InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Keelamandelen verwijderen

Keelamandelen verwijderen

Keelamandelen verwijderen Het verwijderen van de keelamandelen, ook wel amandelen knippen genoemd, is helaas geen pijnloze kwestie. Vroeger werden keelamandelen sneller en vaker geknipt dan tegenwoordig. Omdat keel amandelen een functie hebben bij de opbouw van het afweermechanisme van ons lichaam, worden amandelen tegenwoordig in principe alleen geknipt als het echt nodig is. Keelamandelen worden bij voorkeur alleen verwijdert als de amandelen zoveel klachten opleveren dat er geen andere oplossing lijkt dan ze te verwijderen. Terugkerende ontstekingen van de keel, gepaard gaande met andere klachten, en/of erg dikke amandelen, zijn meestal de aanleiding. Ook als er te vaak medicijnen moeten worden voorgeschreven kan besloten worden tot het verwijderen van de amandelen. Toch is het nut en de gevolgen van het verwijderen van keelamandelen nog steeds enigszins omstreden. Amandelen verwijderen hebben mogelijk een negatieve invloed op het immuunsysteem. Niet elke KNO arts zal daarom graag (te) snel overgaan tot het verwijderen van de keelamandelen. Het is zinvol om vooraf een en ander te lezen over de voor en nadelen van deze ingreep, en laat u ook goed informeren.

Amandelen verwijderen, hoe gaat dat in zijn werk?

Vroeger ging het anders toe dan tegenwoordig. In de jeugd van onze ouders en grootouders (voor 1950) kreeg een kind gewoon van zijn moeder of vader te horen ‘vanmiddag gaan we amandeltjes knippen.’ Als het kind dan vroeg wat dat was kreeg het als antwoord: ‘de dokter kijkt even met een spiegeltje in je keeltje en daarna krijg je een ijsje.’ Enthousiast ging het kind dan mee naar het ziekenhuis, waar het tot zijn schrik in een stoel gezet werd en de armen en benen met riemen werden vastgezet. Het kind kreeg een klem in zijn mond en dan werden de amandelen zonder verdoving geknipt. Een pijnlijke en traumatische ervaring rijker, kreeg het kind na afloop inderdaad een ijsje. Een schrale troost lijkt me.

Tegenwoordig gaat het gelukkig anders. Een dergelijke ingreep wordt nu onder narcose uitgevoerd, maar toch is het nog steeds een pijnlijke ingreep. Na de operatie is er dan ook sprake van flinke pijn. Slikken is pijnlijk en het kind zal juist na de ingreep regelmatig kleine slokjes water moeten drinken om de keel schoon te spoelen. Huilen doet ook pijn. Na de operatie zal het kind nog steeds ijsjes krijgen om de pijn te verzachten. Eten en praten zijn ook gevoelig. De stem zal een beetje anders klinken door de ingreep. Al deze klachten worden na een paar dagen wel al minder. De pijn wordt bestreden met paracetamol, bij voorkeur zetpillen paracetamol, en niet (!) met middelen zoals aspirine die acetylsalicylzuur bevatten, want die verdunnen het bloed en bij en na de ingreep is er altijd een kans op nabloedingen.

Eten nadat de keelamandelen verwijderd zijn

Eten na het verwijderen van keelamandelen zal pas na een paar dagen gemakkelijker gaan. Zacht en koud (of lauw) voedsel wordt aangeraden en ook waterijsjes worden aangeraden, maar koolzuurhoudende frisdranken, bananen en bepaalde andere vruchten, worden afgeraden. U zult daarover advies krijgen van het ziekenhuis. De keel zal op de plek waar de amandelen hebben gezeten, na de ingreep grijs-wit verkleuren. Dit is normaal en een stadium van het genezingsproces.

Zitten er risico’s aan het verwijderen van keelamandelen?

Elke operatie brengt bepaalde risico’s met zich mee. Het verwijderen van amandelen is een routine operatie, maar toch kunnen er nabloedingen optreden. Infecties en koorts en (na)bloedingen, zijn na de operatie altijd een reden om direct contact op te nemen met een arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Keelamandelen: laten zitten of verwijderen?Keelamandelen: laten zitten of verwijderen?We hebben er allemaal wel eens last van: keelpijn. Keelpijn kan chronisch worden als de keelamandelen ontstoken raken. D…
AmandelontstekingAmandelontstekingDe amandelen zijn twee kliertjes van lymfeknoopachtig materiaal die links en rechts in de keelholte zitten. Hoger in de…
Peritonsillair abces (abces keelamandelen)Een peritonsillair abces is een abces rond de keelamandelen. Vaak is dit een complicatie van ontstoken keelamandelen. He…
Keelontsteking en ontsteking van de keelamandelenKeelontsteking en ontsteking van de keelamandelenEen keelontsteking of faryngitis en een ontsteking van de keelamandelen of tonsillitis hebben soortgelijke symptomen. Wa…
Ontstoken amandelen peuter, kleuter, (school)kind symptomenOntstoken amandelen peuter, kleuter, (school)kind symptomenOntstoken amandelen komen vaak voor bij kinderen: dreumes, peuters, kleuters en kinderen in de lagere schoolleeftijd. Oo…

Reageer op het artikel "Keelamandelen verwijderen"

Reacties

Daphne, 25-10-2014 21:48 #109
Ik ben donderdag 16 oktober geopereerd aan mijn amandelen. Ik had ook gelezen over het laseren, maar omdat mijn amandelen gigantisch groot waren, ging dat voor mij niet door. De operatie vond 's middags plaats, dus ik moest 's nachts blijven. Ik was snel wakker na de operatie en ik begon gelijk met ijswater drinken en waterijsjes eten. De pijn viel mij reuze mee. En de vrijdagochtend kon ik al gewoon een boterham eten zonder korstjes. Tip: als je diclofenac zetpillen neemt, neem dan ook maagbeschermers, overgeven na die operatie is geen pretje. Dag 2 en 3 verliepen ook goed. Ik at zacht en koud voedsel en de pijn viel reuze mee. Dag 4 en 5 kreeg ik wel veel oorpijn, maar daar was ook al voor gewaarschuwd. Dag 6 werd ik rond 5 uur wakker met bloed in mijn keel, boven de wasbak stroomde het uit mijn keel. Ik had een nabloeding. Ik was onderuit gegaan en afgevoerd met de ambulance. Ik heb heel de dag in het ziekenhuis doorgebracht en moest ook de nacht blijven ter controle. Omdat mijn bloed snel stolde, hoefde het niet opnieuw worden dichtgebrand. Ik had veel bloed verloren, maar ze stuurde mij gewoon naar huis met een bloeddruk van 90/58. Mijn herstel begon weer opnieuw van vooraf aan. Vandaag is dag 3 na de nabloeding en het gaat al wel beter qua pijn. De snee veroorzaakt wel een ander soort pijn dan het dichtbranden en de operatie. Meer een soort trekkende pijn en ik moet nu ook echt voedsel eten dat zacht is van smaak, geen zout enzo, want dat brandt in de snee. Ook slaap ik veel en ben ik snel duizelig van het bloedverlies. Ik hoop dat het herstel snel beter gaat. Toch blijft is het de operatie wel waard, gezien ik daarvoor ontstekingen had waarbij ik amper kon slikken en ademen. Ik kan wel zeggen dat zo'n nabloeding een traumatische ervaring levert, ik heb het dan ook niet over een kopje bloedverlies, maar meer over heel veel kopjes bloedverlies.

Jose, 04-10-2014 21:54 #108
Ik ben afgelopen maandag geholpen aan mijn keelamandelen, ik ben 17 jaar en zag er heel erg tegenop. Uiteindelijk is het reuze meegevallen vond ik. De verhalen die ik hoorde tja, daar kan ik niet over mee praten. Het valt reuze mee, direct drinken na de operatie en veel ijsjes! Geen zorgen dus.

Morticia, 22-08-2014 12:23 #107
Hallo,

Nou dit is dag 8 van na me operatie en ik voel me stukken beter! Boterhammen zonder korst met beleg gaat er goed in, lasanga, kibbeling vla etc. Gaat allemaal erg goed de eerst 6 dagen heb ik ongelofelijk veel pijn gehad niet te harden! Gister me huisje weer schoongemaakt wat was ik daar aan toe ik snak naar een patatje maar ik heb gelezen dat je dat pas na 2 weken mag, wie heeft hier meer informatie over?

Girly3, 11-07-2014 16:22 #106
Zelf heb ik de oorspronkelijke geplande operatie voor het laten verwijderen van mijn keelamandelen laten cancelen toen ik hoorde dat je ze in het Haga ziekenhuis in DH ook kunt laten weg laseren. Ik vond niet zoveel info op internet, vandaar dat ik er iets over plaats op dit forum. Afgelopen dinsdag ben ik geholpen. Niet onder narcose, plaatselijke verdoving en binnen een kwartier was het klaar. Je moet een paar keer je adem inhouden, omdat je de dampen die vrijkomen niet mag inademen. Daarna een ijsje gekregen, ik werd nog even vriendelijk te woord gestaan en na een kwartier kon ik huiswaarts. Deze dag zacht voedsel kunnen eten en amper pijn. Prima geslapen en ook dag twee amper pijn, zelfs geen paracetamol meer ingenomen. Ik neem mijn rust voldoende nu, maar weet dat er ook mensen zijn die dag twee weer gaan werken. Ik vind het in ieder geval zo meevallen en ben blij dat ik hoorde over deze laser mogelijkheid. Mijn huisarts had er nl ook niet eerder van gehoord! Het is nu afwachten of de keelontstekingen uit gaan blijven, maar so far kan ik het iedereen aanraden te overwegen!

Angela, 01-07-2014 08:55 #105
3 weken geleden ben ik geopereerd aan mijn keelamandelen in Dordrecht. Ik was maar 20 minuten onder narcose en was al gauw weer wakker. Al gauw kreeg ik een ijsje en moest ik veel water drinken. Ik had direct een hevige pijn aan de rechterkant wat naar me oor trok. Ik wist wel dat ik een aantal dagen zoet zou zijn maar dit viel mij helaas tegen. Ik kreeg een medicijn genaamd arcoxia maar bleek daar een allergische reactie op te krijgen waardoor mijn tong onder de blaren en wondjes zat. Ik kreeg als vervangend medicijn diclofenac zetpillen. Deze hebben erg goed geholpen. Ik heb dit medicijn via de KNO arts gehad want ik had daarvoor de huisarts gebeld en die wilde me afschepen met iboprufen. Gelukkig heb ik me kunnen redden met vla, kwark en andere zachte dingen. Na een week kon ik weer brood en warm eten. Wel heb ik nog steeds een metaalachtige smaak in mijn mond als ik eet.

Helaas heb ik het als vervelend ervaren maar iedereen ervaart het anders. Ik moet wel zeggen dat de operatie me 100% meeviel. Aardige artsen, korte narcose en mocht snel naar huis. Jammer genoeg bleek mijn herstel minder te gaan.

Veel succes voor degene die geopereerd moet worden. Bekijk het positief!

Benno, 22-06-2014 02:53 #104
Bij deze wil ik laten weten dat het laten verwijderen van de amandelen wel mee valt. Ik, 20 jaar oud, heb de amandelen op 17-06-2014 laten verwijderen en was rond half 8 in de OK. Rond een uur of 9 hebben ze me wakker gemaakt in de wachtzaal en werd ik naar mijn kamer gebracht. Ik had meteen dorst en ben ook direct begonnen met drinken, de narcose had op mij geen bijwerkingen na de operatie en ik was dan ook gewoon weer wakker en fit. Na het drinken van 2 liter ijswater moest ik toch wel eens naar de wc, ook dit ging zelfstandig zonder te wankelen of iets in die richting. Een paar ijsjes gingen er natuurlijk ook nog wel in maar ik had ook wel trek, dus heb een witte boterham met jam gegeten. De korsten zaten er nog gewoon aan, en t was geen enkel probleem. Natuurlijk voelde ik irritatie en lichte pijn, maar dit was niks vergeleken met een zware keelontsteking. Ik kon dezelfde dag weer naar huis. Ook de dag erna bij vrienden naar het Nederlands elftal gekeken en een halve pizza taco gegeten, deze was natuurlijk wel koud want wou het niet riskeren dat de wonden open zouden gaan door het eten van warm eten. Nu, na 3 a 4 dagen, eet ik weer lekker warm, sporten doe ik nog even niet maar daar zal ik ook komende week wel weer aan beginnen. Het enige wat lastig is, is wakker worden omdat ik met mijn mond open slaap en altijd door mijn mond adem, maar na het drinken van een paar slokken koud water is dit ook weer voorbij en heb ik alleen zo nu en dan eens even last door de dag met slikken, maar dit is sporadisch, de ene keer wel en de andere keer weer niet.
Mijn beleving na de operatie is dus erg positief, voor de een is het natuurlijk zwaarder dan voor de ander maar ik zou het zeker aanraden als je vaker last hebt van ontstekingen in de keel.

Jasmin, 07-06-2014 11:17 #103
Hallo,
Mijn naam is Jasmin, ben 25 en ben vorige week vrijdag geopereerd aan mijn neus en keelamandelen! Ik vond het erg spannend aangezien dit mijn eerste operaties was. Na de operatie kreeg ik morfine maar ging het voor mijn gevoel best goed en heb ik ook wel kunnen praten. 3 uur later werd dit helaas minder aangezien de narcose en morfine zo goed als uitgewerkt was! Ik heb toen niets meer gezegd en ben gewoon verstandig goed en veel gaan drinken! Zaterdags mocht ik naar huis, moest 8× per dag paracetamol en 2× per dag naproxen innemen wat ik ook deed! Ik bleef heel goed en veel ijswater drinken en nam regelmatig een ijsje! Een boterham zonder korst ging er ook wel in, ook al moet je goed kauwen. Qua pijn viel het allemaal wel mee, misschien komt dit ook omdat ik op vaste tijden mijn medicijnen in nam en goed dronk. Na 4 dagen at ik puree met spinazie a la creme ( wel lauw) en wat babyvoeding om toch wat meer binnen te krijgen. Nu zijn we 1 week verder en zijn zo goed als al mijn korstjes weg en eet ik weer wat meer zoals rijst met kip en spaghetti. Qua medicijnen probeer ik ook af te bouwen. Ik kan jullie wel echt aan raden om jullie activiteiten rustig en stap voor stap op te bouwen. Ben gister een redelijk stuk gewandeld om een frisse neus te halen, maar was kapot toen ik thuis kwam en heb ontzettende spierpijn in mijn kuiten. Dit komt omdat je lichaam het niet meer gewend is na 1 week op de bank te hebben gelegen.

Een tip die ik jullie mee kan geven waarsoor het bij mij allemaal echt mee viel ( heb echt maar 2 a 3 dagen echt pijn gehad).
-HEEL veel ijswater drinken, grote slokken!
- Je medicijnen op tijd in nemen, ook het liefst op vaste tijden
- Niet teveel praten de eerste dagen.

Al met al, ben ik blij dat ik het heb gedaab en hoop van al mijn keelonstekingen af te zijn!

Toch vraag ik me af of iemand weet of ik vandaag een beetje in de zon mag?
Het is dag 8 na de operatie en bijna al mijn korstjes zijn eraf.

