bij n minder actief leven, het belemmerd mijn spontaniteit en enthousiasme in grote mate.
Dit even terzijde, maar het blijkt ook heel moeilijk om dit uit te leggen aan anderen en begrip hiervoor te krijgen.
In 1 jr tijd ben ik nu niet alleen 10 kilo aangekomen, maar alles bij elkaar ondermijnt het mijn zelfbeeld. Dat ik lekker in mijn velletje zit! Dit is niet wat ik wil!
Dus ben ik op zoek naar alternatieve geneeswijzen. Acupunctuur betekent al een bekend terrein voor mij, dat is mijn eerste stap. Daarnaast heb ik ook de nodige informatie gelezen betreft voedingsmiddelen en homeopathische middelen.
Graag ontvang ik hieromtrent nuttig advies! Alvast bedankt!
MVG, Schilly.
P.s is er iets bekend betreft de relatie tot n te traag werkende schilklier en te traag of prikkelbare darmen?!

Nnie, 20-05-2010 11:28 #46
Hoi heleen
dat wat jij schrijft heb ik ook sinds de dokter me terug heeft gezet op 3 tabletjes van 00.25 heb ik het ook altijd koud maar slapen doe ik ook veel
groetjes ennie

Heleen, 14-04-2010 19:11 #45
Ik vind het fijn om tips te lezen, ik heb al 19 jaar geen schildklier en zou graag problemen die ik heb met mijn gedrag, stemmingswisselingen, en vergeetachtigheid meer van willen weten.Ik voel mij de laatste maanden heel slecht, moe lusteloos, communicatie problemen, herkent iemand dit?Koud stijfheid van mijn spieren en botten heb ik ook steeds meer last van.Ik slik tyrax.

Deetje, 01-03-2010 10:56 #44
Voor Danielle
je klachten van moeheid, dikke keel, nerveusiteit en vooral het bibberen komen mij heel bekend voor. Ik heb deze klachten al diverse jaren. Ik ben diverse keren gecontroleerd voor de schildklier waarden maar die waren altijd o.k. Ik heb mijn voeding compleet veranderd en dit heeft wel enig resultaat opgeleverd m.b.t.
de moeheid. Echter ging het gebibber en de nerveusiteit nooit weg. Volgens mij werd dit veroorzaakt door het vegetatief zenuwstelsel. Tot mijn verbazing zag ik dat zowel het vegetatief zenuwstelsel als ook de schildklier beide
jodium nodig hebben. Hierop ben ik 2 weken geleden begonnen met het slikken van kelp tabletten van Dr. Vogel en ik merk nu al dat het gebibber en de nerveusiteit minder worden.
Misschien is het handig als je de discussie die er gaande is over de juiste hoeveelheid benodigde jodium na te lezen op het internet want blijkbaar zijn de geleerden het hierover nog lang niet eens.
M.b.t. de voeding kan ik je zeggen dat alle tips die hierboven staan bij mij inderdaad werken. Vooral het vervangen van tarwe door v.n.l. boekweit helpt erg goed.
Ik hoop dat deze info je een beetje verder brengt, veel succes ermee en laat even weten hoe het verder met je gaat.

Esman, 22-02-2010 19:06 #43
Door een ernstig hartfalen met hartritmestoornissen slik ik al geruime tijd Amiodarone/Cordarone met als bijwerking een versnelde schildkrierwerking. Gebruik daartegen 30 mg Strumazol om die werking te vertragen en 6x 0.025 mg Thyrax Duotab (voor het ontbijt) als "fine tuning". Sschildklierwerking ligt momenteel nog stil met als bijwerking vermoeidheid en ijskoude extremiteiten, waartegen geen 10 extra winterjassen helpen. Verhoging van de Thyraxdosering moet de schildklierwerking weer opstarten, maar is het zoeken naar de juiste balans tussen dosering en schildklierwerking en dat maakt 1 x per 14 dagen bloedonderzoek noodzakelijk. Voorlopig blijft het dus "ijskoud" tobben, onder voortdurend toezicht van de internist en niet van de cardioloog (!) Dapper dorgaan dus, medelotgenoten. Sterkte toegewenst

Danielle V. B., 12-02-2010 17:55 #42
Hoi, sinds 4weken weet ik dat m'n schildklier te langzaam gaat.ben een jaar geleden door de internist na gekeken omdat ik allerlei klachten had, hij kon niets vinden.dus ben ik sinds een jaar anti depressiva gaan slikken en oxazepam om kalm te blijven.ik moet zeggen het gaat beter met me.maar ik blijf maar eindeloos moe en een dikke keel nerveus en het aller ergste het innelijke bibberen.nu is mijn vraag, zijn er mensen die daar ook last van hebben(in.bibberen)en mensen die anti depressiva slikken incombinatie met schildklier tabletten?vriendelijke groet!

Yolanda Klooster, 31-01-2010 12:04 #41
Bedankt voor uw informatie, ik wordt al behandeld met natuurgeneeswijze en natuurlijke middelen, en electro acupunctuur, lijk er vooralsnog veel baat bij te hebben, ben heel blij met deze extra achtergrondinformatie kan nog meer letten op b.v. voeding wat wel en wat niet, en hoop te genezen van deze kwaal die toch een enorme inpact op mensen heeft, en wil dus graag op de hoogte gehouden worden van nieuwe ontwikkelingen op het gebiedt van de schildklier.

Kaat, 22-11-2009 05:35 #40
Ik heb sterk het vermoeden dat ik een te traag werkende schildklier heb. Heb wel eens bloed laten prikken hiervoor, maar kwam niks uit. Nu wil ik graag de zelftest van jullie doen. Echter, ik ben zwanger en ik heb gehoord dat je dan een verhoogde lichaamstemperatuur hebt. Klopt dat? Kan ik de test nu wel doen?

