InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Achillobursitis: ontsteking beurs en bult op achillespees

Achillobursitis: ontsteking beurs en bult op achillespees

Achillobursitis: ontsteking beurs en bult op achillespees Door te strak schoeisel of intensief sporten kan de enkel dermate worden belast, dat de achillespees gaat opspelen. Er kan sprake zijn van een ontsteking aan een beurs, waardoor de hiel-kuit-overgang pijn doet en gaat zwellen. Het kan plaatselijk een bult veroorzaken en kan irriteren of een ernstige pijnlijke zwelling geven. Wat houdt achillobursitis in en hoe leidt een ontstoken beurs tot zwelling?

Achillobursitis

Bult en pijn

Intens de voeten gebruiken is normaal als u sport, maar ook als u op hoge hakken loopt. In die gevallen wordt er veel gevraagd van de enkel, waarbij relatief grote krachten via de achillespees naar de hiel en voet moeten worden overgebracht. Om dat in goede banen te kunnen leiden, wordt de pees overmatig gebruikt en het geïrriteerd kan raken. Hoe kan bursitis tot een pijnlijke zwelling en bult op de achillespees leiden?

Ontsteking beurs achillespees

Door overmatige belasting van de hiel, voeten, kuiten en achillespees kan er een ontsteking in de slijmbeurs ontstaan. Voor een soepele beweging van pezen langs spieren en gewrichten zorgen de bursa ervoor dat het moeiteloos verloopt. Het gaat daarbij om een klein zakje tussen de pezen en botten om wrijving uit te sluiten. Bij overbelasting kan het slijmvlies overmatig geïrriteerd raken, waardoor een ontsteking tot ontwikkeling komt. In dat geval is er sprake van bursitis van de achillespees.

Waar zit het?

In principe zitten er twee beurzen om de achillespees heen. Enerzijds gaat het om de beurs van de achillespees zelf en anderzijds gaat het om de beurs gelegen achter het achillespeeshielbot. Beide kunnen afzonderlijk ontstoken raken, echter het komt geregeld voor dat beide beurzen aangetast zijn. Zowel door overbelasting, strak schoeisel, hakken en bij reumatische aandoeningen kan het worden veroorzaakt. Daarbij kan de beurs achter het hielbot vast komen te zitten. Een ontsteking is het resultaat en komt voornamelijk voor bij ouderen, sporters of personen op hoge hakken rondlopen. Let wel dat het veranderen van schoeisel (andere stand enkel of stugheid) juist meer irritatie kan geven.

Symptomen achillobursitis

Meest kenmerkende is het hebben van heftige hielpijn. Daarbij kan er sprake zijn van een zwelling achter op de achillespees. De pijn zorgt ervoor dat men lastig loopt. Het kan ervoor zorgen dat men tijdelijk niet meer sport of loopt, waarbij bewegingen hinkend worden gedaan. De ontstoken bult voelt warm en branderig aan, waarbij het niet hard is. Uiteraard moeten andere aandoeningen zoals een scheurtje in de achilleshiel of ontstoken pees worden uitgesloten, omdat het vergelijkbare symptomen kan hebben.

Behandeling

In eerste instantie is het van belang om voldoende rust te hebben. De zwelling kan stabiliseren onder een ijspacking. Daarnaast is het normaal bewegen van de enkel via lopen belangrijk. Ook strekoefeningen kunnen baat hebben. Normaal kan men de meeste oefeningen gewoon thuis doen. Daarnaast kunnen ontstekingsremmers helpen. Wordt de ontsteking veroorzaakt door reuma, dan dient medicatie daartegen te worden ingenomen. Om de pijn te verminderen kan men pijnstillers gebruiken. Het is van belang om goed schoeisel te dragen, waarbij geen druk op de hiel of achillespees ontstaat. In de zomer of in huis kan men bijvoorbeeld goed slippers dragen. Soms wordt kunstmatige bijnierschorshormoon geïnjecteerd, zodat de ontsteking wordt geremd. In dat geval moet men de voet twee dagen bewegingsloos en met rust laten. Gaat men onverhoopt toch de achillespees belasten, dan kan er spontaan een scheur ontstaan. Dit is ook de reden waarom niet direct wordt geïnjecteerd en het herstel bij voorkeur via rust met oefeningen moet worden bevorderd.

Overige tips

Intensief sporten, overmatige enkelbelasting en schoeisel kunnen een grote impact op de pees hebben. Om problemen voorkomen is het verstandig minder intensief te werken of te sporten. Daarnaast zijn goed passende schoenen essentieel. Heeft u wel pijnlijke klachten aan de hiel of achillespees, laat u dan verder door de huisarts informeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slijmbeursontsteking oorzaken, symptomen en behandelingSlijmbeurzen (Bursae) zijn kleine kussentjes die in het lichaam voorkomen waar er veel wrijving is. De slijmbeurzen vang…
Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?De schouder bestaat uit een kop en een kom en draaien dagelijks tijdens het bewegen soepel rond. Om die beweging van de…
De achillespees en de blessuresDe achillespees is de sterkste pees in het menselijk lichaam. De pees heeft zijn naam te danken aan de Griekse mythologi…
Pijn aan de achillespees? Behandeling achillespeesontstekingPijn aan de achillespees? Behandeling achillespeesontstekingPijn aan de hiel en een lichte zwelling onderaan het been kunnen erop wijzen dat je last hebt van een blessure aan de ac…
SlijmbeursontstekingRegelmatig hoor je van mensen dat ze een slijmbeursontsteking hebben, maar wat is dit eigenlijk voor ontsteking? Hoe ont…
Bronnen en referenties
  • http://fysiowarmond.nl/bursitis-achilles/

Reageer op het artikel "Achillobursitis: ontsteking beurs en bult op achillespees"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Beenproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!