InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Beharing op vreemde plekken

Beharing op vreemde plekken

Beharing op vreemde plekken Op het lichaam zitten op verschillende plekken standaard haren, maar soms komt beharing voor op plekken waar je die niet verwacht. Het stoort je mateloos omdat je er minder vrouwelijk uitziet, waarnaast het eveneens kan zijn dat je minder vruchtbaar bent. Waardoor wordt beharing op vreemde plekken veroorzaakt en wat kan ertegen worden gedaan?

Beharing op vreemde plekken

Waarom hadden we veel haren?

In de tijd dat we net boven de evolutietrap stonden van de apen hadden we stevige haargroei overal op het lichaam, juist om het lichaam zodoende aangenaam warm te houden. Vanaf het moment dat we rechtop zijn gaan staan en de mogelijkheid hadden om ons met een vel tegen weersinvloeden te beschermen nam de noodzaak voor veel haar af. Het lichaam verminderde tijdens de evolutie de hoeveelheid testosteron zodat beharing minder werd geaccentueerd.

Normaal komt haarconcentratie bij de vrouw voor:
  • op de hoofdhuid;
  • rondom de schaamstreek;
  • en onder de oksels.

Dit is voor mannen en vrouwen gelijk, waarnaast mannen ook aanvullende haren kunnen hebben in het gezicht, op de buik, borst en ledematen. Toch kan zowel bij mannen als vrouwen de hoeveelheid haren op bepaalde plekken van het lichaam meer of minder intensief zijn. Dit wordt veroorzaakt door het hormoon testosteron.

Was is testosteron?

Testosteron is een standaard in ieder mens voorkomend geslachtshormoon waarmee voornamelijk mannelijke kenmerken worden gerealiseerd. Denk daarbij aan de vorming van de baard, een zwaardere stem en meer beharing. Daarnaast vormt het de basis van aanmaak van zaadcellen bij de man. Ook in het lichaam van de vrouw komt testosteron in mindere mate voor, waarnaast oestrogeen voor de vorm van de vrouw zorgt. Het vormt de borsten en de verdere groei van vrouwelijke eigenschappen.

Haargroei

Dit is de aandoening bij vrouwen waarbij de hypofyse een toenemende hoeveelheid luteïniserend hormoon afgeeft aan het lichaam. Normaal zorgt dit hormoon ervoor dat eitjes kunnen rijpen en op het juiste moment gaan springen. Neemt de hoeveelheid in het bloed toe dan neemt androgeen toe, waarmee testosteron wordt aangemaakt. Hierdoor wordt het lichaam aangespoord om meer haren te laten groeien. Denk daarbij aan dun gezichtshaar bijvoorbeeld boven de lip, maar ook haren op de buik, rug en ledematen. Daarnaast kunnen nog een aantal andere aanverwante symptomen voorkomen zoals:

Tips bij ongewone beharing

Vaak betreffende de klachten het niet zwanger kunnen raken en haargroei waar men dat liever niet ziet. Voor die twee symptomen zijn goede behandelmethoden. Enerzijds dient de juiste pil worden gekozen juist om het hormoon androgeen te voorkomen. Daardoor kunnen de hormonen naar een meer normaal niveau herstellen. Anderzijds moeten de testosteron waarden worden tegengegaan. Dat kan middels het anti-androgen flutamide zoals gevonden in Drogenil en Eulexin. Laat je daarbij altijd door de huisarts uitleggen welk medicijn het meest geschikt is voor jouw omstandigheid. Daarnaast is het van belang om gezond te eten, af te vallen en meer te bewegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Prostaatkanker
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Testosteron

Reageer op het artikel "Beharing op vreemde plekken"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 29-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Haar-aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!