Brigitte Koopman, 09-09-2009 19:26 #39
Ik heb al een hele tijd last van vage klachten, de huisarts en ik zijn al een tijdje bezig met mijn schildklier. Het loopt nog niet zo snel maar ik word de klachten zo verschrikkelijk zat. Ik ben hier door 2 banen verloren en ook mijn vertrouwen. Mijn moeder zat ook eerst van kind je ben 32 jaar kom op je heb nog wel even, alleen mijn man omdat hij het ziet gelooft me. Na een ziekenhuis opnamen is mijn moeder ook anders naar mij gaan kijken. En nu zegt ze wat moet je aan doen geduld zegt de dokter geduld tot we de goede hoeveelheid medicatie hebben gevonden. Ik heb me nu ook weer ziek afgemend, ik laat honden uit voor mijn werk, wat ik erg leuk vind ik hou verschrikkelijk veel van honden. Maar ik had nu weer last van mijn maag ik dacht zwager moet ook nog een test doen, maar dat is bijna onmogelijk ik heb de prikpil ik ben gewoon misselijk.
Nu ben ik inmiddels 33 en het is begonnen toen ik 30 was toen kreeg ik klachten op en af. Het is alleen nog niet zo lang dat de huisarts en ik bezig zijn met mijn schildklier. Eerst dachten we dat het stress was maar ik doe gewoon mijn dingetjes. Dus daar geloof ik niet meer in. De steun die ik krijg zijn van mijn lieve man Jurgen en mijn moeder en een vriendin (buurvrouw van mijn moeder)

Linus, 25-08-2009 19:01 #38
Bij mijn zoontje van 10 jaar heb ik bloedonderzoek laten doen. Specifiek heb ik de schildklierfunctie en de cholesterolwaarden laten bepalen. Hij heeft T4 17, TSH 2,9, glucose 4,6, cholesterol 4,1, triglyceriden 1,6, HDL 1,12, LDL 2,3. Volgens mij ligt zijn cholesterol te hoog (4,0 bij 10 jarigen) en zijn T4 zit ook aan de hoge kant (11-18 voor 10 jarigen) Zijn TSH zou idealiter toch op 1,0 of lager moeten zitten? Kunt u aangeven of ik aktie moet ondernemen?

Linus, 14-07-2009 12:13 #37
Ik lees nergens iets over de waarden die kinderen moeten hebben (TSH,t4). Alleen voor volwassenen heb ik iets gelezen over hoe hoog het moet zijn. Kunt u aangeven wat de normen zijn voor 11 jarigen en 15 jarigen?

Piet Zijp, 08-03-2009 16:17 #36
In verband met hartritmestoornissen heb ik een pacemaker. Omdat de stoornissen niet veel minder werden, heeft de cardioloog amiodaron voorgeschreven (1 x daags). Onlangs stelde de cardioloog vast aan de hand van bloedoncerzoek, dat mijn schildklier wat aan de trage kant was. Hij wil nu elke drie maanden een bloedonderzoek laten uitvoeren. Wat is verstandig? Moet ik een bepaald diëet volgen om erger te voorkomen?
Graag een antwoord

Uta Meier, 05-02-2009 09:46 #35
Vraag: wat zijn eigenlijk goede TSH waardes? In welk bereik moet ik dan denken. ommigen hebben het over te hoge waardes van 150 die terug moeten naar 3. Dat lijkt me zo veel!

Tata, 02-11-2008 12:38 #34
Na mij, eigenlijk, al jaren dood en doodmoe te voelen werd er een bloedtest gedaan maart 2008.
De huisarts vond het niet normaal dat ik zo moe was (en bleef) en kruiste ook de schildkliertest aan, toen ik belde voor de uitslag vertelde de assistente mij dat alles goed was en daar was de kous mee afgedaan.Omdat er veel kanker in mijn familie voorkomt begon ik steeds ongeruster te worden aangezien bij mijn zus ook pas 6 weken voor haar dood de diagnose kanker was vastgesteld en zij ook deze moeheidsklachten had. Nadat ik op mijn werk was ingestort en bij de dokter kwam en hij mijn gegevens erbij had gepakt bleek dat de assistentie een grove fout gemaakt had want in maart waren mijn bloedwaarden veel te hoog en bleek dat mijn schildklier dus slecht functioneerde.
Ik had dus ruim een half jaar geleden al behandeld kunnen worden voor mijn schildklier en ik ben nu dus boos en ook blij omdat er nu eindelijk een naamkaartje aan mijn klachten gehangen kan worden.Ik heb ECHT iets, alle vooroordelen van mensen uit mijn omgeving kan ik nu terugkoppelen en hun vertellen dat ik mij niet aanstelde, ik begon aan mijzelf te twijfelen door al die opmerkingen van iedereen.Stel ik mij echt aan? NEE dat doe en deed ik dus niet.Ik slik nu sinds 3 dagen thyrax en moet nog afwachten of het aanslaat. Hoe lang voordat ik merk dat het medicijn aanslaat, ben ik dan al mijn klachten kwijt en kan ik dan weer alles doen wat een gezonde jonge vrouw normaal gesproken zou moeten doen? Ik wil niet zielig overkomen maar wat heb ik mij klote gevoeld en vooral onbegrepen.
Ik huil veel en doe niets wat ik niet wil doen, ga slapen als mijn lijf dat zegt en dat is al een overwinning voor mijzelf want ik ging altijd maar door en door. Heb mij ziek gemeld (huisarts adviseerde dit) en ben van plan thuis te blijven tot mijn lijf eraan toe is om weer te gaan werken. Emotioneel ben ik een wandelende ramp, kan mij nergens op concentreren en ik hoop dat dat wel weer goedkomt want in voel mij daardoor wel machteloos, ben nogal een controlefreak en dit is heel zwaar voor mij.
Ik weet niet of dit de aangewezen plek is om mijn verhaal te doen maar omdat ik onder gelijkgestemden ben hoop ik dat jullie mij dit niet kwalijk nemen.
Thnx