Groetjes Jasmin

Patricia, 04-06-2014 13:28 #102
Je kan de pijn, na het verwijderen van de amandelen, vergelijken met een zware keelontsteking. Als je ooit echt pijn hebt gehad bij zo'n ontsteking, waarbij slikken bijna niet mogelijk was, dan is dat hetgeen waarmee je het kan vergelijken. Heb je misschien 5x per jaar zo'n keelontsteking, is het misschien best om met 1 week pijn er voorgoed vanaf te zijn. Een keelontsteking krijgen, nadat je amandelen weg zijn, is natuurlijk nog steeds mogelijk, maar de pijn zou opvallend minder zijn. In mijn eigen geval: ik had tijdens een keelontsteking nooit ECHT pijn, maar was vooral ziek van de koorts. Ik was dus ook wel erg bang voor de pijn. En ja… ik ben twee weken thuis geweest. Ik was echt super slap door al de medicijnen. Maar ik had ze wel echt nodig hoor :-) Maar eens de medicijnen goed aan het werken waren, kon ik ook redelijk snel alles eten (mits het lauw/koud was en mini hapjes nam). Daar moet je eigenlijk gewoon je eigen gevoel volgen en kijken waar je zin in hebt. Je kan beter 3 dagen pannenkoeken eten en op krachten komen, als dat hetgeen is dat je smaakt. Dus zeker geen calorieën tellen dan! Na 1 week is de ergste pijn over. De andere week is het terug op krachten komen. Je moet denken: die zware pijnstillers die je krijgt na de ingreep, krijg je natuurlijk nooit bij een gewone keelontsteking. Dus vlak voor je toe bent aan een volgende dosis is het echt even doorbijten, maar eens die goed werkt, valt het heus wel mee qua pijn. Veel succes voor zij die nog volgen.

Ivy, 23-05-2014 13:08 #101
Nou voor iedereen die zich, net als ik vorige week, volledig op de horrorverhalen aan het storten is heb ik een fijne mededeling: Het valt allemaal wel mee. Afgelopen maandag was ik aan de beurt voor een tonsillectomie. Die dag heb ik de hele dag geslapen. Telkens als ik wakker werd nam ik 3 slokken water. Niet fijn, maar even doorbijten. Dinsdagochtend naar huis gegaan, af en toe een ijsje genomen, maar werd gek van dat zoete en ijsblokjes bleken ook wel chill te zijn. Dinsdagavond zat ik alweer voorzichtig een pizza'tje naar binnen te werken (die mini pizza's met alleen kaas). Inmiddels is het vrijdag en eet ik eigenlijk alweer alles waar ik zin in heb en doet drinken al vrijwel geen pijn meer.
Tuurlijk is het even rot en je voelt je niet optimaal, maar ik heb keelontstekingen gehad die echt veel vervelender waren dan dit. Het verschilt erg per persoon, maar een beetje relativeren kan ook wel. Even door de zure appel heen bijten en je bent met een week weer beter. En als je het echt zwaar hebt twee weken. Daarna heb je nergens meer last van. Er zijn mensen die het erger hebben. Dus no worries!

Daniëlle, 10-05-2014 18:06 #100
Hallo ik heb een vraag aan alle mensen die hun amandelen hebben laten knippen. ik lees alleen maar pijnlijke horror verhalen maar vertel nu eens eerlijk. is de pijn na de operatie erger dan de pijn en het ziek zijn als je ontstoken amandelen hebt?

Mijn rechter amandel is nu ontstoken en ik ben er behoorlijk ziek van. za op zo nacht bij de eerste hulp beland omdat ik geen lucht meer kreeg zo opgezwollen en pijnlijk is het! ik overweeg ook om ze te laten verwijderen. Maar als de pijn echt erger is dan de pijn van ontstoken amandelen… dan ga ik er toch nog even goed over na denken!

Julia, 07-05-2014 02:06 #99
1 mei geopereerd aan mijn keel en neus amandelen. Tot nu toe valt het me allemaal wel mee. Natuurlijk geen pretje maar als ik consequent pijnstilling slik gaat het allemaal wel goed.
Nadat ik wakker werd van de operatie wel heel veel pijn. Vooral slikken en continu geïrriteerd gevoel. Maar door narcose zo moe dat ik er zoveel mogelijk doorheen probeerde te slapen. Heel heel veel ijswater gedronken en grote slokken!
De dag daarna naar huis nog steeds oncomfortabele pijn en ik kreeg koorts waardoor ik me slecht voelde maar heel veel ijswater, om de vier uur oplosbare paracetamol en veel slaap. Ik kreeg last van een droge hoest en dat is wel echt verschrikkelijk, tot huilens toe, maar ik ging niet topfit operatie in.
Momenteel voel ik me prima vandaag mijn eerste vaste iets gegeten dim sum. Onder dwang wel wat je hebt totaal geen honger door de pijn met het slikken. Verder nogmaals benadrukken dat ik echt iedere vier uur een paracetamol nodig hebt maar als ik dat doe verder geen last behalve bij slikken en neus ophalen.
Dus even geen horror verhalen van ondraaglijke pijn maar ergste is gewoon dat je zo lang in pijn zit.
Tips:
- dim sum (lekker zacht en als je gek wordt van alleen maar vloeibaar heb ik heel erg)
- oplosbare paracetamol elke 4 uur ook 's nachts
- slush puppies
- ijswater

Ik moet het nog wel uitzitten maar ga wel morgen proberen door te gaan met normale gang van zaken met aanpassingen.

Daniëlle, 06-05-2014 15:16 #98

Irene, 25-01-2014 15:59 #97
Op mijn 20ste zijn mijn keelamandelen verwijderd.
Als ik eraan terug denk denk ik meteen aan alle ellende. 2 weken lang goed ziek en heel erg veel pijn gehad.
De eerste dagen nog erg moe van de narcose, erg misselijk geweest en kon en wilde niets eten of drinken.
Ik werd verplicht van mn moeder om limonade te drinken.
Het eten van ijs deed nog meer pijn dus dat heb ik laten staan. Na de 3e dag leek het een beetje beter te gaan. Er zaten wat korsten in mijn keel maar was nog steeds misselijk door al het oude bloed. En jahoor. alles van de afgelopen dagen kwam er weer uit. Ik heb echt gehuild. Het deed zo'n pijn. mijn wonden bloedde en de korsten die erop zaten had ik uitgespuugd. Ik begon weer van vooraf aan. Daarna veel limo gedronken, aardappelpuree en olvarit potjes fruit. Dat was wel lekker om koud te eten en vulde ook wel.
Ik had veel speeksel in mijn mond en kon het niet steeds doorslikken dus spuugde ik dat steeds uit.
Maar al met al ben ik blij dat ik het gedaan heb! Ik heb noooooit meer last gehad van mijn keel! En dat al ruim 7 jaar! Succes voor iedereen die het ook meemaakt!

Esmee, 23-01-2014 11:30 #96
Gister heb ik er ook aan moeten geloven. Praten ging direct al niet meer maar de pijn viel me reuze mee. Zelfs gisteravond aardappelpuree met gehakt gegeten, chocoladeijs en een half broodje kaas. Later op de avond werd het erger, ik kan mijn eigen speeksel niet eens meer doorslikken dus spuug dat uit. Probeer ijswater te drinken maar dat doet zo'n pijn aan m'n oren. Het lijkt wel alsof er ook niks door m'n keel heen gaat, alsof zelfs water geblokkeerd wordt. Ja het doet echt veel pijn, maar toch had ik het nóg erger verwacht. Hopelijk kom ik dag 3 en 4 beter door dan vandaag.

Bo, 02-12-2013 03:17 #95
In sommige reacties staat dat er morfine is gegeven omdat jullie zoveel pijn hadden. Wat had je dan verwacht, een fijn gevoel? Na de operatie vroegen ze me of ik morfine wilde, de voornaamste reden om het niet te doen was voor mij dat je door morfine alleen maar naar wordt en er dus veel meer kans is op braken. Ik heb niet gebraakt na de operatie, maar kreeg na vier dagen een kleine bloeding waarbij ik me wel even goed naar heb gevoeld. Nu, na negen dagen kan ik nog steeds niet echt eten, behalve een natte boterham zonder korstjes, verder heb ik alles laten staan en goed veel water gedronken. Het viel me afgelopen week erg tegen, maar nu ik er op terug kijk besef ik me dat het maar een weekje is geweest. Nu nog een weekje en dan is het hopelijk helemaal over!

Naomi, 14-11-2013 15:11 #94
Ik heb maandag 5 november mijn amandelen laten verwijderen. Ben nu bijna 2 weken verder ik vond de pijn echt reuze mee vallen maar ik heb nu al een paar dagen echt weer zin in een sigaret kan het kwaad om nu te roken? Reactie infoteur, 15-11-2013
Dat is inderdaad het laatste wat je nu moet doen.

Sandra, 10-11-2013 13:19 #93
Ik lig nu op de 5e dag na de ingreep nog steeds in bed! Een hel is het! Ik wil niemand bang maken, maar dit is werkelijkheid! Ik ben hier terecht gekomen, omdat ik op zoek ben naar een sprankje hoop, maar kom helaas niks tegen waardoor ik weer licht zou zien in deze tunnel. Wat ik al meer las klopt t wel hoe je de operatie uitkomt je denkt echt o als t zo gaat kom ik er goed doorheen, maar helaas werd dat snel anders! De O.K. Was wel een leuke ervaring leuke artsen en in voor een geintje dus dat deed me leuk dromen. Volgende dag moest ik naar huis en dat wilde ik echt niet, want ik wist dat ik het dan met minder moest doen terwijl ik die nacht 2x om morfine heb moeten vragen. Ik had steeds de gedachten morgen een dag verder gaat vast beter, maar daar kom ik op terug. Ik zie zelf nog geen vooruitgang en volgens mij begin ik nu ook verkouden te worden en niezen doet erg pijn. Pff ik zou zelf als ik de keuze opnieuw mocht maken dit nooit meer doen dan maar paar keer keelpijn die ook zeer heftig was. Omdat ik ook niet goed kan eten deed mijn lichaam ook zeer veel buikpijn kon niet meer rechtop staan. En alsof dat nog niet genoeg was 2x moeten spugen oh wat deed dat zeer zeg. Nou dan hebben we het nog niet eens over die dooie natte hond achter in je keel alleen daarvan krijg je al kotsneigingen! Ik ben een nuchtere positieve meid van 25 jaar, maar hier kan ik echt niks positiefs van maken😞

Lotte, 23-10-2013 14:58 #92
Hallo,

Ik heb afgelopen vrijdag 18 oktober mijn amandelen laten knippen. Alles goed gegaan en door de morfine was de pijn dragelijk. Echter wel veel oud bloed overgegeven, niet echt een pretje. Ik kon trouwens wel gewoon praten. De volgende dag naar huis, redelijk pijn maar wel te doen. Het weekend redelijk doorgekomen, proberen veel te drinken en ook iets te eten. Sinds maandag gaat het alleen maar slechter. Veel brandende pijn aan een kant, waardoor ik maar op een manier kan liggen. Zodra ik op sta of mijn hoofd draai voelt het alsof mijn keel brand met glas of zoiets. Dinsdag was het toppunt, inclusief overgeven in de nacht. Contact opgenomen met het mst en het komt doordat je maag al die pillen niet aankunnen, omdat je niet eet. Nu woensdag, nog steeds veel pijn maar ik moet dus eten. Doe dit met kleine stukjes brood die ik fijn maal in de mond. Pijnlijk maar weinig keus. Alweer 5 dagen na de operatie; eerste dagen waren te doen, laatste dagen vallen vies. Gaat het na een week echt beter? Ik hoop het zo.
Sterkte voor allen en laten we hopen dat we er daarna nooit meer last van hebben.

Groetjes lotte

Noortje, 21-10-2013 18:31 #91
Hallo,
Ik heb afgelopen woensdag mijn amandelen laten verwijderen. Dit ging allemaal goed. Ook de dagen erna ging redelijk maar wel veel pijn uiteraard. Nu 5 dagen later heb ik er ontzettend veel last van, vooral van mijn oren. Gewoon een ondraaglijke pijn. Ik hoop dat dit snel verdwijnt. het enige voordeel is dat je een aantal kilo afvalt. Maar ik kan niet wachten tot ik weer normaal dingen kan gaan eten.

Mimi, 18-10-2013 14:54 #90
Beste,
Ik heb deze dinsdag mijn amandelen laten verwijderen. Ik ben nog steeds zo misselijk als maar zijn kan. Is dat normaal?

Anouck Ruijns, 14-10-2013 13:29 #89
Hallo

Ik ben anouck en 22 jaar oud. De letter b van mn toetsenord is kapot en het kost me heel veel moeite deze letter te krijgen dus daar ligt het aan (spelfouten).

Ik was afgelopen donderdag geopereerd. Dat is nu 4 dagen geleden. Ik werd huilend wakker uit de narcose. Het deed wel pijn maar snap zelf ook nog niet helemaal waarom ik huilde maar de dokter gaf me in ieder geval meteen een zet pil. De eerste dag deed water drinken veel pijn maar het moest zodat er geen korst in mn keel kwam. Slapen gaat goed, word alleen wel om de paar uur wakker van de pijn dan moet ik wel even een paracetemol 1000 mmg zetpil en diclofinac ofzoiets en als die werken even wat ijswater drinken en dan weer verder slapen.

Soms gaat het goed en dan praat ik een *eetje maar dan krijg ik wel extra pijn een paar uur erna. Gisteren erge *uik en rug krampen gehad doordat mn darmen 4 dagen stil hadden gelegen en weer op gang moesten komen. Ik hoop dat ik spoedig weer alles goed kan eten want ik hou van eten en word gek van alle lekkere geurtjes wat van eten afkomt.

Groetjes Anouck

Ruth, 07-09-2013 18:21 #88
Ook ik wil even vertellen hoe het mij verlopen is.

Afgelopen maandag (2-9) geopereerd aan mn keelamandelen. Ik werd na de operatie wakker en vroeg of ik wel mocht slikken. Verpleegkundige stond me aan te kijken en zei "als je kan slikken heel graag zelfs!" Ik happy, want ik dacht "yes zie je wel, ik ben de geluksvogel die er bijna geen last van heeft… " nou dat was een beetje vroeg gejuicht.
Kreeg veel last van de bijwerkingen van de morfine en werd onwijs misselijk van het ingeslikte bloed tijdens de operatie. In de avond alles eruit gekotst, over het bakje heen dus ze konden ook nog ns mn bed verschonen. Alleen -> ik voelde me heeel veel beter.
Ik zag voor de operatie alleen maar op tegen het eventueel niet kunnen slikken en het niet kunnen praten maar beide ging heel goed. En tja de pijn, die is er gewoon, punt uit.

Redelijke nacht gemaakt en dinsdag mocht ik naar huis toe. Alles ging helemaal goed en zelfs dinsdag ochtend heb ik al n boterham gegeten, uiteraard zonder korst. De kno arts zei nl bij het ontslag "hoeveel pijn je ook hebt, gewoon eten want dat bevorderd je herstel" dus dat deed ik maar.

Dinsdag op woensdag nacht elke 2u wakker gemaakt om te drinken en 1x een ijsje te eten in de nacht. Geloof mij, niet grappig, maar heeft wel mijn snelle herstel tot gevolg.

Woensdag middag kwam de man met de hamer dan toch en voelde ik me beroerd. Pijn en gewoon niet lekker. Wel blijven eten. Donderdag was een hel. 4e dag, was voorspelt, maar phoeh he wat kan een mens pijn hebben. Daarnaast ook nog eens veel last van de diclofenac, wat een troep en tegelijk wondermiddel is dat. S avonds ging het iets beter en vrijdag ook weer.

Het is nu zaterdag en ik heb vooral veel last van mn oren. Een korst is gisteren al losgelaten dus dat is heel vroeg, maar zonder bloeding dus heel goed. Nu rustig aan doen en vooral bijslapen. Zou fijn zijn als mn oorpijn snel weg is, dan is slikken weer makkelijker. Maar al met al, geen spijt!

Karima, 20-08-2013 01:02 #87
Ik heb vorige week mijn keelamandelen verwijderd. Ik was heel erg bang aangezien ik veel verhalen hoorde dat het heel erg pijnlijk is en vooral omdat je wat ouder bent( ben zelf 23). Nadat ik op de uitslaap kamer was, viel de pijn erg mee. ik dacht nou als dit het was waar heb ik mezelf dan druk om gemaakt?. Nadat de narcose uitgewerkt was ofcourse begon te pijn. Ik kreeg een kan met ijswater en mocht drinken. nou een slokje water ging gepaard met tranen. Ik moest echt huilen toen ik een slok nam. Maar volgens de zuster moest ik echt drinken. Vervolgens een ijsje dat was heerlijk!

