InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Griep voorkomen en bestrijden

Griep voorkomen en bestrijden

Griep voorkomen en bestrijden Griep hebben we allemaal wel eens. De een met hoge koorts en is weken bezig om te herstellen, de ander is er na een paar dagen flinke griep weer opgeknapt. Waarom is de een vatbaarder voor griep dan een ander? Wat zijn de kenmerken en symptomen van griep? Hoe komt het dat griep vaker voor komt in de winter? Hoe kan je griep voorkomen? Wat kunnen extra vitamine C, A en D voor je betekenen tijdens griep? Wat kunnen zink, knoflook en kalk voor je doen als je griep hebt? Hier een overzicht:

Wat is griep?

Griep wordt veroorzaakt door verschillende virussen, is een infectieziekte en komt veelvuldig voor tijdens epidemieën, zoals griepepidemieën.

Griep epidemieën

Griep komt veelvuldig voor tijdens epidemieën. Over het algemeen wordt een griepepidemie genoemd naar de plaats waar de griep is ontstaan.

Oorzaak van griep

Griep wordt veroorzaakt door verschillende soorten virussen.

Oorzaak van griep in combinatie lage weerstand

Mensen zijn vatbaarder voor een griepvirus als ze een (te) lage weerstand hebben.

Vatbaar voor een griepvirus

Iedereen met een (te) lage weerstand, veroorzaakt door:
  • Een te lage kalkspiegel,
  • Vermoeid, oververmoeid, overwerkt, stress en/of uitgeput zijn,
  • Een vitamine tekort,
hebben een grotere kans op het krijgen van griep dan mensen die hun weerstand goed in balans hebben.

Verlaagde kalkspiegel in de winter werkt griep in de hand

Ons lijf kan pas goed kalk tot ons nemen als we voldoende vitamine D binnen krijgen. Vitamine D krijgen we in de zomer door de zon ruimschoots binnen, maar zodra de dagen korter en donker worden, is onze gehalte aan vitamine D lager. Daardoor heeft ons lichaam in de winter als de dagen korter zijn, het moeilijk om het kalkniveau op voldoende hoogte te houden.
Door in de winter extra vette vis (sardines, makreel, zalm, haring), rijk aan vitamine D, tot ons te nemen, is ons lichaam in staat om voldoende kalk uit ons voedsel te halen.
Kalk zit (oa)in:
  • Goudse kaas,
  • Zuurkool,
  • Witte kool,
  • Worteltjes,
  • Rozijnen en bijvoorbeeld in
  • Amandelen.
Zodra we voldoende vitamine D tot ons nemen in de winter, krikken we het kalkgehalte in ons lichaam op en zijn we minder vatbaar voor een griepvirus. Voorwaarde is wel dat er geen sprake is van tekorten aan vitamine en dat er geen sprake is van vermoeidheid en/of overwerktheid.

Symptomen en kenmerken van griep

Wat zijn de typische en klassieke kenmerken, symptomen en signalen van griep? Kenmerken van griep zijn:
  • Koorts,
  • Rillingen,
  • Hoofdpijn,
  • Spierpijn,
  • Vermoeidheid,
  • Gebrek aan eetlust,
  • Ontstekingen aan neus en
  • Ontstekingen aan de luchtwegen.
Symptomen van griep worden niet veroorzaakt door een virus. De symptomen van griep is een teken dat het lichaam hard tegen de griepinfectie strijdt!

Incubatietijd van griep

De periode van de dag van besmetting met een griepvirus, tot de dag dat de griep zich daadwerkelijk openbaart kunnen enkele dagen duren: gemiddeld 1 tot 4 dagen.