Bernadette, 12-09-2008 14:24 #33
Per toeval kwam ik op deze site omdat ik gegevens zoek voor een ander. Al lezende besefte ik dat mijn ervaring wb de schildklier hulp zou kunnen bieden aan anderen. Na ongeveer 10 jaar getobd te hebben met een traagwerkende schildklier is hij uiteindelijk verwijderd. De operatie is heel goed gelukt en na 3 dagen mocht ik naar huis. Ik kan zeggen dat mijn leven sindsdien veranderd is. Al het getob voorbij en zoveel meer energie. Achteraf besefte ik ook dat zoveel andere klachten verdwenen waren. De schildklier beinvloedt de functie van het totale systeem. Iedere dag slik ik een T4 tablet. Het enige lastige was dat het even duurde voordat de juiste dosering gevonden was. Ik zou zeggen: als je alles uitgeprobeerd hebt en niets helpt meer, zoek een goede arts en laat de schilklier verwijderen. Een kleine ingreep met een groot resultaat.

Pia, 25-08-2008 14:31 #32
Hallo, Een reactie voor Jennefer. Ik heb na de geboorte van mijn zoon last gekregen van een traag werkende schildklier, dit is inmiddels 11 jaar geleden, het heeft zeker 1,5 jaar geduurd eer ik goed ingesteld was, slik nu dus al die jaren al euthyrax 0,025 1x dgs 3 tabl. Waardes zijn bij controle steeds goed. Werk ook al 25 jaar in de gezondheisdszorg met onregelmatige diensten, avond en ook 3x per mnd. nachtdiensten. Sinds 3 jaar werk ik nu alleen nog maar ochtenden, en dit bevalt veel beter, meer rust en REGELMAAT. Ben wel van baan verandert want ik kreeg het erbij de ARBO arts er niet door, dat dit beter voor mij zou zin, dit ook m.b.t mijn migraine. Dus geen verklaring om geen nachten te draaien. Nu na 3 jaar kan ik zeggen voel mij veel beter, bijna geen migraine meer, en voel mij lich en geestelijk! veel beter, weer zin om te sporten en aktivere dingen te doen. Kortom bij mij heeft een regelmaatig leven veel verbetert. Ook in de Gezondheidszorg zijn toch nog banen te vinden met een regelmatiger dienstverband.

Arie, 19-08-2008 12:32 #31
Ik ben de laatste tijd erg moe en als ik op mijn rug ga liggen is het net alsof mijn keel wordt dichtgedrukt, op mijn zij liggen geeft enige verlichting, ook erg veel slijmvorming(soort verkoudheid) in de keel en lichte irritatie achter mijn borstbeen, ik heb deze klachten al een langere tijd en soms zijn ze ook wat minder, tot nu toe hebben onderzoeken weinig opgeleverd. Zou dit iets te maken kunnen hebben met mijn schildklier?

Annemie Bouten, 17-08-2008 19:32 #30
Ik heb al enkele jaren een traag werkende schildklier, die op zich goed is ingesteld af en toe schommelt het wat. Wel heb ik last van zeer slecht slapen en van gewrichtsklachten en door mijn onregelmatig werk ben ik af en toe erg moe vind het wel moeilijk om hier aan toe te geven maar merk wel als ik dat doe dat ik me prettiger voel. Wat ik vervelend vind dat ik deze klachten tegen de huisarts zeg en dat ze zegt dat het niets met de schildklier te maken heeft. Voel me hierdoor niet begrepen en kan er dan verder ook niets mee op mijn werk.

Frits Hendrix, 15-08-2008 17:42 #29
Bij het uitvoeren van een zelftest voor een te snel werkende schildklier staat vermeld boven 36,8 graden. Nu is een normale temparatuur meestal hierboven. Hoe kan ik dan weten of deze test positief is?
Groeten.

Jennefer, 25-07-2008 00:55 #28
Hallo. Sinds kort is er bij mij Struma ontdenkt eindelijk na een lange tijd. En ben wel blij dat ik het weet :-) Maar goed een paar maanden geleden is er 3 keer een punctie gedaan en eindelijk de 3de keer hadden ze de goede cellen.
Ik vraag me af, ik draai ook nachtdiensten eigenlijk met tegen zin. Maar goed is dat nou goed? Qant mijn hormonen spelen eigenlijk de baas momenteel dus ben echt zo niet te genieten. En veel mensen zeggen ook je moet regelmatig leven en als jullie zeggen dat het beter is om geen nachtdiensten te draaien, dan kan ik met een dokters verklaring komen. Ik weet niet wat het beste is… Want belangrijk is dat ik 3 keer per dag eet anders ben ik zo uit me doen… En met de nachtdiensten erbij ken het niet, want dan eet ik een week om 4 uur smorgens en dan is me lichaam eraan gewend en dan ben ik weer vrij dan heb ik weer last van me hormonen… :-( Dus weet het allemaal momenteel niet meer… :-( hoop dat jullie goeie tips hebben…

Ans Harmsen, 23-07-2008 18:46 #27
Ik wil geen medicijnen gebruiken en bij een bloedonderzoek werden de volgende getallen vastgesteld: T4 vrij thyroxine 15,3 TSH 6. Kan ik daarmee leven zonder medicijnen?

Vanderlinden Rita, 16-07-2008 08:02 #26
Hoeveel is het gemiddelde van een normale schildklier

Hermie Timmerije, 14-07-2008 21:11 #25
Hoi Annelies,
Vorig jaar stond ik voor hetzelfde probleem. Na thyrax te hebben geslikt ben ik in overleg met de huisarts toch overgestapt op Fucus vesiculosus van vsm op aanraden van mijn homeopaat. Ze was ervan overtuigt dat ze de klier weer op peil zou kunnen brengen. Wel heb ik mijn huisarts moeten beloven dat ik regelmatig de schildklierfunktie test d.m.v bloedonderzoek. De huisarts en zijn assistente stonden ervan te kijken dat mijn schildklier zichzelf toch herstelde ondankst dat ik op 21 jarige leeftijd bestraald ben geweest in dat gebied en dat dit feit waarschijnlijk ook de oorzaak is van het slechte funktioneren.