Zelf 4 dagen niet kunnen eten… de pijn was verschrikkelijk heel erg keelpijn maar vooral oorpijn, dat was het meest pijnlijke! Ik moest vanmezelf iedere keer een slokje water nemen maar het slikken gepaard met oorpijn was erg pijnlijk. Niet goed kunnen slapen vanwege de oorpijn. Gelukkig was het na 1 week de oorpijn over dat was een hele ppluchting! Nu 1,5 week later kan ik wel wat meer eten en drinken, zonder echt pijn te hebben… wat nog wel vervelend is, is dat er 1 oor steeds dicht zit. voor de gene die nog moeten succes! Even doorbijten en het is dan over… geen pretje maar elke keer keelontsteking is ook niet fijn!

Kirsten, 23-07-2013 01:39 #86
Hallo! Ik heb de operatie afgelopen woensdag gehad. Het valt mij toch wat tegen. De operatie zelf ging snel en met 3 uur stond ik weer buiten. De dagen erna tot aan nu toe zijn pijnlijk en vermoeiend. Ik slik veel pijnstillers maar inmiddels lijken ze niet meer te helpen na vier dagen. De enorme oorpijn blijft en zwakt niet meer af. Slikken, praten en eten zijn zeer pijnlijk. Maar goed alles voor t goede doel; betere weerstand en geen constante ontstekingen meer. Sterkte iedereen!

Davy, 11-07-2013 23:55 #85
Ik heb maandag 8 juli mijn amandelen laten verwijderen. De operatie zelf verliep vlot, in de recovery had ik nog niet veel last, enkel van de narcose waar ik moeilijker wakker kwam (ik ben ook gewend om 's nachts te werken). Terug op mijn kamer na 3u en direct begonnen met koud water te drinken. 'S avonds 1 ijsje gekregen met aardbeismaak maar dat viel mij tegen, was veel te gesuikerd en omdat mijn maag leeg was werd ik er ook nog eens misselijk van, ging wel makkelijk binnen. Dan de eerste nacht 5x moeten overgeven, veel water en oud bloed wat blijkbaar normaal is, en toevallig of niet telkens bij het geven van een nieuwe ampulle verdoving bij mijn baxter. Nu ik moet zeggen dat overgeven luchtte echt wel op en ik werd steeds minder misselijk. De volgende dag mocht ik naar huis, na maar 3u slapen, niet van de pijn maar vooral door mijn kamergenoot die er lekker luid aan het snurken was!

Dan 's anderendaags 's ochtends een halve yoghurt gegeten, 's middags beetje pudding, beetje aardappelpuree, wortelpuree, en vol-au-vent die ze gemixt hadden, was best lekker en jammer dat ik maar 1/4 op kreeg door de pijn. Dan mocht ik naar huis.

2de dag dus naar huis, ik heb Dafalgan 500mg + 30gr Codeïne bruistabletten voorgeschreven gekregen, samen met een oppervlakkige antibiotica om in mijn keel te spuiten (locabiotal) om ontstekingen tegen te gaan, en dan ook nog ampullen Exacyl die dienen om eventueel nabloedingen tegen te gaan, dat moet ik gewoon uitdrinken. Dag 2 was de pijn al veel erger, vooral 's nachts weinig geslapen.

Dag 3 had de NKO-specialiste mij reeds gezegd dat dit meestal de slechtste dag is, en wel ze had niet gelogen. Van de in de vroege morgen stond ik opnieuw al over te geven van de pijn, omdat er een etterlaag gevormd wordt op de wonden. Net zoals de witte vlekjes op naften, en die zijn klein en doen al zo'n pijn… Mijn pijnstillers mocht ik maar 1 nemen om de 4u maar ze werkten maar 1u tot max 2u. Ik heb eventjes gezeurd en dan maar telkens een pijnstiller genomen om de 3u ipv 4u! Opnieuw slechts 2u geslapen maar dan in de zetel hier en daar een half uur bijgehaald. Wel lekker gegeten, wortelpuree met klein stukje zalm en dillesaus. Nu weet ik waarom ik met mijn vrouw getrouwd ben :).

Vandaag dag 4 geweest en was al iets beter dan gisteren, de etterlaag is ook aan het verdwijnen vooral aan de rechterkant wat een goed teken is. Wel op sommige uren opnieuw veel pijn bij het slikken maar dat neem ik maar bij. Ik hoop toch vanaf maandag dus op dag 8 normaal te kunnen eten en drinken!

Enkele tips: ijsjes zijn niet altijd goed als je niets kunt eten, want dat is dan te gesuikerd, ligt op je maag en je loopt de hele tijd misselijk rond. Je moet wel veel drinken en om suikers binnen te krijgen is Aquarius heel makkelijk omdat daar geen gas op zit. Ik heb ook appelsap geprobeerd maar vond ik opnieuw te gesuikerd. Wat je best kunt doen is door de pijn doorbijten en gewoon oppeppen en eten, een boterham, veel vis want dat gaat makkelijk binnen, en wat voor mij een grote deugddoener was… Aspergesoep (wel lauw want warm is gevaarlijk voor bloeding). Ik kan niet omschrijven welk zalig gevoel dit is om smaak in je mond te hebben ondanks de verschrikkelijke geur en smaak van de wonden!

Mark, 08-07-2013 16:33 #84
Vandaag, maandag voor het eerst weer thuis na mijn operatie. Vrijdag ben ik geopereerd om mijn keelamandelen weg te laten halen en tevens in mijn neus meer ruimte te laten maken zodat ik meer lucht door de neus kreeg. Na de peroratie direct een ijsje gehad ging goed. Maar toen ik mijn Kamerlid terug was kreeg ik een nabloeding aan mijn neus. Direct weer naar de ok om te worden geholpen. Heb nu nog veel pijn, van morgen zijn de tampons uit mijn neus gehaald, dat gaf een opluchting maar raad niemand aan 2 ingrepen tegelijk te doen.gr

Willeke, 25-06-2013 15:38 #83
Vorige week zijn mijn amandelen verwijderd. Toen ik wakker werd had ik nergens last van en dacht als dit alles is… helaas kreeg ik dag 3 mega last van mijn tong praten ging niet meer maar ik kom wel kleine beetje aardappelen en groente eten wat erg lekker was. Nu een week later ben ik 4 kilo afgevallen en doet mijn tong zoveel pijn dat ik alleen bouillon kan eten als ik iets anders eet dan verga ik van de pijn. Hebben meer mensen hier last van gehad of weet iemand wat er tegen helpt?

Alexandra, 30-05-2013 11:57 #82
Hallo!
Ik heb een vraagje misschien dat iemand me kan helpen. Hoelang duurt het ongeveer totdat je een afspraak krijgt voor de operatie?
Alvast bedankt :-)

Mientje, 23-04-2013 17:20 #81
Hallo, ik heb 2 weken geleden (8 April 2013) mijn keelamandelen laten verwijderen en ik ben 27 jaar. Ik heb ook op voorhand veel forums bezocht en ik vind het fijn dat ik nu zelf mijn verhaal kan delen met mijn mede lot genoten. Ik zal even neerpennen hoe ik het ervaren heb.

De dag van de operatie viel zeer goed mee, ik werd door de verpleging na de operatie terug naar mijn kamer gebracht (moest een nacht blijven) en mijn vriend kwam ook net binnen lopen. Ik weet nog dat hij vroeg: En? Ik stak men duim op en zei nog het gaat hartstikke goed. (ik kon redelijk praten).

's Avonds kwamen mijn ouders op visite en daar heb ik ook nog gewoon mee zitten praten. Ik dacht bij mezelf: als dit alles is dan valt het echt reuze mee!
De dag na de operatie ging het helaas iets minder, ik was te snel, te blij geweest want op een gegeven moment is je narcose volledig uitgewerkt en dan heb je echt wel pijn! Iedereen kan zeggen wat hij/zij wil maar pijn doet het sowieso.

De volgende dag kwam de arts kijken en alles zag er goed uit, ik mocht naar huis!
Ik heb heel de dag ijsjes gegeten (die komen je na een dag echt al je neus uit) en veel ijswater gedronken. Op een gegeven moment ga je experimenteren en niet alles zal je bevallen van eten/drinken.

Je hebt een zeer aparte smaak in je mond omdat er een soort witte bescherm laag over je wond in je mond komt. Maar ik heb bijvoorbeeld ranja in mijn ijswater gedaan omdat je het gewone water echt snel beu bent en dit ging redelijk.

De eerste paar dagen waren de bekende baby potjes (maaltijden) men beste vriend. Je kan niet veel eten want alles blijft plakken en het smaakt gewoonweg niet. Ook kan je bouillion maken en goed laten afkoelen. En na een paar dagen heb ik asperges gegeten… die dingen vliegen zo naar binnen! :-)

Ik kreeg 4 dagen na mijn operatie bloedingen, dus ik weer terug naar het ziekenhuis en ik mocht weer een nacht blijven. Maar de bloedingen waren denk ik mijn eigen schuld omdat ik die dag in de douche was gegaan en ik had de warm water kraan te ver open gedraaid (terwijl iedereen je daarvoor waarschuwt om het niet te doen).

Ik heb er al bij al een goei anderhalf week goed last van gehad, bij mij deed het veel pijn maar zoals iedereen schrijft: ik ben super blij dat ze eruit zijn want ik had er zoooo veel last van! Altijd misselijk, altijd keelpijn! Echt, die pijn van de operatie is het wel waard hoor!

Ik voel het nu nog, ik ben nu 2 weken en 1 dag verder, maar last heb je er in totaal ongeveer een week of 4 a 5 van. Maar ik kan alweer veel eten en drinken. Ik moet nog wel veel wegspoelen als ik eet, maar dit neem je voor lief want je hebt na een paar weken weinig eten gewoon echt honger!

Met het eten/drinken heb ik nog een paar tips:

- Garnalen met wat whiskey cocktailsaus
- Witte vette vis met aardappelpuree
- Asperges
- Babymaaltijden
- Aquarius drinken (zitten veel vitaminen en mineralen in en is wel een x lekker)
- Yoghurt invriezen in de vormpjes van de ijsblokjes (is een x een afwisseling)
- Melk na een week is ook wel lekker (niet de eerste week, maak je veel slijm aan)
- Hoe raar het ook klinkt: kroeppoek, smelt in je mond en is lekker!

Ik hoop dat ik jullie heb kunnen helpen… en mocht je de operatie nog voor de boeg hebben, sterkte en onthoud: als je er eenmaal vanaf bent, ben je echt blij!

Groetjes Mientje!

Moreno, 16-04-2013 13:05 #80
Hallo,

Ik heb sinds een jaar of 2 heel vaak pijn met slikken, vooral geïrriteerd. Vroeger was dit om de 2/3 maanden maar sinds een paar weken heb ik het een paar dagen, dan is het weer een paar dagen weg en dan heb ik het weer. Blijft maar terugkomen, paar dagen geleden bij de dokter geweest en die heeft me geadviseerd om wat te gorgelen met zout water. Dit helpt niet echt.

Ook ben ik heel vaak moe, zou dit ook kunnen liggen aan m'n amandelen? Het liefst wil ik ze er ook graag uit, maar nadat ik die reacties lag leek het me wel een beetje eng.

Ik hoop dat 1 van jullie mij advies kan geven want ik haat het om steeds bijna elke dag met slikkende keelpijn rond te lopen.

Mandy, 12-04-2013 22:06 #79
Ik ben afgelopen maandag 8 april geholpen aan de keel amandelen ik ben 25 jaar.In het ziekenhuis had ik wel pijn, ik kreeg alleen paracetamol als pijnstilling maar eenmaal thuis werd de pijn met de dag erger.Dit had de arts ook gezegd.S'nacht deed ik geen oog dicht zo dik en opgezet dat ik bijna geen lucht kreeg, praten ging ook slecht.Als pijnstilling nam ik paracetamol zetpil 1000mg, maar deze hielpen echt niet.Ik heb de dag erna met de huisarts gebeld en dit uitgelgd en heb nu andere pijnstilling gekregen op recept.Het is nu vrijdag avond, als ik de pijnstiller neem is het goed te doen al merk ik wel goed als die uitgewerkt is, ook erg oorpijn dan.Van binnen is het ook nog heel erg opgezet en grauw en kan bijna de boterham niet weg krijgen.Ik probeer wel te eten vooral zachte dingen, heb vanavond een pannenkoek gegeten en dat smaakte heerlijk na zolang niet te hebben gegeten.Met praten is het nu vervelend want dat grauwe in de keel moet vanzelf weggaan, maar als ik nu praat moet ik steeds kokhalzen omdat het allemaal nog zo dik is.Ik heb wel het idee dat het aan helen is want het kriebelt wel steeds waardoor ik moet hoesten.Ik hoop dat ik er snel vanaf ben.
Dit is mijn verhaal, zo zie je maar dat iedereen het anders ervaart.

Stacey, 01-03-2013 16:39 #78
Mijn zoontje van bijna 4 heeft afgelopen maandag de keel- en neusamandelen laten verwijderen en de oren doorgeprikt en schoongemaakt.
Nu is het zo dat hij erg moeilijk zijn mond open kan doen vanwege de pijn. Aan de binnenkant van zijn linkerwang is het ook erg dik. Is dit normaal?
Ook heeft hij nog pijn in zijn keel waar de keelamandelen hebben gezeten. Hoe lang kan dit nog duren? Reactie infoteur, 02-03-2013
Even een huisarts bellen voor advies is het beste. Het kan ontstoken zijn en ik raad u aan om voor de zekerheid vanavond nog even met de waarnemend arts te overleggen.

Lotte, 21-02-2013 14:26 #77
Ik heb nu precies een maand terug mijn amandelen laten verwijderen. Het is inderdaad geen fijne ingreep maar om het nou echt verschrikkelijk te noemen is toch ook wel overdreven. Ik ging na het lezen van alle horrorverhalen op het internet uit van het ergste maar er is me allemaal erg mee gevallen! De eerste 2 dagen na ontslag zijn inderdaad geen pretje maar het is zeker belangrijk ondanks alle pijn gewoon te blijven eten! Volgens mijn arts was dit alleen maar beter voor de wondgenezing omdat brood de wond goed schoon houdt! Daarom voor iedereen die nog moeten; normaal blijven eten want hoe langer je het uitstelt en hoe langer je vloeibaar blijft eten des te pijnlijker het wordt en des te langer het gaat duren. Voor de mensen die oorpijn krijgen na de operatie is neusspray echt een FANTASTISCH wondermiddel! Tevens kan het geen kwaad voor de wond omdat het een zout oplossing is! Al met al had ik precies een week na de ingreep nergens last meer van!

Lisanne, 17-01-2013 16:23 #76
Hallo, ik ben 16 jaar, ik ben maandag 14 januari 2013 geholpen aan mijn keelamandelen die eruit zijn gepeld. Het bijkomen ging niet goed ben toen in een paniek aanval terecht gekomen. 2 uur later lag ik op de zaal en heb niet veel van de dag meegemaakt. Heb heel veel overgegeven en zakte daarna elke keer weer weg. Het is nu dag 4 na de operatie en heb echt heel veel pijn. Slikken gaat moeizaam en eten wilt niet. Hopen dat het over een aantal dagen toch wel weer is weg gezakt! Pfff.

