InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Alzheimer en Cafeïne: preventief en genezend koffie drinken?

Alzheimer en Cafeïne: preventief en genezend koffie drinken?

Alzheimer en Cafeïne: preventief en genezend koffie drinken? Volgens het boek ‘100 eenvoudige manieren om Alzheimer te voorkomen’ van auteur Jean Carper, kan het gebruiken van cafeïne / coffeïne de ziekte Alzheimer bij ouderen helpen te voorkomen. Interessant nu dementie volksziekte nummer 1 dreigt te worden. Zelfs zou het helpen de beschadigingen, veroorzaakt door de aandoening Alzheimer, weg te nemen en onze geestelijke gezondheid weer terug te krijgen. Een opwindende gedachte: als senior met dementie je 'lifestyle' een ietsje wijzigen en genezen van Alzheimer! En kun je nu zeggen: ‘Beste bejaarde, drink voldoende koffie (of een energydrankje of coca cola), en je krijgt geen Alzheimer?’ Tijd om dit hoofdstuk van Carper aandachtig te recenseren.

Wetenschappelijk onderzoek naar cafeïne en de ziekte van Alzheimer die dementie veroorzaakt

Carper baseert zich voor deze beweringen op een onderzoek van voor 2010 van Gary Arendash, hoogleraar van het Alzheimer’s Disease Research Center in Florida. Er zou dus een wetenschappelijke fundering zijn voor deze beweringen over de preventieve en genezende werking van cafeïne bij Alzheimer. De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende oorzaak van dementie.

Het onderzoek naar cafeïne en Alzheimer van Arendash

Arendash heeft verschillende testen uitgevoerd waarin hij coffeïne gaf in het drinkwater van muizen.
Hij gaf het aan 'bejaarde' muizen die genetisch vatbaar waren voor de aandoening Alzheimer en al lichte symptomen van dementie hadden. Ook gaf hij het aan oude muizen met de ziekte Alzheimer in een ver gevorderd stadium. De muizen met lichte dementie, kregen weer het geheugen van ‘normale, gezonde’ muizen. Bij de oude muizen met een vergevorderde Alzheimer, verbeterde het geheugen en de cognitie van de muizen weer! Wat is het causale verband tussen coffeïne gebruiken en een verbetering in de hersenen van de muizen?

De invloed van cafeïne op de ziekte van Alzheimer

De cafeïne zou o.a. ontstekingen remmen (waarvan Carper in haar boek elders beweert dat deze Alzheimer in de hand werken) en zou het bezinksel van bèta- amyloïde in de hersenen van de muizen met dementie afvoeren.

koffie als wapen tegen Alzheimerkoffie als wapen tegen Alzheimer
Wat is Bèta-Amyloide?
Bij de veroudering van de hersenen worden hersencellen afgebroken. Dat is een normale gang van zaken, ook bij ouderen die niet aan Alzheimer leiden. Maar wanneer de ziekte van Alzheimer heeft toegeslagen, verloopt die afbraak van de hersencellen niet goed. Er ontstaat dan een giftig eiwit dat Bèta-amyloïde heet. Dit giftige eiwit zet een proces in gang dat de aandoening Alzheimer als resultaat heeft. Dit is gebleken uit methodisch verantwoord wetenschappelijk onderzoek bij senioren.

Wat adviseert Carper t.a.v. cafeïne en de ziekte van Alzheimer?

Het gebruiken van 400-500 mg. coffeïne per dag is verstandig om geheugenverlies en de aandoening Alzheimer te voorkomen bij bejaarden volgens Carper. Alzheimer is een ziekte die een ernstige vorm van dementie veroorzaakt die gepaard gaat met vergaand geheugenverlies. Dat gebruik kan in de vorm van koffie , thee, cola, energy-drank drinken en met behulp van het slikken van cafeïne-tabletten. Dus als u ouderen door Albert Heyn ziet lopen met blikjes Red Bull, dan weet u nu waarom!