Acheraf heb ik op 35 jarige leeftijd, na de geboorte van ons eerste kind, ook al problemen gehad met een te trage schildklier. Aangezien de internist mijn klachten niet serieus nam heb ik toen "gesnuffeld in het boek van Dr. Vogel"en puur op basis van mijn klachten enige middelen tot mij genomen waaronder Kelpasan. Ik knapte na een maand volledig op! Ik vind het nog steeds jammer dat ik zo laat in aanraking ben gekomen met een klassiek homeopaat: zij heeft inmiddels vele gezondheidsproblemen voor mij opgelost die zijn ontstaan t.g.v. de chemo's /bestralingen en verminderde weerstand.

Ik verwacht dat kelpasan jouw kan helpen maar raad je aan naar een klassiek homeopaat te gaan aangezien die begeleiding, zeker bij schildklierproblemen, echt nodig is. Een homeopaat gaat al je problemen te lijf, ook je hoge bloeddruk. (Bovendien: Een goede homeopaat zal nooit van je verlangen dat je metteen alle middelen van je artsl staan ) Ik wens je het allerbeste! Hermie (44 jaar)

Annelies Tol-Entius, 13-07-2008 12:56 #24
Ik heb van de huisarts na bloed onderzoek het middel Thyax Duotab 0,025mg voor geschreven in verband met trage schild klier, daar er veel E- nummers in zitten, heb ik moeite om dit middel te gebruiken. mijn vraag kan ik zonder probleem het natuur middel Kelpasan van Vogel gebruiken? momenteel doe ik dit, en laat de Thyrax staan.
ben ik nu te eigen wijs bezig? zou graag advies willen hebben.ik gebruik ook med. voor hogebloed druk, nl.
Atenolol Sandoz 25. bedankt voor u antwoord gr. Annelies

Julia, 07-07-2008 19:17 #23
Hoi Merel,
Jij hebt een snelwerkende schildklier en slikt Euthyrox is dat wel goed?
Euthyrox is voor trage schildklierpatiënten.Lees maar eens de protocollen bij HMNH.of SN.
Groetjes Julia.

Meral, 30-06-2008 22:38 #22
Ik heb een te snel werkende schilklier, al bijna 9 jaar en ik gebruik Euthyrox 25. Ik heb gehoord dat als je stress hebt of je even druk maakt dat je schildklier dan erger wordt klopt dat? Reactie infoteur, 09-07-2008
@ Meral, dit kan inderdaad kloppen! Stress heeft invloed op je hormonen en hormoonhuishouding. Ook vice versa trouwens: hormonen/hormooschommelingen kunnen ook stress geven (zie ook b.v. het artikel Hormonen - Humeur Emotie in deze rubriek Mens en gezondheid).
Groet van Sila (auteur artikel)

Barbara, 02-06-2008 09:09 #21
Na zes weken wachten heb ik nu eindelijk medicijnen. Euthyrox 25. Maar ik ga er heel slecht door zien, misselijk, duizelig en kan daardoor niet auto rijden. Gaat dit over of kan ik niet tegen dit middel? Het medicijn wordt iedere twee weken verhoogt. Groeten Barbara Reactie infoteur, 09-07-2008
@ Barbara, de reactie op Euthyrox kan heel verschillend zijn, de een is er gevoeliger voor dan de ander. Bij sommigen verdwijnen deze klachten, bij anderen niet. Dan is het misschien goed om natuurlijke middelen en supplementen te proberen die in dit artikel genoemd staan (let wel veel reguliere artsen zullen dit als onzin afdoen!)
Sterkte ermee
Groetjes van Sila (auteur artikel)

S. Rijnberg van der Have, 12-05-2008 12:19 #20
Is het belangrijk dat als je een te snel werkende schiltklier heb je, je houd aan een een dieet? Reactie infoteur, 09-07-2008
@ S.rijnberg, een bepaald dieet of voedingspatroon kan soms de klachten wel verminderen. In hoeverre dit zo is, kan van persoon tot persoon verschillen. In ieder geval de moeite waard om te proberen als je je hierdoor lekkerder gaat voelen toch?
Succes en sterkte ermee!
Groet van sila (auteur artikel)

Daan, 06-05-2008 21:05 #19
Dank je Daisy, het doet me heel goed om dit te horen, want door mijn operatie & medicatie is mijn lijf behoorlijk van slag. Met regelmaat positief voelend afwisselend met down. Maar ook ik weet na al die jaren dat het vast en zeker weer goed komt. Maar inderdaad het heeft tijd en het nodige geduld nodig. Groetjes van Daan

Daisy Ginneberge, 06-05-2008 16:05 #18
Ik ben sedert een 4-tal jaar schildklierpatiente: eerst hyper, daarna hypo ( na radioactieve slok). Het heeft echt heel lang geduurd vooraleer ik op de juiste dosis thyroxine zat, gedurende die ganse tijd was ik echt mezelf niet : geen energie en down om de haverklap(naast alle andere lichamelijke problemen). Nu ik eindelijk de juiste dosis hormonen neem voel ik me terug de oude. Mijn gewicht is terug zoals vroeger en ik krijg complimentjes dat ik er goed uitzie ( dit had ik jaren niet meer gehoord). Dus… kop op aan iedereen die zijn vroegere ik wil terugvinden… het kan! Met veel geduld weliswaar maar de beloning komt er ooit, geloof me!
groetjes van Daisy