Duur van een griep

Hoe lang kan griep duren? Enkele dagen tot 2 weken kan een griep duren. Herstellen van een griep duurt echter langer en kan een paar dagen tot (ruim) een week in beslag nemen. Herstellen van een fikse infectieziekte en van een flinke griep met hoge koorts kan wel eens een week of twee gaan duren! Vooral als er niet toegegeven wordt aan de vermoeidheid na een griep en men geen voldoende rust neemt! Heel belangrijk is het om naar het lichaam te luisteren.

Griep voorkomen

Uitermate belangrijk om griep te voorkomen is het eten en drinken van gezonde voeding en dranken, rijk aan vitamine C en aan vitamine A. Deze vitamines zorgen onder meer voor een goede weerstand, mits voldoende ingenomen. Een goede weerstand is een voorwaarde om griep te kunnen voorkomen.

Weerstand verhogen, voor, tijdens en na griep

Wat kunnen we nog meer doen om ons weerstand wat te verhogen? Met Echinacea en Echinaforce kunnen we de weerstand van ons lichaam verhogen. Zowel voor, tijdens en na griep. Echinacea en Echinaforce kunnen heel goed werken om ontstekingen te voorkomen.

Herstel van griep

Herstellen van griep kan (heel) lang duren. De patiënt kan zich lang behoorlijk zwak en uitgeput voelen, totaal energieloos en vreselijk vermoeid. Na het doormaken van een infectieziekte is het normaal dat men zich zo lusteloos voelt. Het lichaam heeft bijzonder zwaar werk moeten verrichten tijdens het gevecht tegen de griep en moet daarvan herstellen. Onderschat deze herstelperiode niet! Ga rustig, stapje voor stapje, aan de dagelijkse bezigheden beginnen en neem voldoende rust tussen door. Luister naar je lichaam! Blijft men zich vermoeid voelen, neem meer rust, en neem contact op met de huisarts!

Algemene adviezen tijdens griep

  • Veel drinken, extra veel vruchtensappen, het liefst verse sinasappelsap en Grapefruitsap, maar ook veel verse groentesappen zoals wortelsap en bietensap,
  • Extra kruidenthee drinken,
  • Extra vers fruit eten,
  • Extra rauwkost eten,
  • Doe het rustig aan,
  • Trek warme kleren aan, (bij hoge koorts wil de patient liever geen kleding dragen: trek een laken om de zieke heen ter voorkoming dat de grieppatient op de tocht ligt),
  • Zorg voor warme voeten,
  • Was goed en vaker de handen,
  • Verhoog de luchtvochtigheidsgraad in huis,
  • Tijdens hoge koorts: geen eiwitrijk voedsel eten en geen dierlijk vet tot je nemen! (Tijdens hoge koorts heeft de grieppatient extra behoefte aan vocht en water. Geen zware maaltijden en ook geen grote hoeveelheden! Zeer licht verteerbaar voedsel is uitstekend: eiwitrijk voedsel en dierlijk vet is zwaar verteerbaar voedsel.)
  • Goede mondhygiëne tijdens griep is noodzakelijk, zo vaak mogelijk de tanden poetsen.

Griep komt vaker voor in de winter

Wat kan een oorzaak zijn dat griep vaker voorkomt in de winter dan in de zomer? Zodra de verwarming aan gaat, wordt de lucht binnen droger. Onze bijholtes drogen uit en zijn daardoor perfecte kweekplaatsen voor virussen en bacteriën die griep veroorzaken.

Griep en koorts

Voor het zieke lichaam dat lijdt aan een infectieziekte, is koorts een hulpmiddel en een afweermiddel om gifstoffen, veroorzaakt door de griepvirussen en griepbacteriën, uit het zieke lichaam af te voeren en te vernietigen. In belang van de gezondheid is het erg belangrijk om koorts NOOIT te onderdrukken. (Uitzonderingen daargelaten, zoals bij bv hartpatiënten, ouderen en pasgeboren baby´s!) Drink heel veel en eet tijdens hoge koorts weinig. Als iemand met hoge koorts wil eten, eet dan slechts licht verteerbaar voedsel. Bij (hoge) koorts altijd de huisarts waarschuwen!