Christina, 06-01-2013 15:34 #75
Ik heb mijn keelamandelen in augustus 2012 in het Martiniziekenhuis Groningen laten weghalen. De operatie verliep probleemloos, volgens de arts waren het grote en vieze amandelen. Ik werd direct na de operatie in de operatiekamer wakker gemaakt en ze vroegen of alles goed ging. Ik stak mijn duim omhoog en ze grijnsden. Gelijk in de uitslaapkamer kreeg ik een glaasje ijswater, wat ik voorzichtig opdronk, geen pijn, logisch, narcose was nog niet uitgewerkt. Hierna naar mijn eigen kamer, waar ik 3x heel erg flink heb gekotst, allemaal oud bloed in de maag. Continu ijswater en raketjes. 1 nachtje gebleven en de volgende dag mocht ik weer naar huis. Toen begon de hel pas… 2 weken lang ontzettende pijn, alsof er messteken in mijn keel zijn, vooral met het drinken nadat ik heb geslapen. Ik dwong mezelf om elk anderhalf uur wakker te worden om wat te drinken om de keel zacht te houden. 8 paracetamollen per dag! Na 4 dagen kreeg ik er ook hevige oorpijn bij, het was niet meer uit te houden, heb toen maar de KNO afdeling opgebeld, ze adviseerden me toen om ibuprofen te slikken, 3x per dag en 3x paracetamol, om en om. Hierdoor ging het veel beter met mij en kon ik ook wat eten, wel vloeibaar of gepureerd, langzaam overgaand naar vast voedsel. 2 weken ontzettende pijn, maar daarna heb je echt nooit meer keelpijn. 5 maanden zijn nu voorbij en helemaal geen keelpijn! Terwijl ik ervoor toch echt wel bijna iedere maand keelpijn had… Ben achteraf toch blij dat ik mijn keelamandelen heb laten verwijderen, ondanks de vreselijke pijn na de operatie.

Irene, 24-12-2012 02:13 #74
Hai,
Ik ben irene, 27 en ik heb gemiddeld per jaar 5 keer een keelontsteking. Mijn huisarst wil me geen antibiotica meer geven maar geeft het advies uitzieken. Ik ben daar eigenlijk wel klaar mee want de keelontstekingen zijn zo heftig dat het mijn werk zelfs beinvloed (ben eens per 3 maanden ziek)
Nu is mijn vraag, moet ik persee een doorverwijzing hebben van mijn huisarts om mijn keelamandelen te laten verwijderen? Of kan ik ook zelfstandig een afspraak maken met een KNO-arts? Reactie infoteur, 24-12-2012
U heeft een verwijzing van een huisarts nodig, maar dat hoeft niet uw eigen huisarts te zijn. Wil uw huisarts u niet doorverwijzen, dan kunt u vragen waarom niet. Komt u er met uw eigen huisarts niet uit dan kunt u verwegen om een andere huisarts te nemen.

Irene, 23-12-2012 22:18 #73
Ik ben irene, 27 en ik heb gemiddeld per jaar 5 keer een keelontsteking. Mijn huisarst wil me geen antibiotica meer geven maar geeft het advies uitzieken. Ik ben daar eigenlijk wel klaar mee want de keelontstekingen zijn zo heftig dat het mijn werk zelfs beinvloed (ben eens per 3 maanden ziek). Nu is mijn vraag, moet ik persee een doorverwijzing hebben van mijn huisarts om mijn keelamandelen te laten verwijderen? Of kan ik ook zelfstandig een afspraak maken met een KNO-arts?

Mandy, 21-12-2012 13:44 #72
Afgelopen dinsdag heb ik mijn amandelen laten verwijderen. Iedereen zei dat het wel mee zou vallen en dat het zelden voor komt dat er wat vervelends gebeurd. Dus ik met me hoofd omhoog naar het ziekenhuis, hup onder narcose en toen ik wakker werd dacht ik nog zo dit viel inderdaad mee!
Totdat ik terug kwam op de afdeling, bloed stroomde uit me mond, uit me neus het kwam overal vandaan. Het was me eerste keer in het ziekenhuis dus ik was enorm bang, alles moest weer operatief recht gezet worden dat waren dus 2 narcoses in 2 uur. Nou ik kan je vertellen dat een menselijk lichaam dat niet prettig vind. Ook moest mijn maag leeggepompt worden door de hoeveelheid bloed die erin zat.

Al met al kwam ik thuis en hoorde ik dat het Ruwaard van Putten ziekenhuis geen enkele operatie meer mag uitvoeren. Ik dacht dat ze het overdreven nou het is waar ze kunnen zelfs geen amandelen verwijderen.

Nu de 4e dag en het gaat nu wel aardig, heb flinke koorts gehad en aardig ziek geweest van de narcose.

Voor ieder ander de operatie zelf valt reuze mee en dat zeg ik die trillend in de OK lag, maar ga naar een vertrouwd ziekenhuis!

Mariska, 13-12-2012 09:57 #71
Hoi…
ik lees idd over kinderen, maar hoe zit het bij volwassen? oke vast het zelfde? maar de ingreep is bij een volwassene pijnlijker, zo is me dat al eerder verteld. Ik ben zelf op 4 jarige leeftijd geopereerd aan zowel neus als keel amandelen. Nu loop ik al 3 weken met keelpijn en besloot toch maar naar de huis arts te gaan, tot me GROTE verbazing zei hij dat me keel amandelen weer groeide, en dat dit wel vaker gebeurd als men op jonge leeftijd al eerder is geopereerd (in mijn geval dus) jammer dat hier nooit over gesproken word… mijn vraag is of er meerdere zijn die dit hebben? bij mij zijn ze tot nu toe rustig en niet ontstoken, echter houden ze het in de gaten.

gegroet Mariska

Kelsey, 04-12-2012 22:15 #70
Hallo, mijn naam is Kelsey en ik ben 19 jaar oud. Ik zit nu op een week en ik moet zeggen de eerste dagen waren een hel met overgeven, hele dagen misselijk en niks kunnen eten door de pijn, uiteindelijk toch maar het ziekenhuis gebeld en ik slik nu 8 paracetamols per dag + 3 sterke zetpillen tegen misselijkheid. Ik moest uit mn bed zien te komen en is wat gaan doen, omdat je blijkbaar in een soort ritme kan raken van in bed liggen. Ook mocht ik 24 uur lang alleen vloeibaar eten om mijn maag tot rust te laten komen.

Bij mij gingen de amandelen vooral eruit door mijn vermoeidheid. Volgens de KNO arts kreeg ik 's nachts niet genoeg lucht, waardoor je hersenen wakker blijven. Ik hoop dat dit niet voor niets is geweest en dat ik nu niet meer 14 uur per dag moet slapen om dan alsnog vermoeid te zijn.

Nu (24 uur later) gaat het al iets beter moet ik zeggen. Ik heb daarnet voor het eerst weer echt wat gegeten, zonder misselijk te zijn! Echt, ik hoop dat het snel over is en dat je écht aan 2 weken genoeg hebt.

Voor de mensen die nog moeten; het zal het vast dubbel en dwars waard zijn, maar je moet er niet van uitgaan dat je de eerste 2 weken écht iets kan doen. want het is even doorbijten.

En voor mijn keel; Please genees snel, want ik kan nog maar 1 ding zeggen: IK HEB HONGER!

Nicle, 01-09-2012 01:08 #69
Hallo,

Na 9 jaar geregeld bij de huisarts komen met keelklachten heeft hij me eindelijk door gestuurd naar de KNO arts. Ondertussen ben ik 26 Jaar en is er eindelijk besloten om 29-09-2012 mijn keelamandelen te laten verwijderen! Ik was er enorm blij mee! Eindelijk.

De dag van de operatie. Om 8:00uur mocht ik me melden. Ik was niet gespannen en dat was aan mijn bloeddruk te zien 106 à 79. Ben door 2 vriendelijke en grappige mannen onder narcose gebracht.
Eenmaal terug op de afdeling heb ik mezelf aangekleed en gewacht op de arts. Die gaf aan dat ik naar huis mocht maar moest het rustig aan doen want de pijn zou snel volgen. Om 11:15uur liep ik richting huis.

Die avond heb ik tot mijn eigen verbazing meerdere etenswaren genuttigd! Ik heb uiteraard veel koud drinken op, ijsjes maar ook wentelteefjes en croissants. Op uitnodiging van een vriend ben ik zelfs achterop de motor geklommen! Een beetje keelpijn kan ik wel hebben.

Al om al ik ben woensdag geopereerd, het is ondertussen zaterdag en het zwaarste moment voor mij is de ochtend. Dan moet ik weer even op gang komen en met pijnstilling functioneer ik prima. Ik eet wat ik wil, Uiteraard goed kauwen en altijd drinken ernaast.
Voor mij voelt het als een beginnende keelpijn! Makkelijk te doen!

Michiel, 14-08-2012 21:05 #68
Bij mij is het exact een week geleden, 7 juli 2012. Ik had er niet zoveel last van na de operatie, gewoon wat ijswater en verdoving. toen ik naar huis mocht die avond, gewoon mijn medicatie genomen, de volgende dag kon ik al boterhammen met korst eten en dronk ik de ene fles water na de andere. Plots de dag erna, donderdag kreeg ik last van aften in mijn mond, ik dacht dat dit een bijwerking was dus ik lette er niet zo hard op, die vrijdag dan, begon het zo pijnlijk te worden dat ik naar de dokter ben geweest. heb een serieus middel gekregen, maar het ging 3 -4 dagen duren voordat het echt weg ging zijn, zaterdag en zondag heb ik niet kunnen slapen, eten, heb dus voedsel in een flesje gekregen, zondagavond kon ik het niet meer houden van de pijn, terwijl ik van pilletje tot pilletje leefde die afgelopen dagen, naar een arts geweest en hij gaf me druppels die verdoofden, deze hielpen niet echt, ze maakte me alleen maar suffer, waardoor ik wel veel beter sliep. Nu, twee dagen verder heb ik al een vordering, ik kan nog altijd niet goed drinken, want als ik een te grote slok neem, of meerdere slokken achter elkaar heb ik dat brandend gevoel weer. Maar, ik kan wel terug een sandwich/ halve boterham eten tijdens een maaltijd. Ik ben wel op deze 7 dagen meer dan 5 kilo kwijtgeraakt en voel me futloos en energieloos. Ik hoop dat dit snel eindigt, want zo wil ik mijn vakantie niet afmaken.

Nihal, 06-08-2012 19:01 #67
Ik vind het heel erg eng dat ik mijn keel amandelen moet laten knippen. ik ben namelijk naar de K&O arts gegaan en die zij tegen mij dat ik ze moet knippen ik wil helemaal geen infuus of een andere soort prikje omdat ik daar vreselijk bang voor ben ik wil gewoon een narcose die met een kapje wordt gegeven. dus ik hoop dat het allemaal weer goed komt na de operatie wens me veel succes doeg! *ben echt nog steeds bang*

R., 18-06-2012 01:21 #66
Hallo, ik ben 11 april geopereerd aan mijn amandel die was niet goed verwijderd en daar was een ontsteking ontstaan ze zeiden dat ik na de operatie nooit meer last zou hebben van een ontsteking in mijn keel. Tot mijn verbazing is er tot 4 weken geleden weer een klein abces op het litteken weefsel gegroeid met een klein zwart puntje erop en bij de rand van mijn tong lijkt een zweertje te zitten en heb rode en witte plekken in me keel. Ben al zo vaak naar de dokter geweest en die zeggen is niks te zien zal wel herstel zijn van de operatie. IK GELOOF ER NIKS VAN! Ik weet niet wat het zou kunnen zijn, het doet geen pijn maar voelt met slikken en eten en drinken wel heel vervelen schraal aan. Kan iemand mij misschien vertellen wat het misschien zou kunnen zijn? Stress me kapot dadelijk is het mondkanker ofzoiets. Reactie infoteur, 18-06-2012
U kunt het beste opnieuw naar de huisarts gaan en uw angst voor kanker uitspreken. Leg ook uit dat u slikklachten heeft, en dat u pijnklachten heeft. Vraag om een verwijzing naar een KNO arts voor een second opinion. Dat zou dan een andere KNO arts kunnen zijn dan de huidige.

C., 23-04-2012 22:25 #65
Ik ben 4 dagen geleden geopereerd aan mijn amandelen, op zich deed het niet zo heel erg pijn, maar het was meer vervelend. Ik at de eerst volgende dag ook al gewoon. Wel met moeite uiteraard. Ik heb alleen een vraagje, heeft die open wond in jullie keel ook zo'n nare geur? Want sinds die operatie heb ik best wel last van een slechte adem, en het is ook een rare smaak in je mond.

N., 13-04-2012 19:38 #64
Ik ben 20 jaar en heb net 9 dagen geleden mijn keelamandelen laten verwijderen het begon met een keelontsteking die keer op keer terug kwam tot dat het opeens zo erg was geworden dat ik niet meer fijn kon ademen en sowieso niet kon drinken en eten het vocht wat via mijn mond binnen kwam kwam er bij mijn neus weer uit omdat ik me verslikte en dat gaf echt helse pijnen, ik werd dus opgenomen in het ziekenhuis en ben daar 5 dagen gebleven met vocht via het infuus en zware antibiotica kuren.

De kno arts heeft me gelijk aangeraden om beneden in het ziekenhuis een afspraak te maken met de anesthesioloog als ik weer naar huis mocht, ik heb dit dus ook gedaan en de volgende week had ik gelijk een afspraak.
We hebben toen een aantal dingen besproken en ik zou een brief thuis krijgen wanneer er plek was om me te laten opereren. Binnen een week kreeg ik de brief thuis en over 4 weken kon ik geopereerd worden waar ik overigens ook erg blij mee was want telkens keelontsteking is ook niet alles.

Eenmaal in het ziekenhuis verschenen om geopereerd te worden was toch even gek maar ik was verder niet zenuwachtig, ik moest even een blauw jurkje aan doen en kon even op bed gaan liggen om te wachten dat ik weggebracht kon worden. 2 verzorgsters brachten mij naar een uitslaapkamer waar allerlei andere patiënten lagen en daar werd mijn infuus aangelegd en 20 minuten daarna werd ik naar de OK gebracht, spannend!

Ik kwam de OK binnen met mijn bed en daar stonden 6 doktoren, iets meer dan verwacht, zelf had ik gedacht dat er 2 a 3 mensen zich bezig zouden houden met de operatie maar het was dus iets meer. Ik kon op de operatie bank gaan liggen en er werd een vloeistof in mijn infuus gespoten en de anesthesioloog zei dat ik daar een beetje draaierig van werd en dat was dus ook zo toen kwam er een kapje voor mijn mond te liggen en toen viel ik gelijk in slaap. Ik weet niet precies hoe lang de operatie heeft geduurd maar ik werd 2 uur later wakker op de uitslaapkamer.

Op het moment dat ik wakker werd dacht ik gelijk "oh dit valt mee" maar mijn mond stroomde al snel vol met bloed en ik kreeg gelijk bakjes van de zusters daar om mijn bloed in te deponeren, ik had ook veel last van bloedstolsels die vast zaten in mijn keel en moest dat telkens omhoog hoesten en daar door kreeg ik steeds meer last dat ik geopereerd was.
binnen een halfuurtje was ik gelijk meer dan een liter bloed kwijt en moest werd daarna gelijk nog een keer onder narcose gebracht om alles nog een keer te dichten daar zijn ze al met al ook nog een uur mee bezig geweest, de kno arts vertelde me later dat ik de enige in 5 jaar was die dat had gewoon pech hebben dus. Ik moest een nachtje in het ziekenhuis verblijven en de volgende dag om 1 uur mocht ik vertrekken richting huis.

Eenmaal thuis merkte ik al dat het allemaal een stuk minder pijn deed dan de keelontsteking die ik had gehad, met die insteek ben ik tevens ook naar het ziekenhuis gegaan zo van "het kan vast niet meer pijn doen dan die keelontsteking" en inderdaad dat was ook zo.
Het eten en het drinken was even lastig de eerste week maar nu kan ik ook gewoon alles weer eten, hoe snel je hersteld ligt ook helemaal aan jezelf of je op tijd naar bed gaat en of je rustig aan doet en of je ook binnen blijft de eerste week ook is het verstandig om je keel te "smeren" met ijs en koud water, zorg dat het niet droog komt te staan!