Annie, 24-04-2008 12:41 #17
Ik heb sinds een maand (misschien wel langer maar nog niet toegeven) last van een diike hals (kuiltje) soms wat heesheid en het gevoel dat er steeds iets in m'n keel zit, dus hoesten en kuchen. Ik ben dus naar de huisarts geweest en toen moest ik bloedprikken en maandag een echo van m'n schildklier laten maken. Heeft iemand enig idee of dat een trage of een snelle schildklier is en of het iets met de schildklier te maken heeft? Ik ben benieuwd naar jullie reactie. Groetjes, Annie Reactie infoteur, 09-07-2008
@ Annie, moeilijk om zo maar op afstand te zeggen, maar een dikke hals kan in verband staan met b.v struma (maar natuurlijk ook met andere aandoeningen). Waarschijnlijk heb je ondertussen de uitslag al. Hopelijk valt het mee?!
Groet van Sila

Daan, 21-04-2008 14:06 #16
Nou lieve mensen, mijn schildklier is er dan eindelijk uitgehaald op 08 April j.l en ik kan jullie vertellen dat het wel een hele impact op me heeft gehad en nog steeds heeft. De operatie zou normaliter ongeveer 3 uur duren, maar omdat mijn stembandklieren niet op de juiste plek zaten, hadden ze meer tijd nodig om deze te kunnen vinden. Maar uiteindelijk na ongeveer 4 uur lag ik op de uitslaap kamer. Door de extra morfine die ze tijdens de operatie hadden toegediend, was ik erg misselijk na de operatie en kreeg daar een middeltje tegen, want spugen was natuurlijk niet bevoordelijk zowel voor de wond inwendig als uitwendig van de keel. Heb 1 nachtje moeten blijven, wat ik toch wel erg fijn vond, maar vervolgens de volgende morgen, nadat mijn calcium goed was, mocht ik om 9.00 uur alweer lekker naar huis.Eenmaal lekker thuis, werd het tijd om te slapen en bij te komen. De eerste paar dagen kon mijn maag niet veel verdragen(morfine),dus ben ik langzaam begonnen met beschuit met jam & fruit en veel water drinken. Want dorst had ik. Namate de week volgde, ging het eten ook beter maar nog steeds kleine porties.Vorige week woensdag zijn mijn hechtingen eruit gehaald en ik kan alleen maar zeggen dat mijn litteken er heel subtiel uitziet, het valt bijna niet op, en ik hou het soepel door calendula zalf van VSM. Vorige week Donderdag mocht ik gelijk gaan beginnen met 1mg thyrax en over 4 weken word ik geprikt en heb ik weer een gesprek met mijn internist.Ben benieuwd. Nu we 2 weken verder zijn na mijn operatie, moet ik wel bekennen dat ik me erg heb verkeken op de narcose en wat het met je lichaam doet of heeft gedaan. Ik ben zelf erg actief ingesteld, en is het erg moeilijk om te accepteren dat sommige werkzaamheden gewoonweg nog niet gaan, of je moet weer even rusten en tijd nemen om rustig aan te doen. Maar na mijn lesje te hebben geleerd, weet ik inmiddels wel beter. Maar net heel veel kaarten, bloemen en lieve smsjes van familie, vrienden, krijg je weer heel veel positiviteit en knap ik stukje bij beetje weer op. Hoop dat dit kleine stukje informatie iets kan toevoegen aan mensen (al is het maar 1 persoon) die net als mij ook best onzeker zijn & waren, ondanks dat ze de stap en keuze hebben gezet om voor schildklieroperatie te moeten gaan. Groetjes Danielle Reactie infoteur, 23-04-2008
@ Hallo Daan, wat fijn dat je je ervaring zo uitgebreid hebt beschreven. Voor mensen die dit in de toekomst eventueel moeten ondergaan, goed om te weten! Invloed en nawerking van de narcose kan idd pittig zijn en wordt vaak onderschat, ook hoe lang dit na kan nawerken qua moeheid etc. Medici/artsen zouden mensen die een operatie of ingreep moeten ondergaan hierin veel beter van tevoren moeten informeren, vind ik.
Hoe dan ook, fijn voor je dat de ingreep achter de rug is en dat je hopelijk - het allerbelangrijkste- van de klachten af bent die je voor de ingreep had.
Een goed herstel, gezondheid en een prettiger leven zonder dan met schildklier toegewenst!

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Daan, 31-03-2008 14:36 #15
Lieve mensen, ik zal me even voorstellen ik ben Danielle 32 jaar en ik ben na de geboorte van mijn zoon inmiddels bijna 9 jaar geleden schildklier-patient geworden. In de tussen tijd heeft mijn schildklier met regelmaat afgewisseld van te snel werkend, naar een te langzaamwerkende schildklier. Dit ging gepaard met tussen poses van jaar tot anderhalf jaar dat deze klier goed in balans bleef dmv goed ingestelde medicatie. Maar helaas in 2006 kreeg ik een miskraam en was mijn schildklier weer niet goed en werd doorgestuurd naar een ander ziekenhuis / internist (ik weet niet of ik de naam mag noemen) die gespecialiseerd is in zwangerschap en schildklier problemen. (Want ik bleek ook nog eens allergisch te zijn voor het medicijn P.T.U. tijdens mijn toenmalige zwangerschap) Deze internist heeft me op alle mogelijke manieren ontzettend goed geholpen en geadviseerd. Maar helaas mijn schildklier bleef maar uit balans, en hebben we besloten dat ik een slok moest ondergaan en heb daarna een half jaar nog aan de medicatie gezeten. (maar dit zal bij vele van jullie wel herkenbaar zijn) Hierna met de medicatie gestopt en afgewacht hoe mijn schildklier het ging doen. Totdat het toch weer misging in December 2007, hij maakte weer een schommeling naar beneden. Na mijn bloed-controles goed in de gaten te houden blijft mijn schildklier redelijk nog in balans maar inmiddels hebben we met mijn internist en chirurg toch besloten om mijn schilklier helemaal te verwijderen. En dit gaat uiteindelijk 08 April a.s gebeuren. Nu heb ik dit natuurlijk allemaal beknopt in het kort verteld maar om uiteindelijk zo een besluit te nemen, zijn er veel gesprekken geweest, maar dat mag logisch zijn. Ik weet inmiddels dat deze operatie niet veel word uitgevoerd m.u.v. schildklierkanker & struma, maar ondanks dat er vele sites bestaan over schildklier problemen, en over de operaties, zijn er bijna geen sites, (zeg maar gerust niets) dat ik iets kan vinden over de ervaringen van patienten nadat de schildklier in zijn geheel is verwijderd. Kan iemand mij hierover iets vertellen? Ik ben al heel blij met jullie site, want het is zo onbetaalbaar dat kleine stukje begrip & erkenning. Groetjes Daan Reactie infoteur, 04-04-2008
@ Daan, goh zeg, dat is een hele ingreep die gaat komen! Het is inderdaad -jammer genoeg- zo dat er weinig tot niets bekend of geschreven is over het weghalen van de schildklier of functioneren zonder schildklier. Ondanks dat ik aardig wat research heb gedaan, ben ik dit ook niet tegengekomen. Hopelijk reageert er hier iemand met een dergelijke ervaring of meer informatie hieromtrent.