Griep, koorts en hartpatiënt

Onmiddellijk de (huis) arts waarschuwen wegens gevaar van eventueel optredende complicaties!

Waarschuw een arts tijdens griep voor:

  • Hartpatiënten,
  • Te vroeg geboren baby´s,
  • Ouderen, zeker ouderen met een zeer matige gezondheid,
  • Nierpatiënten,
  • Astmapatiënten en
  • Chronische bronchitis.
Bij twijfel: altijd het advies inwinnen van de huisarts.

Griepprik

Iedereen met longziekte en hartaandoeningen, maar ook ouderen, kan een griepvirus groot gevaar betekenen als het virus het verdedigingsmechanisme van het lichaam verzwakt. Zij kunnen jaarlijks een preventieve griepprik krijgen.

Vitamine, multivitamine en mineralensupplement en griep

Speciaal tijdens de wintermaanden ondersteunt een vitamine-, multivitamine- en een mineralensupplement het immuunstelsel. Door het innemen van extra supplementen houdt het virussen en infecties (langer) op afstand. Mocht het griepvirus toch aanvallen, gaat het herstel spoediger door het innemen van extra supplementen. Bij twijfel altijd het advies inwinnen van een arts en/of deskundige!

Vitamine C een natuurlijke bestrijder van griep

De bekendste natuurlijke bestrijder van griep is vitamine C. Door het innemen van vitamine C kan de tijdsduur van griep behoorlijk verkorten. Tijdens het hebben van griep is het innemen van 3 daags 1000mg vitamine C, tot de griepklachten afnemen, geen overbodige luxe!

Een natuurlijke infectiebestrijder tegen griep: Echinacea

Een bijzonder goed werkend natuurlijke infectiebestrijder tegen griep en een krachtig weerstand verhogend middel is Echinacea en Echinaforce. Echinacea en Echinaforce helpt virussen, bacteriën en andere infectieziekteveroorzakers te doden. (Echinacea en Echinaforce (VSM als wel van Dr. A.Vogel verkrijgbaar in diverse drogisterijen!) Echinacea heeft een bijzonder gunstig effect op de verloop van een griepvirus.

Ontstekingsremmende factor bij griep: knoflook!

Knoflook, vers geperste knoflook, bestrijdt uitstekend virussen en bacteriën. Het is een prima natuurlijk product om ontstekingen, veroorzaakt door een griep, tegen te gaan.

Vitamine A helpt griep voorkomen

Vitamine A helpt de weerstand te verhogen, waardoor het een uitstekende vitamine is om een infectieziekte zoals griep tegen te gaan! Let op! Het liefst vitamine A dat in ons voedsel voorkomt innemen!

Vitamine A zit in:

  • Vette vis, sardines, zalm, haring, makreel
  • Eigeel,
  • Boter,
  • Orgaanvlees,
  • Gele groenten,
  • Oranje groenten,
  • Rode groenten en
  • Donkergroene groenten.

Zink helpt griep voorkomen

Het mineraal zink werkt preventief tegen griep. Zink vinden we terug in:
  • Eiwitrijke voedingsmiddelen,
  • Amandelen,
  • Rundvlees,
  • Varkensvlees,
  • Donker vlees,
  • Gevogelte,
  • Paranoten,
  • Eieren,
  • Garnalen,
  • Oesters en
  • Mosselen.
Let op: Zink in tabletvorm: nooit meer dan 150 mg per dag innemen! Bij twijfel: altijd het advies van een deskundige en/of de huisarts inwinnen!

Griep voorkomen, preventie: Echinacea, vitamine C en A, knoflook en zink.