Maar kortom: Het is een operatie waar je niet bang voor hoeft te zijn het is gewoon de eerste week even heel erg vervelend met eten en doen maar je doet er alleen maar goed aan, het viel allemaal heel erg mee!

ohja, voor de mensen die afvragen wanneer je mag roken na zo'n operatie, in mijn nazorgbrief stond

Niet roken de eerste 14 dagen
Geen alcohol de eerste 14 dagen

S., 30-03-2012 22:38 #63
Ik heb tien dagen geleden mijn amandelen laten verwijderen.
Ik had ook behoorlijk last van keelonstekingen, klierkoorts en gezwollen amandelen met witte stippen. De Nko arts die me ging opereren heeft me heel goed voorbereid,
hij zei dat het belangrijk is dat je weet, dat je lang pijn zal hebben pas vanaf dag 8zal het beter beginnen gaan.
Toen ik zat te wachten om naar de operatiekamer te gaan wist ik niet hoe het juist in z'n werk ging, zo'n operatie.
je krijgt een infuus, ze brengen je onder narcose, en een uur later lig je op de recovery. Van de narcose ben ik heel ziek geweest, heb veel moeten overgeven en moest ook veel slijmen ophoesten.
pijnstillers in overvloed, Voltaren zetpillen helpen héél goed! echt waar, ze werken zo een 5uren per keer. ik kon echt niet zonder, maar het is wel op voorschrift.
Ik heb veel pijn gehad echt wel! en dat op je 28ste! mijn amadelen waren behoorlijk groot dus zijn de wonden ook niet klein hé.
Nu gaat het een beetje beter, hoewel ik nog niets kan eten.
Ik had spinaziepuree en kip gemixt maar dat brandde heel hard in m'n keel!
geen tomaten, zure dingen inslikken.
Soep kan deugd doen en boillion ook maar niet te hard kruiden.
aardappelen in licht zout water gekookt en lauw opeten ging dan weer wel beter.
véél water drinken helpt ook heel goed, zo genezen je wonden sneller.
en het liefst lauw water = zacht water en dus aangenamer, doet minder pijn.
Mond goed spoelen met esobitadine, gorgelen in je keel maar niet inslikken.
Ik heb nog pijn, en ik hoop dat het volgende week beter gaat zijn.

Reno Werbrouck, 21-03-2012 19:51 #62
Wat zijn de eigenlijke nadelen van de ingreep voor verwijderen van amandelen?

Natascha, 15-03-2012 02:55 #61
Ik ben nu ruim zeven jaar geleden geopereerd om mijn keelamandelen te verwijderen. Voor die tijd had ik enorm vaak tonsillitus welke tot twee keer is uitgelopen tot een dubbele longontsteking en een ziekenhuisopname van vijf dagen omdat de ontsteking mijn bloedsuikerspiegel en bloeddruk zodanig had verlaagd dat het levensbedreigend werd. Gelukkig naar hevige antibiotica via infuus mocht ik na een paar dagen naar huis met nog eens een zware antibioticakuur. Toch duurde het nog twee jaar aanmodderen met maandelijkse keelontsteking omdat er niet geluisterd werd door de huisarts. Veel griep en verkoudheid in die tijd. Nadat ik was geholpen bijna nooit meer ziek geweest. In januari 2012 weer erg grieperig geworden wat niet echt is weggegaan. Nu weer de zware keelpijn terug die ik voor de operatie ook altijd had. Ga dan ook morgen terug naar de huisarts ( gelukkig een andere) in de hoop dat zij mij kan vertellen dat die rotdingen niet terug zijn. Ik ben ze liever kwijt dan rijk ondanks dat ik na de operatie (op mijn 26e) pas na twee weken weer vaster voedsel kon eten en veel napijn heb gehad. Ik zou het zo weer doen! Voor iedereen die nog moet heel veel succes en beterschap.

Robert J. S., 11-01-2012 17:33 #60
Het is nu 6 dagen na mijn keel infectie mijn linker amadel is kompleet opgezwollen,
Zelf woon ik in zweden ben hier nu ook getrouwt en ben zelf 25 jaar.
Ik heb gevraagt om verwijdering van mijn amandelen, Gelukkig doen ze dat niet.
Na special onderzoek blijkt dat je amandelen dienen om meer ziektes en infecties of verkoudheid te verkomen. mensen met amandelen zijn minder ziek dan mensen die hun amandelen hebben verwijderd.
Waarom ze in nederland dit soort dingen negeren weet ik niet.
Dus voor dat je amandelen laten verwijderen laat het wel duidelijk zijn, dat de kans vijf keer zo groot is om infectie, verkoudheid, ziektes op te lopen.

O., 06-01-2012 21:15 #59
Meid die 21 jaar is. Afgelopen dinsdag geopereerd. Operatie is goed verlopen, alleen de klemmen hebben ze er hardhandig uitgehaald, waardoor ik veel in mijn mond kapot heb.
Ben in 3 dagen 4 kilo kwijt, gaat erg snel. Pijn trekt nu, na 3 dagen door naar de oren.
Misschien voor mensen die erg veel afvallen en slap worden: dieet shakes; die vullen toch en je moet drinken.Absoluut geen geprakte banaan eten (branden!)

Eleah (. 11 Jaar )., 18-11-2011 19:48 #58
Ik ben afgelopen woensdag geopereerd nou heb ik heel erg oorpijn eten gaat niet goed.
doet zeer! :-( oorpijn is ook heel erg maar voor morgen heb ik mezelf voorgenomen niet meer au te zeggen.

Sion, 06-11-2011 16:51 #57
Vier dagen geleden zijn mijn keelamandelen eruit gehaald en ik moet zeggen; het valt mij reuze mee. Slikken is natuurlijk pijnlijk, maar verder heb ik minimaal oorpijn en gaat eten me goed af. Op dit moment slik ik alleen nog de Diclofenac driemaal daags. Verder zorg ik dat ik minstens een glas ijswater per uur drink, 's nachts zet ik daar mijn wekker voor en doe ik rustig aan. Ik weet dat het voor iedereen anders is, maar het kan dus ook zo!

Veel sterkte toegewenst voor iedereen die nog 'moet'.

Fedoua, 23-10-2011 00:46 #56
Wat toevallig Simon ik heb ook dinsdag de 18e mijn keelamandelen laten verwijderen. Ik kan helaas nog steeds niets eten en leef nu op soja vla en appelmoes. Daarnaast heb ik veel last van mijn oren en kaken. Ik heb nog geen spijt maar hoop hier wel binnen een paar dagen vanaf te zijn. Ik wens allen die ook deze ingreep laten doen veel sterkte toe.

Simon, 22-10-2011 01:31 #55
Ik ben 36 jaar ben afgelopen dinsdag aan mijn amandelen geholpen. Toen ik klein was heb ik mijn amandelen flink ontstoken gehad. Helaa heeft nooit een arts doorverwezen. Op latere leeftijd heb ik gronischnonstoken amandelen gehad. Was heel vaak bij de dokter voor licht onstoken amandelen. Ook ben ik wel eens doorverwezen naar kno artsen die zagen ook geen problemen. Toen las ik verhalen van mensen met tonsilites. Toen herkende ik mijn klachten zo ben ik weer bij de kno arts beland. Ik vertelde hem al mijn klachten. Toen werd ik onderzocht. Eindelijk werden werd het bevestigd dat mijn amandelen niet meer funcioneerden en dat er putjes in zaten waar etensresten achterbleven. Deze gingen rotten vaardoor ik mijn klachten had. Deze waren trouwen droge keel, altijd opgezette amandelen, altijd dorst, maagklachten, slechte adem, vieze smaak in de mond altijd slijm in de keel die ik weg moest slikken, altijd het gevoel dat ik een brok in de keel had en een keer in de zo veel tijd kwamen gele stukken uit mijn keel. Die stonken gigantisch. Echt zo vies dat ik er van moest kokhalzen. Dus als je deze klachten herkent. Dan moet je je arts overtuigen dat er iets niet goed is aan je amandelen.
Het is mijn derde dag na de operatie. Het doet gigantisch veel pijn ik ben er verkouden bij met hoesten en alles dus ik lig te creperen van pijn maar heb nog steeds geen spijt. Ik heb gewoon pech dat ik moet hoesten. Hoop dat ik geen bloeding door krijg de pijn kan ik wel aan. Als ik maar van al die andere klachten af ben. Wens iedereen die deze operatie ondergaat heel veel sterkte. Even doorbijten.

Bart, 16-10-2011 00:33 #54
Nou, hier komt het vervolg. Maandagavond flinke nabloeding gehad, maar stopte na een half uur. Dinsdagnacht hetzelfde verhaal alleen stopte het deze keer niet. Na drie kwartier bloeden in de auto gestapt en naar het ziekenhuis gegaan. Ben daar onderzocht door een algemeen chirurg die daar aanwezig was en die raadde mij aan het onder narcose te laten dicht branden. Mijn KNO arts was het hier niet mee eens en stuurde mij donderdagochtend weer terug naar huis. Was nog geen 15 minuten thuis of het begon weer te bloeden, ditmaal nog veel erger. Weer terug naar het ziekenhuis en met spoed geopereerd. Ben 2.5 liter bloed verloren en zit nu aan de ijzerpillen. Lekkere nasleep zou ik zeggen!

K., 14-10-2011 19:51 #53
Ik heb afgelopen maandag mijn amandelen laten verwijderen. Ik moest me om half 10 melden in het ziekenhuis en ik ben half 12 geopereerd, toen ik wakkker werd had ik bijna nergens last van en kreeg ik metteen een zetpil. Toen ik op de afdeling kwam kreeg ik een kan met ijswater en ik begon metteen met drinken (wat wel pijnlijk was). Ik moest 1 nachtje blijven omdat er een kans was op nabloedingen. Snachts werd ik om het uur wakker gemaakt om wat te drinken en de pijn viel me reuze mee. Alles ging goed en ik was vrolijk en opgewekt en ik had bijna geen last van pijn. Toen ik eenmaal thuis was ging het ook nog goed en heb snachts heerlijk geslapen maar toen toen ik de volgende ochtend wakker werd had ik verschrikkelijk veel pijn ik kon niet eens drinken praten of een ijsje eten. Inmiddels is het vrijdag en heb ik nog steeds erg veel last. Mijn linker kant doet erg zeer en mn oren en kiezen ook (omdat dit met elkaar in verbinding staat). Ik heb paracetamol en diclofenac gekregen in tabletvorm omdat ik geen zetpillen wou waar ik achteraf veel spijt van heb want ik had niet gedacht dat ik zoveel pijn zou krijgen. Ik eet bijna nog steeds niks en als ik iets eet is het knakworstjes (niet te heet maar lauw) of brood zonder korst, verder leef ik op ijswater en ijsjes!

tip: neem geen drinken met smaakjes want daar krijg je erg veel slijm van en dat is geen pretje!

Bart, 11-10-2011 06:11 #52
Ik heb vorige week mijn amandelen eruit laten halen. Ben nu 21 jaar en kreeg op mijn 19e de ziekte van Pfeiffer. Omdat na 2 jaar de symptomen nog niet weg waren is mij aangeraden de amandelen weg te halen. Afgelopen woensdag om half 5 geopereerd(moest wel héél lang nuchter blijven). De volgende morgen voelde ik me heel goed maar de dag erna kon ik niet meer praten. Het is nu dinsdag en ik kan nog steeds niet praten en heb heel veel pijn. Kan in principe al wel wat kleine dingen eten zoals de buitenkant van Bapao of een afgekoeld gebakken ei. Net wakker geworden met een flinke nabloeding in de keel. Veel ijsjes en ijswater gedronken en gegeten maar durf nu eigenlijk niet meer te slapen. Maar ik weet waarvoor ik het doe. Niet meer telkens moe zijn en afspraken moeten afzeggen.

W., 03-10-2011 12:04 #51
Ik(36 jaar) ben afgelopen donderdag geopereerd aan de amandelen. De dag van de operatie en de dag erna geen erge pijn gehad, dacht nog: pijn valt me reuze mee! Eenmaal thuis de 3e dag nauwleijks kunnen praten en vloeibaar eten lukte niet. Veel pijn aan keel, oor en hoofd ondanks de medicatie (zetpil 1000mg en Diclofenac). De hoofdpijn is te verklaren door het te weing eten wat je lichaam uiteraad ook geen goed doet. Veel ijsjes en ijswater verzacht de pijn voor even. 's nachts om het uur paar slokken ijswater, 1 nacht heb ik 4 uur doorgeslapen en dat heb ik geweten!… pffffff. Nu zet ik om het uur een wekker om te drinken. Hoop er snel vanaf te zijn en heb het er uiteindelijk wel voor over, om de maand een ontsteking en uit de mond ruiken was ook geen pretje dus nu maar even door de pijn heen bijten. Voor de mensen die nog moeten, wees voorzichtig met drinken want je verslikt je te snel, 1x gehad en dat is geen pretje.

Anoniem, 07-09-2011 19:09 #50
Inmiddels 3 weken geleden zijn mijn keelamandelen eruit gehaald. Om 12uur was ik aan de beurt voor de operatie & om kwart over 2 was ik weer terug op de kamer. Ik moest een nachtje blijven ter controle, omdat er een kans is op nabloedingen. In het ziekenhuis is het enige wat ik kreeg veel ijswater & waterijs. Ook kreeg ik zetpillen tegen de pijn, daarvan mag je er max 4 per dag. Die helpen best goed tegen de pijn. Toen ik de volgende dag naar huis mocht kon ik amper praten en had veel pijn. Een dag later mocht ik beginnen met vloeibare dingen te eten zoals yoghurt of pap, mij lukte dat toen nog niet. Hierdoor heb ik vooral de eerste week bijna niks gegeten. De pijn schoot heel erg door naar mijn oren en slikken deed erg pijn. Bij mij is eigenlijk in de loop van de 2e week de pijn pas wat gezakt, en aan het einde van de 2e week kon ik weer wat meer dingen eten zoals brood zonder korst. Nu, 3 weken na de operatie, heb ik er bijna geen last meer van. Soms met slikken voel ik het nog wel maar voorderest gaat het allemaal goed. Het is dus een vervelende ingreep, de eerste twee weken heb je er wel behoorlijk last van. Maar dat is ook alles, want daarna kan het eigenlijk alleen maar voordelen hebben voor jezelf! je laat ze niet voor niks verwijderen. Groet.

Kelly, 07-09-2011 10:27 #49
Ik heb afgelopen maandag mijn amandelen laten knippen, ik heb er zo'n vreselijke last van. Ik ben 3kilo afgevallen en ik kan niets eten en/of drinken. Ik moet best veel hoesten wat vreselijk pijn doet, ook als ik ga liggen komt er zuur omhoog en begin ik te kokhalzen net of ik moet ovegeven, maar het komt er gewoon niet uit. Ik forceer mezelf om te drinken ondanks de pijn. Praten kan ik totaal niet, dus comminiceer ik met mijn telefoon. Als ik wist dat dit zoveel pijn zou doen had ik dit nooit gedaan, laat mij dan maar een paar keer per jaar met een keelontsteking lopen hoor ;-)

T., 21-08-2011 15:12 #48
Ik heb van mezelf ook behoorlijke dikke amandelen, en ze doen ook regelmatig pijn. Als ik een beetje teveel snoep, krijg ik er meteen last van. ik ben er tot nu toe niet na de dokter geweest, maar voor mij is het een hele grote probleem, want door dit ben ik weleens 4 5 dagen ziek in huis gebleven, omdat ik door de keelpijn ook mijn neus ging vast zitten en krijg ook regelmatig last van hoesten doordat ik ook keelpijn heb. In mijn familie hadden meerdere personen last van deze klachten, en hun hebben allemaal een operatie ondergaan, En gaat harstikke goed met ze. Denk jullie dat ik aanmerkingen kom voor de operatie.

Nathalie, 19-08-2011 11:23 #47
Ik (34 jaar) ben twee dagen geleden geopereerd en voelde me eigenlijk direct nadat ik wakker werd al hartstikke goed. In het ziekenhuis werd ik al overladen met ijsjes, die goed zijn werk deden. Moest wel een nachtje blijven vanwege het risico op bloedingen. Tegen de verwachting in als een roosje geslapen. In de ochtend mocht ik ongezien naar huis, omdat het zo goed ging. Ik gebruik diclofenac en paracetamol zetpillen tegen de pijn en dat werkt prima. Eten doe ik nog weinig; heb een beetje vla gehad en een roereitje. Verder alleen water en ijsjes. Mijn keelontstekingen deden me veel meer pijn dan dit, dus valt tot dusver erg mee. Wel ben ik nog wat moe, dus blijf nog lekker even thuis voordat ik weer aan de slag ga.

