InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Achillespeesblessure, pijn hiel-kuit: ontstoken, afgescheurd

Achillespeesblessure, pijn hiel-kuit: ontstoken, afgescheurd

Achillespeesblessure, pijn hiel-kuit: ontstoken, afgescheurd Ben je intensief aan het trainen of sporten, dan kan het voorkomen dat de spanning te hoog wordt in de achillespees. Het kan als een knal aan de kuit voelen, waarna je ontzettende pijn hebt. De pees is afgescheurd en dient met spoed te worden hersteld. Uiteraard is dit een extreme omstandigheid, maar je kunt ook pijnen eraan krijgen door een ontsteking of overbelasting. Wat houdt een achillespeesblessure in en hoe kan het worden behandeld?

Achillespeesblessure

Functie van de pees

De achillespees is een zeer stevige verbinding tussen de kuitspieren en achterkant voet oftewel de hiel. Het is in het lichaam de grootste en sterkste pees en is normaal voelbaar als dikke verbinding. Het heeft een lengte van circa vijftien centimeter en loopt van halverwege het onderbeen tot de hiel. Ter plaatse van het enkelgewricht heeft de pees de kleinste doorsnede op circa vier centimeter boven de hielaansluiting. Het heeft tot doel om de kracht uit de voet over te dragen naar de kuitspieren en visa versa. Tijdens de loopbeweging komen er behoorlijke belastingen op de verbinding, waarbij een goede werking noodzakelijk is om goed te kunnen bewegen. Indien aan deze pees problemen ontstaan, kan het aanleiding zijn voor veel bewegingsongemak met pijn. Waar wordt dit door veroorzaakt?

Aanleiding en waar zit de pijn?

Iedere dag lopen of rennen we en maken we mogelijk ongewone bewegingen met de benen of voeten. Het kan voorkomen dat we ongelukkig terechtkomen, waardoor we een steek van achteren krijgen of een pijnlijke plek ontstaat. De aanleiding is vaak dat je het overmatig gebruikt, waardoor het wordt overbelast (sporters, atleten, ongetraind hardlopen). Daarnaast kan het voorkomen dat door degeneratie wegens veelvuldig gebruik een ontsteking ontstaat. Treedt er een complicatie op dan zit de pijn meestal boven het dunne deel van de pees. Normaal zit de pijn op circa zeven centimeter boven de hielaansluiting. Is er echter sprake van een afgescheurde pees dan kan het over over de complete lengte voordoen. De meest logische plek is daar waar het minder doorsnede heeft of als er een zwakke plek is ontstaan.

Neem pijn door achillespeesblessure serieus!

Heb je pijn aan de onderkant van je kuit, dan is het een teken dat er iets aan de hand is. Door verkeerde bewegingen is het overbelast geraakt of is er een ontsteking ontstaan. Indien je het willens en wetens toch verder gaat belasten kunnen de gevolgen meer dramatisch zijn. Een pijntje kan dan leiden tot een afgescheurde achillespees met zeer ernstige pijnen. Let wel dat als je kuitkramp hebt of andere pijnen dan moet je oppassen. Het overmatig aantrekken van de voet kan teveel trek op de verbinding geven, waardoor aanvullende problemen kunnen worden veroorzaakt. Doe oefeningen dus altijd met mate.

Ontsteking behandelen

Heb je pijn aan de onderkuit dan is het zeer reëel dat het wordt veroorzaakt door een aandoening aan de achillespees. Om afscheuren te voorkomen moet je het rustig aandoen. Doe dus alles minder intensief en minder vaak. Wordt de onderkuit tot de hiel rood dan moet de hitte worden afgevoerd door bijvoorbeeld een ijspack erop te doen. Ook dienen ontstekingsremmers of NSAIDís ingenomen worden om de invloed van de overlast tegen te gaan. Het voorzichtig strekken van de spieren kan nuttig zijn, zodat de trekbelasting op de pees afneemt. Uiteraard moet dit op een gepaste manier worden uitgevoerd. Geleidelijk aan zal de aandoening wegtrekken. Via de fysiotherapeut kun je goede aanvullende bewegingsadviezen krijgen.

