InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Shisha roken de nieuwe trend

Shisha roken de nieuwe trend

Shisha roken de nieuwe trend Shisha roken wordt wereldwijd de nieuwe favoriete bezigheid onder jongeren. Ooit in de Arabische wereld als waterpijp ontstaan, verovert Shisha momenteel ook de westerse wereld.

Wat is Shisha?

Shisha is eigenlijk de Arabische benaming voor waterpijp. Het woord stamt vermoedelijk van het Perzische "Shishe", wat "glas" betekent.

In veel westerse steden geniet Shisha roken een toenemende populariteit in café's en bars waar waterpijpen gevraagd kunnen worden. Maar ook in parken en andere vrij toegankelijke gelegenheden ziet men steeds meer jongeren die Shisha roken. Vanaf de eeuwwisseling valt er in de grote steden van West-Europa een ware "waterpijp-boom" waar te nemen.

Jongeren genieten ervan om in Shisha-café’s of thuis urenlang gesprekken te voeren en ondertussen Shisha te roken, daarbij de hele tijd omgeven door een zoete aromatische rook, die een ongedwongen en een gezellige sfeer uitstraalt.

Shisha-tabak anders dan gewone tabak

Shisha-tabak is een speciaal behandelde, niet gedroogde tabak, die uit een mengeling van tabak, melasse (of honing) en glycerine bestaat. Shisha-tabak is aanmerkelijk vochtiger en langer gesneden dan gewone tabak.

Vele smaken Shisha-tabak

Er bestaan bij Shisha-tabak veel verschillende smaken en de mogelijkheden om te combineren zijn haast onbegrensd. De meest favoriete smaak in West-Europa is appel, maar er zijn nog talloze andere smaken zoals:
  • kersen;
  • mint;
  • sinaasappel;
  • citroen;
  • mango;
  • vanille;
  • banaan;
  • cappuccino;
  • karamel;
  • zoethout;
  • kokosnoot;
  • druiven;
  • aardbei;
  • perzik;
  • meloen;
  • en zelfs colasmaak.

Is Shisha roken slecht voor de gezondheid?

Erg omstreden is de vraag in hoeverre het roken van de waterpijp schadelijk is voor de gezondheid. Dat het roken van de waterpijp niet echt gezondheidsbevorderend is, is blijkbaar algemeen bekend. Maar zo schadelijk als het door sommigen wordt voorgesteld, is Shisha roken ook weer niet, zeker als men het vergelijkt met een conventionele sigaret.

Steek je een sigaret op, dan branden tabak en papier langzaam op terwijl je de rook daarvan inhaleert. Shisha-tabak verbrandt niet echt, maar wordt verhit, waardoor zich door de verhoogde vochtigheid van de Shisha-tabak damp vormt. Een groot aantal verontreinigende stoffen dat zich bij het roken van Shisha vormt, blijft in de pijp hangen. Bovendien worden sommige schadelijke substanties door het water gefilterd.

Een interessant onderzoek met opmerkelijke conclusies over de schadelijk effecten van shisha-rook, verrichtte enige tijd geleden een groep Duitse chemiestudenten aan de Universiteit van Darmstadt.

De Shisha Pen

En in een meer commerciële uitvoering, maar qua uiterlijk en beleving volstrekt niet vergelijkbaar met de conventionele waterpijp, is Shisha er tegenwoordig ook in de vorm van de Shisha Pen. Die Shisha Pen is een soort elektronische sigaret met aan het uiteinde een lampje dat bij elke trek oplicht en verbranding suggereert. De Shisha Pen bevat echter geen tabak en je krijgt er dus ook geen teer of nicotine mee binnen.

De Shisha Pen valt niet onder de tabakswet en is kennelijk rustgevender dan het roken van gewone sigaretten. Overigens is de Shisha Pen niet alleen te koop in online-shops maar tegenwoordig ook bij de "sigarenzaak om de hoek". En elke stad van betekenis heeft wel een of meer gespecialiseerde Shisha-shops.

Shisha Pen niet bedoeld om van nicotineverslaving af te komen

Het roken van sigaretten is schadelijk voor de gezondheid, omdat het niet alleen schade toebrengt aan de longen maar ook het gehele organisme van de mens schaadt. Sigaretten bevatten teer en nicotine en ze staan erom bekend dat ze veel negatieve gevolgen hebben voor rokers en hun omgeving. Nicotine is een gezondheids - en “celkiller”, dat is een bekend gegeven. Maar hoewel de Shisha Pen een veilig en onschadelijk alternatief lijkt te zijn, werd die niet in het leven geroepen om rokers van hun verslaving af te helpen.

Shisha Pen wel goedkoper dan sigaretten

De Shisha Pen is in tegenstelling tot gewone sigaretten niet alleen minder schadelijk, maar ook stijlvoller. Er bestaat een korte en een lange uitvoering van de Shisha Pen. De korte versie kost 10 euro, de lange versie 15 euro.

Bovendien kunnen ze, afhankelijk van het aroma dat de gebruiker heeft gekozen en de wijze waarop ze worden “geconsumeerd”, ontelbare keren worden gebruikt (200 tot 500 trekjes). Dat maakt ze ook een stuk goedkoper dan gewone sigaretten.
Gerelateerde artikelen
De waarheid van de waterpijpDe waterpijp is een apparaat dat veel geruchten met zich meebrengt. Zo zou een waterpijp vaak drugs bevatten en zou het…
Shisha pen: jongeren roken zonder nicotineDe shisha pen is een nieuw product op de rokersmarkt. Een sigaret zonder nicotine. Dat is mooi, zou je denken. Maar miss…
Waterpijp of shisha roken: minder schadelijk dan de sigaret?Waterpijp of shisha roken: minder schadelijk dan de sigaret?We kennen de waterpijp vooral van vakantielanden als Turkije of Egypte, maar in de eenentwintigste eeuw is deze vorm van…
E-sigaret of shisha penE-sigaret of shisha penDe Shisha pen of e-sigaret lijkt op een sigaret, maar het is eerder een snoepje dat je kunt roken. De shisha pen is eige…
Hoe ongezond is de rook van Shisha?Hoe ongezond is de rook van Shisha?Wie wil weten hoe schadelijk Shisha eigenlijk is, raakt van Google niet veel wijzer. De ene keer bestaat de rook voor 95…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Shisha roken de nieuwe trend"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 19-03-2016
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!