InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Misselijk door vermoeidheid: symptomen en wat te doen?

Misselijk door vermoeidheid: symptomen en wat te doen?

Misselijk door vermoeidheid: symptomen en wat te doen? Door vermoeidheid kun je jezelf zo verzwakt voelen dat je er misselijk van kunt worden. Misselijkheid en vermoeidheid zijn twee verschillende klachten, toch kan misselijkheid een gevolg zijn van de vermoeidheid. Het kan ook zijn dat je moe en misselijk tegelijk bent. Meestal zullen de klachten verdwijnen na het nemen van rust en voel je jezelf na een paar goede nachten slapen weer goed. Als de vermoeidheid langere tijd aanhoudt, kan het problemen geven en leiden tot uitputting en belemmering van je dagelijkse functioneren.

Vermoeidheid

Moe zijn is iets dat iedereen wel kent. Het kan vele oorzaken hebben, zowel lichamelijk als geestelijk. Vaak weet je wel hoe het komt, bijvoorbeeld als je een slaaptekort hebt of heel erg druk bent geweest. Als gevolg hiervan heb je een gebrek aan energie en voel je jezelf niet zo fit als normaal. Concentreren wordt moeilijk en het liefst zou je willen slapen. Alles gaat moeilijker door de vermoeidheid en je voelt je prikkelbaarder. Bekende verschijnselen van vermoeidheid zijn:
  • Gapen en in de ogen willen wrijven
  • Sloom worden
  • Bleek in het gezicht met kringen onder de ogen
  • Niet meer kunnen concentreren
  • Af en toe wegzakken
  • Snel geïrriteerd zijn
  • Emotioneel reageren
  • Niet meer helder kunnen denken
  • Lusteloos zijn
  • Hoofdpijn hebben
  • Dingen laten vallen of makkelijker struikelen
  • Duizeligheid of een licht gevoel in het hoofd

Slapeloosheid

Meestal ben je moe door slaapgebrek. Huisartsen zien veel patiënten die last hebben van slapeloosheid. Er wordt van slapeloosheid gesproken als je gedurende enkele weken last hebt van te lang wakker liggen, niet in slaap kunnen vallen, niet kunnen doorslapen of te vroeg wakker wordt. Als gevolg hiervan ben je overdag moe, lusteloos en prikkelbaar. Uiteindelijk heeft het invloed op je functioneren. Ieder mens heeft nachtrust nodig om te herstellen. Het verschilt per persoon hoeveel uur slaap daarvoor nodig is.

Misselijkheid

Iedereen is wel eens misselijk en het kan vele oorzaken hebben. Als je de griep, migraine, een middenoorontsteking hebt of teveel alcohol hebt gedronken is de oorzaak misschien duidelijk. Zwangere vrouwen hebben in het begin van de zwangerschap soms last van ochtendmisselijkheid. Het is niet altijd even duidelijk waarom iemand misselijk is. Meestal is het niet ernstig om misselijk te zijn, maar het is wel erg vervelend. Het heeft invloed op je hele gesteldheid en vaak staat alles je tegen. Sommige mensen worden misselijk omdat ze heel erg vermoeid zijn.

Misselijk door vermoeidheid

Door allerlei oorzaken kun je ernstig vermoeid zijn, bijvoorbeeld door stress. Het kan zijn dat je al langere tijd het gevoel hebt alsof je accu leeg is, maar je moet gewoon doorgaan. Het evenwicht tussen je draagkracht en draaglast is ernstig verstoord en daardoor voel je jezelf extreem moe. Als je niet voldoende rust neemt, zal dit op een gegeven moment zijn tol gaan eisen. Uiteindelijk ben je zo zwaar vermoeid dat het lichaam reageert door signalen te geven waarvan misselijkheid er een van is.

