InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slijmbeursontsteking hiel: oorzaken, symptomen & behandeling

Slijmbeursontsteking hiel: oorzaken, symptomen & behandeling

Slijmbeursontsteking hiel: oorzaken, symptomen & behandeling Een slijmbeursontsteking in de hiel treedt op wanneer een slijmbeurs rond je hiel ontstoken raakt. Een slijmbeurs is een met vocht gevuld zakje dat rond je gewrichten zit. De slijmbeurzen in de buurt van je hielen bevinden zich achter je achillespees, precies boven de plaats waar deze zich hecht aan je hielbot. Overbelasting door wandelen, rennen of springen kan een slijmbeursontsteking in de hiel veroorzaken. Het komt vaak voor bij atleten, vooral hardlopers en balletdansers. Artsen stellen het soms verkeerd vast als achillespeesontsteking, maar de twee aandoeningen kunnen tegelijkertijd voorkomen.

Slijmbeursontsteking in de hiel

Er zijn drie slijmbeurzen bij de hiel die getroffen kunnen worden door een slijmbeursontsteking:
  • een slijmbeurs gelegen direct achter de aanhechting van de achillespees aan het hielbeen
  • een slijmbeurs achter de achillespees, boven de aanhechting
  • een slijmbeurs gelokaliseerd onder het hielbeen, onder de hak van de voet

Pijnlijke kuiten / Bron: Bigdrewdle, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Pijnlijke kuiten / Bron: Bigdrewdle, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Symptomen ontstoken slijmbeurs in de hiel

Symptomen van een slijmbeursontsteking in de hiel zijn:
  • hielpijn
  • zwelling rond de achterkant van je hiel
  • pijn als je op je hielen leunt
  • pijnlijke kuitspieren tijdens hardlopen of lopen
  • stijfheid
  • rode of warme huid op de achterkant van de hiel
  • moeilijker bewegen
  • knettergeluid bij het buigen van de voet
  • schoenen dragen wordt ongemakkelijk

Oorzaken

De oorzaken en risicofactoren van een slijmbeursontsteking in de hiel zijn de volgende:

Overbelasting van de enkel

Een slijmbeursontsteking in de hiel wordt vaak veroorzaakt door frequente 'minitrauma's'. Deze minitrauma's zijn vaak te wijten aan overmatig (hard)lopen, springen of rennen. Heuvelopwaarts lopen, waardoor de voet aanzienlijk buigt, kan de slijmbeurzen in de hiel flink irriteren. Mensen die hun trainingsprogramma's plotseling intensiveren zonder voldoende opbouw en een goede warming-up kunnen last krijgen van een slijmbeursontsteking in de hiel. In het algemeen gaat het vaak gepaard met overbelasting van de plek waar de achillespees zich aan de hiel hecht.

Slecht passend schoeisel

Slecht passend of knellend schoeisel kan ervoor zorgen dat de hiel geïrriteerd en ontstoken raakt. Schoenen die aan de achterkant kennel, zijn een belangrijke oorzaak van een slijmbeursontsteking in de hiel.

Misvorming van voet of enkel

Een misvorming van de voet of de enkel vergroot het risico op het ontstaan van een slijmbeursontsteking in de hiel. Sommige mensen kunnen bijvoorbeeld last hebben van een Haglundse exostose, een botuitsteeksel aan de achterzijde van het hielbeen. Dit vergroot de kans op irritatie van de slijmbeurs.

Eerdere blessure

Een trauma aan de aangedane hiel, zoals per ongeluk tegen de achterkant van de hiel slaan tegen een hard voorwerp, kan ervoor zorgen dat de slijmbeurs zich met vloeistof vult, wat op zijn beurt het slijmbeursmembraan van de slijmbeurs kan irriteren en ontsteken. Hoewel het lichaam de vloeistof gewoonlijk weer opneemt, kan het membraan ontstoken blijven en symptomen van een slijmbeursontsteking veroorzaken.

Andere onderliggende aandoening

Een slijmbeursontsteking in de hiel kan komen als gevolg van een andere aandoening, zoals schade aan de achillespees, artrose, reumatoïde artritis, jicht en pseudojicht.

Infectie

Septische bursitis, dus een slijmbeursontsteking in de hiel die wordt veroorzaakt door een infectie, komt niet vaak voor. De bacteriën kunnen de slijmbeurs bereiken door een snee, een punctie, een blaar of zelfs een insectenbeet. Bepaalde medische aandoeningen en medicijnen onderdrukken het immuunsysteem van mensen en maken je vatbaarder voor septische bursitis. Mensen met kanker, hiv/aids, lupus, alcoholisme, COPD en diabetes hebben meer kans op septische bursitis.

