InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken van misselijkheid na het eten

Oorzaken van misselijkheid na het eten

Oorzaken van misselijkheid na het eten Misschien denk je dat je wat verkeerds hebt gegeten als je na het eten een misselijk gevoel krijgt. Als het vaker gebeurt, dan is er een andere oorzaak. Als je niet zwanger bent, en het is een terugkerend fenomeen moet je proberen te achterhalen waar dit vandaan komt. Het kan een gevolg zijn van medicijnen, stress of een aandoening zoals de ziekte van Crohn. Ook kan het zijn dat je niet tegen alle voedingsmiddelen kunt of dat je te snel of te veel eet.

Misselijkheid na het eten

Bijna iedereen heeft het wel eens meegemaakt: na het eten ontstaat er een gevoel van misselijkheid. Het wordt vaak gerelateerd aan een voedselvergiftiging als gevolg van bedorven voedsel. Het voedsel kan besmet zijn met een bacterie, maar er kan ook sprake zijn van een allergische reactie. Als er gifstoffen in de maag komen, zal het lichaam reageren door het braakcentrum in de hersenen te activeren, zodat deze stoffen weer uit het lichaam worden verwijderd. Misselijk zijn na het eten kan vele oorzaken hebben, bijvoorbeeld als bijwerking van medicijnen, griep, te veel gegeten hebben, maagzweer, stress of een ziekte zoals de ziekte van Crohn (een chronische ontsteking van de darm).

Wat betekent misselijk zijn voor het lichaam?

Misselijk zijn is een afweerreactie van je lichaam. Het kan te maken hebben met de activering van het braakcentrum in de hersenen, maar ook door irritatie van het slijmvlies binnen in de maag. Een voorbeeld van het prikkelen van het braakcentrum binnen de hersenen is een zwangere vrouw: het braakcentrum krijgt signalen door die het niet zo snel kan verwerken en zal reageren door een misselijk gevoel te geven. Waarschijnlijk komt dat door een hoger gehalte aan hormonen. Daarom kunnen zwangere vrouwen in het eerste trimester van hun zwangerschap vaak misselijk.

Vermijd misselijkmakende voeding

Sommige voedingsmiddelen kunnen een misselijk gevoel opwekken, zoals vet eten. Pas vooral op met dierlijke vetten, verwerkte vleeswaren, volle zuivel en boter. Ook kun je beter geraffineerde suikers zoals koekjes, snoep en gebak vermijden. Er zijn mensen die misselijk worden van conserveringsmiddelen. Zij kunnen beter biologisch gaan eten. Als je ergens allergisch voor bent, bijvoorbeeld voor noten, schelpdieren of gluten, kun je dit beter volledig vermijden. Als je precies wilt weten waar je niet zo goed tegen kunt, kun je het beste een voedingsdeskundige of diëtist raadplegen.

Medicijnen als oorzaak

Als je telkens weer misselijk bent na een maaltijd, kan het komen omdat je bepaalde medicijnen gebruikt, zoals ontstekingsremmende middelen. Deze kunnen namelijk de maagwand aantasten en prikkelen waardoor misselijkheid ontstaat. Daarom is het beter om deze medicijnen niet op een lege maag in te nemen zodat de medicijnen minder in contact komen met de maagwand. Neem je eerst het medicijn en dan je ontbijt, dan kun je misselijk worden na het eten. Hetzelfde kan gelden voor het gebruik van antibiotica.

Stress als oorzaak

Bij sommige mensen slaat de stress op de maag en worden ze misselijk na het eten. Als er sprake is van langdurige spanning is er een psychische belasting waardoor er ook lichamelijke klachten kunnen ontstaan. Maagklachten zijn een regelmatig voorkomend probleem bij chronische stress. Er kan zelfs en maagzweer ontstaan. Als je hier last van hebt, kun je beter de oorzaak van de spanning aanpakken. Als je hier wat aan doet, zal het op den duur beter gaan met de maagklachten. Stress kan er ook toe leiden dat iemand te weinig of te veel gaat eten. Als men teveel gaat eten, zal er vaak gekozen worden voor verkeerde voedingsmiddelen. Hierdoor eet men gauw te veel en te vet. Dit kan ook leiden tot maagklachten met als oorzaak stress.

Het gebruik van alcohol

Als je stress probeert weg te drinken door middel van alcohol of een andere reden hebt om regelmatig te drinken, kan de maagklep op den duur minder goed gaan functioneren. Hierdoor kan de zure maaginhoud weer teruglopen in de slokdarm. Dit leidt tot brandend maagzuur en de slokdarm kan aangetast worden omdat deze niet bestand is tegen de zure maaginhoud. Uiteindelijk kan dit als gevolg hebben dat je misselijk wordt na het eten. Pak de oorzaak van je probleem aan waardoor je stress hebt en probeer niet weg te vluchten in een roes van alcohol.

Lichamelijke oorzaken

Vaak is het erg lastig om de oorzaak te achterhalen van misselijkheid na het eten. Soms zijn daar een aantal onderzoeken voor nodig. Zo kunnen aandoeningen aan het evenwichtsorgaan, hart- en vaataandoeningen, galstenen of problemen aan de luchtwegen een oorzaak zijn van misselijk zijn na het eten. Hoofdpijn door een klap tegen het hoofd kan ook leiden tot een misselijk gevoel na het eten.

