InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Sacralisatie: lage rugpijn door vergroeiing lendenwervel

Sacralisatie: lage rugpijn door vergroeiing lendenwervel

Sacralisatie: lage rugpijn door vergroeiing lendenwervel Vanaf de geboorte kan men reeds afwijkingen in de onderrug hebben, waardoor men reeds vanaf jonge leeftijd onderrugklachten kan hebben. Vaak nemen die klachten met het ouder worden toe, waarbij de lendenwervel vergroeiing pas op latere leeftijd wordt gediagnosticeerd. Wat houdt sacralisatie in, welke lendenwervels zijn hierbij meestal betrokken en wat kunnen de klachten bij deze aangeboren rugafwijking zijn?

Sacralisatie

Aangeboren rugafwijking

Zonder dat men het weet kan men een afwijking aan de rug hebben. Reeds tijdens de groei van het lichaam in de baarmoeder kunnen er deformaties aan het kraakbeen ontstaan. Het wordt normaal aangemaakt in de juiste vorm, zodat het daarna kan verharden. Zo hebben vele botten reeds voor de geboorte hardheid verkregen. Gedurende deze periode vormen eveneens zenuwbanen, waarvoor gaatjes en leidingen in botten worden opengehouden. Tijdens de vorming van zenuwen kunnen afwijkende banen worden aangemaakt, waardoor ook kraakbeenvorming en -verharding kunnen afwijken.

Sacralisatie is een vergroeiing

Het hebben van ongewone vergroeiingen leidt tot uiteenlopende klachten. Sacralisatie kan over de gehele lengte van de ruggengraat voorkomen, echter meestal betreft het de onderrug of nek. Denk aan de vorming van een halsrib. Daarnaast komt de vergroeiing vaak voor aan de onderste twee lendenwervels.

Bekken en L4

De voorlaatste lendenwervel kan vergroeien met het bekken. Het zorgt ervoor dat de ruggengraat onderin de rug overmatig stijf is en minder beweegbaar is. De zijdelingse vergroeiing kan enkelzijdig of dubbelzijdig voordoen. Het kan daarbij aanvullende problemen opleveren. Overmatige stijfheid en problemen bij een bevalling kunnen van toepassing zijn. Het bekken kan dan mogelijk onvoldoende bewegen, waardoor te weinig ruimte ontstaat. Daarnaast kan het van invloed zijn op de motoriek van de persoon.

Heiligbeen en L5

De onderste lendenwervel kan met het heiligbeen vergroeien. Ook dit vergroot de stijfheid van de onderrug, waarbij beweeglijkheid afneemt. Daarnaast kunnen bepaalde bewegingen van de ruggengraat in pijnen resulteren.

Klachten

Ongewone verbindingen in het lichaam leveren vaak ongewenste klachten. De persoon kan minder goed bewegen, waarnaast men altijd vage onderrugproblemen heeft. Het kan soms pijnlijke scheuten bij ongewone bewegingen veroorzaken, het kan leiden tot overmatige spierspanningen maar ook scheefstand van het lichaam. Het kan daarnaast tot oedeem in de onderrug leiden, waardoor zenuwbanen en –uiteinden onder druk komen te staan. Dit kan aanhoudende tintelingen of pijnlijke klachten geven. Bovendien kan het aanleiding zijn voor ontstekingen als ook reumatische klachten in de onderrug.

Extra lendenwervel L6

Gewoonlijk heeft ieder persoon een vijftal lendenwervels in de onderrug. Voordat de persoon wordt geboren zal kraakbeen worden omgezet tot bot. Het heiligbeen dat onderaan de ruggengraat zit, bestaat in eerste instantie uit kraakbeen waarna geleidelijk aan verhardingen ontstaan. Soms kan daardoor een extra lendenwervel vormen. Deze ontstaat in het verlengde van de ruggengraat, echter door toenemende spanningen kan het verschuiven en een onjuiste positie innemen. Zenuwen kunnen snel in de verdrukking komen.

