InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De Geneeskracht van Groot Kaasjeskruid

De Geneeskracht van Groot Kaasjeskruid

De Geneeskracht van Groot Kaasjeskruid Kaasjeskruid is een mooie sierplant met medicinale kenmerken. Hij is eetbaar; de jonge blaadjes kunnen als groente gegeten worden. De zaden, zaaddozen en bloemetjes worden eveneens gegeten; ze kunnen prima aan salades worden toegevoegd. Kaasjeskruid komt oorspronkelijk uit Europa, Noord Afrika en West-Azië en is ingevoerd in Noord Amerika waar het zich over het hele continent heeft verspreid.

Inhoud

Botanische tekening kaasjeskruid uit 1796 / Bron: Johann Georg Sturm / Wikimedia CommonsBotanische tekening kaasjeskruid uit 1796 / Bron: Johann Georg Sturm / Wikimedia Commons

Naamgeving kaasjeskruid

In het Latijn heet deze plant Malva Sylvestris. In het Grieks betekent malakos ´zacht´. Daar komt de naam malva vandaan. Sylvestris is Latijn voor uit het bos, uiteraard een verwijzing maar de plek waat Kaasjeskruid voorkomt. Het woord kaasjeskruid is een knipoog naar de vorm van de vrucht van deze plant; het lijkt namelijk op Goudse kaas. In het Nederlands heeft deze plant een behoorlijk aantal volksnamen: wilde malve, kattekaaskruid, keeskruid, maluwe, meeuw, mastellekens, broodjesplant, koekjeskruid, pappels, paternosterkruid en mommel.

Kaasjeskruid in de geschiedenis

In Ostra, voormalig Oost Duitsland, heeft men zaadjes van kaasjeskruid uit de ijstijd gevonden wat doet vermoeden dat mensen die toen leefden reeds kaasjeskruid gebruikten. De antieke Romeinen gebruikten deze plant als universeel panacee, geneesmiddel tegen alle kwalen. De jonge spruiten werden als groente gegeten. Karel de Grote liet kaasjeskruid als siergewas in zijn keizerlijke tuin aanplanten. In de 16e eeuw werd het bij Italianen wederom als allesgenezend middel gebruikte. In de volksgeneeskunde zag men kaasjeskruid als vervanging van de geneeskracht van echte heemst, wat op zich meer slijmstoffen bevat en daarmee luchtwegenaandoeningen beter te lijf gaat.
Kaasjeskruid / Bron: Luis Fernández García / Wikimedia CommonsKaasjeskruid / Bron: Luis Fernández García / Wikimedia Commons

Werkzame stoffen kaasjeskruid

Van kaasjeskruid worden in medicinale preparaten en poeders vooral de bloemen of de bladeren gebruikt. In de bloemen zitten de volgende werkzame stoffen of fytonutriënten: diverse slijmstoffen, verschillende anthocyanen, leucanthocyanen, looistoffen, flavonoïden, etherische oliën en de vitaminen A,B en C. De bladeren bevatten vooral deze inhoudsstoffen: slijmstoffen, looistoffen en flavonoïdsulfaten.

In- en uitwendige geneestoepassingen

Kaasjeskruid kent zowel een orale als uitwendige toepassingen. De orale medicinale effecten spitsen zich hoofdzakelijk toe op de luchtwegen en het spijsverteringsstelsel. Uitwendige geneeskracht van deze plant wordt met name aangewend voor mond- en keelaandoeningen en huidziekten.

Kaasjeskruid, goed voor de luchtwegen

Kaasjeskruid werkt verzachtend op de slijmvliezen van de luchtwegen. De ontstoken slijmvliezen worden door in dit geneeskruid aanwezige slijmstoffen bedekt met een beschermend vliesje waardoor het rauwe gevoel vermindert. De prikkel- of kriebelhoest verdwijnt en het slijmvlies krijgt de rust die het nodig heeft om te herstellen. Door deze medicinale werkingen kan het worden aangewend in de fytotherapie teneinde luchtwegenaandoeningen te verhelpen. Het wordt ingezet bij:
  • Acute bronchitis,
  • Hoest, droge hoest, prikkelhoest, kriebelhoest, kinkhoest,
  • Strottenhoofdontsteking,
  • Rauwe keel, keelpijn,
  • Verkoudheden, grippale omstandigheden.

Knoppen kaasjeskruid / Bron: Michael Gasperl (Migas) / Wikimedia CommonsKnoppen kaasjeskruid / Bron: Michael Gasperl (Migas) / Wikimedia Commons

Kaasjeskruid, goed voor het spijsverteringstelsel

De verzachtende werkingen op slijmvliezen geldt eveneens voor maag- en darmslijmvliezen. Kaasjeskruid bevat vele soorten slijmstoffen zoals arabinose, D-galacturonzuur en L-rhamnose. Daarnaast heeft kaasjeskruid mild asrtringerende of samentrekkende eigenschappen. Hierdoor zullen ontstekingen aan slijmvliezen sneller genezen. De geneeskrachtige werkzaamheden van kaasjeskruid worden middels fytotherapeutische medicijnen aangewend bij:
  • Gastro-enteritis of maagdarmslijmvliesontstekingen,
  • Gastritis of maagwandontsteking,
  • Refluxoesophagitis, slokdarmontsteking door maagzuur,
  • Hiatus hernia of maagzuuroprispingen door maagbreuk,
  • Diarree door slijmvliesirritatie,
  • Enteritis of darmontsteking,
  • Dysenterie of infectueuze diarree,
  • Enterocolitis; een darmontsteking gepaard gaande met bacterie-, virus-, schimmel,- of parasieteninfecties,
  • Preventie van maag- en darmzweren,
  • Ontsteking van endeldarm,
  • Constipatie,
  • Prikkelbaredarmsyndroom met constipatie.

