InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van perziken

De geneeskracht van perziken

De geneeskracht van perziken Perziken zijn een heerlijke sappige fruitsoort. Het perzikje is het sappige zusje van nectarientje. Van het schillen van de perzik krijg je natte handen, zo veel sap zit erin. Als een perzik goed rijp is kun je zo de schilletjes eraf trekken. Een aanrader is het om dit boven een bord te doen zodat je het lekkere sap opvangt en kunt gebruiken voor in je muesli, als basis voor een saladedressing, of gewoon om zo op te drinken. Vergeet niet je vingers af te likken.

Chinese vrucht verovert de wereld

De perzik komt oorspronkelijk uit China. Alexander de Grote heeft de perzikboom vanuit China in Europa geïntroduceerd. Hij groeide het eerst op Europese bodem in het oude Griekenland. Vandaar uit is de perzikboom verspreid over het Middellandse Zeegebied. Hij kwam uiteindelijk in Spanje terecht. De Spanjaarden hebben de perzikboom naar beide Amerika´s getransporteerd. Zo veroverde de perzikboom vanuit China heel de wereld.

Blikperzik

Perziken op blik zijn een stuk minder gezond dan verse perziken. Dat komt niet in de laatste plaats door het hoge suikergehalte waarin perziken drijven als ze ingeblikt zijn. Het is het beste om verse perziken te eten of gedroogde perziken. De gedroogde perzik zit in tuttifrutti-mengsels.

Perzik is detox fruit

Het is lekker om perzikjes en nectarines samen op te eten. Perziken zijn voorzien van vele fytonutriënten. In India en China werd de perzik gebruikt als een middel tegen nierziekten. Het hoge gehalte aan kalium en de vele vezels zijn goed voor het afscheiden van afvalstoffen door de nieren. Daardoor is de perzik een uitstekend detox-fruit.

Antikankerfruit

Wanneer er teveel gifstoffen in het lichaam zitten kan het gebeuren dat de nieren slechter gaan functioneren waardoor elders in het lichaam gifstoffen voor ernstige ziekten zoals kanker kunnen zorgen. Perzik eten helpt mee om ziekten te voorkomen. Dit is niet alleen een interessante theorie maar wordt ook herhaaldelijk aangetoond in wetenschappelijk onderzoek. Een onderzoek uit China wees uit dat tweemaal in de week een perzik eten de kans op kanker verkleind, met name de kans op mondkanker. Een perzik pas perfect in een dieet dat de chemokuur ondersteunt.

Perzik, saladefruit

Perziken zijn een ideale fruitsoort om in een fruitsalade te verwerken samen met aardbei, appel, banaan, druiven en sinaasappel. Het is goed snackfruit. Je kunt een paar perziken op een bordje leggen om ze vervolgens met een vork op te pikken. Wanneer je bezoek hiermee verrast, raakt het bordje snel weer leeg. Perziken zijn een lekker toetje in combinatie met ijs, bij voorkeur zelf gemaakt roomijs. Ook kun je de perzik prima in een zelf gemaakte muesli of havermoutpap stoppen. Je hebt dan iets minder suiker nodig. Je kunt perzik ook gebruiken in een vruchtensmoothie. Probeer eens een perzikpannenkoek, Dat is een lekkere en originele variatie op de appelpannenkoek.

Perzikhuidje

Mensen, vooral vrouwen willen allemaal graag een perzikhuid. De perzik is zo zacht als je hem aanraakt dat het doet denken aan iemand strelen. Sommige mensen eten ook de schil van de perzik maar die is vrij harig. Het is niet aan te raden om een niet-biologische fruitschil te eten aangezien er na het wassen altijd resten met pesticiden achter blijven. Daarnaast zijn er meer redenen om biologisch te eten, bijvoorbeeld dat het landbouwpersoneel niet met gif hoeft te werken. Perziken behoren tot de 10 soorten groente en fruit met de meeste pesticiden. Tijdens het schillen komen de pesticiden aan je handen en dringen in je huid. Het schilletje is zo dun dat het pesticiden doorlaat zodat er pesticiden in het vruchtvlees zitten. Koop daarom alleen biologische perziken. Je wilt niet dat er pesticiden in jouw lijf of op jouw perzikhuidje komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Calorieën en vitamines in fruit: Uitgebreide tabelCalorieën en vitamines in fruit: Uitgebreide tabelFruit is gezond. Er wordt geadviseerd door het voedingscentrum om minimaal twee stuks fruit per dag te eten. Daarnaast w…
4 verschillende manieren om een lekkere fruitsalade te makenOp de lijn aan het letten en toch zin in een toetje? Of gewoon gek op fruit? Er zullen hier 4 verschillende recepten wor…
Fruit: Meloenen (zacht fruit)Meloenen zijn een zeer geliefde zomerfruitsoort. Meloenen zijn familie van de komkommers en zijn dus officieel geen frui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans / Pixabay
  • http://homecooking.about.com/od/foodhealthinformation/a/peachhealth.htm
  • http://www.gardeningchannel.com/health-benefits-of-peaches/
  • http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/11/29/recommended-vegetable-list.aspx
  • Foto´s tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van perziken"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Medische informatie…
Schrijf mee!