In ieder geval heel erg veel sterkte gewenst op 8 april en het herstel erna! En mocht je je hart willen luchten, je bent van harte uitgenodigd om het hier te doen. Gedeelde smart is altijd toch een beetje halve smart!
Een hartelijke groet van Sila (auteur artikel)

Riet Benjamins-Missler, 04-03-2008 15:26 #14
Ik ben riet 57 jaar en heb al een jaar of 8 een te trage schildklier. ik ben de laatste jaren er niet beter op geworden allemaal onverklaarbaren klachten.ik heb vele onderzoeken gehad ivm mijn klachten.darm, slokdarm, 2x fietstest, scan van hooft, longen enz, enz.ik ben meer ziek dan gezond.altijd moe.volgens de dokter ovespannen geweest.maar de waarde van mijn bloed is goed, word er gezecht.ik ben een beedje de zin van het leven kwijt.als je wat afgesproken heb maar weer afzeggen, je voelt je ziek of hangt weer eens boven de pot.ik had me nooit verdiept in mijn ziekte tot nu toe.ik zie nu dingen op het internet waar ik versteld van sta, dat ik er niet alleen zo voor sta.ik heb de stoute schoenen aan gedaan en me op gegeven voor een onderzoek in het AMC in Amsterdam ik ben benieuwd of het leven er wat beter op word.heel veel sterkte voor die mensen die het probleem schildklier ook zo ervaren. groet riet. Reactie infoteur, 04-04-2008
@ Riet, wat vreselijk om zo moe te zijn en de zin van het leven een beetje kwijt te zijn. Moeheid tast dan ook de levenskwaliteit heel erg aan. Hopelijk komt er iets uit het onderzoek in het AMC.

Heel veel sterkte gewenst en hopelijk verbetering in de situatie!
Bedankt voor de reactie!
Groeten van Sila (auteur artikel)

Danielle Leenheer, 19-02-2008 11:24 #13
Het is inderdaad fijn om te lezen hoe anderen het één en ander ervaren met schildklierproblemen. Dat blijf ik ook zeker doen en ik blijf gewoon doorgaan met het halen van mijn gelijk. Dat het niet tussen de oren zit of omdat ik toevallig een druk leven heb. Man, hou toch op. Ik weet wie ik ben en ik weet hoe ik me voel. Ik ben een vrouw en ik heb een man als internist. Die zal nooit kunnen weten hoe een vrouw zich voelt. Neem ons nu eens serieus! En scheer niet iedereen over één kam! Ik moet 3 maart weer naar de beste man toe en ik ben er klaar voor. Ik wil nu toch eens een hartig woordje met hem spreken. Anders stuurt ie me maar door naar een ander. Daar heb ik recht op.
Bedankt trouwens voor je reactie Sila. Ik ga er zeker wat mee doen. (Danielle Leenheer op 05-02-2008) Reactie infoteur, 19-02-2008
@ Danielle, zet hem op en laat die internist maar een poepie ruiken!

Sterkte en groetjes van Sila.

Goorts Louisa Françoise, 17-02-2008 21:50 #12
Dit was een goed leesbare en begrijpelijke uiteenzetting! Dank U wel! Reactie infoteur, 18-02-2008
@ Goorts Louisa Francoise, wat fijn om te horen dat de informatie gewaardeerd wordt en graag gedaan! Wat een prachtige naam trouwens!

Groetjes van Sila (auteur artikel)

Marlies Schiphof, 15-02-2008 12:22 #11
Ook ik heb een te snel werkende schildklier gehad, na een radioactieve slok is het nu veranderd in een te trage schildklier. Ik moet nu levenslang thyrax gebruiken, maar dat vind ik nog niet eens zo erg. Wel erg vind ik dat ik inmiddels 10 kilo zwaarder ben en niet meer normaal kan eten, want dan groei ik een halve kilo per week. Mijn internist luistert niet echt naar mijn verhaal, blijft alleen maar zeuren dat de waarden goed zijn, maar ja, dat is ook maar een verhaal van gemiddeldes, misschien werkt het voor mij net niet. Ik ben vaak moe, heb erg last van pms en houdt veel vocht vast, ik voel me vaak gewoon niet goed, en dat is nooit zo geweest. Hoe meer de dosering thyrax verlaagt wordt, hoe rotter ik me voel. Maar goed, de arts kijkt alleen naar de getalletjes! help! Reactie infoteur, 18-02-2008
@ Marlies, misschien is het goed als je natuurlijke middelen uit gaat proberen die in het artikel staan. Welke precies is moeilijk te zeggen, voor de een werkt het ene middel beter dan voor de ander. Wel weet ik dat veel mensen in de reguliere route vastgelopen zijn en er alleen naar de getalletjes gekeken wordt. Dit is ook de reden dat ik deze artikelen geschreven heb. Ook is het misschien een tip om in het artikel: 'Hormonen - PMS Overgang Tips' te kijken (ook in de rubriek Mens en Gezondheid). Schildklierproblemen zijn ook hormoonproblemen.

