InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: ongewenst gewichtsverlies

Aandoeningen: ongewenst gewichtsverlies

Ongewenst gewichtsverlies (ongewenst afvallen) is onbedoeld gewichtsverlies. De criteria van onbedoeld gewichtsverlies zijn gewichtsverlies van 10% of van het oorspronkelijke gewicht ontstaan in minder dan 6 maanden, meer dan 5% gewichtsverlies in de afgelopen maand, of een BMI kleiner dan 18,5 en kleiner dan 20 voor mensen ouder dan 55 jaar. Vermagering treedt op als de voedselinname (energie-inname) kleiner is, dan het energiegebruik (energieverbruik). Er zijn verschillende oorzaken van ongewenst gewichtsverlies. Onvoldoende eten, een slechte vertering en een verhoogd energiegebruik zijn de algemene oorzaken van gewichtsverlies. Deze oorzaken hebben verschillende ziekten als achterliggende reden. Als iemand in korte tijd ongewenst, of onverklaard veel is afgevallen, wordt een bezoek aan arts aanbevolen. Onbedoeld snel gewichtsverlies is een belangrijke risicofactor voor sterfte.

Inhoud

Relatie van onbedoeld gewichtsverlies (afvallen) met andere ziekten

De relatie van gewichtsverlies met een toegenomen mortaliteit is vanaf een gewichtsverlies van 4% aantoonbaar. Bij een groot gewichtsverlies in korte tijd neemt de kans op sterfte toe.

Relatief groot gewichtsverlies kan bijdragen aan decubitus (doorligwonden), een verminderde botmassa (osteoporose) en heupfracturen, verlies van spiermassa (verminderde mobiliteit bij ouderen), weerstandsvermindering met een open been (ulcera cruris en sepsis) als gevolg.

Bij de volgende aandoeningen gaat gewichtsverlies gepaard met een toegenomen eetlust : diabetes mellitus, hyperthyreoïdie, malabsorptiesyndromen, leukemie en maligne lymfoom (kanker in het lymfestelsel).

Vermagering ontstaan door een onvoldoende voedselinname

Onvoldoende voedselinname (te lage energie-inname, te weinig calorieën binnen krijgen), kan komen door:
  • Onvoldoende voedsel beschikbaar (armoede, sociaal isolement, drugsverslaving). Door armoede is er geen geld om voedsel te kopen. Mensen in een sociaal isolement gaan de deur niet uit om boodschappen te doen en verslaafden besteden hun geld aan drugs en niet aan voedsel.
  • Verminderde eetlust (depressie, angststoornis, psychische stress, anorexia nervosa. Door een verminderde eetlust eten mensen.
  • Alcoholmisbruik. Alcoholisme onderdrukt bij vrouwen vooral de eetlust
  • Maligniteiten (kanker) kan de eetlust onderdrukken, of misselijkheid veroorzaken zodat mensen minder eten.
  • Nierinsufficientie. Nierinsufficientie heeft tot gevolg dat mensen minder zout en eiwitten mogen eten. Hierdoor wordt het eten minder lekker en eten zij minder.
  • Hartfalen in eindfase. Ook bij hartfalen mag de patiënt minder zout eten en minder vocht binnenkrijgen.
  • Vrees voor pijn na voedselinname (refluxoesofagitis, peptisch ulcus, gastritis, galstenen). Sommige ziekten zorgen ervoor dat er pijn ontstaat bij de vertering. Hierdoor eet de patiënt minder.
  • Problemen met eten kauwen of slikken (dementie, gebitsproblemen, CVA, ALS).
  • Obstructie tractus digestivus (een verstopping van het spijsoesophagusstrictuur, oesophaguscarcinoom, peptisch ulcus, maagcarcinoom, compressie door intra-abdominale massa).
  • Ernstig braken (hyperemesis gravidarum). Door veel overgeven, neemt de eetlust af en verliest de patiënt voedsel met het braaksel

