InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Pijnlijke steken in de borst?

Pijnlijke steken in de borst?

Pijnlijke steken in de borst? Heeft u dat ook wel eens? Last van een stekende pijn in de borst en weet u niet goed wat u er mee aanmoet, in dit artikel wordt er dieper ingegaan op de oorzaak en behandelmethode van deze pijn. De genoemde oorzaken worden kort toegelicht.

Wees niet te snel ongerust, maar onderschat deze pijn zeker niet!

Er wordt bij een zere borst snel gedacht aan hartproblemen, bijvoorbeeld een hartaanval of hartinfarct. Waar mensen vaak geen erg in hebben is dat dit een veel voorkomend verschijnsel is, dat veel oorzaken kan hebben. In de meeste gevallen wordt de pijn veroorzaakt door slokdarm- en maagproblemen. De pijn is in de meeste situaties onschuldig, maar kan ook zeer ernstig zijn. Het is daarom ten alle tijden aan te raden om een afspraak te maken met uw huisarts.

Oorzaken die kunnen leiden tot de pijn

  • Een probleem met de slokdarm/ maag. Heeft u het vermoeden dat dit de oorzaak is zult u mogelijk last hebben van brandend maagzuur en slikproblemen.
  • Een gekneusde borstspier. Deze spier bevindt zich dan tussen de ribben.
  • Het kan simpelweg spierpijn zijn, heeft u extra inspanning verricht op de sportschool?
  • Een ernstigere oorzaak is een hartinfarct.
  • De pijn kan eveneens komen door stress, bent u zeer gespannen geweest? Dan kunt u daar een zeer beklemmend gevoel op de borst van krijgen.
  • Borstvlieskanker, dit komt overigens zeer zelden voor.
  • Syndroom van Tietze.

Belangrijk
Zorg er voor dat de gevoelde pijn niet ingebeeld is of erger wordt door de angst een hartaanval te krijgen. Een probleem met de slokdarm/maag. Bij deze kwestie komt vaak een opgeblazen gevoel kijken, u ondervindt een zeurende pijn achter het borstbeen, dit kan eveneens bij de maag zijn. Andere aspecten zijn: Veel moeten boeren, erg misselijk zijn, of mogelijk over moeten geven.

Gekneusde borstspier
Dit kan komen door een te grote inspanning van een spier tussen de ribben. Eerder werd het voorbeeld gebruikt van iemand die op de sportschool te zwaar getraind had. Dit zou een voor de hand liggende oorzaak zijn. Een reden voor aanhoudende klachten is dat u spierpijn heeft in de borstspier.

Een hartinfarct
Als u een hartinfarct heeft stroomt er als gevolg van een bloedstolsel te weinig, of geen bloed meer door naar een gedeelte van de hartspier. Dit gedeelte zal door een tekort aan stromend bloed afsterven. Overige verschijnselen:
  • Hevige pijn op de borst, deze straalt uit naar de arm en mogelijk uw nek.
  • Misselijkheid, dit gaat vaak gepaard met overgeef verschijnselen.

Heeft u last van deze verschijnselen twijfel dan niet om contact op te nemen met uw huisarts.

Stress
Bij stress kan er gedacht worden aan verschillende situaties. Zo heb je bijvoorbeeld gezonde stress voor een optreden, of vaardigheidstest. Er wordt echter gesproken van een stressprobleem als de gezondheid hier onder lijdt. Mensen met een stressprobleem hebben vaak moeite om rust te vinden, het stressprobleem kan niet alleen over slaan in een concentratieprobleem, maar bijvoorbeeld ook in een angstaanval.

Borstvlieskanker
Deze aandoening bestaat uit twee vormen. Bij de eerste vorm zit de tumor op een plaats in het borstvlies, deze vorm is een goedaardige variant. De andere vorm daarentegen is wel kwaadaardig en zal na een kwestie van tijd uitzaaien naar andere delen van het lichaam. Tegen borstvlieskanker is niet veel te doen. De normale gang van zake is chemotherapeutische behandeling.

Syndroom van Tietze
Bij het syndroom van Tietze is het kraakbeen waarmee de ribben vastzitten aan het borstbeen ontstoken. Een persoon met deze ziekte heeft rond zijn borstbeen last van een stekende pijn die kan overslaan op de armen en schouders. Deze ongevaarlijke ziekte wordt vaak als erg pijnlijk ervaren. Bij het hoesten en zuchten is de pijn het hevigst. De ontsteking verdwijnt vanzelf, ondanks dat is wenselijk vast te laten stellen dat u lijdt aan deze aandoening, om hart- en longziektes uit te sluiten.