Neem de tijd om te eten

Neem de tijd om te eten en ga er lekker voor zitten. Kauw het eten goed en slik niet alles te snel door. Dit zal de kans op misselijkheid verkleinen. Als je direct na het eten intensief gaat sporten, teveel eet waardoor je maag te veel oprekt, te snel eet en grote stukken voedsel doorslikt, zal dit de maagwand kunnen irriteren waardoor er misselijkheid ontstaat.

Wanneer naar de dokter?

Als misselijkheid na eten enige tijd aanhoudt, is het altijd raadzaam om naar de huisarts te gaan. Vooral als dit samengaat met pijn of braken. Als misselijkheid na het eten plotseling optreedt en gepaard gaat met hevige pijn, kan er sprake zijn van een blindedarmontsteking. Als dit het geval is, dan moet je zo snel mogelijk geopereerd worden om de blindedarm te laten verwijderen. Vaak is misselijk zijn na het eten een onschuldige aandoening, maar het kan toch erg vervelend zijn. Een eenvoudig middeltje, zoals een glas cola kan helpen tegen de misselijkheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen misselijkheidWat te doen tegen misselijkheidMisselijkheid is erg vervelend. Als je misselijk bent, is er altijd wel een oorzaak. Je lichaam reageert op een bepaalde…
Ben je vaak misselijk? Oorzaken en tips bij misselijkheidBen je vaak misselijk? Oorzaken en tips bij misselijkheidMisselijkheid is een erg vervelend gevoel dat in het algemeen vrij veel voorkomt. Vaak gaat misselijkheid gepaard met br…
Zwangerschap en misselijkheid  Tips tegen misselijkheidZwangerschap en misselijkheid Tips tegen misselijkheidZwangerschap is voor de meeste vrouwen een reden om heel blij en gelukkig te zijn. Maar door enkele vervelende zwangersc…
Misselijk: oorzaak, zwanger, duizelig, moe, hartMisselijk: oorzaak, zwanger, duizelig, moe, hartMisselijkheid: zwanger, duizelig, moe en het hart. Misselijkheid heeft verschillende oorzaken. Wanneer het in combinatie…
Misselijkheid: wat kun je eraan doen?Bij misselijkheid heb je vaak het gevoel dat er iets in je maag zit dat er dringend uit wil. Toch is het niet verstandig…
Bronnen en referenties
  • www.misselijknaeten.nl

Reageer op het artikel "Oorzaken van misselijkheid na het eten"

Reacties

Linda, 30-05-2017 18:46 #4
Hallo,

Ik ben een meisje van 16 jaar. Sinds kort heb ik last van mijn maag. Na het (avond)eten ben ik vaak misselijk, gelukkig duurt dit niet heel lang. Ook zit ik best snel vol, wat ik eerder nooit echt had. Verder heb ik last van boeren laten na het eten. Het maakt niet uit wat ik eet, ik moet altijd wel een boer laten. Als ik op school ben en honger heb, kan ik daar ook misselijk van worden. Gelukkig is de misselijkheid nooit zo erg dat ik moet overgeven, maar het is natuurlijk wel vervelend. Het rare is, dat wanneer ik bijvoorbeeld sport (of afgeleid ben), ik er eigenlijk helemaal geen last van heb en als ik bijvoorbeeld ingezakt zit ik meer last krijg van misselijkheid dan wanneer ik rechtop zit. Bovendien merk ik dat ik de laatste tijd gevoeliger ben geworden voor eten en dan met name praten over eten. Als een vriendin praat over eten, kan ik daar zomaar misselijk van worden.

Mijn vader en moeder hebben allebei PDS, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Ik ben zelf een beetje ongerust, maar mijn ouders zeggen dat ik het nog een tijdje moet afwachten aangezien ik (nog maar) sinds 5/6 dagen deze klachten ervaar.
Hopelijk kan iemand me iets meer duidelijkheid geven over de mogelijke oorzaak/oorzaken.
Met vriendelijke groeten,

Linda

Maureen Kamp, 09-02-2017 05:08 #3
Ik weeg nog maar 50 kilo omdat ik elke dag na gegeten te hebben moet spugen ik doe dat niet zelf maar het komt er weer uit. Ben bij de huisarts geweest en krijg nu 60 mg omeprazol. Volgens hem is er niets aan de hand maar ik denk dat ik waarschijnlijk door stressfactoren het op de maag heb gekregen want mijn vriend is ook ziek namelijk.
Als het op den duur niet beter wordt met die omeprazol dan laat ik een maag en darmonderzoek doen. ook ga ik vandaag een allergietest doen om te kijken of ik een voedselallergie heb dat heb ik namelijk, want met het eten van chocolade beland ik op de brancare

Aanmarina, 04-04-2014 13:24 #2
Beste Marina. Eigen dokter spelen, helemaal als het met ontstekingen te maken heeft, lijkt mij niet het meest verstandige. Vaak heeft een dokter al gemiddeld 8 jaar gestudeerd en leert nog regelmatig bij om tot deskundige beslissingen te kunnen komen.

Marina, 27-08-2013 18:34 #1
Sinds ik een kleine ingreep kreeg van me aambeien ben ik ineens misselijk geworden na het eten! Ik probeer steeds kleine beetjes te eten! Veel vocht nemen is wel goed! Maar toen ik thee nam zonder suiker leek het alsof me mond naar metaal smaakte! Zelfs een half uur na het eten werd ik misselijk en kon niet eens spugen! Ik las net de oorzaak! Ik had ontstekingsremmende middel ingenomen en nu weet ik dat ik ermee moet stoppen! Misschien dat de misselijkheid vanzelf stopt!

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 17-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!