En een andere aanrader, het forum/de sites die hieronder in verschillende reacties genoemd zijn.

Veel succes en sterkte verder!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Marion Dhooghe, 09-02-2008 16:15 #10
Ook ik had een dikke krop in mijn keel. Bij bloedonderzoek is gebleken dat mijn tsh waarde 157 was, terwijl dit in 2005 maar3.2 was. Ik ben dan ook in een jaar tijd 10 kilo aangekomen. Mij is niet duidelijk of ik nu een te trage schildklierwerking heb, of een tesnelle. Ik neem nu al 9 maanden Elthyrone en mijn tsh waarde zakt, maar ik vermager niet terug. Mijn tsh waarde is nu 8. Ook heb ik een zwaar overhangend ooglid rechts, en jeukende ogen, sinds ik Elthyrone neem. Vooral als ik net ben opgestaan smorgens. Is dit een bijverschijnsel van het medicament of door de schildklier? Reactie infoteur, 13-02-2008
@ Marion, op afstand moeilijk te beoordelen natuurlijk, maar soms kan er sprake zijn van een verstoorde schildklierwerking die fluctueert van traag naar snel en niet of moeilijk in balans te krijgen is. Ook je vraag over het ooglid kan twee kanten op. Soms kan het een bijverschijsel zijn van de schildklierafwijking zelf. Zo kan b.v. bij de ziekte van Graves (Basedow) - te snelle schildklier- sprake zijn van zwelling, uitpuilende ogen en snelle hartslag.
Bij andere mensen echter kan het een allergische reactie zijn op een bepaald middel.
Voor meer informatie over een trage en snelle schildklierwerking, kun je de links die in het artikel staan aanklikken en dan kijken welke symptomen je herkent.

Verder kan ik aanraden om te kijken op de sites/forum van:
* www.hypomaarniethappy.nl (traag werkende schildklier)
* www.graves-patienten.nl (snelle schildklierwerking)
Hier tref je mensen met soortgelijke schildklierproblemen en ervaringen met alle problematiek er omheen. Lotgenotencontact en ervaringen uitwisselen kan heel fijn zijn voor het gevoel van steun, maar ook om tips en adviezen van elkaar te krijgen.

Veel sterkte ermee!
Groet van Sila (auteur artikel)

Monique, 07-02-2008 11:24 #9
Mijn schilklier werkt ook te traag. Ben nu sinds ca. 1 jaar aan de medicijnen (Euthyrox) maar blijf toch last houden van vermoeidheid, vage hoofdpijnklachten, kou). Wie heeft tips? Reactie infoteur, 09-02-2008
@ Monique, er staat een aantal reacties bij het artikel Schildklier- te trage werking. Verder is het misschien een tip voor je om eens te kijken op de site www.hypomaarniethappy.nl. Hier vind je mensen met soortgeljke ervaring en een forum waarin je vragen kunt stellen en ervaringen kunt delen.
Sterkte ermee!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Danielle Leenheer, 05-02-2008 10:53 #8
Ik loop nu al 3 jaar rond met, naar mijn mening, toch duidelijke klachten. Het is, zoals ik zelf kan beoordelen begonnen na de geboorte van mijn jongste dochter. Er is ook wel geconstateerd dat mijn schildklier "iets" te snel werkt. Mijn bloedwaarden blijven constant. Tenminste op die momenten dat ik bij de internist ben. Ik heb zelf ook wel het gevoel dat het steeds schommelt. De periodes wisselen elkaar af. Ik heb periodes dat ik me wel goed voel maar ook periodes dat het weer erger wordt. Ik zie nu ook bevoorbeeld weer dat mijn hals dikker is en dat er gewoon een bobbel zit. Vooral met slikken. Ik voel me weer snel moe en een opgejaagd gevoel. Snel prikkelbaar en soms dan sta ik gewoon te flippen, lijkt het wel en dan denk ik daarna van "wat was dat?" Ik kan minder goed zien. Moet soms wel 2 keer naar het toilet etc. Echt heel veel val ik niet af maar ik merk wel dat ik veel meer kan eten en veel meer honger heb en dat ik niets aankom. Ik heb geen medicijnen gekregen en ik moet begin maart weer naar de internist en ik denk dat dat ook de laatste keer zal zijn want hij vindt dat het allemaal niet duidelijk genoeg is en dat de bloedwaarden constant blijven etc. Maar ik kan me er zomaar niet bij neerleggen. Moet ik gewoon vol blijven houden? Ik heb 3, nu bijna 4 jaar lang volgehouden en nu lijkt het dus zo af te lopen. Kan iemand me advies geven van wat ik misschien nog kan doen? Misschien dat ik nog kan aandringen op iets? Reactie infoteur, 09-02-2008
@ Danielle, het gebeurt vaker dat mensen door blijven tobben en 'niet zwaar genoeg voor medicatie' worden bevonden. Maar ook dat het fluctueert en in de ene periode (soms rond menstruatie) sterker is dan in de andere periode. Vaak stappen mensen over op natuurlijke middelen (waar reguliere artsen vaak niet in geloven c.q. tegen zijn). Maar ook met natuurlijke middelen is het zoeken wat bij specifiek jou aanslaat. Bij heel wat mensen heeft het heel goed geholpen en bij anderen weer wat minder. Let wel met natuurlijke middelen is er een langere incubatietijd c.q. duurt het even voordat het werkt. Het beste is natuurlijk om dit in samenspraak met een arts te doen (als deze er tenminste welwillend tegenover staat).

