InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kanker aan de nieren: symptomen en behandeling nierkanker

Kanker aan de nieren: symptomen en behandeling nierkanker

Kanker aan de nieren: symptomen en behandeling nierkanker Bloed in de urine, pijn in de nierstreek en vermoeidheid: het zijn maar enkele van de symptomen die kunnen duiden op kanker in de nieren. Maar net omdat de symptomen van nierkanker ook met andere ziekten of algemene nierproblemen te maken kunnen hebben is de diagnose niet altijd snel gemaakt. Eventueel kan je door voedingssupplementen te nemen de nieren ondersteunen zodat de kans op problemen aan deze organen verkleint. Hoe wordt nierkanker opgespoord en hoe groot is de genezingskans? Kan je overleven met één nier en waaruit bestaat eigenlijk de behandeling van kanker aan de nieren?

Nieren als zuiveringsstation

Ieder mens wordt geboren met twee nieren, één aan de linkerzijde en één aan de rechterzijde in de buikholte, net onder de ribben. De nieren hebben een belangrijke functie bij het gezond houden van het lichaam: ze dienen als een soort zuiveringsstation om afvalstoffen weg te werken. Deze worden verder afgevoerd via de urineleiders en de blaas. Als er een probleem optreedt bij een van de nieren dan kan de andere nier geleidelijk aan het werk van de eerste nier overnemen. In ernstige gevallen kan een nier verwijderd worden, maar ook leven met één nier is mogelijk.

Nierkanker: wanneer?

Nierproblemen kunnen zich in verschillende stadia van ernst manifesteren, gaande van nierontstekingen tot nierstenen. Het meest ernstige stadium van nierproblemen wordt gevormd door nierkanker. Nierkanker betekent dat er een carcinoom wordt vastgesteld in de nefronen. Nefronen zijn cruciale filters om het bloed te zuiveren en kanker daaraan kan de functie van de nieren bijgevolg ernstig in gevaar brengen. Kanker aan de nieren komt zowel bij mannen als vrouwen voor en dit vooral vanaf de leeftijd van zestig jaar.

Symptomen nierkanker

Aanvankelijk is het niet altijd vanzelfsprekend om bepaalde symptomen te duiden als symptomen van nierkanker, mede doordat diezelfde verschijnselen ook kunnen wijzen op andere ziekten. Doorgaans zijn de eerste klachten beperkt en denkt men eerder aan een vaag nierprobleem. Het is pas wanneer de klachten erger worden dat er wordt geopteerd voor verder onderzoek. De meest voorkomende symptomen bij nierkanker zijn oa.:
  • koorts
  • bloed in de urine
  • pijn in de zij
  • lusteloosheid
  • vermoeidheid
  • gewichtsverlies
  • nachtelijk zweten
  • gebrek aan eetlust

Nierkanker: opsporing en onderzoek

Urinetest en bloedanalyse
Bij verergering van de bovenvermelde symptomen kan de arts beslissen om uitbreidend onderzoek te doen. Zware nierklachten zoals pijn in de nierstreek zijn alarmsignalen die aan een nauwkeurig onderzoek onderworpen moeten worden. De arts zal ten eerste de pijnlijke nierstreek betasten en een urinetest laten uitvoeren. In de urine kunnen bloedsporen en stoffen opgemerkt worden die problematisch kunnen zijn. Ook via bloedonderzoek kan de arts meer te weten komen over de toestand van de nieren.

Echografie
Door middel van een echografie kan de onderzoekende arts een duidelijk beeld krijgen van de toestand van de nieren. Een eventuele tumor kan dan ook meteen waargenomen worden via een echografisch onderzoek. Als de arts meent dat er sprake is van nierkanker, dan kan er overgegaan worden tot het maken van een scan om zoveel mogelijk gedetailleerde informatie over de aanwezige kanker te kunnen verzamelen.

CT-scan en MRI-scan
Deze twee scans kunnen een erg gedetailleerd beeld geven van de nieren, vooral de MRI of Magnetic Resonance Imgaging, die een dwarsdoorsnede van het getroffen orgaan in beeld brengt. Ook met het oog op mogelijke uitzaaiingen kunnen deze scans enorm veel informatie opleveren.