Als preventie tegen griep zouden we dagelijks:
  • extra vitamine C 2 keer daags 1000 mg time released (voor rokers: 3 keer daags 1000 mg),
  • 3 keer daags 20 druppels Echinaforce,
  • dagelijks voldoende vitamine A in ons voedsel, zoals bv verse wortelsap,
  • dagelijks extra knoflook, een paar geperste teentjes in ons dagelijks voedsel,
  • dagelijks extra zink in ons voedsel, zoals bv: ei, amandelen, gevogelte, garnalen, mosselen en rundvlees.

Grote veroorzaker van het ontstaan van griep, verkoudheid: witte suiker

Suiker is ver-ruk-ke-lijk! Heerlijk! En is - als extra toevoeging - in ons voedsel terug te vinden. Ondanks dat witte suiker zalig is, is het echter wel een groot vergif! Suiker heeft namelijk twee heel bijzonder vervelende eigenschappen!
  1. Zodra we witte suiker hebben geconsumeerd vreet het suiker binnen in ons lichaam al onze energie op: al onze vitamine, mineralen, bouwstenen, aminozuren en enz, kortom: alles waar we energie van krijgen, wordt vernietigd door witte suiker! Na het consumeren van suiker voelen we ons moe, vermoeid en slaperig. Ons energiebron is namelijk grotendeels opgegeten door het witte suiker! Elementen die broodnodig zijn om ons weerstand op peil te houden.
  2. Zodra we suiker geconsumeerd hebben en de suiker heeft grotendeels ons energiebron opgegeten, blijven er restanten in ons lichaam over dat het hoofdvoedsel is voor virussen en bacterien! Griepvirussen, griepbacterien, verkoudheidvirussen, infectieziektevirussen (enz. enz!) gedijen buitengewoon goed in een lichaam dat vol is met witte suiker en leeg is van alle essentiele voedingsmiddelen zoals vitamine en mineralen.

Lees verder

© 2009 - 2014 Roberta, gepubliceerd in Natuurgeneeswijze (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Griep ook wel InfluenzaGriep ook wel InfluenzaMet griep hebben we vaak te maken. En de mensen denken er eigenlijk best makkelijk over maar is dat ook zo? "Is het geva…
Griep: verschijnselen en behandeling en de griepprikGriep: verschijnselen en behandeling en de griepprikMensen zeggen al gauw dat ze grieperig zijn, maar vaak is het dan alleen maar een flinke verkoudheid. Griep komt veel vo…
Griep of verkoudheid?Griep of verkoudheid?Je voelt je niet zo lekker. Je neus snottert en je hoest wat. Men zegt dan al snel dat ze een ‘griepje’ hebben, maar dat…
Symptomen van griepSymptomen van griepNummer één reden van ziekteverzuim onder werknemers is de griep. Hiermee is het de meest voorkomende ziekte. De ziekte i…
Boekrecensie: Homeopathie thuis - Guus PoldermanBoekrecensie: Homeopathie thuis - Guus Polderman'Homeopathie thuis – een andere kijk op griep en verkoudheid' is een boekje van Guus Polderman, een homeopathisch arts.…
Bronnen en referenties
  • www.heelnatuurlijk.nl
  • Dr. A. Vogel - De Kleine Dokter
  • www.purelijfkracht.nl
  • www.vsm.nl
  • http://www.avogel.nl/Indicaties/Griep-symptomen-verschijnselen-bij-de-griep.php
  • http://www.avogel.nl/webwinkel/producten/echinaforce-griep-verkouden.php

Reageer op het artikel "Griep voorkomen en bestrijden"

Reacties

Brigitte, 24-03-2014 13:17 #11
Mijn zoontje van 8 maanden had bronchtisch en dus anti biotica gekregen van de huisarts… het was zo over maar helaas ook weer zo terug.
dus ipv al die chemische rotzooi in zijn lichaampje gaf ik hem echinaforce…,hij heeft nooit geen last meer gehad.
inmiddels heb ik het ook aan mijn poesje van een half jaar gegeven die ontzettend veel begon te niezen…,(bang voor de gevreesde niesziekte) en ze niest niet meer!
dit behoeft geen bewijs dat dit een uitstekend middel is, …!