Eerdere slijmbeursontsteking

Personen die in het verleden bursitis hebben gehad, hebben een verhoogde kans om opnieuw getroffen te worden door een slijmbeursontsteking.

Huisarts raadplegen

Neem contact op met je huisarts als je een van de volgende symptomen hebt. Deze kunnen wijzen op een infectie in de hiel:
  • overmatige zwelling of uitslag rond het hielgebied
  • hielpijn en koorts
  • scherpe of stekende pijn

Onderzoek en diagnose

Je huisarts zal je klachten bespreken, je medische geschiedenis in ogenschouw nemen en lichamelijk onderzoek doen van je hiel en enkel. De diagnose kan ook worden bevestigd door beeldvormend onderzoek, bijvoorbeeld echoscopie of een MRI-scan.

Behandeling slijmbeursontsteking in de hiel

Zelfzorg

Een slijmbeursontsteking in de hiel reageert meestal goed op zelfzorgmaatregelen, zoals:
je hielen en enkels laten rusten
je aangedane voet hoger leggen
meerdere keren per dag koude toepassen het gebied rond je hielen
het nemen van niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's), zoals ibuprofen
een schoen dragen met een iets verhoogde hiel

Je arts kan ook aangepaste hielwiggen of hielbeschermers aanbevelen. Deze passen in je schoen onder je hiel en helpen beide zijden omhoog te brengen. Ze helpen de stress op je hielen te verminderen.

Medische behandeling

Als bovenstaande maatregelen onvoldoende soelaas bieden, kan je arts een corticosteroïden injectie aanbevelen. De arts kan ook een brace aanbevelen als je tegelijk last hebt van een achillespeesontsteking. Fysiotherapie kan ook helpen het gebied rond je hiel en enkel te versterken. In zeldzame gevallen kan een operatie nodig zijn om slijmbeurzen te verwijderen als andere behandelingen niet werken.

Preventie

Er zijn een paar eenvoudige maatregelen die je kunt nemen om een slijmbeursontsteking in de hiel te voorkomen:
  • een goede warming-up voor het sporten
  • gebruik goede sportschoenen
  • draag ondersteunende schoenen.
  • versterking van je voetspieren kan ook helpen

Prognose

De klachten als gevolg van een slijmbeursontsteking in de hiel verbeteren gewoonlijk binnen ongeveer acht weken met zelfzorgmaatregelen. Als je gedurende deze periode actief wilt blijven, probeer dan een alternatieve sportactiviteit met weinig impact, zoals zwemmen. Volg het aanbevolen behandelplan van je huisarts voor een succesvol herstel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slijmbeursontsteking oorzaken, symptomen en behandelingSlijmbeurzen (Bursae) zijn kleine kussentjes die in het lichaam voorkomen waar er veel wrijving is. De slijmbeurzen vang…
SlijmbeursontstekingRegelmatig hoor je van mensen dat ze een slijmbeursontsteking hebben, maar wat is dit eigenlijk voor ontsteking? Hoe ont…
Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?De schouder bestaat uit een kop en een kom en draaien dagelijks tijdens het bewegen soepel rond. Om die beweging van de…
De klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingDe klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingEen slijmbeursontsteking is een klacht die regelmatig voorkomt. Deze ontsteking kan veel ongemak en pijn geven. Maar wat…
Peesontsteking als oorzaak van schouderpijnEen veel voorkomende oorzaak van schouderpijn is een peesontsteking. Met een dergelijke ontsteking is het amper of zelfs…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stilfehler, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://www.arthritis-health.com/types/bursitis/heel-retrocalcaneal-bursitis-causes-and-risk-factors
  • https://www.healthline.com/health/retrocalcaneal-bursitis
  • https://medlineplus.gov/ency/article/001073.htm
  • https://physioworks.com.au/injuries-conditions-1/retrocalcaneal-bursitis
  • https://www.fysiotherapie4all.nl/klachten/aandoeningen/item/slijmbeursontsteking-bij-de-hiel
  • https://www.simpto.nl/diagnose/slijmbeursontsteking-hiel/
  • Afbeelding bron 1: Bigdrewdle, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Reageer op het artikel "Slijmbeursontsteking hiel: oorzaken, symptomen & behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 02-12-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slijmbeursontsteking
Medische informatie…
Schrijf mee!