Esme, 17-08-2011 14:58 #46
Hallo,
Ik ben 33 jaar en bij mij zijn vorige week dinsdag (9aug'11) mijn keelamandelen verwijderd. Na een aantal keelontstekingen en behoorlijk grote amandelen werd hiertoe besloten. Rond 14.30 werd ik geopereerd en om 16.30 lag ik weer op de afdeling het ging eigenlijk wel met de pijn ik had op dat moment het meeste pijn rechts, links voelde ik een beetje trekken en ik had behoorlijk pijn in mijn boven lip (van de klemmen). Ik had een lekker ijskraag om mijn nek. Om 18.00 zat ik heel dapper een snee brood met jam te eten (zonder korstjes) en toen ik een 2e broodje vroeg zaten er wel korstjes aan die ik toen ook nog wel kon eten. Ik heb heel veel ijswater gedronken (kreeg in het ziekenhuis niet eens een ijsje aangeboden.?) omdat ik veel moest plassen vroeg ik of het infuus eraf mocht en dat mocht, vrijheid ;-). Ik kon ook gewoon praten dat was wel fijn. Al met al zag ik er goed uit voor zo;n zware operatie. De arts vertelde dat links het meeste moeite koste om los te maken en dat daar ook weer een ontsteking in zat, terwijl ik rechts het meeste de pijn ervaarde. S'nachts veel wakker geweest en ijswater gedronken.Woensdag 'smorgens naar huis de pijn voelde als een 6 voor mij op schaal van 1 tot 10. Ik had last van veel slijm en voelde pijn in mijn nek en ribbenboog (w.s op een achteroverwaartse houding op de tafel gelegen). Woensdagavond lag ik te rillen/ klappertanden in bed had het erg koud temp was 37,9. s''nacht begon het meer pijn te doen en donderdagoverdag ook. Ik nam avonds voor het eerst naast de diclofenac de voorgeschreven paracetamal met tramadol erin. 1 paracetamol/tramadol dan heb ik de volgende ochtend niet zo'n pijn als ik goed geslapen heb.Want de narcose en andere pijnstiling was inmiddels wat uit mijn lichaam aan het gaan. Maar een uur na inname ging het mis
ik zat even aan tafel en toen ik rond 23uur op stond zei ik tegen mijn man ik voel me niet goed.Het was alsof iets uit mijn maag omhoog stroomde naar mijn hoofd ik begon te zweten en voelde me helemaal licht worden manlief sleepte me naar de bank en daar viel ik even weg. Toen ik bij kwam zei ik dat hij een dokter moest bellen. H.a kon niet komen te druk met visite's rijden dus moesten we naar h.a.post. Toen ik wilde gaan staan kon dat niet ik zakte door mijn benen en mijn man heeft me naar buiten naar de auto moeten sleuren die gelukkig bijna voor de deur geparkeerd stond. Ik was inmiddels gaan hyperventileren van de angst die ik ervaarde van het rare gevoel en de verlamming in mijn benen. Op parkeerplaats van de h.a.post kon ik nog steeds niet lopen en een toevallig paserende ambumedewerker haalde een rolstoel voor me. Ik kon gelijk naar binnen heb een uur op de behandeltafel gelegen om mijn ademhaling weer onder controle te krijgen. Daarna in rolstoel naar de auto en thuis naar boven strompeld. Vrijdag alleen maar paracetamol en diclofenac genomen maar dat hielp niet.De pijn werd steeds erger op zaterdag vloog ik tegen het plafond van de pijn.19uur h.a.post gebelt om 23uur konden we pas terecht! Daar kreeg ik nu ibuprofen en paracetamol/ codeine en toen had ik na inname een half uurtje of uurtje iets minder pijn. Maar de pijn bleef heftig en steeg ook naar mijn oren. De heftige pijn duurde van vrijdag tot en met maandag toen was de pijn op zijn top(ging samen met volle maan) s'nachts huilen van de pijn zou zo met mijn hoofd tegen muur willen bonken. (bevallen doe ik liever dan kan je in de pijn duiken en weet je dat het met een aantal uur voorbij is, maar deze pijn! vreselijk ) Dinsdag een week na de operatie ik merk dat het wat minder aan het worden is althans op de dag en dan met name s'middags. s'avonds word de pijn weer heviger maar ik heb voor het eerst weer een aantal uurtjes snachts kunnen slapen en om 5uur pas paracetamol /codeine genomen. (ibuprofen niet meer nodig daar kreeg ik ook nog eens flinke obstipatie van ) Vandaag woensdag dag 9 ik kan nog niet veel eten maar een broodje (zonder koorstjes )met kaas ging vandaag al wel weer. Ik lig nog steeds met een lekker ijskraag om op bed of de bank en neem geregeld nog een ijsje. Maar de pijn is gelukkig minder aan het worden.

Veel succes en sterkte voor degene die nog moeten, onderschat het niet! en voel je je bij bep medicijnen niet goed! Blijven bellen en vragen naar andere alternatieven.

Manyl, 11-08-2011 01:57 #45
Ik heb ook mijn amandelen 15 dagen Geleden weg laten halen… Aan linker kant doet geen pijn meer, maar de rechter kant doet vreselijk pijn, me oor ook aan de rechterkant… Weet iemand hoe lang t nog kan duren voor dat de ergste pijn weg is… Want dit duurd wel erg lang… Terwijl mijn linkerkant gwn helemaal genezen is…

Amanda, 10-08-2011 09:58 #44
Ik heb net een dag geleden mijn keel amandelen laten verwijderen mensen tips over wat ik wel en niet kan eten en wel of niet mag eten?

L., 05-08-2011 16:04 #43
Hallo, ik ben 26 jaar en heb een half jaar geleden mijn amandelen laten verwijderen. Ik had vaak keelontsteking (bijna elke maand) en ook gele, stinkende propjes uit mijn keel. Toch vond mijn huisarts het niet nodig om me naar een kno-arts te sturen. Uiteindelijk heb ik er zelf om gevraagd, want ik schaamde me voor de stinkende stukjes en het is vervelend is als je telkens ziek bent.

Mijn amandelen zijn 's ochtends verwijderd en ik heb een dag en een nacht in het ziekenhuis gelegen i.v.m. een mogelijke bloeding. Dat heb ik gelukkig niet gehad, hoefde ook niet over te geven maar het deed wel ontzettend pijn. Ik moest geloof ik om de twee uur water drinken (ook 's nachts) om ervoor te zorgen dat het niet aan elkaar ging plakken. Toen ik thuiskwam werd de pijn alleen maar erger, ik kon een week langs nauwelijks eten en de pijn werd de eerste week niet minder. Na een week was het ineens bijna over en ik heb nu al een halfjaar geen keelontsteking of gele brokken in mijn keel gehad. Ik zou het zo weer doen!

P.S. Geen tomatensoep eten, is te zuur en doet ontzettend pijn!

Jdelwel, 01-08-2011 21:52 #42
Hallo, Ik ben 21 jaar, volgens mijn huisarts zijn mijn keelamandelen erg vergroot, ik ben ook vrijwel het hele jaar verkouden met wat pieken waarbij ik dan ook koorts heb, nu vraag ik mij af of dat ook aan de amandelen te wijten is, anders moet ik toch maar eens naar de HA gaan om ze te laten verwijderen. Kunnen jullie mij wat info geven?

Robbin, 30-07-2011 14:26 #41
Ik heb afgelopen maandag mijn keelamandelen laten verwijderen, de eerste dagen had ik er geen last van, maar nu begint alles te trekken in de mond. kan iemand mij ook vertellen na hoeveel dagen de slimste pijn weg is getrokken. dan weet ik ongeveer waar ik aan toe ben.

Marley, 20-06-2011 00:06 #40
Hey ik heb op 10 juni mijn amandelen laten knippen, ben 26 jaar ook ik had heel veel last van stevige keelontstekingen. dus me arts had toen overwogen om mijn amandelen te laten knippen. Op de eerste dag toen ik wakker werd voelde ik bijna niks had waterijsjes op en water drinken ging heel moeilijk ik had maar een anderhalve glas op maar mocht toch later op de middag weer naar huis. volgende dag had ik wel pijn maar daar kon ik tegen. derde dag kon ik zelfs gwoon eten met pijnstillers dan en de vijfde dag tot nu heb ik een enorme last, dus heel veel aam mijn oren aan beide kanten. hoop dat het wel snel over gaat.

Lin, 26-05-2011 08:39 #39
Ik heb 17 mei mij keelamandelen laten verwijderen ik ben 17 jaar. ik had erg vaak keelonsteking en ik wou percee dat de keelamandelen eruit gingen dus weer naar de dokter voor een kuur en die zei ja je mag een keer naar de kno-arst dus ik naar de kno-arts en toen gelijk een afspraak gemaakt. ik kon 17 mei terecht om half 10 ik was nog nooit eerder opgenomen ik moest een dag en een nacht blijven want als er dan een bloeding kwam waren ze er gelijk bij. de operatie stelde niet veel voor toen ik in de uitslaapkamer lag en wakker werd was ik nog heel erg moe en viel nog steeds even weg toen ik helemaal goed wakker was mocht ik weer naar mijn kamer. ik had morfine maar probeerde die zo weinig mogelijk te gebruiken ik had ook nog diclofenac en parecetemol in zetpil voor vanwege dat je niet goed kon slikken dat hielp veel ik heb 3 keer heel veel bloed overgegeven en was nog heel moe en voelde me erg slap. de volgende dag mocht ik s morgens naar huis ik kon wel lopen maar voelde me duizelig en was blij toen ik weer zat ik had nog steeds pillen dus ik voelde me aardig goed en de pijn viel reuze mee ik was nog steeds wel erg moe. nu is het dus een week en 2 dagen geleden en ik voel nog steeds de pijn ik heb geen pillen meer en door die pillen voel je je aardig goed en toen heb ik te gek gedaan en die schade kan ik nu weer inhalen ik heb gister iets warms gegeten en nu keek ik vanmorgen in mijn keel en zag er bloed zitten en ik proefde ook wat bloed ik weet niet of dit erg is maar wacht gewoon af ik hoop dat alles snel overgaat want ik ben het nu wel erg zat dat thuis zitten en ook van school thuisblijven. Maar als je veel keelonsteking heb je moet ze er gewoon uit halen dat is het beste dat ervaar je later wel!

S. Vb, 13-05-2011 15:54 #38
Heeej. Nou ik ben 19 bijna 20jr. en mijn amandelen zijn er 2dagen geleden uitgehaald omdat ik er constant last van had (ze waren als maar ontstoken, vieze smaak in me mond en slechte adem). ik moet zegge ik vindt de pijn nog wel meevallen. het is gewoon het zelfde als een flinke keelonsteking.
Toen ik wakker werd nadat ze eruit waren gehaald begon ik gelijk ijsjes te eten en te drinken. ik heb wel 1x over gegeven maar dat was gewoon bloed wat in me maag zat niks ergs dus.
En kon de dag erna al brood met korst eten, dus het verschilt echt per persoon
Ik vindt het zeker de moeite waard, aangezien ik al 3dagen niet gerookt heb (wat absoluut ook niet mag!) dus kan gelijk stoppen haha.
Mensen die twijfelen, ik zou zegge gewoon doen!

Rebecca, 26-04-2011 13:55 #37
Heey, ik ben 15 jaar oud. Op dit moment heb ik een erg gevige keelonsteking.Dit is al me 3de keer in een half jaar. Nu heb ik gelezen dat het beter is om je amandelen te laten verwijden. Maar nu ik allemaal reactie's lees ben ik er steeds banger voor. Ik zit heel erg te twijfelen of ik naar de dokter zou gaan. Want ik wil niet nog een paar keer hevige keelonstekingen krijgen. Wat zou je mij aanraden om te doen? Reactie infoteur, 26-04-2011
Hoi. Even naar de dokter gaan is toch wel verstandig, omdat je wat meer dan gemiddeld vaak keelontsteking hebt. Dat wil niet zeggen dat er dan ook meteen besloten wordt om je amandelen te laten knippen. Je kan ook gewoon driemaal in een halfjaar besmet zijn met een bacterie van anderen en misschien heb je het komende halfjaar nergens last van. Ook is de huisarts niet iemand om bang voor te zijn. De huisarts geeft je advies wat het beste is. De huisarts zal niet meteen besluiten dat je amanadelen geknipt moeten worden. Zo'n beslissing gaat in overleg (met jou en je ouders) en alleen als het echt nodig is. Dat is nog maar de vraag.:)

Mijablo, 19-04-2011 10:51 #36
15 april mijn amandelen laten verwijderen, 29 jaar ben ik en best wel wat gewend qua keelpijn en onderzoeken. Maar dit had ik niet verwacht, het doet echt enorm veel zeer. De eerste dag valt het wel mee je krijgt morfine en je komt de dag wel door. Maar de 2de dag begint alles pas echt. slikken is echt niet leuk en krijg ook haast niets weg. het is iedere dag een gevecht. En met tranen over mijn wangen krijg ik om de 2 uur misschien een glaasje water weg.

Ik zit nu op de 5de dag en het brand en steekt behoorlijk, ze zeggen dat het 8 dagen duurd dus ik heb er nog 3 te gaan. Vanmorgen was het echt op zijn top zoveel pijn met slikken. mijn nek is vuurrood en oorpijn erbij. het is voornamelijk aan 1 kant het ergste.
temp wisselt zich af smiddags is het 38 graden en smorgens vaak 37,1.

Ik denk dat het een questie van afwachten is, maar heb dan ook nog niets kunnen eten sinds de operatie. water is het enige wat wel helpt. KNO arts zei kaugom kauwen is ook goed daar blijft je gehemelte mee in beweging en dat is goed voor de genezing. En veel drinken (dat heb ik al opgegeven gaat echt niet) mag blij zijn als ik per dag 3 a 4 glazen water weg heb gekregen.)

Ik hoop dat straks alles het wel waard is geweest, heb me flink verkeken op alles. Terwijl het me wel gezegd was hoor.

Ik ga weer wat proberen te drinken en hoop dat het snel over is. Reactie infoteur, 19-04-2011
Sterkte ermee. Hopelijk krijg je wel genoeg vocht binnen. Mag je waterijs? Of gaat dat ook niet?

Nathalie, 15-04-2011 05:56 #35
Bij mijn dochtertje van bijna 3 jaar zijn afgelopen woensdag haar neusamandel en keelamandelen verwijderd. Toen ze 13 maanden was hadden ze de neusamandel al verwijderd maar deze was weer aangegroeid.
Gelukkig gaat het met haar nu erg goed. De eerste dag dronk ze gelijk supergoed en de tweede dag in de middag wilde ze al ontbijtkoek. Verder gaat knijpfruit er ook prima in.
Ze was eigenlijk al 3 weken van de speen af (ging makkelijk) maar heb hem wel aan haar teruggegeven… Ik denk dat dit ook wel helpt omdat ze daardoor ook steeds speeksel aanmaakt en geen droge keel krijgt omdat ze niet met haar mond open slaapt. Dit doet ze zonder speen namelijk wel.
Ik hoop dat we nu ook eens van al die kno klachten af zijn. Ik ben blij dat we het hebben laten doen. Het ging voor de operatie ook alweer wat beter met haar, maar we wisten dat ze dan volgende winter toch weer veel last ging krijgen. En hoe jonger hoe beter met verwijderen.

