InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijnlijke knieën en kniepijn: behandeling & tips

Pijnlijke knieën en kniepijn: behandeling & tips

Pijnlijke knieën en kniepijn: behandeling & tips Pijnlijke, zere knieën kunnen erg veel ongemak met zich meebrengen, vooral 's winters bij kou en vochtigheid. Ook na een verkeerde beweging of door overbelasting bij sport kunnen knieklachten ontstaan. Mogelijk is er dan sprake van een knieontsteking. Je kan knieklachten zowel met ontstekingsremmers (bv. cortisone) als met pijnstillers (bv. ibuprofen) laten behandelen, maar tegelijk moet je ook de nodige rust in acht nemen. Je kan knieklachten niet altijd voorkomen, vermits slijtage van kniegewrichten onvermijdelijk samengaat met het vorderen van de leeftijd. Toch kan je je knieën wel sparen als je op bepaalde dingen let. Waaruit bestaat de behandeling van pijnlijke knieën en hoe kan je knieklachten helpen voorkomen?

Pijnlijke knieën

Als je pijn in de knie hebt kan dit wijzen op verschillende oorzaken. Pijn door een plotse, verkeerde beweging kan ontstaan bij sport of lichaamsbeweging en kan bijvoorbeeld wijzen op een beschadiging van de meniscus of de kruisbanden. Ook langdurige kniepijn is mogelijk; in dat geval kan het gaan om aandoeningen zoals artrose of reuma. Knieklachten zijn in het algemeen frequenter bij kou, regen en vochtigheid. Afhankelijk van de precieze klachten aan de knie, zijn er verschillende behandelingen mogelijk.

Knieklachten voorkomen: tips

Knieën sparen

Knieklachten kan je niet altijd voorkomen of vermijden. Denk bijvoorbeeld aan knieartrose, een aandoening die optreedt als een gevolg van het vorderen van de jaren en neerkomt op een slijtage van het kniegewricht. Mensen in dat geval hebben bij koude en vochtigheid extra veel last van zere knieën. Toch zijn er manieren om je knieën op zoveel mogelijk manieren te sparen, waardoor eventuele klachten op latere leeftijd kunnen beperkt worden.

Bijkomende tips

  • beperk het lopen op hoge hakken
  • beperk het blootstellen aan extreme koude en vochtigheid
  • vermijd obesitas of overgewicht (de knieën moeten in dat geval veel lichaamsgewicht dragen)
  • vermijd sporten waarbij de knieën veel schokken moeten opvangen, zoals bijvoorbeeld joggen, tennis of squash
  • blijf je kniegewrichten oefenen om ze soepel te houden, maar overdrijf niet (fiets bijvoorbeeld op een hometrainer)

Behandeling kniepijn

IJs

In de sportwereld is het leggen van ijszakjes op de knie een klassieke behandeling van plotse kniepijn. Doorgaans gaat het dan om een blessure door fysiek contact of een verkeerde beweging. IJs of koude kompressen kunnen de kniepijn verlichten doordat ze de blessure tijdelijk kunnen "verdoven". Vaak is aanvullend ook het nemen van rust aan te raden.

Ontstekingsremmers

Kniepijn heeft vaak te maken met een ontsteking van het kniegewricht, zoals bijvoorbeeld slijmbeursontsteking, reuma of artrose. De arts zal ontstekingsremmers voorschrijven afhankelijk van de oorzaak van de pijn. Vaak voorgeschreven ontstekingsremmers zijn bijvoorbeeld cortisone of nonsteroïdale ontstekingsremmers als ibuprofen of diclofenac. Bij een pijnlijke ontsteking van de knie kan een injectie met cortisone toegediend worden.

Pijnstillers

Knieklachten kunnen erg verschillen qua ernst en qua pijnbeleving. Als de pijn moeilijk te dragen is, zal de arts pijnstillers voorschrijven. Pijnstillers zijn vooral een manier om het dagelijks leven van de patiënt draaglijker te maken en dienen stopgezet te worden bij verbetering of verdwijning van de klachten. Pijnstillers zijn vooral een aanvullende behandeling naast de ontstekingsremmende behandeling, die zich richt op de bestrijding van oorzaken en symptomen.

Crème of gel

Bijkomend kan een verzachtende zalf of gel toegediend worden, waarvan er tal van soorten en types zijn. Zalfjes met menthol en camphor (kamfer) worden vaak gebruikt door recreatieve en professionele sporters. Sommige van deze gels werken zowel pijnstillend als ontstekingsremmend en werken heel plaatselijk in op de plek van onheil. Voorts zijn er ook pleisters verkrijgbaar om op de knie aan te brengen zodat de inwerkende stof (ibuprofen, diclofenac) op een verspreid oppervlak effect kan sorteren.
Enkele voorbeelden van dergelijke gels, crèmes of pleisters:
  • Ibuprofen Gel
  • Voltaren Emulgel
  • Voltaren Warmtepleister

Kniebrace

Het dragen van een kniebrace of kniebandage kan nuttig zijn om de knie extra ondersteuning te geven, waardoor de pijnklachten kunnen verminderen. Ook de kans op verergering van het probleem en het ontstaan van nieuwe blessures wordt hierdoor kleiner. Enkele voorbeelden van kniebraces en kniebandages:
  • Mueller Kniebrace
  • Emdee Ondersteunende Kniebandage
  • Thuasne Kniebrace

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijnlijke knieën, wat doe je er aan?Naarmate men ouder wordt, kan het zijn dat de knieën gevoelig, of pijnlijk gaan worden. Meestal heeft dit met wat slijta…
Pijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn bij het lopen is erg vervelend, je mobiliteit gaat achteruit en je kunt soms niet meer doen wat je altijd hebt geda…
Kniepijn - Natuurlijke behandelingenKniepijn - Natuurlijke behandelingenKniepijn is een veelgehoorde klacht; het is immers de grootste en één van de meest gebruikte gewrichten van het lichaam.…
Kniepijn symptomen verklaardKniepijn symptomen verklaardEr zijn veel verschillende soorten kniepijn en veel verschillende soorten kniepijn. Hier een overzicht van soorten kniep…
Pijn aan de knie door werk en sportPijn aan de knie door werk en sportPijn aan de knie is een veel voorkomende klacht. De pijn wordt vooral gevoeld bij het buigen of het draaien van de knie,…
Bronnen en referenties
  • http://www.e-gezondheid.be/kniepijn-zou-het-geen-knieartrose-zijn/2/actueel/816
  • http://www.prettyhealthy.nl/pijn-in-knie-oorzaak-behandeling-kniepijn/ (bronnen geraadpleegd op 04/02/2016).

Reageer op het artikel "Pijnlijke knieën en kniepijn: behandeling & tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-05-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Knieproblemen behandelen
Medische informatie…
Schrijf mee!