InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Ervaringen met levertraan

Ervaringen met levertraan

Levertraan is een makkelijk opneembaar vet, dat de voedingstoestand aanvult. Levertraan wordt gebruikt ter aanvulling van het vitamine A en D gehalte, vooral in de zonarme wintermaanden. Wat is levertraan eigenlijk? En waarom is het goed om levertraan in te nemen? Wat zijn de effecten van levertraan? Over het wanneer en hoeveel gebruiken van levertraan. Over onderzoek naar de gevolgen van het gebruik van vitamine A en D en eigen ervaringen met levertraan.

Wat is levertraan?

Levertraan is een dierlijke olie, die gewonnen wordt uit ondermeer de lever van de kabeljauw, schelvis en heilbot, vissoorten die voorkomen in de Atlantische Oceaan. Levertraan is een vette olie, die jodium, fosfor, vitamine A en D bevat. Het is tevens één van de producten met het hoogste gehalte aan omega-3 vetzuren. Zuivere levertraan is tegenwoordig een kleurloze of lichtgele olie, met een enigszins visachtige maar niet ranzige smaak en geur.

Levertraan: Effecten van Vitamine A en D

Vitamine A is belangrijk voor de (gezonde) huid, ogen (gezichtsvermogen), (gezond) tandvlees, groei en afweer. Vitamine A komt alleen voor in dierlijke bronnen: rood vlees, lever, zuivelproducten, vis en eigeel.

Vitamine D is belangrijk voor het behoud van (sterke) botten en tanden en bevordert de opname van calcium en fosfor uit voeding. Vitamine D2 is de plantaardige vorm. Vitamine D3 is de dierlijk vorm. Vitamine D3 wordt in het menselijk lichaam geproduceerd onder invloed van ultraviolet licht van de zon. Vitamine D komt verder voor in vette vis, lever, vlees, volle melk, eieren.

Levertraan: Effecten Omega-3-vetzuren

In de afgelopen jaren is de belangstelling in levertraan toegenomen. Naast dat levertraan rijk is aan vitamine A en D, bevat levertraan de belangrijke vetzuren EPA en DHA. Aangetoond is dat deze zogenaamde Omega-3-vetzuren hart- en vaatziekten, artritis en depressies voorkomen, het cholesterolgehalte in het bloed verlagen en van belang zijn voor de oogfunctie en de hersenstofwisseling. Deze vetzuren spelen een belangrijke rol bij het behoud van goede hart- en bloedvaten. Kijkt u ook eens naar het artikel Hoe langer en gezond leven? Het antwoord!.

Wanneer en hoeveel levertraan gebruiken?

Met de ‘r’ in de maand (september t/m april) is het – naar oud gebruik - handig om levertraan te nemen, omdat met minder zonlicht de huid minder vitamine D aanmaakt. Vooral jonge kinderen, vrouwen boven de vijftig en mannen boven de zestig hebben extra vitamine D nodig. De volgende dosering wordt geadviseerd: 4 ml per dag voor volwassenen en kinderen vanaf 6 jaar. Dit bevat 1230 μg vitamine A en 10 μg vitamine D3.

Toxiciteitverschijnselen vitamine A en D

Een overdosis aan vitamine A of vitamine D leidt tot toxiciteitverschijnselen. Het risico op overdosering van vitamine A door het gebruik van een multivitamine is uitgesloten, wanneer men zich aan de aanbevolen doseringen houdt. Onderzoek heeft aangetoond, dat het risico op een chronisch tekort op vitamine D vele malen groter is dan het risico op een overdosis.

Vooral door visolieproducenten – visolie bevat geen vitamine A en D - wordt benadrukt, dat levertraan in het verleden nogal eens met PCB's, dioxinen en zware metalen verontreinigd was. Levertraan wordt echter getest volgens internationale protocollen voor werkzaamheid en zuiverheid door een onafhankelijk, gecertificeerd laboratorium en is vrij van detecteerbare gehalten aan kwik, cadmium, lood, PCB's en andere verontreinigende stoffen.

Onderzoek vitamine A, vitamine D en visvetzuren

Er is enorm veel onderzoek gedaan naar de gevolgen van teveel of te weinig vitamine A en gezondheidsimplicaties van verschillende niveau’s (van zware deficiëntie tot intoxicatie) vitamine D in het bloed. Een overzicht hiervan voert echter te ver voor dit artikel. Geconcludeerd kan worden, dat gedoseerd gebruik van levertraan zeker goed is, zie ook onder de bovengenoemde kopjes over effecten van levertraan.