Vermagering ontstaan door onvoldoende opname (absorptie) van voedingsstoffen

Onvoldoende opname kan veroorzaakt worden door de volgende aandoeningen:
  • Pancreasinsufficiëntie. De pancreas maakt spijsverteringsenzymen die ervoor zorgen dat het voedsel verteerd kan worden. Zonder goede vertering kan het voedsel niet worden opgenomen.
  • Coeliakie (glutenintolerantie). Glutenintolerantie verkleint het darmoppervlakte. Hierdoor wordt er minder voedsel verteerd en opgenomen.
  • Parasitaire darmziekten. Deze darmziekten zorgen voor extreme diarree, waardoor de patiënt veel voedingsstoffen met de ontlasting verliest
  • Diarree
  • Resectie van maag of dunne darm, Hierdoor neemt het oppervlakte voor vertering af
  • Inflammatoire darmziekten (ziekte van Crohn, colitis ulcerosa). Door deze ziekten neemt het oppervlakte voor vertering af

Vermagering ontstaan door een verhoogd energiegebruik

Een verhoogd energiegebruik kan het gevolg zijn van:
  • Hyperthyreoïdie. Dit is een te snel werkende schildklier. Door een te snel werkende schildklier wordt de stofwisseling en energieverbruik dus vergroot.
  • Maligniteiten (is kanker). Bepaalde kankersoorten stimuleren het energiegebruik.
  • Chronische infectieziekten (AIDS, TBC). Een chronische infectie stimuleert de reactie van het lichaam om de infectie te lijf te gaan. Dit kost extra energie.
  • Ontstekingsprocessen.
  • COPD in eindstadium. COPD vergroot de ademarbeid. Het ademen kost meer energie. Daarnaast zorgt COPD voor een chronische ontsteking die het energieverbruik verhoogt.
  • Extreme lichamelijke activiteit, door bijvoorbeeld zwaar werk, of veel sporten
  • Gebruik van drugs (XTC, amfetaminen).

Vermagering ontstaan door verlies van voedingsstoffen

Verlies van voedingsstoffen kan ontstaan door:
  • Diabetes mellitus (veel glucose verlies via de urine door hyperglykemie en de overschrijding van de nierdrempel voor glucose, toegenomen verlies van water met de urine, verhoogde proteolyse en lipolyse).
  • Inflammatoire darmziekten (ziekte van Crohn , colitis ulcerosa) (eiwitverlies in de darm ten gevolge van uitgebreide enteritiden).

Let op! Dit overzicht is zeker niet uitputtend en dient niet gebruikt te worden als diagnostisch middel. Bezoek bij twijfel altijd een arts!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eetlust: opwekken en verminderenEetlust: opwekken en verminderenEetlust: opwekken, vermeerderen en verminderen. De eetlust wordt door de maag voortgebracht: wanneer de maag lange tijd…
Hoe vind ik ongewenst verwijderde digitale foto’s terug?De digitale camera is een geweldige uitvinding. Maar sommige camera’s hebben alleen nogal kleine knopjes, waarbij je gem…
Ongewenst zwangerDoor falen van anticonceptie en andere redenen kan het voorkomen dat men ongewenst zwanger raakt. Dit is voor velen een…
Whey proteïnen voor spieropbouw en vetverbrandingWei-proteïnen of ook wel bekend onder de Engels benaming Whey proteïnen hebben in de loop der jaren sterk aan popularite…
Gezondheid en een dikke BuikGezondheid en een dikke BuikAfvallen, het is iets wat veel mensen willen. En vooral een dikke buik is een groot probleem bij veel mensen. Zo’n dikke…
Bronnen en referenties
  • E. Rubin, Farber, JL, Pathology (1999), Lippincott-Raven, Philadelphia, New York
  • H. de Vries, de Jongh, TOH, Grundmeijer, HGLM, Diagnostiek van alledaagse klachten (2003), Bohn Stafleu van Lofhum, houten
  • EH van de Lisdonk, van den Bosch, WJHM, Lagro-Janssen, ALM, Ziekten in de huisartspraktijk (2003), Elsevier gezondheidszorg, Maarssen

Reageer op het artikel "Aandoeningen: ongewenst gewichtsverlies"

Infoteur: Wieschrijft
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!