InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergie door watertekort

Allergie door watertekort

Allergie door watertekort Uitdroging is een oorzaak van allergie. Je hebt er misschien nooit eerder aan gedacht maar een vochttekort openbaart zich niet door het krijgen van een droge mond of dorst. Zelfs als het lichaam is uitgedroogd blijven de speekselklieren werken. In feite zijn de speekselklieren het laatste orgaantje wat last heeft van uitdroging. Het is zeer waarschijnlijk dat er allerlei andere kwalen aan het daglicht verschijnen voordat men last heeft van een droge mond. Een van die kwalen is allergie.

Inhoud:

Allergie gevolg van uitdroging

Hoe kan allergie een gevolg van uitdroging zijn? In het lichaam spelen zich continue allerlei processen af en alles heeft met elkaar te maken en staat met elkaar in verband. Wanneer het lichaam te weinig vocht in de vorm van water krijgt toegediend, dan komt er meer histamine vrij. Je kunt daarom water zien als een histamineremmer. Door het lichaam van water te voorzien is er minder kans op uitdroging en daarom minder kans op histaminevorming. Waarom is deze aandacht voor histamine zo belangrijk? De reguliere arts schrijft vaak histamineremmers voor bij allergische reacties. Want histamine zorgt er niet alleen voor dat het lichaam gevrijwaard blijft van volledige uitdroging maar het zorgt er ook voor dat er een verhoogde kans is op huiduitslag, allergische zwellingen, eczeem en jeuk.

Waarom zorgt histamine voor allergische reacties?

Witte bloedcellen spelen een belangrijke rol in het immuunsysteem en zorgen er normaal gesproken voor dat stoffen die eventueel tot allergische reacties kunnen leiden worden onschadelijk gemaakt. Witte bloedcellen zijn echter gevoelig voor histamine. Daarom kan een overschot aan histamine de activiteit van het immuunsysteem ernstig aantasten. Het lichaam kan geen weerstand meer bieden bij allerlei lichaamsvreemde stoffen en ontstaat er een allergische reactie op een bepaalde stof. Deze allergische reactie is in principe terug te voeren op de overmatig grote aanwezigheid van histamine. En histamine zit weer in het lichaam omdat men een watertekort heeft. Zo leidt uitdroging tot allergie.

Pollen

Mensen die allergisch zijn voor pollen worden hooikoortspatiënten genoemd. Wanneer een persoon voldoende water drinkt, worden de pollen weggespoeld via de traanklieren. Deze traanklieren spoelen zowel het oog als de neus schoon. In het geval van een vochttekort zal er te weinig traanvocht beschikbaar zijn. Op deze manier beschermt het lichaam zichzelf; het besluit om minder traanvocht te spenderen ten gunste van meer cruciale levensfuncties zoals het in stand houden van de vitaliteit van de hersenen. Er is een gerede kans dat als je iemand met hooikoorts kent, deze persoon geholpen zou zijn als hij of zij begint met het drinken van 7 glazen water per dag.

Drink 7 glazen water

Wie 7 glazen water van 250ml drinkt, neemt bijna twee liter water per dag tot zich. Dit is niet alleen goed tegen allergie. Water is zeer gezond en bevordert vrijwel alle chemische processen in het lichaam, tot aan de spijsvertering toe. We bestaan voor 75% uit water; dat betekent dat we veel water moeten drinken om ons lichaam in stand te houden. Helaas doen we als westerse moderne mens het tegenovergestelde. We drinken dranken waar we van uitdrogen zoals koffie, thee, alcohol, frisdrank, nectar, siropen en melk. Als in een drank suiker zit betekent dat je lichaam meer vocht verbruikt om het te verteren dan dat het vocht binnenkrijgt. Koffie en thee zorgen ervoor dat je alles snel weer uitplast, vooral zwarte thee. Deze dranken zorgen niet voor een toename aan het vochtgehalte in het lichaam. Alcohol is nog erger. Deze stof zorgt er zelfs voor dat je meer uitplast dan dat je drinkt. Alcohol drinken is om uitdrogingsproblemen vragen.

Ook van melk droog je uit

Sommige mensen kunnen bijna niet geloven dat ook melk tot uitdroging lijkt. Dat werkt als volgt: melk is een drank die vol voedingsstoffen zit waarvan je maar een deel nodig hebt. Vergeet niet dat melk eigenlijk is bedoeld voor kalfjes. Mensen kunnen wel melk drinken maar moeten toch de onnodige stoffen eruit filteren. Voor dit proces is een grote hoeveelheid water nodig, want er zitten voor de mens diverse onnodige stoffen in melk. We hebben meer vocht nodig om melk te verteren dan dat er in melk zit. Daarom draagt melk niet bij aan de totale vochtbalans; het zorgt voor uitdroging, ook al is dat lang zo veel niet als alcohol.