Lilian, 06-04-2011 21:28 #34
Mijn dochter is drie jaar oud. Haar amandelen worden over een week geknipt. Maar we twijfelen of we het toch moeten doen omdat het nu sinds een week toch weer goed met haar gaat. Haar amandelen zijn wel nog steeds opgezet en ze is de hele winter ziekelijk geweest door haar amandelen. Is het misschien toch verstandig om het nog even aan te kijken? Ik heb namelijk gehoord dat je amandelen toch erg belangrijk zijn en dat je als je amandelen verwijderd zijn nog zieker kunt worden omdat je afweer tegen virussen slechter is. Groet, Lilian Reactie infoteur, 07-04-2011
U zou om een second opinion kunnen vragen omdat u twijfelt. U kunt de arts ook op de hoogste stellen dat u nog niet 100% zeker bent van het belang. Misschien komt u dan samen tot een besluit.

Hannah, 16-03-2011 20:23 #33
Ik ben 25 jaar en vorige week dinsdag zijn mijn amandelen verwijderd. Ik had 'maar' een paar keer per jaar last van een ontsteking, maar ik had dat al jaren. Het verschilt per dokter wat hij of zij er van vind en wat je zelf denkt het beste is. Zelf zeiden verschillende doktoren dat het niet hoefde, omdat het niet frequent genoeg voorkwam (geen 7x per jaar). Door verhuizingen zagen verschillende doktoren mijn keel en de laatste meneer begreep dat ik graag naar de K&O arts wilde en verwees mij door. Een vriendin van hem had er ook veel last van.
Het is nu woensdag, een week later en er is veel meer ruimte in mijn keel. Ik word nog steeds wakker met pijn in mijn keel die sochtends heviger is. Ik denk dat dat komt omdat ik met open mond slaap en door mijn keel en het uitdroogd. Ik zet snachts een wekkertje om even water te drinken. Anders maak ik te korte nachten.
Vanaf de ochtend in het ziekenhuis eet ik redelijk. De andere twee amandel patienten en ik kregen van het ziekenhuis ijs en omdat we ernaar vroegen ook een broodje kaas (je bent toch al 1,5 dag nuchter) die in hele kleine stapjes en gedoopt in water naar binnen kon.
Vooral lekker veel ijsjes eten inderdaad :) en broodjes kaas met water of lauwe of koude thee met honing. ook flauwe en lauwe soep ging goed en stamppot :). kale pasta met olie en ongezouten vis en groente ook, mits zacht.
Pijn deden: fruit (vooral banaan, mandarijnen gaan goed nu), yoghurt, tomatensoep (zuur), sappen, te heftige kruiden (zuur, peper, zout).
De paar slokjes bier in de zon brachten me een slapeloze nacht, dus ik denk geen coolzuur!
Vooral veel ijsjes! ook bij de italiaan om de hoek!
Laat je lekker verwennen en verwen die patientjes! :)))

Succes en sterkte.

Soraya, 12-12-2010 18:22 #32
Ik weet helaas maar al te goed dat ze terug kunnen groeien!
Ik ben toen ik een jaar of 4 was aan mijn keel en neus amandelen geopereerd,
ging jaren goed toen ineens kreeg ik weer zo een 9x per jaar keel ontsteking!
Ik werd er gek van, ben naar de dokter gegaan en gezegd ik wil graag dat ze er WEER uitgehaald worden,
De dokter weet ondertussen al dat ik steeds naar de dokter kwam voor aan antibiotica en stemde hier dus meteen mee in,
Dit is nu een ander half jaar geleden, Ik heb ook zeker 2 weken niks kunnen eten en drinken, na weken ging dat wel beter, maar alleen ijs en water, limonde deed zelfs al pijn! ik was nog net geen 18 dus hoefde ook geen nachtje te blijven, en nu ik dit schrijf heb ik WEER is keel ontsteking,
2de keer al dit jaar, dus we gaan maar WEER is naar de dokter en kijken of ze er weer wat aan willen doen,
(maar wil het liefst niet een nacht in het ziekenhuis doorbrengen)
Word je toch ook gek van!

Marielle, 10-12-2010 08:15 #31
Mijn dochter van 3 jaar is 4 weken geleden ook geopereerd aan haar keel en neusamandelen. Zij wilde ook maar niet opknappen, en na een week heeft ze ook nog een fikse nabloeding gekregen die operatief weer dicht gemaakt moest worden, dus weer narcose. Maar ook hierna knapte ze nog niet op, en wat bleek had ze er ook nog een infectie bij gekregen, dus weer een antibioticakuur. Gelukkig sloeg die wel gelijk aan, en zag je haar zienderogen opknappen. Wel blijft ze erg moe, en omdat haar hb na de operatie erg laag was, kan dat daar een gevolg van zijn. Maar de kno-arts wil proberen nog even af te wachten met bloed prikken, omdat het voor mijn dochtertje ook een zeer traumatische ervaring was, en ze alleen nog maar kan huilen als ze naar het ziekenhuis moet. Dus ik begrijp je verhaal volkomen, en ook het feit dat het erg traumatisch is voor zo'n klein kindje. Goed dat je weer naar de huisarts bent gegaan, en wat zei hij/zij. Hoe is het nu met hem? Sterkte ermee

Rianne, 06-12-2010 23:51 #30
Mijn zoontje van 2,5 jaar is een week geleden geopereerd, zijn neus- en keelamandelen zijn eruit, maar het wil absoluut niet beter gaan met hem.
De koorts zakt niet en er zit bijna geen leven in hem dan alleen af en toe met zijn treintje spelen en verder is het op de bank hangen en filmpjes kijken. Drinken gaat in fases (na een week nog steeds) de ene keer een paar slokken en daarna huilen dat het hem pijn doet en de andere keer gaan er zo 1 tot 2 bekers er door heen… Hij is enorm mager aan het worden, waardoor hij ook vatbaarder zal worden. Het doet me alleen zoveel verdriet om wat eerst een heel levendig kind was met ondeugende streken ineens al een week goed ziek is en dat maakt me gelijk ook boos, omdat dit je niet verteld wordt tijdens de voorbereiding van de operatie…, daarnaast is het voor onze zoon traumatisch om te gaan slapen vanwege de operatie., dus daar zijn we ook flink meebezig om hem te helpen met het verwerken van al zijn ervaringen…
morgen opnieuw naar de huisarts en hopelijk kan hij ons vertellen waarom mijn zoontje nog zoveel pijn heeft en koorts wat niet weg wil…, fingers crossed Reactie infoteur, 07-12-2010
Hoi Rianne,

De koorts zou nu toch over moeten zijn. Heeft hij misschien ook kou gevat? Goed dat je weer naar de huisarts gat met hem voor onderzoek. En wat sneu dat hij niet meer slapen wil. Ik hoop voor hem en jou dat hij snel weer de oude zal zijn.

Elien, 25-11-2010 22:34 #29
Ik heb ook afgelopen donderdag mijn amandelen laten verwijderen en heb 4 nachten in het ziekenhuis moeten blijven, ik heb echt heel veel pijn en het wil maar niet verbeteren. Het wordt alleen maar erger, mijn dokter heeft mij nu antibiotica gegeven maar het helpt ook nog altijd niet.

Joyce, 21-11-2010 17:34 #28
Ik ben joyce (21 jaar) Ik ben afgelopen donderdag geopereerd aan mijn keelamandelen (3 dagen geleden). om even vanaf het begin te beginnen… Ik heb al vanaf kinds af aan last van mijn keel (helaas vanwege een slechte dokter nooit eruit gehaald). Ik werd het zo zat dat ik naar een 'nieuwe' dokter ben geweest en die zei: "Ja meis, die moeten er wel uit of je loopt nog altijd met ontstoken amandelen". ik ben in augustus naar een KNO arts geweest in het ziekenhuis en in november kon ik terecht. Ik ben nog nooit eerder in het ziekenhuis geweest dus was redelijk zenuwachtig. Het stelt eigenlijk allemaal niet zo veel voor de operatie zelf. Je wordt op een bed gelegd, mini slangetje in je ader op je hand en daar wordt de narcose in'gespoten'. Dat is eigenlijk best lekker en vaag. Toen ik wakker werd had ik pijn in me keel maar vanwege de morfine was het te doen. Ik heb gelijk op de uitslaapkamer 4 glaasjes water weggedronken, bijna verslikt omdat ik ineens veel ruimte in me keel had! ik werd al snel teruggebracht naar de dagverpleging waar ik een raket ijsje kreeg. Tot nu ging het allemaal vrij goed. de arts kwam nog langs en zei nog: "Zo, jij heb wel vaak last gehad van ontstoken amandelen he?" hierna mocht ik naar huis toe. Onderweg begon de morfine uit te werken en had ik giga veel pijn in mn keel. En deze dagen wisselt zich heel erg af. Tot nu toe ben ik elke ochtend wakker geworden met behoorlijke keelpijn, ben ik beneden gaan zitten en een ijsje gaan eten en ik drink heel erg veel ijswater! Ook zelfs als ik echt moeite heb met slikken probeer ik wel gewoon ijswater te drinken, want dit helpt wel. Waar ik ook erg veel hulp aan heb is een ijscompres, en dit voorzichtig tegen mn keel aan werkt erg verzachtend. Zelf rook ik niet maar dit schijnt erg slecht te zijn bij een operatie als dit, het werkt tegen de genezing en vertraagd het! Ik ben overigens niet misselijk of heel ziek geweest na de operatie heb ook niet overgegeven. Veel kou en vloeibaar eten&drinken is goed. Appelmoes & yoghurt is te zuur vertelde de arts maar vla en danoontje kan wel prima. Oja als volwassene je amandelen laten verwijderen doen ze door middel van de amandelen te "pellen". Dit gebeurd omdat ze vastgegroeid zijn aan je keel in tegenstelling tot kinderen waarbij ze nog niet zijn vastgegroeid. Als advies voor ouders met kinderen die erg veel last hebben van onstoken amandelen: Laat ze er asjeblieft zo snel mogelijk uithalen! Bij mij is dat nooit gebeurd en daardoor moest het op latere leeftijd maar ik heb echt pijn en ga door een hel. Ik verwacht over een paar dagen dat alles beter gaat en oja laat je niet bangmaken door alle horrorverhalen op internet met nabloedingen enzo want daar is echt maar 1 a 2 % kans van en misselijkheid heb ik ook geen last van gehad. Iedereen verdraagd pijn anders dus laat je niet gek maken! Hopelijk heeft iemand wat aan mijn verhaal.

Ms, 14-11-2010 15:18 #27
Mijn zoontje van net 2 jaar (een week geleden is hij 2 jaar geworden) is afgelopen donderdag geopereerd aan zijn keel amandelen en voor de 2de keer zijn neusamandelen. Hij mocht rond het middaguur naar huis. Rond 17 uur waren we op de ehbo en om 20.30 werd hij met spoed geopereerd omdat hij een bubbele bloeding had. Aan beide kante zijn er bloedvaten dicht gebrand. Het arme kind was zo ontzettend ziek en kon niets drinken terwijl hij het zo graag wilde! Vanmorgen dronk hij eindelijk iets en mocht gelijk naar huis en nu zijn we enkele uren thuis en heeft nog niets gedronken, zucht wat een zorgen! Hij moet voor 17 uur gedronken hebben anders moet hij terug. Reactie infoteur, 14-11-2010
Sterkte ermee, MS. Hopelijk knapt hij snel weer op.

Esther, 12-11-2010 20:02 #26
Bij mijn dochter zijn afgelopen woensdag haar keelamandelen geknipt, mag zij morgen weer gaan zwemmen.
Ze is niet ziek, eet weer als normaal, drinkt weer als normaal en wil zelf heel erg graag weer zwemmen.
Ik wil graag weten wat de reden is dat ze misschien dan niet mag zwemmen.
MvG, Esther

R. Lieffering, 07-11-2010 14:14 #25
Bij mijn zoon van 21 jaar is 26-10-10 zijn keelamandelen verwijderd, echter nu zo'n 12 dagen later spuwt hij elke ochtend nog bloed. In de nacht van 4 op 5 nov was het bloeden veel meer als anders en zijn naar de EHBO in Bronovo geweest waar een KNO-arts resten van korsten en geronne bloed heeft weggezogen. Mijn vraag is moeten wij ons ongerust maken en wanneer mag hij aan het werk. In de papieren die we meegekregen hebben stond 10 à 14 dagen maar omdat hij iedere ochten nog wat bloed spuwt vragen wij ons af of dit wel verstandig is omdat hij lichamelijk vrij zware arbeid moet verrichten.
Gaarne uw reactie,
Met vriendelijke groeten,
R. Lieffering Reactie infoteur, 07-11-2010
Als uw zoon zich nog niet fit voelt en ook nog steeds bloed spuugt lijkt het logisch als hij nog rustig aan doet totdat hij zich weer fit genoeg voelt. Overleg dit echter het liefste met de behandelende arts of met zijn eigen huisarts. Zij kennen zijn situatie en zullen hem het beste kunnen adviseren. Beterschap gewenst voor hem.

C. Polling, 14-10-2010 09:35 #24
Bij mijn dochter van 18 jaar leek het de huisarts verstandig om de keelamandelen te laten verwijderen ivm steeds terugkerende onstekingen.
Er wordt gezegd dat het verwijderen van de keelamandelen op latere leeftijd ingrijpender is en meer risico's met zich mee brengt dan op jongere leeftijd.
Hoe zit dit nu?

Met vriendelijke groeten
C. Polling

Lizz, 25-09-2010 13:33 #23
Beste John. Helaas is het waar dat amandelen terug kunnen groeien. Ik ben het levende bewijs hiervan. Op mijn 20e ben ik geopereerd aan mijn keelamandelen omdat ik erg vaak last had van keelontsteking. Het is toen 2 jaar erg goed gegaan bijna geen keelpijn meer gehad. Maar sinds een jaar heb ik weer vaak keelontsteking en ben ik weer vaak aan het kwakkelen met mijn keel. Bleek dus dat mijn keelamandelen zijn teruggegroeid! En schijnt ook maar heel zelden voor te komen. De kno vertelde mij dat ze ws wat cellen heeft laten zitten die weer uitgegroeid zijn tot… Afgelopen maandag ben ik weer geopereerd. Kan je wel vertellen dat de pijn na de operatie nu 10x zo heftig is omdat ze dit keer door littekenweefsel heen moesten. Hoop maar dat ze ze nu wel goed heeft weggehaald:)

John, 15-09-2010 00:45 #22
Ik heb een vraag.
Vanavond kreeg ik tot mijn verbazing te horen dat keelamandelen weer aangroeien nadat ze geknipt zijn.
Dit is volgens mij niet waar; of had die persoon het bij het rechte eind? Ik had hier nog nooit van gehoord.
Alvast bedankt voor het antwoord!
Groeten, John Hofman Reactie infoteur, 15-09-2010
Dat is soms het geval, omdat de amandelen niet verwijderd zijn maar geknipt. Het kan aan de methode van 'afknijpen' liggen. Amandelen bestaan uit zacht weefsel en worden als het ware afgescheurd. Restanten kunnen soms weer wat aangroeien. Soms zijn aandoeningen de oorzaak van aangroei. Het is echter allemaal geen regel maar eerder uitzondering als geknipte amandelen weer aangroeien.

Anne, 10-09-2010 18:22 #21
Ik heb vandaag, precies een week geleden, mijn amandelen laten verwijderen. Ik heb het laten doen omdat ik continue last had van keelonstekingen en aangezien ik voor de klas sta, werkt dat behoorlijk in mijn nadeel. Ik kan mensen vertellen dat het herstel niet fijn is, ik zelf had echt zoiets van ''wat heb ik gedaan'', maar vandaag gaat het wat beter en heb ik het gevoel dat het de pijn echt wel waard is.

Vera, 02-09-2010 22:30 #20
Hallo, ik ben afgelopen maandag naar het ziekenhuis geweest, en de arts heeft geconstateerd dat ik een chronische onsteking heb aan mijn keelamandelen. Het is dus noodzakelijk om ze te verwijderen. 9 september moet ik naar de annestesist en 23 september word ik geopereerd. Iemand enig idee of mensen (kinderen?) met een zwakke en lage weerstand langer moeten blijven? Ik moet sowieso 1 nacht, maar aangezien ik een lage weerstand heb, en enorm erg ziek kan zijn van iets, kan dit langer duren? Iemand ervaring?

