InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het vitamine overzicht, wat is waarvoor en waar zit het in?

Het vitamine overzicht, wat is waarvoor en waar zit het in?

Het vitamine overzicht, wat is waarvoor en waar zit het in? Vitamines zijn erg gezond en natuurlijk zijn de meeste wel bekend, maar het blijft altijd denken waar het in zit en waar het goed voor is. Lees snel verder en je zult er al snel meer over weten.

Vitamine A (retinol)

Vitamine A is belangrijk voor je weerstand en ogen. Het is ook goed voor je huid en tandvlees. Vitamine A zit in lever, vis en boter. In Nederland wordt vitamine A ook toegevoegd aan boter, margarine en bak- en braadproducten.

Vitamine B1 (thiamine)

Vitamine B1 verbrandt koolhydraten en geeft je daardoor energie. Het zit in varkensvlees en in graanproducten.

Vitamine B2 (riboflavine)

Vitamine B2 zet vetten, eiwitten en koolhydraten om in energie. Het maakt rode bloedcellen aan en zorgt voor de productie van antilichamen. Je krijgt van vitamine B2 ook mooie, stevige nagels, gezond haar en een mooie huid. Vitamine B2 zit in lever, gist, melkproducten, asperges, brocolli en spinazie.

Vitamine B3 (nicotinezuur)

Vitamine B3 zit in alle lichaamscellen en bouwt spieren, huid, zenuwen en DNA op. Zonder vitamine B3 is geen goede stofwisseling mogelijk. Het zit in kip, wild, vis, paddenstoelen, melkproducten, eieren, dadels, gedroogde abrikozen en koffie.

Vitamine B5

Vitamine B5 breekt eiwitten, vetten en koolhydraten af. Ook vormt het een aantal hormonen. Vitamine B5 zit in vlees, vis, eieren, aardappelen, melkproducten, gist, groenten en fruit.

Vitamine B6 (pyridoxine)

Vitamine B6 is essentieel voor de weerstand en de spijsvertering. Het vormt goede rode bloedcellen en zorg voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B6 zit in vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en in peulvruchten.

Vitamine B8 (biontine)

Vitamine B8 breekt koolhydraten, vetten en eiwitten af en het bouwt deze ook weer op. Het zit in eieren, melk, sojaproducten, pinda's en noten.

Vitamine B11 (foliumzuur)

Vitamine B11 vormt roze bloedcellen en DNA. Foliumzuur verlaagt ook de kans op de geboorte van een kind met een open ruggetje. Het wordt daarom veel aangeraden voor zwangere vrouwen. Vitamine B11 zit in groene groenten, fruit en volkoren producten.

Vitamine B12

Vitamine B12 werkt samen met vitamine B11. Het verbetert je geheugen en concentratie. Het vormt ook rode bloedcellen en zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 zit in vlees en zuivel.

Vitamine C

Vitamine C neemt ijzer op. Dit zorgt voor gezonde botten, tanden en bloedvaten. Ook beschermt het je lichaam tegen vrije radicalen en zorgt ook voor de vermindering van het huidverouderingsproces. Vitamine C zit in groenten, fruit en aardappelen.

Vitamine D

Vitamine D neemt calcium op. Dit mineraal zorgt voor sterke botten en tanden. Het zorgt voor een goede weerstand en ook voor een goede werking van je spieren. Vitamine D wordt in de huid aangemaakt en je doet het ook deels op via zonlicht. Vitamine D zit in dierlijke producten, al is dat niet voldoende, daarom wordt het in Nederland toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Vitamine E

Vitamine E maakt rode bloedcellen aan en zorgt voor een sterkt en elastisch spierweefsel. Het is een antioxidant, dat betekend dat het je cellen beschermt tegen bacteriën en virussen. Vitamine E zit in groenten, noten , zaden, groenten en fruit.

Vitamine K

Vitamine K stolt bloed en wordt door de bacteriën in de dikke darm aangemaakt. Vooral jonge vrouwen hebben baat bij het slikken van vitamine K, na de overgang zorgt dit namelijk voor gezonde botten. Vitamine K zit in bladgroenten, melkproducten, vlees, eieren, granen, groenten en fruit.
© 2011 - 2014 Linda1986, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vitamines op een rijVitamines op een rijVitamines zijn microvoedingsstoffen die onmisbaar zijn voor een goede gezondheid. “Vita” betekent letterlijk “leven”. Vi…
Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Het is algemeen bekend dat vitamines en mineralen goed zijn voor je algemene gezondheid en bijvoorbeeld je de conditie v…
Sourcy VitaminwaterSourcy VitaminwaterEen volwassen lichaam heeft minstens 2 liter vocht per dag nodig om goed te kunnen functioneren. Het drinken van veel wa…
Met vitamines B minder longkankerOnderzoek door het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft uitgewezen dat mensen met veel vitamine B6 in het bloed mogelijk…
Bronnen en referenties
  • Voedingscentrum

Reageer op het artikel "Het vitamine overzicht, wat is waarvoor en waar zit het in?"

Infoteur: Linda1986
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!