InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Drunkorexia veel alcohol en weinig eten

Drunkorexia veel alcohol en weinig eten

Drunkorexia  veel alcohol en weinig eten Drunkorexia is een fenomeen onder studenten: in het weekend veel drinken en door de week weinig eten en heel veel sporten om te voorkomen dat er een buikje groeit. Vooral bij vrouwelijke studenten is de meisjesbierbuik een vloek die bestreden wordt met weinig eten en veel fitnessen. De gevolgen van drunkorexia kunnen heftig zijn. Je kunt er ondermeer concentratiestoornis en slaapproblemen van krijgen, maar ook hartkwalen, hoge bloeddruk, kanker en depressies. Maar niet doen, dus, en 'gewoon' sociaal blijven drinken op een feestje of bijzondere gelegenheid. Of een watertje pakken. Dat is wel zo gezond.

Vrijdagmiddagborrel

Het begint bij de vrijdagmiddagborrel: even een paar glaasjes om de werkweek uit te luiden en een start te maken met het weekeinde. Het weekend staat bol van het stappen en zuipen en op maandag moet er weer gewerkt en gestudeerd worden. Een vrijdag, zaterdag en zondag vol alcohol wordt dan gecompenseerd met dagen van weinig eten. Er wordt door de week extreem gefitnesst en er worden strenge diëten gevolgd. In het extreme geval wordt er níet gegeten. Het fenomeen met gevaarlijke bijwerkingen wordt drunkorexia genoemd. Het heeft een aantal zeer kwalijke gevolgen die steeds vaker bij een groeiende groep vooral vrouwelijke studentes wordt gesignaleerd.

Signalen

De signalen dat er problemen door drunkorexia ontstaan zijn de volgende:
  • sneller moe;
  • eerder dronken;
  • slecht slapen;
  • moeite met concentreren;
  • haaruitval.

Eetstoornis

Drunkorexia wordt onder de eetstoornissen geschaard ook al doen mensen het uit plezier en om in het weekend lekker door te kunnen zakken en lol te kunnen maken met de vriendinnen-vriendenclub. Drunkorexia is niet onschuldig en anno 2015 komen er steeds meer klachten en steeds meer klanten bij de behandelcentra van mensen met eetstoornissen.
Meiden die slank zijn en altijd slank zijn geweest en die in de stad gaan studeren en zich in het studentenleven storten, willen nog wel eens aankomen. Shoarma, pizza en patat en een niet heel gezond leefpatroon met veel bier en wijn doen de kilootjes er aan vliegen. Wie van feestje naar feestje leeft ziet op de weegschaal en in de spiegel het resultaat van een veranderend lichaam. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn maar wordt vaak wel zo ervaren.

Rem op de calorieën

Waar een probleem is volgt de oplossing. Voor de feestende studenten werd de oplossing gevonden in de rem. Wie in het weekend veel eet en drinkt kan door de week de rem zetten op de calorie inname; weinig eten en drinken wordt als dé oplossing gezien. Als je daarbij ook nog eens goed veel sport, dan vast en train je de weekendcalorieën er door de week weer af. De studentes willen een meidenbierbuik voorkomen en dat vraagt nu eenmaal offers. Het summum is om het leuke van twee werelden te combineren: het mooie slanke getrainde lijf èn lol maken en zuipen op feestjes. Maandag is daarbij de moeilijkste dag, want dan moet je afkicken van het weekend en heb je last van je kater.
De oplossing is een schijnoplossing en de gevolgen van deze levensstijl zijn groot.

Rode en witte wijn

In wijn zitten calorieën. Met een glas rood of wit krijg je 155 calorieën binnen. Wie op haar lijn wil letten en toch alcohol wil drinken, kan een glaasje jenever drinken. In een glas jenever zitten 'maar' 70 calorieën. Wie nniet zo van jenever houdt kan het glas wijn vervangen oor champagne. In een glas bubbeld zitten 77 calorieën.

Appel en Sportschool

Het dieet van iemand met drunkorexia bestaat bijvoorbeeld uit een appel als ontbijt, twee crackers met smeerkaas in de middag en een salade of soepje als avondmaaltijd. Als je daar een keer of drie per week bij gaat sporten in de sportschool dan is dat alles behalve gezond voor het lijf.

Drunkorexia en Alcoholvergiftiging

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid schat dat er in Nederland ruim 150.000 mensen in de categorie van drunkorexia vallen.
De eetstoornis is extra schadelijk omdat alcohol dubbel zo hard toeslaat als je een lege maag hebt. Voedsel vertraagt namelijk de opname van alcohol. Drinken op een lege maag heeft veel meer effect. Daarin schuilt tevens het gevaar van alcoholvergiftiging en bewusteloos raken door overmatig alcohol gebruik.

Hoge bloeddruk en depressiviteit

Naast bewusteloos en alcoholvergiftiging kan veel drinken en weinig eten op langere termijn schade aan het licham opleveren.
Met alcoholische dranken krijg je niet de voedingsstoffen binnen die het lichaam nodig heeft.
Dit kan leiden tot:
  • te hoge bloeddruk,
  • hart en vaatziekten,
  • sommige vormen van kanker
  • depressiviteit.

Anorexia en Boulimia

De druk om lekker los te gaan en er toch goed uit te blijven zien is voor beginnende studenten groot. De verwachting is dat de periode dat iemand aan drunkorexia leidt vanzelf over gaat, dat het een voorbijgaande fase is. De eetstoornis bestaat al langer en is minder ingrijpend en verslavend dan anorexia en boulimia. De naam drunkorexia is wel afgeleid van anorexia, maar de achterliggende oorzaak van drunkorexia is doorgaans oppervlakkiger en vaker van voorbijgaande aard dan anerexia en boulimia. Die twee eetstoornissen hebben dieper liggende oorzaken.

Trend

Niet alleen in Nederland groeit het aantal drunkorexia gevallen. Het fenomeen is overgewaaid uit Amerika, waar, net als in Nederland, veel drinken de laatste jaren steeds normaler is geworden. Wat bijzondere diëten betreft en maaltijdvervangers vinden we steeds meer gewoon. Dat maakt veel drinken en weinig eten sociaal geaccepteerd waardoor drunkorexia ons leven of dat van onze studerende kinderen binnen kan sluipen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Signalen van een eetstoornisSommige signalen die een eetstoornis aanduiden worden vaak niet opgemerkt door ouders, vrienden en familie. Tieners kunn…
Anorexia als lijfstyle: de wereld van pro-ana en miaAnorexia als lijfstyle: de wereld van pro-ana en miaAnorexia is geen ziekte, maar een lifestyle. Tenminste dat zeggen de mensen die dagelijks de websites bezoeken die pro-a…
Verslaafd aan bewegen - anorexia atleticaVerslaafd aan bewegen - anorexia atleticaMisschien ben je er onlangs één tegengekomen in de sportschool. Een magere vrouw die zichzelf afbeult op fitnessapparate…
Informatie over eetstoornissenTegenwoordig komt een eetstoornis vaak voor. Veel mensen snappen niet waarom mensen zoveel afvallen. Hoe zit dat precies…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant 9 februari 2015
  • http://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/418928/steeds-meer-studenten-lijden-aan-drunkorexia.html geraadpleegd op 10 februari 2015
  • http://www.fitgirls.nl/drunkorexia/ geraadpleegd op 3 mei 2016

Reageer op het artikel "Drunkorexia veel alcohol en weinig eten"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 03-05-2016
Gepubliceerd: 10-02-2015
Subrubriek: Lifestyle
Special: Gezondheid
Schrijf mee!