InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van stijve ogentroost

De geneeskracht van stijve ogentroost

De geneeskracht van stijve ogentroost Stijve ogentroost geeft je mooie, heldere en jonge ogen. Wallen en rode ogen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Je lantaarntjes kunnen weer gaan schijnen. Stijve ogentroost is inheems in Europa en Azië. Het is een eenjarige plant die 30 centimeter hoog kan worden. Hij houdt van vochtige grond en staat graag in de zon.
Stijve ogentroost / Bron: Bernd Haynold, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Stijve ogentroost / Bron: Bernd Haynold, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving ogentroost

In het Latijn heet deze plant Euphrasia Stricta. Euphrasia betekent ´blijdschap´ of ´goed humeur´. Dat is wat je krijgt als je ogen het weer goed doen. De ogen zullen weer twinkelen van blijdschap. Stricta betekent rechtop, wat slaat op de kaarsrechtgroeiende plant. In het Nederlands heet hij niet alleen stijve ogentroost maar heeft de plant de namen klaaroog, makeblijde en lantaarntjes.

Stijve ogentroost in de geschiedenis

Makeblijde is geen plant die we uit de oudheid kennen. Hildegard van Bingen in de Middeleeuwen was een van de eerste die stijve ogentroost aanraadde als oogheelmiddel. Ze zei dat het eveneens diende om het hoofd en het geheugen te versterken. In de volksgeneeskunde was het een remedie tegen geelzucht, hoest, heesheid, aandoeningen op de bovenste luchtwegen en maagpijn. Volgens de signatuurleer vertonen de met paarse aderen doorlopen bloemen gelijkenis met bloeddoorlopen ogen en is dit een aanwijzing dat de plant goed is tegen oogziekten. In Schotland bracht men in melk gekookte ogentroost met een vogelveer aan op de ogen. Rembert Dodoens, de baanbrekende kruidenwetenschapper uit de 16e eeuw, prees ogentroostwijn aan als geneesmiddel tegen oogziekten. Ogen van ouden van dagen werden weer jong met deze wijn. Bovendien schreef Dodoens dat het kruid goed is voor het concentratievermogen en het geheugen. Hahnemann, de grondlegger van de homeopathie, stelde van ogentroost een geneesmiddelenbeeld op. Ogentroost was één van de eerste kruiden waarvan hij een geneesmiddelenbeeld opstelde. Hij zei dat ogentroost in grote doseringen slecht was voor de ogen maar in kleine doseringen helend is.

Inhoudstoffen stijve ogentroost

In ogentroost zitten looistoffen, iridoïde glycosiden, flavonoïden, etherische olie, harsachtige bestanddelen, fenylpropaanderivaten, geglyosyleerd lignaan, resinen, fenolzuren, bitterstof, blauwe kleurstof en choline. Het bloeiende kruid wordt gedroogd tussen juli en oktober. Stijve ogentrioost is geen eetbare plant.

Close up stijve ogentroost / Bron: Bernd Haynold, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Close up stijve ogentroost / Bron: Bernd Haynold, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Stijve ogentroost tegen niet te serieuze oogaandoeningen

De looistoffen in dit geneeskruid zorgen voor een samentrekkend effect op het oogbindvlies. Daarnaast is het antiseptisch of ontsmettend, anti-allergisch en ontstekingswerend. Het is bovendien weefselherstellend en licht pijnstillend. Als gevolg van deze medicinale werkingen kan stijve ogentroost ingezet worden bij de volgende indicaties:
  • Oogbindvliesontsteking,
  • Blefaritis of ooglidrandontsteking,
  • Hordeolum of strontje, oogzweertje,
  • Tranenvloed, wat kan komen door vermoeidheid, hooikoorts of tegen de wind in fietsen,
  • Rode, geïrriteerde ogen door vermoeidheid, rook of overinspanning,
  • Overgevoeligheid voor licht,
  • Oogwallen, vermoeide ogen.

Goed voor luchtwegen

Behalve dat stijve ogentroost goed is voor de ogen werkt het genezend voor slijmvliezen in de keel, neus en mond. Je kunt het inwendig innemen of een afkooksel opsnuiven, een mondspoeling doen of gorgelen. Ogentroost werkt afscheidingsremmend op de slijmvliezen en het is daarnaast een infectiewerend middel. De etherische olie, fenylpropaanderivaten en flavonoïden zijn oorzaak van deze geneeskrachtige werking. Hierdoor kan stijve ogentroost worden ingezet bij:
  • Neusverkoudheid, neusloop,
  • Voorhoofdsholteontsteking,
  • Hooikoorts, huisstofmijtallergie,
  • Mondslijmvliesontsteking,
  • Tandvleesontsteking,
  • Amandelontsteking, keelontsteking,
  • Strottenhoofdontsteking met hoest en heesheid.

Consulteer de fytotherapeut

Wie stijve ogentroost als geneesmiddel wilt gebruiken kan het best een consult nemen bij een fytotherapeut. Stijve ogentroostextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders en capsules dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover adviseren, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt regelmatig gebruikt in de fytotherapie en homeopathie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ogentroost of EuphrasiaTroost voor de ogen, dat zou het zeldzame plantje Euphrasia voor onze ogen moeten zijn. Hoe komt dit plantje aan zijn na…
Wallen en donkere kringen verwijderen met carboxytherapieWallen en donkere kringen verwijderen met carboxytherapieWallen verwijderen is gemakkelijker dan je denkt. Als je verschillende jaren last had van wallen en donkere kringen onde…
Een herborist aan zee: de duinpannenDe herborist is nog steeds op wandel aan zee. Spetterend in de branding, ploeterend door het stuivend duinzand, en nu af…
Laat die wallen verdwijnenLaat die wallen verdwijnenWallen zijn erg vervelend en ontstaan vaak door een slaaptekort en teveel drank. Gelukkig zijn er een aantal effectieve…
Wallen onder de ogen: oorzaken, voorkomen en verminderenWallen onder de ogen: oorzaken, voorkomen en verminderenHet is niet prettig om wallen onder je ogen te hebben, je oogt vermoeid en ongezond. Wallen kunnen ontstaan als je niet…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van stijve ogentroost"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 13-01-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Medische informatie…
Schrijf mee!