Combinatie met pijn tussen de schouderbladen
Pijnlijke steken op de borst in combinatie met pijn tussen de schouderbladen duidt mogelijk op hartproblemen. De pijn die oorspronkelijk gevoeld wordt in de borst kan zich uitstralen naar de armen of schouders.

Lees verder

© 2010 - 2014 Jasperr, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Syndroom van Tietze: Hevige pijn op de borst en misdiagnoseSyndroom van Tietze: Hevige pijn op de borst en misdiagnoseDe ziekte van Tietze, ook wel het syndroom van Tietze of costochondritis genaamd, is een chronische ontsteking van het k…
Syndroom van Tietze: pijn op de borstSyndroom van Tietze: pijn op de borstPijn op de borst: de meeste mensen denken gelijk aan een hartaanval of een ernstige hartkwaal. Zoek maar eens op het int…
Syndroom van Tietze: aanhoudende pijn borstbeen en ribbenSyndroom van Tietze: aanhoudende pijn borstbeen en ribbenHet hebben van een aanhoudende steek onder het borstbeen waarbij pijn uitstraalt is altijd aanleiding om direct medisch…
Aandoeningen: sekseverschillen bij hart- en vaatziektenWelk geslacht iemand heeft, speelt vaak een rol bij verschillende aandoeningen. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om de…
Pijn aan het hartPijn aan het hartPijn aan het hart komt bij veel mensen voor. Meestal wordt deze pijn gevoeld bij inspanning, inademen, uitademen, stress…

Reageer op het artikel "Pijnlijke steken in de borst?"

Reacties

Aaron, 06-02-2014 18:13 #10
Vraag men eigen af of je er ook steken van krijgen in de regio net onder je oksels. daar heb ik soms steken alsof er een naald ingestoken word, geen pijn bij inademen maar wel benauwd en soms het gevoel alsof men borstbeen geprikkeld geraakt door het in ademen. die onder men oksels trekken door tot in men arm zo ongeveer tot aan men elleboog. iemand hier ervaring mee?

Gea Willemsen, 06-08-2013 10:14 #9
Hallo,
als ik in bed lig op mijn linkerzij dan krijg ik een soort kramp op de borst en veel pijn wat uitstraalt van de ene zij naar de andere zij ben al zo vaak naar de huisarts geweest met deze klacht maar tot nu aan toe is er een maagonderzoek geweest hartfilmpje maar dat was goed en omdat de dokter het verder ook niet weet wat verder te doen is er 3,5 geleden een echo gemaakt van mijn hart wat erg pijnlijk was omdat dat ook moest gebeuren terwijl je op de zij ligt en toen moest ik vanaf de zijligging op de rug liggen nu met veel pijn is dat gelukt heb hier nog geen uitslag van gekregen en dat is inv. met de vakantie van doktoren. die pijn waar ik het over heb dat heb ik al een hele tijd ik ging als ik naar bed ging tegen een stapel kussens zitten maar dan kan ik ook niet slapen nu slaap ik al weken in een sta-op-stoel nu dat was mijn verhaal weet u een oplossing voor mijn kwaal waar kan ik nog meer onderzoek naar laten doen?
groetjes gea

Thinka, 21-07-2013 17:35 #8
Hallo.
Ik heb al jaren met op en af gaan last van ontzettende erge steken in mijn onderbuik als ik net heb gegeten. Ik ben vaak misselijk, eten hou ik amper binnen of komt er met een race gang weer uit. Ik val kilo's per week af. Ook komt daarbij duizeligheid kijken en is mijn buik ondanks dat ik afval heel erg opgezwollen, Nou heb ik ook al heel lang last van die steken op mijn borst. Maar die heb ik nooit geassocieerd met de steken die ik in mijn onderbuik had. De dokter is het nu aan het onderzoeken dus ik hoop dat er iets uit komt. Maar ik ga het de volgende keer wel erbij melden; dat ik ook steken heb bij mijn borstkas.

