InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vermoeidheid oplossen met water

Vermoeidheid oplossen met water

Vermoeidheid oplossen met water Een watertekort merk je niet snel op; elke cel in het lichaam krijgt een klein beetje minder water toebedeeld, behalve de hersencellen. De speekselklieren zullen eveneens blijven werken. Dat betekent dat je niet snel dorst krijgt. Wie pas drinkt als hij een droge mond heeft is rijkelijk te laat. Over het algemeen drinken mensen te weinig water. Velen drinken geen twee liter water per dag en zij lopen gerede kans op een chronisch vochttekort zonder dat ze het als dusdanig herkennen.

Inhoud:

Aminozuren en watertekort

Vermoeidheid is een toestand waaraan velen lijden ook al hebben ze zich niet lichamelijk of geestelijk ingespannen. In zulke gevallen is het raadzaam de oorzaak van vermoeidheid te zoeken bij een watertekort. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat verschillende aminozuren minder snel worden aangemaakt als men een watertekort heeft. Aminozuren hebben een belangrijke rol in de energiehuishouding. De verminderde aanmaak van aminozuren is één van de redenen dat mensen die te weinig water drinken vermoeid kunnen raken.

Dranken die uitdrogen

Ieder mens zou 2 liter water moeten drinken en moet beseffen dat het drinken van alcohol, koffie, groene en zwarte thee het lichaam uitdroogt. Omdat te weinig mensen dit beseffen lijden de meeste mensen aan een watertekort. Je zult misschien zeggen dat als je een watertekort hebt het lichaam reageert met dorstgevoel, maar dat is slechts ten dele zo. Dorst krijgen is de laatste prikkel, een soort noodmechanisme. Het lichaam geeft er prioriteit aan om de speekselklieren werkende te houden. Prikkels die eerder komen dan dorst zijn vaak verkeerd begrepen pijnprikkels in de maagstreek, vermoeidheid, hoofdpijn, prikkelbaarheid en zelfs het ontstaan van ziekten als allergieën en astma.

Voedsel wordt met water verteerd

Voedsel dat verteerd moet worden heeft voldoende water nodig. Water helpt mee aan de vertering van voedingsstoffen. Op deze manier zorgt water ervoor dat je energie hebt. In sommige gevallen kan een watertekort leiden tot ziekten. Constipatie kan een gevolg zijn van het te weinig drinken van water. Daarnaast kan boulimia worden veroorzaakt door een watertekort. De boulimiapatiënt is dermate uitgedroogd dat het lichaam het eten niet kan verteren. Het is een noodreactie van het lichaam om te zorgen dat alles direct weer wordt uitgekotst. Daarom is het belangrijk om een glas water voor iedere maaltijd te drinken.

Zenuwprikkels en water

Alle chemische processen waarbij het lichaam energie vergaart gaan gepaard met water. De zenuwbanen zorgen voor verbindingen met spieren en gewrichten. Wanneer er te weinig water voorradig is lopen de zenuwprikkels niet goed en kan dat leiden tot een vermoeidheidsgevoel. De prikkels in de zenuwbanen zenuwbanen worden tot stand gebracht door middel van hydro-elektriciteit, een manier waarbij water is vereist.

Dorst is geen eerste prikkel

In de wetenschap is het niet volledig doorgedrongen dat water een medicijn kan zijn. Er zijn nog steeds vele artsen en deskundigen die denken dat het voldoende is om water te drinken als je dorst hebt. Het dorstgevoel wordt beschouwd als een prikkel van het lichaam om te drinken. Dit is echter een onjuiste veronderstelling; wanneer je dorst krijgt is het al veel te laat. Het zou beter zijn om twee liter water per dag te drinken.

Hongergevoel is eigenlijk dorst

We eten teveel en drinken te weinig. Wat we aanzien voor een hongergevoel is in feite een schreeuw van het lichaam om water. Dat kun je bij jezelf op de volgende manier nagaan: stel je maag begint enigszins te rammelen, enkele uren nadat je hebt gegeten. Je neemt dan een glas water, en vijf minuten later nog één. Het rammelen zal dan snel verdwijnen. Een rammelende maag is in feite jarenlang verkeerd geïnterpreteerd. Als de maag rammelt betekent dat: dorst hebben! Het lichaam heeft vocht nodig om de spijzen te verteren. Daarom vraagt het om water. Wie het lichaam vult met voedsel, terwijl je enkele uren daarvoor hebt gegeten zal zijn lichaam het zeer moeilijk maken. Dat opent de weg naar ziekten als boulimia, obesitas, constipatie, psychische ziekten en hart- en vaatziekten.