Doordat de wetenschap de rol van vitamine D in combinatie met vitamine A en visvetzuren bij diverse chronische aandoeningen steeds duidelijker aantoont, is levertraan aan een comeback bezig.

In Van Nature (6/2007) staat hierover: “Door de potentieel toxische effecten van vitamine A en D is er nog steeds een angst voor suppletie (aanvulling) met deze vitamines, die een rationeel gebruik ervan in de weg staat. Nu de rol van vitamine A en D bij diverse chronische aandoeningen steeds meer wordt aangetoond, blijkt anderzijds dat met name de vitamine D-status onder grote bevolkingsgroepen erg slecht is. Levertraan verdient daarom gerehabiliteerd (in eer hersteld) te worden, aangezien het vitamine A en D in hun natuurlijke vorm levert. In deze combinatie en in deze vorm is de toxiciteit veel minder en hoeft dat het therapeutische gebruik niet in de weg te staan.”

In Bliss (december 2007) wordt zelfs een ‘lofzang’ op levertraan gehouden. Samengevat is met levertraan de kans om ziek te worden minder groot.

Over één onderzoek meldt gezondheid.be op 20 april 2010: “Een dieet rijk aan vis en levertraan zou mogelijk de kans op astma en allergische aandoeningen verminderen, zo blijkt uit een groot Scandinavisch onderzoek (Clinical and Experimental Allergy, november 2007).”

Eigen ervaringen levertraan

Tot voor kort gebruikten wij Lovitran zuivere Noorse levertraan (uit een fles). Helaas is de producent gestopt met het maken van Lovitran, wat een betaalbaar en natuurlijk product was. Gelukkig zijn er nog meer merken, die levertraan (in capsulevorm) verkopen, bijvoorbeeld in een reformwinkel. Nu nemen wij elke dag een softgel kabeljauwleverolie van Orthica, een natuurlijke bron van vitamine A en D3 en omega 3-vetzuren. Een voordeel is, dat je de speciefe smaak van levertraan – al viel die wel mee - niet proeft.

Meer ervaringen met producten kunt u vinden in de special Productkeuze. Voor informatie over natuurlijk leven, zie de special Back tot Basic.
© 2010 - 2014 Rosada, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waar zit vitamine D in?Waar zit vitamine D in?Vitamine D is van belang voor het menselijk lichaam om goed te functioneren en gezond te blijven. Vitamine D zorgt onder…
Wat zijn de beste vitamines voor de huid?Wat zijn de beste vitamines voor de huid?In dit artikel worden de vitamines behandeld welke het beste zijn voor de huid. Ouder worden gaat gepaard met het veroud…
Mooie voeten: oplossing voor eelt en klovenMooie voeten: oplossing voor eelt en klovenMet hoge temperaturen is het heerlijk om op slippers rond te lopen. Als je eelt of kloven hebt is dit meteen een heel st…
Pijnlijke borsten - natuurlijke behandelingenPijnlijke borsten - natuurlijke behandelingenDe meeste vrouwen krijgen vroeg of laat te maken met pijnlijke borsten. Deze pijn kan constant zijn of kan slechts af en…
Waar zit vitamine D in: in welke voeding en hoeveel nodig?Waar zit vitamine D in: in welke voeding en hoeveel nodig?Vitamine D is essentieel voor de ontwikkeling en instandhouding van je botten en gebit en het is nodig bij de opname en…
Bronnen en referenties
  • Hoogland, A., Levertraan, het eerste voedingssupplement, Comeback van de verguisde vitamines A en D, Van Nature, nr. 6, 2007;
  • Lofzang op levertraan, Bliss december 2007;
  • www.orthica.nl

Reageer op het artikel "Ervaringen met levertraan"

Reacties

Nellie Nijman, 21-11-2013 19:15 #5
November 2013. Ik heb vandaag een fles Lovitran gekocht bij een drogist.

Miep, 08-05-2013 11:55 #4
Helpt levertraan bij een verzwakt en moe gesteld, waardoor wankel op de benen?
dank u voor de info.
miep

K. Fermin, 12-04-2012 21:51 #3
Ik koop lovitran bij de groene kruidenier. Het is er nog/weer. Reactie infoteur, 05-05-2012
Bedankt voor uw reactie. Goed om te weten!

Rosada (infoteur), 10-03-2011 22:49 #2
Jammer, vond het een goed product. Gelukkig zijn er alternatieven.

Walvis, 10-03-2011 12:21 #1
Kunt u uw informatie aanpassen? Levertraan van Lovitran is niet meer leverbaar doordat de fabriek gesloten is

Infoteur: Rosada
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!