Vera, 24-08-2010 19:40 #19
Ik ga maandag toch maar even naar het ziekenhuis. Afspraak is gemaakt, en nu maar afwachten wat ze er mee gaan doen. Ik laat het weten!

Vera, 20-08-2010 13:03 #18
Hoi, beetje late reactie maar ik ben naar de dokter geweest 2 weken terug. Die heeft mij een verwijsbrief meegegeven voor de KNO-Arts. Ik moest contact opnemen met de arts als het terug kwam. Nu is het nog niet teruggekeerd, maar ben nu ziek. Enorm verkouden, hoesten, misselijk koorts en ga zo maar door. Nu is mijn vraag aan u, heeft of kan dit met mijn amandelen te maken hebben, en moet ik contact opnemen met de KNO-Arts? Ik betwijfel dit, want het kan ook een gewoon griepje zijn. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 21-08-2010
Hoi Vera,

We krijgen allemaal wel eens griepachtige klachten of griep of een verkoudheid. Zolang je klachten niet afwijken van het normale patroon, en geen keelklachten veroorzaken, kun je er vanuit gaan dat het gewoon een verkoudheid is. Als je heel vaak dat soort klachten hebt, of als je klachten toenemen, overleg dan even met je huisarts.

Vera, 29-07-2010 00:48 #17
Hoi, ik heb de laatste tijd heel vaak klachten van keelpijn en opgezette klieren/amandelen in mijn keel, waarbij het doortrekt naar mijn oor. Toen ik voor de 2de keer naar de dokter geweest was, met niet lange tijd ertussen, had ik een antibioticakuur gekregen. Die heb ik netjes afgemaakt, en een paar dagen was de pijn weg. Maar 6 dagen na mijn laatste pil, kwam de pijn terug. Niet hevig, maar vernam het wel. Nu, 2 week later, word het steeds erger. Vooral snachts en in de morgen heb ik enorme hevige pijn. Daarbij trekt de pijn door naar mijn oor, waardoor die enorm gevoelig word met zelfs de kleinste geluidjes, en kan ik mijn mond amper open doen, plus slikken en praten doet enorme pijn. Ik ben 14 jaar, en ik hoorde dat doktoren niet zo gauw mensen op die leeftijd doorverwees om de amandelen te knippen. Ik denk zelf dat dit wel de beste oplossing is, aangezien het altijd terugkeert en antibiotica niet meer helpt. Ik wacht het nog even af, anders ga ik naar de dokter. Maar ik wou graag even u advies, wat zou u doen? Reactie infoteur, 29-07-2010
Vera, ik zou dit laten zien aan de huisarts nu de klachten er nog zijn, dus niet afwachten. Nu de klachten nog bestaan kan de huisarts constateren hoe erg het is en op basis daarvan besluiten dat knippen het beste is. Overleg met je huisarts blijft dus nodig zolang de klachten zo vaak terugkomen.

Laura, 26-07-2010 15:28 #16
Ik heb vorige week mijn amandelen laten verwijderen. Morgen is het een week geleden. Wat zou ik kunnen eten? Ik heb al bijna een week geen normaal voedsel gegeten. Reactie infoteur, 26-07-2010
Het is verstandig om het advies van de dokter op te volgen. Hebben ze geen tips gegeven met wat je na een week mag eten?

Barbara, 21-07-2010 11:47 #15
Ik heb heel vaak last van mijn amandelen, ze zijn vaak opgezet en doen pijn. Ik ben er nog niet mee naar de dokter geweest, maar ik denk dat ik ze wel wil laten verwijderen. Maar ik lees net dat je stem er door verandert. Ik ben nu 16 en ik zing al een tijdje, ook op podia enzo. Wat ik eigenlijk zou willen weten is; in wat voor mate verandert je stem?

Anne, 07-06-2010 10:34 #14
Ik ben nu al 3 weken ziek. In de eerste week kreeg ik antibiotica voorgeschreven die mij nóg zieker maakte. Dus kreeg ik lympeklier onsteking. voor de mensen die dat wel eens gehad hebben zullen weten dat het echt geen pretje is. De dokter vond het nu wel eens tijd om me door te verwijzen naar de KNO arts. Gelukkig kon ik daar een dag later al terecht en morgen ( bijna een week later) worden mijn amandelen er al uit gepeld. Jippie! Aan de ene kant zie ik er enorm tegenop omdat ik nu al ziek ben gisteren avond is er ooronsteking bijgekomen dus heb ik kats niet kunnen slapen jammer genoeg. Ik wou dat iemand mij kon vertellen hoeveel pijn het doet enzo, vooral als je nagaat dat ik nu al verrekte pijn heb maarvoor iedereen is het anders en dat vind ik eenbeetje vervelend. ik vind het altijd fijn om te weten waar ik aan toe ben! Maar ik ben 17 jaar oud, wat hebben jullie veel gegeten gedurende het herstel? en hoelang duurde het ongeveer. volgende week vrijdag heb ik echt een onwijs kamp waar ik heen wiil maar dat is al op de 4e dag. Waarschijnlijk iets te optimistisch!

Michelle, 05-05-2010 09:03 #13
Ik heb vandaag precies een week geleden mijn amandelen laten knippen, het eten enzo gaat wel weer redelijk, maar cola of chocolade melk doet nog vreselijk zeer, eigenlijk alles wat zoet en zout is omdat ik allemaal wondjes in mijn mond heb van die klemmen die ze in mijn mond hebben gezet. Nu gaat het elke dag iets beter maar als ik eet krijg ik ontzettend veel pijn in mijn kaken, zoveel pijn dat ik gelijki niet meer kan eten want het houd ongeveer een half uur aan.
Ik hoop dat dat snel weg gaat want dat doet meer pijn dan mijn keel zelf, ik vond de operatie ook echt niet mee vallen ik ben 16 en heb er echt heel veel last van gehad, sinds gister gaat het eigenlijk opeens iets beter.
Maar ik vroeg me af of iemand ook zoveel pijn heeft gehad aan zijn/haar kaken. Ik kan dan dus niet meer eten en als ik wakker wordt is het nog erger dan dan de spieren in mijn wangen, kaken en keel heel erg zeer en het gaat helemaal door tot in mijn oren het is bijna niet te houden afentoe! Iemand hier ervaring mee? Reactie infoteur, 05-05-2010
Ik durf het niet te zeggen. Je kunt aan je huisarts vragen of het nakramp is of zo?

Eva, 03-05-2010 21:24 #12
Hey
ik heb mijn amandelen laten verwijderen 5dagen geleden
maar ik rook, en ik vroeg me af wanneer ik weer mag roken
voor geen ontsteking te hebben?
greets

Eva, 03-05-2010 20:22 #11
Hey
voor geen ontsteking te hebben?
greets

Alweer Dionne, 17-03-2010 16:57 #10
Ik moet 30 maart al mijn neusamandelen laten knippen…
duss ik heb nog wat vraagjes.
moet je ook ijs eten als je neus amandelen zijn geknipt?
heb je veel pijn?
krijg je zet pillen voor de pijn of door het infuus?
hoelang mag ik niet naar school?
en holang mag ik niet zwemmen?
hoelang moet je in het ziekenhuis blijven?
en mag je daarna ook gelijk weer wat eten?

Bedankt alvast!
xx Dionne

Anna Claire, 15-03-2010 20:28 #9
Hallo,
4 jaar geleden zijn mijn amandelen er uit gehaald zonder problemen alleen ongeveer de laatste 2 jaar ben ik soort van chronisch verkouden, lange periodes zoals 2 maanden en dat ongeveer 4 keer in het jaar… komt het doordat mijn amandelen eruit zijn gehaald?
groetjes Reactie infoteur, 15-03-2010
Hmm… ik denk het niet. Maar waarom vraag je het niet eens aan de dokter?

Groetjes:)

Dionne, 15-03-2010 18:51 #8
Ik ben 12 jaar en mijn amandelen moeten ook geknipt worden…
ik ben best bang voor de pijn en de narcoze!
hoe gaat een narkoze?
hoelang moet je in het ziekenhuiis of thuis blijven?
sorry voor de fouten ik heb dyslexi xx Dionne:-p Reactie infoteur, 15-03-2010
Hoi Dionne,

Narcose is niet zo ingewikkeld. Er zijn twee manieren om iemand onder narcose te brengen. Een kapje op je neus en dan adem je een stofje in waardoor je even gaat 'slapen'. Het is natuurlijk toch anders dan gewoon slapen, want anders zou je wakker worden als iemand je aanraakt om je amndelen te knippen.
Je kan ook een prik krijgen en daarmee onder narcose worden gebracht, en dan val je meteen in 'slaap'. Ook dat is geen gewone slaap, maar eigenlijk een soort van bewusteloos zijn. Na de operatie geven ze je dan vaak (via een infuus of zo) weer een stofje waardoor je al snel weer wakker wordt. Als ze dat niet doen dan wordt je wat later weer wakker. Ik heb zelf een paar keer narcose gehad en vond het helemaal niet eng. Ik heb prima ervaringen met narcose, vandaar. Een keer moets ik geopereerd en toen kwam er een mevrouw met mooie blauwe ogen en heel blond haar me die prik geven. Ze had echt een heel vriendelijk gezicht. ze zei, tel maar ven van tien terug naar 1.
10, 9, 8 7… en toen wa sik zo, foetsie onder narcose. En omdat je tijdens de narcose niets droomt en ook niets beleefd, werd ik voor mijn gevoel meteen weer
wakker. Dat komt omdat er geen herinnering had aan de tijd dat ik onder narcose was geweest, natuurlijk, dus het was net of ik in slaap gevallen was en een seconde later mijn ogen weer opendeed. In de tussentijd was ik echter wel geopereerd. Ik raad je aan om voor de operatie alle vragen over narcose aan de dokter te stellen. Een roesje is een heel lichte narcose. Vak krijgen mensen een roesje, als een operatie maar kort duren gaat.

Veel succes met de operatie, ik hoop dat je snel weer op zal knappen.

Kitty, 22-02-2010 05:50 #7
Bij mijn zoonje van negen worden binnenkort de amendelen verwijderd. Hij speel heel enthousiast bugel. Hoelang zou hij na de operatie moeten wachten om weer op dit blaasinstrument te spelen? Er komt natuurlijk nogal wat druk op te staan… Reactie infoteur, 22-02-2010
Geen idee. Waarschijnlijk voelt hij zelf wel wanneer dit weer pijnloos is en forceren is niet verstandig. Dit lijkt me een vraag waar het ziekenhuis antwoord op zal hebben.

Petra, 18-12-2009 19:20 #6
Mijn amandelen zijn geknipt in 1964. Ik was 5 jaar. Ik weet nog heel goed dat ik werd vastgebonden op een stoel en een kapje over mijn mond kreeg. Daarna de smaak van ik denk ether en toen was ik in slaap met dikke tranen op de wangen. Ik moest twee dagen blijven. Een gewoon ziekenhuis op de Overtoom in Amsterdam. Met 1967 scheelt het niet veel maar toch een wereld van verschil in de aanpak. En zeker niet van voor 1950. Maar traumatisch wel.

met vriendelijke groet, Petra Reactie infoteur, 18-12-2009
Mijn moeder heeft dit ook nog meegemaakt, en toen nog zonder verdoving en bij volle bewustzijn! Dank voor uw reactie.

Semmy, 11-12-2009 14:37 #5
Er wordt veel gesproken over nabloedingen, maar wat houdt dat precies in?
en hoe weet ik of ik een nabloeding heb?

groetjes Reactie infoteur, 11-12-2009
Hoi Semmy, deze vraag kun je het best aan je huisarts stellen.

San, 16-10-2009 19:19 #4
Mijn zoontje van 2,5 is een half jaar geleden geholpen aan zijn amandelen, zowel keel en neus. Ze zijn geknipt. Sindsdien lust hij geen groente meer. Kan het zo zijn dat zijn smaak niet goed ontwikkeld is doordat hij veel verkouden is geweest tijdens zijn babytijd? En dat de smaak daardoor nu nog ontwikkelt moet worden? Reactie infoteur, 16-10-2009
Hoi San,

Lastig te zeggen. Omdat zijn neusamandelen ook geknipt zijn kan het in principe wel van invloed zijn op de smaak, maar hoe groot die kans is durf ik niet te zeggen. je ziet natuurlijk wel vaker bij kinderen van die leeftijd dat ze voorkeur voor bepaald eten hebben en dat ze niet zo dol op groenten zijn. Bespreek het wat de 'smaak' betreft dus eens met je huisarts. Wat het eten betreft zou je kunnen proberen om een kaassausje (uit een pakje) of een groentensausje te maken en dat eens over de groenten te doen. Dat wil nog wel eens helpen omdat het veel meer smaak heeft met zo'n sausje. Ook zachte groenten ongemerkt door appelmoes prakken, kan helpen. Leg niet de nadruk op het moeten eten van groenten en maak er geen probleem van als hij niet wil, want kinderen maken graag een strijd van eten. Als hij groenten blijft weigeren overleg dat dan ook dat eens met de huisarts of met het zuigelingenbureau. Succes.:)

Marcia, 27-09-2009 17:57 #3
Hallo,

Mijn amandelen zijn als 2-jarig peuter eruit geknipt. Maar nu ben ik 24 jaar en is mijn linkeramandel opgezwollen en is er niets mis met mijn linkeramandel. Maar de KNO-arts zijn binnen 5 min, Ze gaan eruit? En nu voor de tweede keer :S?

*verward… ** Reactie infoteur, 27-09-2009
Misschien zijn je amandelen vroeger gepeld, niet verwijderd.

Jeroen, 29-08-2009 18:28 #2
Met verbazing las ik in het artikel :
"… Vroeger ging het anders toe dan tegenwoordig. In de jeugd van onze ouders en grootouders kreeg een kind gewoon van zijn moeder of vader te horen?vanmiddag gaan we amandeltjes knippen… "
"… waar het tot zijn schrik in een stoel gezet werd en de armen en benen met riemen werden vastgezet. Het kind kreeg een klem in zijn mond en dan werden de amandelen zonder verdoving geknipt… "

Mijn amandelen zijn geknipt in 1967 (dus 42 jaar geleden). En, dat ging toch heel anders… nl veel aandacht voor het kind en het knippen vond plaats onder volledige narcose. Ik mocht/moest toen 1 nacht ter observatie in het ziekenhuis blijven. Dit laatste blijkt nu veelal niet meer nodig. Het knippen van de amandelen heeft plaatsgevonden in Eindhoven. Als er sprake is van "… in de jeugd van onze ouders… " dan zou je kunnen stellen dat ik tot deze groep hoor. Mijn ervaring past niet bij de beschrijving in het artikel.

Over welke periode gaat het, in welk deel van het land, in welk ziekenhuis en door welke artsen…?

Met vriendelijke groet Reactie infoteur, 29-08-2009
Dag Jeroen,

Ik ben van jouw generatie, ik heb het dus inderdaad niet over onze jeugd, maar over de jeugd van onze ouders.
Maar je bericht maakt voor mij duidelijk dat het handiger is om een jaartal erbij te zetten. :) Voor 1950 word dat dan.
Bedankt voor de tip dus.

Margreet, 05-08-2009 21:59 #1
Hallo. Onze zoon van 4 jaar heeft al een paar jaar opgezette keelamandelen. In het begin van zijn leventje was hij veel ziek: oorontstekingen, astmatische bronchitis, koorts. Nu is hij minder vaak ziek, maar heeft nog steeds opgezette keelamandelen die ook rood zijn. Moeten ze er niet een keertje uit? Ook is hij vaak moe.

Alvast bedankt voor een reactie. Reactie infoteur, 08-08-2009
Dag Margreet,

Een huisarts of KNO arts kan dit het beste beoordelen.

Infoteur: Kisses
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 109
Medische informatie…
Schrijf mee!