Erwin, 25-01-2013 22:24 #7
Hallo ik ben erwin ik heb al heel lang pijn op de borst heb heel lang gedacht dat het om mijn hart ging ik ben inmidels al vijf keer op genomen geweest waar van drie keer met de ambu de doktoren hebben alle keren niets kunnen vinden ik ben er zelf nu achter dat het voor het grootste deel spanning en stress is. Ik heb hier nu zelf een oplossing voor gevonden, vroeger raakte ik altijd in paniek, daardoor ging ik ook hyperen en werden de klachten wel drie keer zo erg. Tegenwoordig heb ik een aantal dingen voor mezelf veranderd door bijvoorbeeld 's avonds te gaan wandelen waardoor ik daarna met een leeg hoofd op bed ga en dus ontspannender. Verder heb ik het geaccepteerd dat ik hyperventilatie heb en daardoor laat ik me niet meer meeslepen in een aanval. Op een gegeven moment heb ik dus tegen mezelf gezegd dat de klachten mij niet de baas mogen worden. Afleiding zoeken en lichamelijke inspanning helpen mij daarbij. Als je het echt niet vertrouwd, wel een dokter inschakelen of naar de dokterswacht gaan!
Tot slot wil ik nog zeggen dat bij dit type klachten je dus niet altijd iets aan je hart hoeft te hebben en je zelf heel veel kunt doen om je klachten te verminderen. Ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, muziek, yoga, sporten, naar de sauna (dingen waar jij actief kunt zijn of juist ontspannen van wordt).
Mvg Erwin

Hilde, 13-01-2013 23:01 #6
Hoi hoi,

Sinds deze morgen ben ik opgestaan met duizeligheden. Ik dacht dat het appelflauwtes waren, dus dronk ik wat cola. Tegen de middag kreeg ik pijn in of op de linkerborst, nog steeds duizelige momenten, ademhalen doet pijn en nu tegen de avond doet het ook pijn als ik me buk, dan snijdt ook volledig mijn adem af.

Iemand enig idee? Oke ja morgen dokters bezoek, maar is niet evident als zelfstandige effe sluiten om naar de dokter te gaan :-(

Adje, 30-12-2012 05:11 #5
@Danny.

Je kan jouw huisarts vragen om een doorverwijzing. Als zij/hij niet bereid is jouw probleem serieus te nemen dan kan je alsnog vragen om een second opinion. Ik zou niet vrezen om dit te doen. Je moet het tenslotte wel kunnen navertellen en dat kan de huisarts echt niet voor jouw doen.

Heb het zelf ook meegemaakt. Liep met hele rare hoofdpijn rond en andere klachten. Huisarts zei: koop een bril, ga maar naar huis. Doorgezeurd, daarna doorverwezen naar de neuroloog. MRI laten doen en tadaa! Oorzaak gevonden.

Zelfs al blijk je kerngezond te zijn, laat je gewoon onderzoeken want liever niets dan iets. En als je wacht wordt het alleen maar erger.

D. van Eijk, 15-11-2012 08:44 #4
Ik ben een man van 27 heb al enige tijd last van me linkerschouder en stekende pijn in me borst. Al twee keer huisarts geweest maar die stuurt me naar huis met het is je spier. Zelf geloof ik daar niet zo in. Heb ik nog mogelijkheden om door iemand anders ernaar te laten kijken?

Gr. Danny

Bea, 25-04-2012 21:22 #3
Ik ben een vrouw met 3 kinderen. Ik weeg 130 kilo. Ik heb een slokdarmontsteking en een maagontsteking. Vandaag heb ik de hele dag last gehad in mijn rug ter hoogte van mijn borsten, als ik buk of me rechttrek doet het zeer en ik heb ook op bepaalde momenten rare gevoel in mijn armen en ook tintelingen in mijn vingers. Ik heb ook zo n druk en pijn rond de borstreek en soms ook steken in mijn borsten. Die pijn straalt soms uit naar mijn schouders.komt dit door mijn maag en slokdarm? MVG.

Laurens, 19-03-2012 19:20 #2
Hmm, ik heb niet echt verstand van deze zaken. Het lijkt mij dat de oorzaak stress is zoals aangegeven. Ik raad je aan toch langs de dokter te gaan als het blijft. Vaak helpt ook soms diep te zuchten. Maar blijf dat niet achter elkaar doen het kan namelijk je adem ritme verstoren als u het te snel achter elkaar doet.

MVG, Laurens

Jelle Kemperman, 05-03-2012 07:59 #1
Ik wil graag een reactie plaatsen als het gaat om pijn in de borst, ik ben een man van 20 jaar, heb redelijk wat stress… net ontslagen, mn vader opgenomen in de psychiatrie, en natuurlijk ook een relatie.

Nou is de pijn in mn borst niet gek hevig, echt van die steken die erdoorheen schieten en dat je zoiets hebt van OMG… die voel ik. ik heb een paar keer gehad dat het echt ff een paar minuten goed pijn deed dat je dan ook ff een traantje laat vallen.

Ik weet niet echt wat ik er mee moet, het is onregelmatig, maar de hevigheid om het zo maar te noemen ook. Kan iemand mij zeggen wat ik het beste zou kunnen doen?

Infoteur: Jasperr
Subrubriek: Diversen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!