InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Superfood Granaatappel

Superfood Granaatappel

Superfood Granaatappel Superfoods worden met de dag populairder. Er zijn tegenwoordig zelfs hele diëten op gebaseerd. Ook granaatappel is één van deze superfoods, maar waarom eigenlijk? En is hoe lang zijn de gunstige eigenschappen van de granaatappel eigenlijk al bekend?

Algemeen

De granaatappel (Punica granatum)groeit van nature in het Midden-Oosten, maar wordt tegenwoordig op veel meer locaties gekweekt. De welbekende rode vrucht groeit aan een struik die maximaal zes meter kan worden. De vrucht is ongeveer even groot als een grapefruit en bestaat net als citrus vruchten uit meerdere grote cellen. Alleen bevat elke cel van de granaatappel een klein pitje. De vrucht staat vooral bekend om zijn sappigheid

Geschiedenis

De granaatappel heeft een lange geschiedenis. Men heeft overblijfselen van granaatappelen gevonden uit de bronstijd, die van ongeveer 3000 voor Christus tot 800 voor Christus liep. Vooral de oude Egyptenaren waren erg gecharmeerd van de vrucht, en dat is terug te zien op grafschilderingen van de oude Egyptenaren. Zelfs de bekende Egyptische farao Toetanchamon kreeg in zijn graftombe granaatappelen mee, zodat zijn wedergeboorte makkelijker zou verlopen. Ook gebruikte men het als medicijn tegen lintwormen.
Bij de oude Grieken stond de granaatappel bekend als vrucht van de dood en komt in meerdere Griekse mythen terug in negatieve zin. Zo staat de granaatappel centraal in de mythe van Hades en Persephonae, en vormt daar een verklaring voor het ontstaan van de seizoenen.
Binnen het boeddhisme is de granaatappel één van de drie gezegende vruchten. Men gelooft dat de granaatappel geconcentreerde levenskracht bevat en zag de granaatappel als teken van vruchtbaarheid.
Misschien wel de belangrijkste rol van de granaatappel, is het verboden fruit in het paradijs. Niet iedereen is het hier over eens, maar omdat de granaatappel veelvuldig met verleiding geassocieerd wordt, beweren sommige theologen dat de granaatappel tot verbanning van Adam en Eva uit het paradijs heeft geleid.

Waarom superfood?

Veel oude culturen schreven dus al speciale krachten toe aan de granaatappel. Maar wat is daar nou echt van waar? En waarom is granaatappel een superfood? Wel, granaatappels zitten boordevol vitamine C, kalium en antioxidanten, en dat heeft de volgende effecten:

  • Granaatappel heeft een ontstekingsremmende werking
  • Granaatappel zorgt voor een lagere bloeddruk
  • De antioxidanten in granaatappel zouden preventief werken tegen kanker
  • Granaatappel zorgt voor een verminderde kans op hart- en vaatziekten

Polyfenolen

De werkzame stoffen in granaatappel worden polyfenolen genoemd. Dit zijn antioxidanten die een zeer sterk effect hebben. Ook bier, wijn, cacao, bessen en druiven bevatten polyfenolen, maar in een veel lagere concentratie dan granaatappels. Het zijn de polyfenolen die vetafzetting in de bloedbaan verminderen, waardoor je een lager cholesterolgehalte krijgt en dus minder hart- en vaatziekten. Er is zelfs beweerd dat het drinken van sapjes die rijk zijn aan polyfenolen de kans op Alzheimer met meet dan 70 procent kan verlagen! Ook zijn het deze antioxidanten die verantwoordelijk zouden zijn voor een verminderde kans op kanker! Kortom, deze antioxidanten maken een superfood van granaatappel!

Lees verder

© 2014 - 2017 Tsimon92, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Superfood Granaatappel"

Infoteur: Tsimon92
Gepubliceerd: 02-03-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Superfoods
Medische informatie…
Schrijf mee!