InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oogaandoeningen - Katarakt

Oogaandoeningen - Katarakt

Oogaandoeningen - Katarakt Katarakt is een oogaandoening die gekenmerkt wordt door een pijnloos, troebel gebied in de lens van het oog dat de doorgang van licht op het netvlies blokkeert. Het netvlies is een zenuwlaag aan de achterkant van het oog. De zenuwcellen in het netvlies detecteren het licht dat op het oog valt en sturen zenuwsignalen door naar de hersenen die dit omzetten in een beeld. Bij een persoon die lijdt aan katarakt wordt dit licht geblokkeerd en kan dus leiden tot gezichtsproblemen.

Oorzaken

Katarakt wordt veroorzaakt door veroudering van het oog of door overmatig blootstelling aan zonlicht. Veranderingen in het oog zijn vaak een normaal onderdeel van het ouder worden maar leiden daarom nog niet altijd tot katarakt. Katarakt kan ook voorkomen als gevolg van een verwonding aan het oog of als gevolg van een oogziekte. Ook personen die bepaalde medicatie nemen of leiden aan diabetes lopen een verhoogd risico op het ontwikkelen van deze oogaandoening. In sommige gevallen kunnen kinderen ook geboren worden met deze afwijking maar dit komt maar heel zelden voor.

Mogelijke gevolgen

Katarakt kan het gezichtsvermogen sterk beïnvloeden. Vaak voorkomende gevolgen van deze ziekte zijn:
  • Wazig of troebel zicht
  • Dubbel zicht
  • Problemen om ís nachts te rijden. Weerkaatsing van verlichting of koplampen kan voor verblinding zorgen.
  • Frequente wijziging van brilglazen.
  • Het bijzicht verbetert op korte termijn maar gaat daarna sterk achteruit
  • Problemen met dagdagelijkse activiteiten door gezichtsproblemen

Het verlies van het gezichtsvermogen van een katarakt gebeurt vaak langzaam en kan nooit heel ernstig worden. In sommige gevallen leidt katarakt zelfs niet tot verlies van het gezichtsvermogen.

Hoe constateren?

Een arts kan zien of je katarakt hebt door het uitvoeren van een lichamelijk onderzoek en door vragen te stellen over bovenstaande symptomen en eventuele gezondheidsproblemen in het verleden. Er worden ook bijkomende tests gedaan om andere aandoeningen uit te sluiten die ook problemen kunnen veroorzaken van het gezichtsvermogen.

Remedies

Katarakt kan eenvoudig opgelost worden door een chirurgische ingreep. Voor de meeste patiënten is een operatie alleen nodig wanneer er effectief verlies van het gezichtsvermogen optreedt en deze een grote invloed heeft op de levenskwaliteit.
Er zijn een aantal dingen die je ook zelf kunt ondernemen om problemen met het zicht onder controle te houden. Veel mensen zijn al beholpen door het dragen van een bril, lenzen of andere optisch hulpmiddelen. Het is dan wel noodzakelijk om deze up-to-date te houden en het huis te voorzien van voldoende licht. Op deze manier is het perfect mogelijk en chirurgische ingreep uit te stellen of te voorkomen.

Of je effectief een operatie nodig hebt is afhankelijk van de mate waarin de katarakt een invloed heeft op dagdagelijkse activiteiten zoals autorijden, lezen, ... Indien er toch wordt overgegaan tot een operatie zal die altijd een beslissing zijn van de patiënt en zal deze ook uitgevoerd worden op het moment de patiënt daarvoor kiest. Deze operatie wordt meestal met veel succes uitgevoerd en zorgt in de meeste gevallen voor een betere levenskwaliteit.

Hoe voorkomen?

Er is geen wetenschappelijk onderbouwde manier om katarakt te voorkomen. Een aanpassing van levensstijl daarentegen helpt wel de ontwikkeling hiervan tegen te gaan:
  • Niet roken
  • Dragen van een zonnebril en hoofddeksel bij blootstelling van fel zonlicht.
  • Vermijden van zonnebank
  • Gezond voedingspatroon
  • Vermijden van steroide medicijnen
  • Onder controle houden van diabetes

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Staar: symptomen, oorzaken & behandelingStaar is het troebel worden van de ooglens. Er zijn verschillende soorten staar: ouderdomsstaar, jeugdstaar en aangebore…
Gezichtsverlies door ouder wordenGezichtsverlies door ouder wordenNaarmate je ouder wordt, vermindert je zicht. Tegen het proces van ouder worden is helaas niets te doen. Dit verloopt pe…
Niet meer goed kunnen zienDe ogen zijn in staat lichtprikkels op te vangen en die prikkels in de vorm van impulsen via de oogzenuw naar de hersene…
Ons oog een complex orgaan: hoe ouderdomsziekten behandelen?Ons oog een complex orgaan: hoe ouderdomsziekten behandelen?We kunnen ermee van dichtbij en ver weg zien. We kunnen er kleuren en afstanden mee waarnemen, en ze bieden ons een blik…
Oogziekte glaucoom: laat je oogdruk meten vóór 't te laat isOogziekte glaucoom: laat je oogdruk meten vóór 't te laat isGlaucoom is een oogaandoening die geleidelijk en ongemerkt je oog beschadigt. Je merkt het meestal pas als het al te laa…

Reageer op het artikel "Oogaandoeningen - Katarakt"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 05-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!