InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Wat te doen bij groeipijn? Behandeling en tips bij groeipijn

Wat te doen bij groeipijn? Behandeling en tips bij groeipijn

Wat te doen bij groeipijn? Behandeling en tips bij groeipijn Wordt je kind 's nachts wakker van de pijn in de benen? Dan kan er sprake zijn van de zogenaamde groeipijn. Of deze pijnlijke benen echt te maken hebben met de groei van het kind, is nog niet duidelijk, maar zeker is wel dat groeipijnen na verloop van tijd weer voorbijgaan. Pijn in de benen kan ervoor zorgen dat het kind 's nachts wakker wordt van de pijn. Dit kan dan weer tot gevolg hebben dat bijkomende symptomen optreden, zoals gebrek aan energie en vermoeidheid. Een pijnstiller voor kinderen kan de klachten verlichten, net als het zachtjes masseren van de benen met een warme olie of crème. Wat kan je doen als je kind pijnlijke benen heeft en hoe kan je groeipijn behandelen?

Wat is groeipijn?

Groeipijn is een verschijnsel dat voorkomt bij opgroeiende kinderen. Kinderen hebben er vooral op het einde van de dag last van, maar ook 's nachts. Dan kan het kind wakker worden van pijn in de benen. Naar schatting tien percent van de kinderen heeft last van groeipijn. Deze aandoening treedt vooral op tussen het vierde en het tiende levensjaar en het treft meer meisjes dan jongens. Groeipijn kan na een tijdje weer voorbijgaan.

Symptomen groeipijn

Pijn in de benen

Het bijzondere aan groeipijn is dat het kind vooral 's avonds en 's nachts gehinderd wordt door pijn in de benen. Overdag heeft het kind er doorgaans geen last van. De pijn kan gevoeld worden in de knie, het scheenbeen, maar ook in de kuitspieren of in de dijen. Groeipijn kan constant gevoeld worden, maar de pijn kan ook in kortere aanvallen toeslaan.

Moe

Een bijkomend gevolg is dat het kind door het wakker worden van de pijn in zijn nachtrust gestoord wordt. Door een verstoord slaappatroon kunnen er bijgevolg bijkomende symptomen ontstaan zoals: snelle vermoeidheid overdag, geprikkeldheid en gebrek aan energie. Doordat het kind zich niet goed in zijn vel voelt kan het ook sneller gaan pruilen, klagen en huilen.

Oorzaak groeipijn

Groeipijn wordt zo genoemd omdat veel mensen ervan uitgaan dat deze pijn letterlijk veroorzaakt door het groeien van een kinderlichaam. Maar de wetenschap is er nog niet helemaal over uit wat nu de oorzaak zou kunnen zijn van groeipijn. Sommigen menen dat de pijn niet echt iets te maken heeft met de groei, terwijl anderen dit wel aanhalen als typisch kenmerk.

Behandeling groeipijnen: tips

Ontspannende oefeningen

Groeipijn is vrij onschuldig en zal na verloop van tijd vanzelf weer voorbijgaan. Toch kan je je kind voorlopig helpen door het oefeningen te laten doen met het pijnlijke been. De oefeningen die volwassenen doen om krampen tegen te gaan, kunnen soms ook effectief zijn bij een kind met groeipijn. Laat het kind op bed gaan liggen en laat het de benen strekken. Aan de hand van hoe het kind reageert kan je de oefening aanpassen.

Warmte op het been

Warmte aanbrengen op het pijnlijke been kan de pijn lichtjes verdoven. Dit kan door een warme doek te gebruiken of een zachte, verwarmende crème of gel. Eventueel kan je warme massageolie gebruiken om het been lichtjes mee in te wrijven waardoor het kan ontspannen. Het kind kan hierbij aangeven wat het aangenaam vindt.

Pijnstiller: paracetamol

Als deze remedies niet afdoende zijn, dan kan overgegaan worden tot het nemen van een pijnstiller. Er is paracetamol voor kinderen op de markt die de pijnklachten snel en efficiënt kunnen bestrijden. Vraag wel aan je arts welke de aangeraden dosis is en welke dosis je niet mag overschrijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Groeipijn kind: symptomen, oorzaak en behandelingGroeipijn kind: symptomen, oorzaak en behandelingGroeipijn bij kinderen komt vaak voor. Groeipijn is een lastige en vervelende klacht en kan voorkomen bij kinderen vanaf…
Als uw kind groeipijn heeft, is huisarts vaak niet nodigAls uw kind groeipijn heeft, is huisarts vaak niet nodigVan elke tien kinderen heeft er één last van groeipijnen, een pijn die zich in de benen voortdoet, soms aan het eind van…
Groeipijn, pijnlijk maar onschuldigGroeipijn, pijnlijk maar onschuldigGroeipijn is een kwaal, waar maar weinig over bekend is. Het is een kwaal waar ongeveer één op de tien kinderen mee te m…
Groeipijn, hoe kun je een kind helpenGroeipijn, hoe kun je een kind helpenAls een kind valt en een wondje heeft dan troost je hem of haar en plakt eventueel een pleister op de wond. Maar wat als…
De meest voorkomende kwalen bij kinderenDe meest voorkomende kwalen bij kinderenNiet alleen volwassenen, ook kinderen hebben wel eens last van (meestal onschuldige) kwalen. Veel voorkomende kwalen zij…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1590/groeipijn (geraadpleegd op 21/05/2016).

Reageer op het artikel "Wat te doen bij groeipijn? Behandeling en tips bij groeipijn"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 05-02-2017
Subrubriek: Kinderen
Special: Kinderkwesties
Medische informatie…
Schrijf mee!