Behandeling nierkanker

Operatie
Nierkanker kan op verschillende manieren behandeld worden, en dit afhankelijk van de ernst van de kanker, de specifieke gezondheidstoestand en de leeftijd van de nierpatiënt. Terwijl radiotherapie niet meer zo vaak wordt gebruikt bij nierkanker is dat wel het geval voor operatief ingrijpen. Bij een operatie wordt de getroffen nier verwijderd waardoor ook de kanker zelf verdwenen is. De andere, gezonde nier neemt in dat geval de rol van de verwijderde nier over.

Angiogeneseremmers
Meer en meer gebruikt men bij nierkanker ook doelgerichte therapie. Het gaat om zogenaamde "angiogeneseremmers": dat zijn medicijnen die heel specifiek inwerken op het getroffen gebied, doordat bloedvaten rond het kankergezwel aangepakt worden. Hierdoor kan de kanker niet meer groeien en sterft hij af.

Immunotherapie
Tenslotte wordt nierkanker ook bestreden met immunotherapie. Immunotherapie is een behandeling met medicijnen om het immuunsysteem te helpen de kanker te bestrijden.

Kans op genezing

Hoe groot de kans op genezing van nierkanker is, hangt af van de specifieke medische situatie van de patiënt. Zijn er uitzaaiingen vastgesteld? Hoe succesvol is de behandeling geweest? Allemaal vragen die de arts kan beantwoorden. In het algemeen wordt aangenomen dat de genezingskans van de meeste soorten kanker groter is naarmate de kanker vroeger ontdekt wordt.

Nieren ondersteunen met supplementen

Kanker is in het algemeen moeilijk tegen te gaan vermits het met zoveel oorzaken te maken kan hebben waar de wetenschap nog geen licht op heeft kunnen schijnen. Toch kan een gezonde lichaamswijze met een evenwichtig voedingspatroon en voldoende lichaamsbeweging de kans op kanker verkleinen. Bovendien kan je via gerichte voedingssupplementen bepaalde organen in hun werking ondersteunen. Zo kunnen voedingssupplementen ter ondersteuning van de nieren zorgen voor gezondere en beter functionerende nieren. Een voorbeeld van een dergelijk voedingssupplement is Balance Pharma Detox Nieren en Blaas. Dankzij dit voedingssupplement worden tegelijkertijd de nieren en de blaas ondersteund, wat dus dubbel voordelig is voor je gezondheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Niercelkanker: vormen, symptomen en behandelingNiercelkanker: vormen, symptomen en behandeling3% van alle tumoren komen voor in de nieren. Jaarlijks sterven er wereldwijd ruim 100.000 mensen aan deze nierziekte. Ni…
Uitgelicht: NierkankerWat voor soorten kanker zijn er allemaal? En wat is nierkanker dan precies? Hoe wordt een stadium vastgesteld? Wat zijn…
Nierkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseNierkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseBij nierkanker is er sprake van kwaadaardige gezwellen die zich in de nier hebben gevormd of ze komen van een tumor die…
Bloed in de urine: oorzaken en behandeling van bloedplassenBloed in de urine: oorzaken en behandeling van bloedplassenHet is een erg vervelend en verontrustend gevoel als je opeens merkt dat er bloed in je plas zit. Bloedplassen kan versc…
Kanker: de voordelen van het vroeg opsporen van kankerKanker: de voordelen van het vroeg opsporen van kankerKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…
Bronnen en referenties
  • http://www.tegenkanker.be/soorten (geraadpleegd op 25/06/2016).

Reageer op het artikel "Kanker aan de nieren: symptomen en behandeling nierkanker"

Reactie

Nermin, 24-12-2014 21:43 #1
Heb 1 jaar last gehad van mijn nier aan mijn linker kant, koorts, uitslag, opgezwollen benen en voeten geen eetlust gehad en vermagerd 12 kg op 1 maand tijd. De artsen hebben niets kunnen vinden hebben dan een besluit gegeven dat ik nier koliek was, heb steeds nog geen behandeling voor gehad en heb nog steeds last van of jullie me daarin kunnen helpen?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 05-02-2017
Gepubliceerd: 21-07-2014
Subrubriek: Ziekten
Special: Nierproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!