InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Rode rijst, cholesterolverlager uit de natuur

Rode rijst, cholesterolverlager uit de natuur

Rode rijst, cholesterolverlager uit de natuur We worden er dagelijks op gewe­zen dat we onze cholesterolspiegel niet te hoog mogen laten oplopen. Hierbij krijgt deze risicofactor op het ontwikkelen van hart - en vaat­ziekten eigenlijk teveel aandacht tegenover andere risicofactoren als ongezonde voeding, gebrek aan beweging, overgewicht, roken, hoge bloeddruk en verhoogde bloedsuikerspiegel. Maar hebben we een te hoge cholesterolspiegel, dan kunnen we er ook met voeding en kruiden iets aan doen. Met gefermenteerde rode rijst bijvoorbeeld.

Veel mensen krijgen tegenwoordig te snel cholesterolverlagende medi­cijnen voorgeschreven. En dat ondanks heel wat vervelende nevenwerkingen: een recente Britse studie op meer dan 2 miljoen statinegebruikers toonde een aanzienlijk toegenomen risico op spierontstekingen, verminderde leverfunctie, nierfalen en cataract (troebeling van de ooglens). Daarom zouden we deze medicijnen eigen­lijk moeten voorbehouden voor mensen met een genetische aanleg voor ver­hoogde cholesterolspiegel en voor patiënten met een hoog risico op hart- en vaatziekten. Meestal is het perfect mogelijk om de choleste­rolspiegel te beheersen door meer te bewegen en een aangepast dieet. Ook kunnen keukenkruiden zoals knoflook en voedingsproducten zoals gefer­menteerde rode rijst mede het cholesterol onder controle houden.

Ang kak,een traditioneel voedingsmiddel

Al vele eeuwen gebruikt men in de traditionele Chinese keuken "Red Yeast Rice" of "Ang kak" of gefermenteerde rode rijst. Deze smaakma­ker en natuurlijk kleurmiddel ontstaat door rijst te laten fermenteren door de gist Monascus purpureus, waarbij een roodgekleurde rijstkorrels ontstaan. In veel Aziatische landen wordt gefermenteerde rode rijst gebruikt om visschotels, sojabereidingen, sauzen, gepekelde groenten, etc. op smaak te brengen en om rijstwijn te maken. De inname van rode gefermenteerde rijst in het Aziatische dieet bereikt dan ook gemakkelijk 14 à 55 g/dag. Omdat gefermenteerde rijst in de Chinese traditionele geneeskunde al lang bekend stond als een middel dat de bloedcirculatie bevordert, het hart versterkt en zorgt voor 'gezond bloed', werd het middel in klinische studies onderzocht.

Cholesterol verlagen en rode rijst

Verschillende klinische studies, waarbij mensen met een verhoogd cholesterolgehalte gefermenteerde rode rijst innamen, konden een duidelijk cholesterolverlagend en tri-glyceridenverlagend effect aan­tonen. In een klinische studie zag men na 8 weken een duidelijke daling van het totaal cholesterolgehalte met 16 tot 23 %, van de "slechte" LDL-cholesterol met 21 à 31 % en van de triglyceriden met 24,5 à 34 %.

De "goede" HDL-cholesterol steeg tot 14,6 %. Zonder nevenwerkingen! De personen die gefermenteerde rode rijst innamen, hadden niet meer klachten dan de personen die een placebo (nepmiddel) innamen.

In een andere studie bij mensen met een verhoogd cholesterolgehalte, die wegens uitgesproken nevenwerkingen met statines moesten stoppen, zag men dat gefermenteerde rode rijst de cholesterolspiegel verlaagde en tegelijk zeer goed werd verdragen. En dat is eigenlijk logisch, als je weet dat de gebruikte hoeveelheden een stuk lager zijn dan wat er in het traditionele Aziatische dieet zit aan gefermenteerde rode rijst.

Voeding en cholesterol

Op voedingsgebied kan ook veel gedaan worden om het cholesterol­gehalte te verlagen. In de eerste plaats meer groenten, fruit en volle granen eten, want de vezels erin verminderen de opname van choles­térol in de darm. Verder zorgen voor meer noten (vooral amandelen en hazelnoten), zaden (vooral sesamzaad en lijnzaad), uien, knoflook en koolsoorten op het menu. Vermijd zeker alle witmeelproducten (die hebben de vezel niet meer) en laat zoveel mogelijk suiker, want van dit laatste is recent aangetoond dat het de 'slechte' LDL-cholesterol ver­hoogt en de 'goede' HDL-cholesterol verlaagt.