Je kunt misschien ook een kijkje nemen op de site www.graves.nl

Overigens is het geen onbekend verschijnsel, schildklierproblemen tijdens of na zwangerschap.

Sterkte ermee!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Lilian van Bommel, 29-01-2008 22:07 #7
Ik heb jullie site gelezen en ik vind zeer informerend, maar is het niet gevaarlijk om jodiumhoudende supplementen aan te raden voor mensen met "Hypo" om dat dan de waarden worden aangetast als er al thyrax wordt geslikt. Reactie infoteur, 09-02-2008
@ Lilian, gevaarlijk is een groot woord, een jodiumhoudend supplement of kelp is in principe gewoon zeewier. Het is natuurlijk wel altijd beter om het een en ander op elkaar af te stemmen en in overleg met de arts die medicijnen voorschrijft te doen.
Sommige mensen nemen alleen jodiumpreparaten. Het is denk ik ook een kwestie van waar je je persoonlijk goed of beter bij voelt. Bij de een pakt het anders uit als bij de ander.
Wat niet slim is, is om als je een test wilt laten doen om te weten te komen hoe de waarde bij jou in basis of in principe is, van tevoren jodiumsupplementen te slikken, omdat je dan de 'basiswaarde' (voor zover die er is) niet te weten komt.

Groetjes van Sila (auteur artikel)

Anja Imhof, 18-01-2008 22:10 #6
Hallo, ook bij mij is een te traag werkende schildklier vast gesteld door middel van een 24 uurs urine onderzoek via het bloed was het niet te vinden door mijn reumatoloog is voor geschreven:cytomel mijn vraag is ik lees niet veel over cytomel en weten jullie of dit niet een heel schadelijk middel is.

Ik ben laatst een paar weken gestopt met het innemen van cytomel kreeg weer hartkloppingen en mijn humeur was slecht moet ik nu altijd schildklier medicijnen innemen?
Al vast bedankt, Anja Reactie infoteur, 20-01-2008
@ Anja, het is moeilijk te zeggen hoe lang je schildkliermedicijnen in moet blijven nemen, daar dit van geval tot geval anders kan zijn. Wel kan ik je twee tips geven:
* Je kunt zelf natuurlijke middelen uitproberen, die hierboven beschreven staan (zie ook de reactie van Annelies hieronder en Ria heeft ook een ander middel gevonden).
* Verder kun je op het forum van www.hypomaarniethappy.nl lotgenoten vinden die misschien ook ervaring hebben met Cytomel en kan je deze vraag voorleggen aan mensen met vergelijkbare problemen.

Zie ook het artikel Schildklier - Te trage werking; de link staat hierboven bij verwante artikelen.

In ieder geval heel veel sterkte met je schildklierproblemen!
Grorten van Sila (auteur artikel)

Ria, 17-11-2007 09:38 #5
Er werd bij mij vastgesteld, dat m'n schildklier te traag werkte. Daar ik al veel medicijnen slik besloot ik het op een andere manier te laten onderzoeken. Ben naar een bio-resonantietherapeut gegaan. Met het apparaat dat zij heeft ontdekte zij door trillingen etc. dat er 3 hormonen niet goed werkten bij mijn schildklier. Nu brengt zij mijn lichaam weer in balans waardoor die hormonen weer beter gaan werken. Misschien een aanrader?

Annelies, 27-10-2007 15:38 #4
Ik vond dit een heel goed beschreven artikel over de schild klier, ik ben zelf al een paar keer voor te tragen schildklier behandeld maar gebruik liever natuur produkten.

Reits133 (infoteur), 06-09-2007 10:47 #3
Mooi artikel, Sila.
Ik heb sinds een paar jaar een te traag werkende schildklier. Ik slik hiervoor Thyrax. Voor zover mij bekend heeft een dergelijk middel geen bijverschijnselen. Wat mijn internist wel aangaf is dat wanneer je schildklier nog deels werkt dat ie dan "lui" wordt omdat je via een andere manier het schildklierhormoon binnenkrijgt. Mijn ervaring is wel dat ik, ondanks de medicijnen, er altijd in meerdere of mindere mate klachten als vermoeidheid, zere ogen e.d. blijven. Maar je went er aan. Ook ik heb veel gehad aan de website hypomaarniethappy.nl. Je kunt daar ook een infomap bestellen waar alle informatie in staat.

Slock Marleen, 23-07-2007 15:01 #2
Graag had ik informatie van mensen met het probleem van een te traag werkende schildklier. Reactie infoteur, 24-07-2007
Beste Slock marleen, misschien vind je wat je zoekt op Hypomaarniethappy.nl, waar ook een forum is

Pepe van der Beeck, 20-07-2007 13:40 #1
Ben zeer blij met de door gegeven kook en eet en medicijnen tips zeker omdat deze ook homeopathise tips zijn.
Welke medicijnen zal mijn huisarts me voorschijven (chemishe) welke is daarvan de minst schadelijke?
Hartelijke dank,
Pepe Reactie infoteur, 24-07-2007
Beste Pepe, helaas kan ik geen details geven over reguliere (chemische) medicatie. In het algemeen weet ik wel dat reguliere middelen soms vervelende bijverschijnselen kunnen geven, waarbij het middel dan erger kan zijn dan de kwaal.
Wel kan soms -afhankelijk van de huisarts en het pakket bij de ziektekostenverzekeraar- op recept een homeopatisch of antroposofisch middel uitgeschreven worden. Maar ook hier zit een restrictie aan; dit geldt alleen voor geregistreerde middelen. Verder misschien een tip om even verder te kijken op de website hypomaarniethappy.nl, waar mensen met schildklierproblemen (te trage schildklier) ervaringen uitwisselen.

Infoteur: Sila
Subrubriek: Diversen
Reacties: 78
Medische informatie…
Schrijf mee!