Zout is gezond

Hoesten kan een allergische reactie zijn op een bepaalde stof. Zout is een geneesmiddel voor de allergiepatiënt, in combinatie met water. Wanneer een allergiepatiënt hoest, en niets kan doen om zijn hoest te onderdrukken, dan moet hij eens zout op de tong doen en een glas water drinken. Het hoesten zal volledig verdwijnen. Dat toont direct en zonneklaar aan dat water en zout goed zijn bij astma. Behalve water drinken is het belangrijk om genoeg zout tot je te nemen. Water drinken kan als bij-effect er namelijk voor zorgen dat je meer mineralen afvoert.

Gebruik biologisch zout

Je zou in plaats van zoutkorrels op de tong leggen kunnen stoppen met het gebruiken van keukenzout want daar zit slechts natriumchloride, synthetisch jodium en antiklontenmiddel in. Veel beter is het om Himalayazout en Keltisch zeezout te gebruiken. Daar zit naast natriumchloride 84 andere mineralen en sporenelementen in. Deze heb je allemaal nodig voor een gezond lichaam. Het is zelfs zo dat het serum van je bloed vrijwel dezelfde mineralen bevat als ongeraffineerd zeezout. Let er op dat in supermarkten zeezout wordt verkocht maar dat in feite niet is; het is slechts natriumchloride die ontdaan is van alle gezonde mineralen. Gezond zout die alle mineralen en sporenelement bevat is te koop bij de biologische winkel.

Medicijnen, water en zout

Wie allergie heeft en medicijnen gebruikt doet er beslist niet verstandig aan om direct met medicijnen te stoppen en ervoor in de plaats water te drinken en gezond zout te eten. Wat je doet is het volgende: je neemt gewoon je medicijnen in maar neemt dagelijks een glas water meer, totdat je op 7 glazen per dag zit. Vervolgens neem je dagelijks 7 glazen water, elke dag van je leven. Daarnaast zorg je ervoor dat je voortaan voldoende zout eet. Bovendien is het van belang om te zorgen dat je verse groente en fruit opneemt in je dagelijkse eetpatroon, mocht je dat niet doen. Op een gegeven moment zal het lichaam merken dat er genoeg vocht is waardoor de histamineproductie daalt. Dan kun je in overleg met je arts besluiten om geen histamineremmers of andere medicijnen meer te gebruiken.

Allergieaanval

In het geval van een allergie-aanval is het van belang om direct een paar glazen water te nemen, eventueel in combinatie met een paar korrels biologisch zout. Dat zal de reactie van het lichaam op medicijnen normaliseren. Het voordeel van zout is dat taaie slijmen worden opgelost. Slijmvorming in de neus en longen wordt minder als je voldoende zout gebruikt.

Ongeraffineerd zout is supergezond

In tegenstelling tot wat wetenschappers vroeger dachten is zout niet ongezond, alleen is het wel zo dat de meeste mensen eenzijdig natriumchloride in de vorm van tafelzout of keukenzout eten, en dat is wél ongezond. Keltisch zeezout gebruiken zal ertoe leiden dat er meer zout in het van nature aanwezige en beschermende longvocht zit, waardoor slijmen nauwelijks kans krijgen. Immers: zout lost het longslijm op. Zout maakt de luchtwegen vrij. Wie een bewijs wil dat zout slijmvorming oplost moet maar eens tijdens het hebben van een verstopte neus zout mengen met water en dit opsnuiven; binnen no-time gaat je neus open. Dit is een natuurlijk, ongevaarlijk en goedkoop slijmoplossend middel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Soja-allergie: oorzaken en behandelingSoja-allergie: oorzaken en behandelingAllergieën komen in verschillende soorten en maten voor. De één heeft een hele erge allergie voor een bepaalde stof en d…
Wat te doen bij een nikkel allergie?Wat te doen bij een nikkel allergie?Terwijl velen van ons hebben gehoord van een huisstofmijtallergie, een honden of kattenallergie, een pinda allergie, glu…
Allergie voor medicijnen: Ibuprofen en penicillineAllergie voor medicijnen: Ibuprofen en penicillineEen allergie kan zich voordoen naar aanleiding van allerlei oorzaken. Hooikoorts is bijvoorbeeld een bekende allergie, n…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bella67, Pixabay
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water, het goedkoopste medicijn. Je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • Groot handboek geneeskrachtige kruiden, Geert Verhelst
  • Hoofdfoto: Ingrid Schouten
  • Overige foto´s: Thomas Dijkman

Reageer op het artikel "Allergie door watertekort"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-09-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Water
Medische informatie…
Schrijf mee!