Waarschuwing van Carper tegen gebruik van cafeïne op zich

Wel waarschuwt Carper dat mensen met een gevaarlijk hoge bloeddruk, zwangere vrouwen en hartpatiënten geen grote hoeveelheden cafeïne zouden moeten gebruiken. Carper wijst helaas niet op de grote hoeveelheden suiker die er in een energie-drankje kan zitten of in coca-cola. Ook grote hoeveelheden suiker zijn niet goed voor de gezondheid. Al helemaal niet voor diabetici! Onder ouderen zijn relatief veel mensen met zogenaamde ouderdomsdiabetes.

Wat is de tip van Carper over cafeïne en de ziekte van Alzheimer, die een ernstige vorm van dementie veroorzaakt, waard?

Muizen zijn geen mensen!

Een stevige kanttekening bij het klakkeloos opvolgen van deze tip is, dat de tip is gebaseerd op wetenschappelijke proeven met muizen! En (oude) muizen zijn nu eenmaal geen (oude) mensen. Op zijn minst is hier aanvullend wetenschappelijk onderzoek nodig dat niet wordt gesponsord door koffiefabrikanten, coca-cola-producenten en leveranciers van energydrankjes.

Vooronderstelling over invloed van ontstekingen op het krijgen van de ziekte van Alzheimer

Daarnaast gebruikt Carper het argument dat ontstekingen mede de aandoening Alzheimer kunnen veroorzaken en dat cafeïne ontstekingen afremt. Wil je de betrouwbaarheid van de suggestie over cafeïne gebruiken en de ziekte Alzheimer echt uitzoeken, dan zal je de wetenschappelijke basis van deze vooronderstelling ook eerst moeten controleren!

Alzheimer voorkomen, genezen of de kans op het krijgen ervan door koffie, coca-cola en energydrank te drinken, verminderen?

Een conclusie

Als je tot slot deze raad van Carper over cafeïne en Alzheimer leest in het kader van haar complete boek, zou je deze tip eerder moeten lezen als een advies voor senioren om door hun leefwijze iets te wijzigen (meer koffie drinken bijvoorbeeld), de kans op het verkrijgen van de ziekte van Alzheimer te verkleinen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Coca-Cola, een mysterieus drankje met bijwerkingen?Er gaan wilde verhalen de ronde over Coca-Cola. Elke verroeste schroef zou je ermee los kunnen krijgen, het zou werken a…
Koffie drinken tijdens de zwangerschap, gevaarlijk?Koffie drinken tijdens de zwangerschap, gevaarlijk?Veel mensen drinken regelmatig een kop koffie, zo ook zwangere vrouwen. Geen probleem zul je denken, wat heeft cafeïne n…
Zeldzame Coca-Cola spullen verzamelenZeldzame Coca-Cola spullen verzamelenAls een merk veel wordt verzameld dan is het wel van Coca-Cola! Als logisch gevolg daarvan kan je ervoor kiezen om spull…
Is Coca Cola light slecht?Is Coca Cola light slecht?In de Jaren 80 introduceerde Coca-Cola een nieuwe cola op de markt, de zogenaamde Coca-Cola light. Deze drank was de eer…
Cafeïne en vruchtbaarheidCafeïne en vruchtbaarheidWat is de invloed van cafeïne op de vruchtbaarheid? Het anwoord is afhankelijk of we het hebben over de mannelijke vruch…
Bronnen en referenties
  • Over het eiwit bèta-Amyloïde: http://nl.wikipedia.org/wiki/Seniele_plaques
  • Over cafeïne en Alzheimer: ‘100 eenvoudige manieren om Alzheimer te voorkomen’, Carper, uitgeverij Bert Bakker, 2011, ISBN: 978-90-351-3611-3

Reageer op het artikel "Alzheimer en Cafeïne: preventief en genezend koffie drinken?"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 01-06-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!