InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De açai-bes: goed voor je gewicht en je gezondheid

De açai-bes: goed voor je gewicht en je gezondheid

De açai-bes: goed voor je gewicht en je gezondheid De açai-bes is één van de fruitsoorten die behoren tot het superfruit. De bessen zitten bomvol met gezonde voedingsmiddelen en inmiddels is ontdekt dat de açai-bes een uitkomst is voor mensen die willen afvallen.

De oorsprong van de açai-bes

De açai-bes is een donkerblauwe bes die van oorsprong afkomstig is uit het Amazonegebied. De bessen werden in Brazilië vroeger al door Indianen gebruikt om bij de jacht hun uithoudingsvermogen te bevorderen en pas bevallen vrouwen aten de bessen om snel aan te sterken na de bevalling. Inmiddels zijn de gezonde eigenschappen van de açai-bes wereldwijd bekend geworden en wordt de bes verwerkt in diverse dranken en voedingsupplementen.

Welke voedingsstoffen bevat de açai-bes?

De heeft een aantal opvallende voedingsstoffen. Onder andere de vetzuren omega 6 en 9, waarvan al langer bekend is dat deze bevorderend zijn voor een goede gezondheid (net als visolie). Verder heeft de açai-bes een hoog gehalte aan anti-oxidanten, zo hoog zelfs dat je er een groot bord vol wortels of broccoli zou moeten eten om aan dezelfde waarde te komen als een handjevol van de gezonde açai-bessen. Naast deze stoffen is de açai-bes ook nog rijk aan Vitamine B1, B2, B3, C, E, fosfor, calcium, en proteïnen. De bessen zijn ook nog eens zeer rijk aan voedingsvezels, waardoor ze een goede darmwerking bevorderen. Door de hoeveelheid gezonde voedingsstoffen kan toevoegen van de açai-bes aan het dieet helpen bij het afvallen.

De açai-bes is een rage in Amerika

In Nederland is de açai-bes nog redelijk onbekend. Hij verschijnt zo hier en daar in vruchtensappen, maar het gehalte açai-bes in deze sappen is niet erg hoog. De bes is in Amerika een belangrijke ontdekking geworden, doordat er zoveel goede eigenschappen aan de bes worden toegeschreven. De recentste ontdekkingen wijzen erop dat de açai-bes een verrassend effect heeft op het gewicht van mensen die de bessen eten om af te vallen. De bessen zijn goed voor de opbouw van spieren en kunnen de vetverbranding aanzienlijk te stimuleren. De açai-bes veroorzaakt geen acuut spectaculair gewichtsverlies. Gebruik van de bessen in het dieet heeft tijd nodig voordat het resultaat geeft. Door de gezonde voedingsstoffen die de açai-bessen bevatten zal het lichaam aanzienlijk gezonder worden. De darmwerking wordt gestimuleerd, het metabolisme wordt versneld, waardoor meer vet zal worden verbrand. Na ongeveer een half jaar heeft het lichaam een ommekeer gemaakt naar een gezonder metabolisme.

De açai-bes in Nederland

De rage is nog niet vanuit Amerika naar Nederland overgewaaid. Er zijn vruchtensappen van Coolbest en van Healthy People die een percentage açai-bes bevatten. In Nederland zijn nog bijna geen voedingsupplementen met açai-bes verkrijgbaar, in Amerika wel. Als de açai-best echt zo gezond is, als wordt beweerd, dan zullen de voedingsupplementen ongetwijfeld ook op grotere schaal in Nederland verkrijgbaar zijn. Via de website www.amazonthunder.eu zijn pure sappen, poeders en supplementen die gemaakt zijn van de açai-bes verkrijgbaar, zij het nog wel wat prijzig.
© 2009 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.healtypeople.nl www.amazonthunder.eu

Reageer op het artikel "De açai-bes: goed voor je gewicht en je gezondheid"

Reacties

Felicia, 02-11-2013 15:20 #6
Er staat dat het je helpt met afvallen. Hoef je dan zelf helemaal niet mee te sporten of is dat extra? En verbrandt het al je vet of op een bepaalde plek meer dan de ander? En als je ermee stopt en ook met sporten word je dan gewoon weer dikker of moet je blijven sporten?

Mulder, 03-06-2012 22:02 #5

Roos, 13-02-2012 12:04 #4
Is deze bes goed tegen reuma? Momenteel is er een aanbieding bij groupon" Gezond als een vis dankzij açaíbessen! Ga voor een kuur van 1, 2 of 3 maanden van Power Açai Slim (vanaf € 14,99)". Is dat een betrouwbaar product? Reactie infoteur, 13-02-2012
Power Acai Slim is bedoeld om af te vallen. Door het gebruik van acai kan je gezondheid verbeteren, maar je zult er niet van genezen van je reuma. Als je wilt proberen of acai verbetering van je klachten geeft, kun je een pot acai tabletten halen bij bijvoorbeeld de Tuinen.

Robert van den Bosch, 29-11-2010 09:58 #3
Allemaal heel interessant. maar waar vindt ik die aicabessen?

E. Schmitz, 11-06-2010 10:27 #2

A. S. van Kesteren, 11-02-2010 13:15 #1
Ik zoek een nederlands adres waar ik de acai bessen (of een supplement) kan kopen.
Indien mogelijk mag het ook een buitenlands adres zijn mits het betrouwbaar is met bestellen! Ik hoor graag van u. Reactie infoteur, 11-02-2010
Inmiddels hebben de winkels van de Tuinen ook een acai supplement in de verkoop. Helaas is deze regelmatig snel uitverkocht wegens groeiende populariteit in Nederland. Misschien kunt u het wel bestellen bij een filiaal van de Tuinen bij u in de buurt.

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!