Invloed van overpronatie

Hoe recht de persoon loopt is van grote betekenis bij kuit- en peesproblemen. Overpronatie is een schuine loopbeweging, waarbij de voet als het ware aan één zijde wordt overbelast. Oftewel de krachten in de voet worden onjuist in de pees en kuit ingeleid, waardoor versneld problemen kunnen ontstaan. Ook ongelijke platvoeten kunnen hieraan ten grondslag liggen. Deze aandoening kan snel worden gecorrigeerd door zooltjes of aangepaste schoenen te gebruiken, zodat de belasting gelijkmatig over de voetzool wordt verdeeld. Daarmee wordt de voet gemakkelijk gecorrigeerd en verdwijnen de pijntjes.

Afgescheurde achillespees

In het meest extreme geval kan de achillespees afscheuren. Denk na overbelasting tijdens een sport, waarbij een misstap tot het knappen en aanzienlijke pijn leidt. Een kapotte achillespees herstelt nooit vanzelf en dient chirurgisch te worden hersteld. Daarna volgt minimaal twee weken immobilisatie via het aanbrengen van een gips. Daarna moet nog voldoende stevigheid worden gegeven, middels het stevig intapen van de enkel en kuit. Dit zal nog vier weken duren, voordat compleet herstel optreedt. Men kan altijd overgevoeligheid van de onderkuit of pees behouden, waarnaast ook aanvullende complicaties kunnen voordoen. Het kan zijn dat je niet meer goed op de tenen kunt staan, omdat de pees langer of korter is dan oorspronkelijk. Let wel mocht er tijdens de revalidatie worden opgemerkt dat je zo snel de voet weer in de haakse hoek kunt zetten, dan kan er sprake zijn van een te lange pees en moet mogelijk opnieuw worden aangelegd. Overleg altijd met de behandelend arts in hoeverre de oorspronkelijke loopfunctie weer wordt hersteld en wat voor aanpassingen mogelijk zijn te verwachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorzaken, symptomen en behandeling achillespeesblessureDe kuitspier (m. triceps surae) bestaat uit drie spieren (m. soleus, m. gastrocnemius en m. plantaris). Aan de kuitspier…
Pijn aan achillespeesPijn aan achillespeesPijn aan de achillespees komt vaak voor, vooral bij mensen van middelbare leeftijd die ook nog eens sporten. De oorzaak…
De achillespees en de blessuresDe achillespees is de sterkste pees in het menselijk lichaam. De pees heeft zijn naam te danken aan de Griekse mythologi…
Triggerpoints - Spierknopen in de kuitspierenTriggerpoints - Spierknopen in de kuitspierenTriggerpoints zijn gedeeltes van spiervezels die in elkaar zijn geschoven en die als gevolg van een slechte schakeling,…
Achillespees en aandoeningenAchillespees en aandoeningenAchilles was geen bestaand figuur maar een uit de mythologie. Bij Achilles denken we gelijk aan de achillespees. Wat doe…
Bronnen en referenties
  • http://www.medischforum.nl/onderwerp/15893
  • http://www.lopenzonderpijn.nl/achillespeesblessure-achillespijn.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Achillespees
  • http://www.asics.nl/running/knowledge/wat-is-pronatie/
  • http://www.deachillespees.nl/klachten/achillespees/peesontsteking-2

Reageer op het artikel "Achillespeesblessure, pijn hiel-kuit: ontstoken, afgescheurd"

Reacties

Roel, 12-06-2018 02:19 #2
Er staat in de tekst dat een kapotte achillespees nooit vanzelf hersteld dit klopt niet. Bij mij was de achillespees volledig afgescheurd en ik ben niet geopereerd omdat ik pas na twee weken naar de huisarts ging, die mij dus doorverwees naar het ziekenhuis.

Rutger, 11-08-2014 13:05 #1
Ik heb vorig voetbalseizoen, 2 x een blessure gehad aan mijn kuit. Na gewoon rust te nemen ben ik ook gewoon weer gaan voetballen en ook geen last meer gehad. Nu is het voetbalseizoen weer begonnen en ben inmiddels ook gaan hardlopen en tot op heden ook nergens last van. Alleen voel ik soms in rust toestand een stekende pijn op de plek waar ik de blessure heb gehad. Misschien een idee wat dit kan zijn en of dit ook verder schade kan opleveren, wanneer ik door blijf lopen? Reactie infoteur, 12-08-2014
Er kan sprake zijn van een scheurtje welke nog niet geheel is hersteld. Weefselschade dient altijd voldoende tijd te hebben om te herstellen. Doorlopen na een heftige blessure kan continue klachten opleveren. Ga bij twijfel naar je huisarts voor een aanvullend advies.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Beenproblemen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!