Voor verder onderzoek

  • Carmelo V Venero; Jose V Venero; Dale C Wortham; Paul D Thompson. Lipid-lowering efficacy of red yeast rice in a population intolerant to statins. The American journal of cardiology, March 2010.
  • Heber D, Yip I, Ashley JM, Elashoff DA, Elashoff RM, Go VLW. Cholesterol-lowering effects of a proprietary Chinese red-yeast-rice dietary supplement. Am J Clin Nutr 1999;69:231–6.[Abstract/Free Full Text]
  • Red yeast rice: a new hypolipidemic drug.Life Sci. 2004 Apr 16;74(22):2675-83
  • Red and Black Rice Decrease Atherosclerotic Plaque Formation and Increase Antioxidant Status in Rabbits1Journal of Nutrition. 2001;131:1421-1426.)
© 2010 - 2014 Herborist, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Statines zijn niet gezondStatines zijn niet gezondStatines worden vrij gemakkelijk door huisartsen voor geschreven als blijkt dat iemand een verhoogd cholesterol heeft. M…
Wanneer heeft men een cholesterolverlagend middel nodigWanneer heeft men een cholesterolverlagend middel nodigCholesterol is een van de bouwstoffen een mens nodig heeft voor cellen en hormonen. Cholesterol wordt door het lichaam z…
Cholesterol is niet ongezond!Cholesterol is niet ongezond!Iedereen met een hoog cholesterol is vaak bezig om het cholesterolgehalte te proberen te verlagen. En veel mensen slikke…
Statines werken nietStatines werken nietStatines zijn cholesterolverlagende middelen die worden voorgeschreven aan mensen met een hartinfarct. Wetenschappers da…
Bronnen en referenties
  • http://www.redyeastrice.org/herbal-remedies/redyeastrice/red-yeast-rice-research-on-cholesterol

Reageer op het artikel "Rode rijst, cholesterolverlager uit de natuur"

Reacties

Astrid, 13-05-2014 18:43 #11
Ik had graag deze rode gist rijst willen proberen maar volgens mijn apotheker is dat alleen in capsules te krijgen die je niet mag openen om de inhoud in water op te lossen. Maar ik verdraag het materiaal waar de capsules van gemaakt worden niet. Weet u of dit ook in tablet- of poedervorm verkrijgbaar is?

M. Pöttger-Vijsma, 27-03-2014 10:26 #10
Ik heb Fluvastatine via cardio geslikt, met verschrikkelijke bijwerkingen.
Zoals: vreselijke pijn op de borst, ben zelfs opgenomen geweest omdat de arts dacht dat het aan mijn hart lag, scherpe maagpijn met uitstraling naar rug, misselijkheid, braken en duizelingen.
Ik wil nu de Roderijstgistpil/Red yeast rice proberen. Wie heeft daar ervaring mee? En waar/in welke winkel kan ik ze kopen? (liefst NIET via internet)
Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

margy

Bea, 06-02-2014 22:23 #9
Zijn er echt geen bijwerkingen? Kun je B.v. Huiduitslag ervan krijgen? Reactie infoteur, 07-02-2014
Bij mijn weten niet.

Diel Feijen, 18-09-2013 13:55 #8
Sinds een half jaar ben ik gestopt met simvastatine en overgegaan op het gebruik van rode rijst gisttabletten. Dit in overleg met mijn huisarts. Verder heb ik mijn eetpatroon danig veranderd, bijv. 3 x per week vette vis, veel fruit en groente (spinazie, rode bieten o.a.), havermoutpap als ontbijt met daarin sesamzaad en lecithine. Bijna dagelijks na de maaltijd heb ik na een minder dan een kwartier last van buikpijn in de bovenbuik. Er is echo gemaakt van de bovenbuik en alles was in orde. Blijft bij mij toch de vraag of de rode rijst hier iets mee te maken heeft. Verder zijn leverproblemen bekend, maar ook daar pas ik mijn eetgewoonte aan.
Ben benieuwd naar je reactie

Vanessa, 04-09-2013 08:26 #7
Kan iemand mij vertellen of er antioxidanten in dit product zitten? Dit ivm kankersoort waarbij men geen antioxidanten mag hebben ivm de medicijnen.

Anjo, 17-08-2013 00:44 #6
Mijn belangrijkste vraag is. Waar kan je dit kopen? Reactie infoteur, 17-08-2013
In kruidenzaken, soms ook bij de apotheek in preparaatvorm

Afra, 12-04-2013 15:53 #5
Ik gebruik sinds een aantal maanden de rode rijst capsule van its pure. Hierdoor daalde mijn totale cholesterol van 7.3 naar 5.7. Heb het ook met het eten van rode rijst als een maaltijd pd geprobeerd, maar toen steeg het weer naar bovengenoemde waarden. Ik eet gezond, wel roomboter, veel groenten, fruit, noten etc. weinig vlees, regelmatig vis, olijfolie en ik wandel regelmatig. Reactie infoteur, 13-04-2013
Bedankt voor de ractie

Maes, 26-03-2013 02:13 #4
Geachte, ik wou meer weten over rode rijst, en hoe en waar het te koop is? Dank bij voorbaat Maria. Reactie infoteur, 29-03-2013
Soms in de supermarkt. Of bij de dieetzaak, natuurvoeding…

Lammie, 10-12-2012 21:25 #3
Heb een half jaar Rode Gist rijst capsules gebruikt, het heeft mijn cholesterol niet verlaagd Vind dit erg jammer, had er meer van verwacht! Reactie infoteur, 11-12-2012
Ja, het lukt niet altijd. Knoflook al geprobeerd? Maurice

Femmy, 04-06-2012 23:44 #2
Waar is het te koop? Reactie infoteur, 06-06-2012
In natuurvoedingszaken. Groeten

Hannewijk, 06-05-2011 17:49 #1
Geen reactie, maar een vraag, is het verantwoord om cholesterol te verlagen? en krijg je wel een hartinfarct van te hoog cholesterol, volgens veel wetenschappers vinden het onzin om het te verlagen. Reactie infoteur, 21-05-2011
Ik vind zelf ook dat de cholesterolproblemen zwaar overdreven worden, maar gezond voedsel eten kan nooit kwaad.

Infoteur: Herborist
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!