Lichamelijke reactie

Doordat je vermoeid bent en misschien gewoon doorgaat met je dagelijkse handelingen, moet je de spieren blijven gebruiken en je hersenen aan het werk zetten. Hierdoor moet je lichaam het stresshormoon adrenaline aanmaken, zodat je hart sneller klopt, je ademhaling versnelt en je lichaam gereed wordt gemaakt om in actie te komen. Doordat spieren zich overal moeten aanspannen, kun je last krijgen van hoofdpijn of rugpijn. Maar als de stress op je maag slaat, word je misselijk. Het kan zelfs zo hevig zijn dat je moet overgeven. Stress is een normale reactie van het lichaam om te reageren op een situatie, maar deze moet vanzelf weer over gaan. Wanneer stressklachten te lang aanhouden, kunnen er klachten ontstaan zoals oververmoeidheid of een burn-out.

Naar de huisarts

Meestal is het nemen van rust en een paar nachten weer goed slapen voldoende om van de vermoeidheid en misselijkheid af te komen. In sommige gevallen is er wat anders aan de hand. Ga naar de dokter als de klachten langer dan enkele weken aanhouden of als je naast de moeheid en misselijkheid ook nog andere klachten hebt. Raadpleeg je huisarts als je moeheid en misselijkheid samengaat met de volgende klachten:
  • Pijnklachten
  • Veel hoesten
  • Verlies van eetlust
  • Gewichtsverlies
  • Verwardheid
  • Depressieve gevoelens
  • Sufheid

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen misselijkheidWat te doen tegen misselijkheidMisselijkheid is erg vervelend. Als je misselijk bent, is er altijd wel een oorzaak. Je lichaam reageert op een bepaalde…
Misselijk: oorzaak, zwanger, duizelig, moe, hartMisselijk: oorzaak, zwanger, duizelig, moe, hartMisselijkheid: zwanger, duizelig, moe en het hart. Misselijkheid heeft verschillende oorzaken. Wanneer het in combinatie…
Misselijk en moeMisselijk en moeIedereen is wel eens misselijk of moe. Vervelender wordt het wanneer deze twee symptomen gelijktijdig voorkomen gedurend…
Ben je vaak misselijk? Oorzaken en tips bij misselijkheidBen je vaak misselijk? Oorzaken en tips bij misselijkheidMisselijkheid is een erg vervelend gevoel dat in het algemeen vrij veel voorkomt. Vaak gaat misselijkheid gepaard met br…
Misselijkheid: wat kun je eraan doen?Bij misselijkheid heb je vaak het gevoel dat er iets in je maag zit dat er dringend uit wil. Toch is het niet verstandig…
Bronnen en referenties
  • www.thuisarts.nl
  • www.gezondheidsplein.nl

Reageer op het artikel "Misselijk door vermoeidheid: symptomen en wat te doen?"

Reacties

Patrick, 07-06-2017 23:04 #2
Hallo, ik ben vaak enorm misselijk en moe. Bij sommige nachten word ik wakker door de misselijkheid en ga ik heel erg trillen. Ik ben dit enorm zat maar ik zet toch door. Soms heb enorm veel speekselvloed en zit al het speeksel in je mond. Als ik het doorslik word ik misselijk en heb ik kans dat ik ga overgeven. Speekselvloed heb ik meestal als ik zenuwachtig ben over iets. Ik heb het al sinds toen ik 14 was en ben nu op dit moment 32. Ik heb het wel onder controle maar soms gaat het te keer. Heeft u misschien tips voor mij? Laat het me a.u.b snel weten!

Louiza, 16-03-2016 23:09 #1
Ben nu al 3 mnd gehele dag moe. Moe slapen moe weer op. Ben 7 kilo afgevallen en heb pijn bij schouderblad long en nek. Misselijk en duizelig. Nu ben ik al bijna 8 keer bij huisarts geweest en die zegt hoor niks bij longen dus zijn zenuwen. Fam schrikt toen ze mij zo wit zagen en met flinke wallen onder mijn ogen en zo mager. Wil graag door gestuurd worden maar huisarts vind het niet nodig. Wat nu. Wat heb ik? Reactie infoteur, 21-03-2016
Het klinkt in ieder geval wel alsof er wat aan de hand is. Daarom zou ik een andere huisarts huisarts raadplegen als ik u was.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 01-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vermoeidheid
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!