Daan, 17-03-2014 16:15 #10
Suiker is een verzamelnaam. Alles wat over suiker geschreven wordt zonder dat er bij gezet wordt wélke suiker, kan je meteen overslaan. Glucose is een belangrijke suiker die ons lichaam nodig heeft. Fructose is een ongezonde suiker, bijna een gif.
Het voordeel van fruit is dat er vezels in zitten, die het nadeel van fructose compenseren. Vruchtensap met weinig vezels en veel suiker is veel minder gezond. Als je griep hebt moet je dat soort vruchtensap ook niet drinken.
Belangrijk is het om onderscheid te maken tussen stoffen die griep helpen voorkomen (vantevoren) en stoffen die het herstel helpen zodra je griep hebt. Onder de eersten valt vitamine-d, dat belangrijk is voor je weerstand. Van vitamine-c is niet bewezen dat het je weerstand verbetert, wel dat het helpt bij herstel.
De beste manier van griep voorkomen is: Goede luchtvochtigheid thuis en op het werk, handen wassen zodra je thuis of op je werk komt, na bezoek van winkel, uitgaansgelegenheid of openbaar vervoer. Handen goed wassen voordat je met een vinger in je neus, mond of oog zit. Deze maatregelen voorkomen circa 70% van de griepgevallen.

Suus, 17-03-2013 16:33 #9
Mensen zouden zich er beter in moeten verdiepen in het onderwerp suiker, want witte suiker heb je helemaal niet nodig. Koolhydraten die omgezet worden in suikers dat heb je wel nodig voor je spieren o.a. Witte suiker is een zeer verslavende (drug) suiker wat in bijna alle voedingsmiddelen in de supermarkt wordt gedaan. Troep is het, meer niet.

Peter Pouw, 25-02-2013 09:29 #8
Ik ben het met de berichtgever eens: (geraffineerde witte) suiker is niet goed voor je. Je hebt het niet nodig. Je krijgt voldoende zetmeel naar binnen om het glycogeen gehalte op peil te houden. Voor sporters: een extra portie (volkoren)pasta. Wat mij echter wel bevreemd in de redenatie is dat "suikers onze energiebron opeten". Dat is wel een hele kinderlijke en, volgens mij, incorrecte manier om suikers in een kwaad daglicht te zetten. Suikers eten geen energie. Wanneer je een artikel met dergelijke onzinnige opmerkingen onderbouwt heb je kans dat het hele artikel hiermee onderuit wordt gehaald. Suikers geven energie. Je zult het wel wat wetenschappelijker aan moeten pakken om het gebruik van pure saccharose nutteloos te verklaren.

Marco, 08-01-2013 12:30 #7
Suiker hebben we ook nodig, want als wij geen suiker zouden hebben, zouden we altijd TE laag staan. Ik ben diabetes dus ik weet er wel wat van. En met de pakken vruchtensappen moet je er ook niet in trappen als er LIGHT op staat want dat is niet waar want in sommige vruchten zitten al suiker in en die kan je niet LIGHT maken. Al leef je nog zo gezond, ziek worden we allemaal (wel eens).

Kimberley Pex, 26-04-2012 17:25 #6
Ik vind 't 'n prima stukje. Veel informatie die gewoon klopt. Tuurlijk kun je je weerstand verhogen met bovenstaande supplementen, en voeding. Echinae Purpurea is de plant die dr.Vogel ontdekte bij de Indianen, hét middel bij vele kwalen. Ik zeg altijd maar zo;"hoge bomen vangen veel wind" Petje af voor mensen die de natuurlijke wegen adviseren.