Kaasjeskruid, goed voor mond en keel

De verzachtende werking op de slijmvliezen die de aanwezige slijmstoffen in kaasjeskruid in huis hebben is oraal aan te wenden in het geval van mond- en keelaandoeningen. Daarnaast biedt de mild samentrekkende eigenschap van dit vrolijk bloeiende geneeskruid een oplossing voor ontstoken slijmvliezen. Door de helende kenmerken op mond- en keelgebied kan een fytotherapeut tot het besluit komen het in te zetten bij:
  • Monsdslijmvliesontstekingen,
  • Tandvleesontsteking,
  • Aften, zweertjes, tandabcessen,
  • Keelpijn, amandelontsteking,
  • Strottenhoofdontsteking met heesheid.

Bloemen kaasjeskruid / Bron: Hardyplants / Wikimedia CommonsBloemen kaasjeskruid / Bron: Hardyplants / Wikimedia Commons

Kaasjeskruid, goed voor de huid

Kaasjeskruid vermindert prikkels op de huid. Het heeft op ons grootste orgaan, de huid, een verzachtende invloed. Daarnaast heeft het een uitrijpend effect, wat inhoudt dat een oneffenheid op de huid sneller in zijn eindstadium geraakt. Deze medicinale werkingen worden aangewend door de bladeren te kneuzen, 10 uur te laten staan op koud water en hiermee de huid te wassen of 5 gram klein gesneden bladeren te overgieten met heet water om het vervolgens 10 minuten te laten trekken. Je kunt daarnaast het sap van bloemen gebruiken voor de huid of een aftreksel maken met een poeder, nebulisaat of moedertinctuur. Natuurmedicijnen op basis van kaasjeskruid worden ingezet bij deze huidaandoeningen:
  • Abcessen, zweren,
  • Steenpuisten,
  • Eczeem, huiduitslag,
  • Insectenbeten.

Overige medicinale werkingen

Kaasjeskruid wordt voornamelijk ingezet tegen luchtwegenaandoeningen, spijsverteringsziekten, huidaandoeningen en mond- en keelaandoeningen. Daarnaast zijn er nog een klein aantal werkingen die het waard zijn om te vermelden. Hieronder staan ze inclusief de medische achterliggende reden waarom deze geneesplant een goed middel is. Het wordt ingezet bij:
  • Blaasontsteking en pijnlijk urineren omdat het verzachtend werkt op de slijmvliezen van de urinewegen,
  • Aambeien omdat het ontstekingswerend en samentrekkend werkt, gebruik een zalf of crème op basis van kaasjeskruid,
  • Kneuzingen omdat het verzachtend en ontstekingsremmend werkt, gebruik omslag of crème,
  • Oogbindvliesontsteking vanwege de infectiewerende en verzachtende werking, gebruik een oogbad.

Consulteer de fytotherapeut

Wie kaasjeskruid als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Kaasjeskruidextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover inlichten, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
In de naam van... KaasjeskruidIn de naam van... KaasjeskruidGroot, klein, gekruld, vijfdelig en muskuskaasjeskruid. De Kaasjeskruiden bestaan natuurlijk weer in vele soorten. Wij m…
Stokroos, mooi maar ook geneeskrachtig?Stokroos, mooi maar ook geneeskrachtig?De stokroos stamt oorspronkelijk uit China en groeit nu verwilderd op vele plaatsen in de wereld. Ook in vele Zuid-Frans…
Wat is een steenpuistWat is een steenpuistDe meeste mensen hebben er wel eens last van. Een grote rode en pijnlijke steenpuist. Hoe ontstaat een steenpuist nou ei…
Wat te doen tegen steenpuisten?Wat te doen tegen steenpuisten?Wanneer een puistje steeds groter wordt en er etter in begint te vormen, kan je gelijk denken aan een steenpuist. Lees i…
Het medicijn Trachitol, bij beginnende keelpijnHet medicijn Trachitol, bij beginnende keelpijnTrachitol is een veelgebruikt medicijn tegen keelpijn. Dit medicijn is vooral aan te raden bij beginnende keelpijn. Trac…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Geneeskracht van Groot Kaasjeskruid"

Reacties

Wilma, 28-06-2016 07:20 #3
Is kaasjeskruid ook goed voor Granuloma Anulare, en waar is het te koop? Ze zeggen dat het ook heel goed is voor konijntjes, klopt dat en waar is het dan te koop?

Mvg Wilma Reactie infoteur, 08-09-2016
Of groot kaasjeskruid ook bij granuloma anulare werkt, moet je zelf onderzoeken. Het heeft in ieder geval een positieve werking bij andere huidziekten.

Ik ga geen reclame maken, maar je kunt het gewoon googlen met het woord ´kopen´ erachter, dan zie je vanzelf winkels verschijnen waar het verkrijgbaar is.

Jannie, 08-04-2016 13:02 #2
Wil ook graag weten of het goed is voor gewrichtspijn. Is het dan in zalf of creme of medicatie?

E. Smeitink-Elissen, 24-02-2016 14:49 #1
Ik heb gelezen dat kaaskruiden ook goed is voor gewrichtspijn, is dat zo? Kan ik dat ook kopen bij een reform huis? Dat is mijn vraag. Reactie infoteur, 08-09-2016
Reformhuizen? Dat is een term die in de jaren 80 is opgehouden te bestaan. Reformhuizen heten nu biologische winkels. Vraag het eens in zo´n winkel, de kans is groot dat ze iets hebben op basis van groot kaasjeskruid. Anders is internet misschien een oplossing.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 30-01-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!