Vermeng je water met zout

Omdat het lichaam vele mineralen nodig heeft; het serum in het bloed heeft vrijwel dezelfde samenstelling als het mineraalrijke zeewater, is het van essentieel belang om naast water zout in te nemen. Dat geeft je uiteindelijk ook energie. Wat je kan doen is een oplossing maken van ongeraffineerd zeezout uit de biologische winkel en water. De hoeveelheden wijzen zich vanzelf uit. Dat is vrij gemakkelijk zelf samen te stellen omdat als je teveel zout in het water doet het verzadigt, en het in korrels op de bodem blijft liggen. Je bergt het op in een goed schoongemaakte jampot of fles en gebruikt hier elke dag vier theelepels van. Je kunt een theelepeltje van deze zoutoplossing bij je drinkwater doen of in de muesli. Zo krijg je genoeg zout binnen; zout is in tegenstelling tot wat vele denken heel gezond, maar je moet wel ongeraffineerd zout nemen en geen zout met antiklontermiddel want daar zit het giftige aluminium in.

Enkele dagen

Het kan zijn dat je niet binnen een uurtje verschil ervaart; het duurt meestal enkele dagen voordat het effect van water drinken meetbaar is. In eerste instantie zal het lichaam zich concentreren op:
  • Het schoonspoelen,
  • Het langzaam met water aanvullen van alle lichaamscellen en ruimten tussen de cellen,
  • Het afvoeren van afvalstoffen,
  • het aanvullen van het bloed.
Het is namelijk zo dat een watertekort wordt opgevangen doordat elke lichaamscel een beetje minder water krijgt; daardoor valt het bijna niet op. Een ander lichamelijk fenomeen is dat er oedemen (vochtopeenhopingen) ontstaan door watertekort; het lichaam wil op deze manier een kleine reserve opbouwen. Deze oedemen zullen eerst verdwijnen als je genoeg water drinkt. Na enkele dagen zal de vitaliteit weer terug komen.

Overige natuurlijke middelen

Het kan natuurlijk zijn dat je wel genoeg water drinkt en je toch lusteloos voelt. Bedenk in dat geval of je genoeg mineralen binnen krijgt, bij voorkeur via Himalayazout of Keltisch zeezout. Wanneer dat het geval is en je nog steeds moe ben kun je natuurlijke middelen tegen vermoeidheid gebruiken zoals ginseng, maca en het dagelijks eten van alfalfa.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwangerschapsmisselijkheid door watertekortZwangerschapsmisselijkheid door watertekortZwangere vrouwen zijn regelmatig misselijk, vooral tijdens de eerste maanden van de zwangerschap. Dat wordt als onontkoo…
Watertekort als oorzaak van migraineWatertekort als oorzaak van migraineEen gebrek aan water kan leiden tot migraine; het vaak last hebben van hoofdpijn. We denken soms dat migraine door een m…
Chronische vermoeidheid; van oorzaak tot behandelingChronische vermoeidheid; van oorzaak tot behandelingChronische vermoeidheid, vaak ook wel aangeduid als het chronische vermoeidheidssyndroom (CVS), werd oorspronkelijk gebr…
Water als medicijnWater is een voedingsstof. Het zorgt ervoor dat alle levensprocessen beter plaatsvinden. Water is onmisbaar voor de vert…
Angst bestrijden met waterAngst bestrijden met waterAngst is een aandoening, een ziekte. In eerste plaats is het een psychische ziekte die vaak gepaard gaat met andere vers…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bella67, Pixabay
  • Te weinig arginine, vasopressine: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8475696
  • Zeewater is gezond:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23402436
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water als medicijn, je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • Hoofdfoto: Ingrid Schouten

Reageer op het artikel "Vermoeidheid oplossen met water"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 13-09-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Water
Medische informatie…
Schrijf mee!