Scoliose: overmatige buiging

Door toedoen van de zesde lendenwervel heeft de ruggengraat een abnormale lengte verkregen. In verhouding tot de hoeveelheid spieren zijn er teveel wervels. Oftewel de spanning in de ruggengraat is hoger, waardoor het in een kromme stand wordt getrokken. Normaal heeft de rug een S-stand, waarmee de onderrug een holte heeft en de bovenrug een bolling. Bij deze aandoening kan scoliose optreden, waarbij een extra S-stand wordt veroorzaakt. De ruggengraat buigt eveneens in de dwarsrichting als een S. Deze omstandigheid kan in verschillende gradaties voorkomen. Mogelijk een minimale afwijking welke niet met het blote oog herkenbaar is tot zeer extreme scheefstand. Denk aan het eenzijdig met een schouderblad verheft moeten lopen. Extreme scheefstand leidt tot veel spanningen in het lichaam, waardoor uiteenlopende problemen ontstaan.

Hernia en slijtage tussenschijf

Door ongewone stand van de rug worden wervels en tussenschijven onregelmatig belast. Oftewel belasting komt meer geconcentreerd op delen van de wervels en tussenschijven, waardoor versneld slijtage ontstaat. De persoon heeft daardoor eerder kans op rugklachten, zoals het hebben van een hernia. Men zal in toenemende mate klachten ondervinden aan de rug.

Aangezien het om een aangeboren vergroeiing gaat, zal men vaak langdurig met klachten rondlopen voordat de veroorzaker wordt gevonden. Laat u goed informeren hoe de klachten via houdingswijzigingen kunnen worden aangepakt. Heeft u aanhoudende ernstige klachten, dan kan soms een operatie aan de ruggengraat worden overwogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Help, ik heb een hernia!Help, ik heb een hernia!Veel mensen hebben regelmatig last van rugpijn. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Veel en zwaar tillen, een verkeer…
Een hernia of breuk; wat is het?Een hernia of breuk; wat is het?Je hoort het tegenwoordig steeds vaker, iemand heeft een hernia. Een aandoening die niet alleen voorkomt bij ouderen, ma…
Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Veel mensen hebben last van ernstige rugklachten en zogenaamde lage rugpijn. Oorzaak hiervan is vaak een hernia. Maar wa…
Wat is een nekhernia en hoe geraak je er van verlost?Wat is een nekhernia en hoe geraak je er van verlost?Velen van ons hebben last van nekpijn, een aandoening die nog veel teveel wordt onderschat. Nekpijn lijkt misschien voor…
Single leg squat - Indicatie voor zwakte van heupspierenSingle leg squat - Indicatie voor zwakte van heupspierenDe single leg squat is een meetinstrument dat binnen de fysiotherapie wordt gebruikt om zwakte van de heupspieren op te…
Bronnen en referenties
  • http://www.sweetbeautylicious.nl/2012/05/leven-met-hemisacralisatie/
  • http://www.ntvg.nl/publicatie/over-pijn-laag-de-rug/pdf

Reageer op het artikel "Sacralisatie: lage rugpijn door vergroeiing lendenwervel"

Reacties

Ramona, 15-05-2016 04:05 #2
Ik heb een verdikt heiligbeen, dwz het komt wat omhoog en is te zien als een soort van kleine bobbel net boven het zitvlak. Het zit in de familie en ik heb het al mijn hele leven. Het doet geen pijn, maar mijn onderrug is wel heel stijf. Vlgns de fysio was het "iets meer erin gegroeid, als een soort van tegenhanger van een open ruggetje".
Zou dat een vergroeiing van een wervel met het heiligbeen kunnen zijn? Want dan heeft al mijn rekken en strekken niet veel zin. Bvd Reactie infoteur, 16-05-2016
Het zou een vergroeiing tussen het heiligbeen en wervel kunnen zijn.

Pool Euritha, 20-07-2015 12:18 #1
Is een lange staartbeen levensgevaarlijk? Wat kan daar aan gedaan worden? Reactie infoteur, 21-07-2015
Een lang staartbeen kan mogelijk iets gevoeliger zijn. Het kan uit 3 tot 5 botdelen bestaan. Het wordt afgeraden om het te laten verwijderen, omdat het een normaal onderdeel van het lichaam is.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 23-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Rugpijn
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!