Sara, 13-01-2012 15:33 #5
Het stuk over de witte suiker klopt inderdaad niet naar mijn idee. Witte suiker "vreet" helemaal geen vitamines of aminozuren op. Iedereen met een beetje biologie weet dat. Als je te veel suiker hebt gegeten kun je je wel slapjes voelen, maar dit heeft dan te maken met je insuline gehalte.
Suiker is gewoon een stof dat net zoals vitamine een voedingsmiddel is! Dit is geen een of ander virus dat andere stoffen vernietigd.

Jasper, 12-04-2011 16:43 #4
Het spijt me hoor maar wat een allemachtige bull-shit! Vooral het stuk over dat witte suiker 'vitamines, mineralen, bouwstenen (waar aminozuren al onder vallen) en aminozuren opvreet'.

Ik heb een tip voor de auteur van dit stuk: volg na de cursus Nedelands die hard nodig blijkt te zijn ook een basiscursus metabolisme. En stop alstjeblieft met het 'prensenteren als feiten' van dit soort foutieve informatie!

Henk, 22-02-2011 19:39 #3
@Roberta,
Misschien was ik niet helemaal duidelijk ; Echinacae helpt ook niet om ontstekingen te voorkomen of om je weerstand te verhogen. Het werkt helemaal niet en dat is ook de reden dat het geen bijwerkingen heeft. Voor een gewoon griepje naar de dokter gaan lijkt mij ook overdreven, daar zijn we het wel over eens. Vriendelijke groet terug.

Henk, 22-02-2011 10:46 #2
Uit het artikel "Met Echinacea en Echinaforce verhogen we de weerstand van ons lichaam". Dat klopt niet. Echinacea is een onzinmiddeltje en het helpt niet tegen infecties en griep. Kijk maar eens in de kleine lettertjes van de bijsluiter waar staat dat er geen bewezen werking is. Reactie infoteur, 22-02-2011
Beste Henk,

Bedankt voor je reactie en ik ben het helemaal met je eens: Echinacae helpt niet tegen infecties en griep! Echinacae helpt ons weerstand te verhogen. Echinacae helpt het menselijk lichaam ontstekeningen te voorkomen. Ook tijdens griep kan je de weerstand verhogen.

Wat ik persoonlijk een heel groot pluspunt van Echinacae vind, is dat het middel geen bijwerkingen heeft en geeft. Als je naar de dokter gaat met griep, koorts (en enz enz) en je krijgt medicijnen mee, krijg ik het al spaans benauwd van alle mogelijke bijwerkingen. Mijn lichaam is al ziek, moet mijn lijf dan ook nog eens een gevecht aangaan tegen bijwerkingen? Dan ben ik nog langer ziek!
Nogmaals: dat is een persoonlijke overweging.

Met vriendelijke groet, Roberta

Klaas, 20-09-2010 18:23 #1
Veel vruchtensappen drinken is juist slecht!
Zorg dat je zo min mogelijk suiker binnenkrijgt want suiker remt de genezing!
En jij zegt eerst zo min mogelijk eiwitten en dan promoot je eieren voor de zink?
Leuk dat je wat opschrijft maar je hebt er weinig kaas van gegeten! Reactie infoteur, 22-02-2011
Beste Klaas,

Er zijn vruchtensappen en vruchtensappen, verwar natuurlijke en verse vruchtensappen (die rijk zijn aan vezels) asjeblieft niet met de kant en klaar rommel die in de supermarkten verkrijgbaar zijn!
In het artikel wordt diep ingegaan waarom suiker zo slechts is. Suiker is altijd slecht, ze noemen het niet voor niets het "lekkere vergif." Suiker (vr)eet in je lichaam al het goede op, juist iemand die ziek is zal alles wat goed is in het lichaam hard nodig hebben om te herstellen.

Het overkomt ons allemaal wel eens, dat we niet goed lezen of over het hoofd zien wat er nu precies staat:

In het artikel wordt eiwitRIJKE producten voor zink gepromoot, geen eiwitten!

Infoteur: Roberta
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!