InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Welke kleding slankt af en welke kleding maakt dik?

Welke kleding slankt af en welke kleding maakt dik?

Welke kleding slankt af en welke kleding maakt dik? Als je een maatje meer hebt is het best lastig om leuke kleren te vinden. Vroeger was dat echter nog veel moeilijker. Tegenwoordig heeft vrijwel elk kledingmerk ook grote maten. Dit wil niet zeggen dat de pasvorm ook altijd even geschikt is voor zware mensen. Korte truitjes voor dikke mensen, leuk dat ze er zijn, maar meestal staan ze niet mooi. Bepaalde kleuren en motiefjes op stoffen kleden af, andere accentueren je postuur juist. Waar moet je op letten als je je slank wilt kleden?

Zwarte kleding kleedt af, wit maakt dikker

Het is algemeen bekend dat donkere kleding, in het bijzonder zwart, op het oog een afslankend effect heeft. Zwart kleedt af. Ook donkerblauw en andere donkere kleuren, kleden af. Lichte kleuren daarentegen accentueren je postuur en zijn dus meer geschikt voor magere mensen. In witte kleren lijk je dikker.
  • Als je (te) zwaar bent, draag dan donkere kleding. Als je te mager bent, draag dan witte of lichte kleuren.
  • Draag kleren in dezelfde kleur, ook dat heeft een afkledend effect. Dus een rode bloes met een rode broek oogt slanker dan een rode bloes met een gele broek. Kies je voor donkerrood, dan oogt dat slanker dan lichtrood.

Strepen op kleren horizontaal of verticaal?

Als je (te) zwaar bent werd altijd beweerd dat horizontale strepen op kleren een dikmakend effect hebben. Het accentueert de breedte van je lichaamsdelen. Horizontaal gestreepte kleren zouden dus vooral geschikt zijn als je te mager bent en wat dikker wilt lijken. (Uit recent wetenschappelijk onderzoek aan de universiteit van York bleek echter dat proefpersonen mensen op foto's met horizontaal gestreepte kleding juist slanker vonden lijken dan mensen met verticale strepen op de kleding.) Verticale strepen slanken ook af, maar het beste is het om kleding zonder strepen of motiefjes te dragen. Kleding in een effen kleur oogt het slankste. Wil je dus juist dikker lijken, draag dan witte kleren; broeken die net even te kort zijn, korte sokjes en platte schoenen.

Korset

Terug van weggeweest: het korset. Vooral gedragen door vrouwen, soms ook door mannen. Het korset wordt strak gedragen, het lichaam (en dan vooral de taille) wordt ingesnoerd met de veters van het korset, en een slanke(re) taille is het resultaat. In 2014 wordt het korset onder de naam Waist Trainer, zelfs een trend.

Te strakke of te wijde kleren maken dikker

Strakke kleding accentueert een zwaarlijvig persoon ongunstig. Wat ruimte in je kleren rondom je lichaam is goed, maar te veel ruimte maakt het weer te kolossaal. Kies dus kleding die precies ruim genoeg valt om vetrolletjes vrij te laten, maar vermijdt kolossale kleding die zo wijd vallen dat je er onnodig groot in lijkt. Koop geen kleren die je een paar maten te groot zijn. Daarin lijk je dikker.

Dunne stoffen, gladde kleding

Dunne fijne stoffen kleden af, terwijl zware stoffen zoals stugge spijkerstof en ribfluweel, juist dikker maken. Broeken zonder zakken en knopen, in een donkere kleur met toelopende pijpen, kleden af, terwijl broeken met grote zakken, knopen op de band, ceintuurs en wijde pijpen, je dikker laten lijken. Heupbroeken maken extra dik, en steekzakken zijn helemaal af te raden. Ook rechte pijpen of uitlopende (wijde) broekspijpen maken je dikker. Toelopende pijpen maken je benen slanker. Ook jeans of broeken die corrigerend werken, zijn goed om slanker te lijken.

Kleed je langer en lijk daardoor slanker

Als je een hakje draagt lijk je langer en daardoor ook slanker. Kies geen halflange broeken of kniekousen, waardoor je benen korter lijken, maar kies voor lange broeken waarvan de pijp zelfs een stukje over je schoenen valt. Je benen lijken dan langer en daardoor lijk je wat slanker. Draag geen korte bloesjes, maar juist wat langere modellen.

Mouwen

Lange mouwen of halflange mouwen camoufleren dikke bovenarmen. Korte mouwen of blote armen ogen averechts als je dikke armen hebt.

Sieraden

Kies voor een wat langere ketting in plaats van een ketting die strak om je hals zit. Een ketting die een beetje lang hangt kleedt een beetje af.

Houding

Het is mooier om rechtop te lopen, je schouders enigszins naar achteren te trekken en je kin ietsje omhoog te houden.

Ondergoed

Als je te zwaar bent kun je beter hoog ondergoed dragen en geen kleine broekjes waar je vetrolletjes overheen gaan hangen. Het zit niet lekker en het staat niet mooi. Corrigerend, steunend ondergoed, wat niet te strak zit, heeft een afslankend effect. Koop voor jezelf een goede BH in een lingeriewinkel, van een goed merk. Een BH die goed past en goed ondersteunt, is wat duurder maar oogt kilo’s slanker dan een BH die slecht zit, optrekt, irriteert, enzovoorts. Slecht zittende, goedkope Bh's zijn op termijn duurder want je draagt ze korter omdat ze al snel hun vorm verliezen in de was. Veel vrouwen dragen al jaren dezelfde maat BH terwijl die maat allang niet meer klopt. Besteed daarom aandacht aan een goede BH die voldoende steun geeft en die goed past.

Welk kapsel zorgt ervoor dat je gezicht wat slanker lijkt?

Kort haar, haar in laagjes en/of een schuine pony op je voorhoofd... van deze kapsels wordt beweerd dat ze je gezicht slanker doen lijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke kleren trek ik aan bij een sollicitatiegesprek?Welke kleren trek ik aan bij een sollicitatiegesprek?De eerste indruk is het allerbelangrijkste bij een sollicitatiegesprek. Tijdens een gesprek moet jezelf weten te verkope…
Afvallen: motivatie en doelen voor afslankenAfvallen: motivatie en doelen voor afslankenAfvallen of afslanken begint met persoonlijke motivatie: waarom wil je afvallen? Door concrete en realistische doelen te…

Reageer op het artikel "Welke kleding slankt af en welke kleding maakt dik?"

Reacties

Jt, 19-02-2014 12:19 #5
Hallo, ik ben 1.64 ik vraag me af kan ik een langere jas aandoen (jas tot aan me knieën) maakt dat me kleiner en dikker? Ik twijfel daaraan of het wel staat.

Vera, 25-01-2014 22:54 #4
@Xan

Hoi Xan, ik ben Vera. Ik ben ook klein. ben zo'n 1,48. Koop (Jawel) Vooral leuke truien bij bijv, de kinderkleding van Zara! Als je bij "meisjes 134-170" klikt, en je klikt op "Jassen en truien" Kun je echt hele leuke truien kopen die er nog eens volwassen uit zien. Ik heb mijn hele klerenkast van de Zara. Zara kinderkleding is trouwens aanmerkelijk goedkoper dan de vrouwenkleding. Je kunt natuurlijk ook naar h&m kinderkleding. Maar persoonlijk vind ik die van H&M aanmerkelijk veel kinderachtiger.

Vera.

Xan, 23-01-2014 00:56 #3
Ik vraag me af, als je klein bent en een behoorlijk onderstel hebt, wat voor trui kan je dan het beste dragen? Heel erg bedankt alvast!

Kim, 08-11-2010 21:01 #2
Heb je stevige borsten? Draag dan iets met een v-hals. Hoog sluitende kleding maakt dat je bosrten nog grote lijken en lager lijken te hangen! Dus iets met een v-hals en een beetje laag uitgesneden! Draag een lang smal sjaaltje om eventueel lage decolleté te verbergen of een opvallende ketting. Een lang smalle sjaal geeft je ook meer lengte dan breedte en kan je ook je buik een beetje mee verbloemen!

Laurie, 30-12-2009 13:14 #1
Er is bewezen dat horizontale strepen dunner doen lijken dan verticale.
Dus in de tekst staat er duidelijk een fout.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 15-04-2015
Subrubriek: Mode
Reacties: 5
Schrijf mee!