InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dunnevezel-neuropathie: vreemde prikkels en pijn in de huid

Dunnevezel-neuropathie: vreemde prikkels en pijn in de huid

Dunnevezel-neuropathie: vreemde prikkels en pijn in de huid Ongewone oppervlakkige huidtintelingen, steken, tintelingen of verschietende pijn kan door DVN worden veroorzaakt. Het staat voor dunnevezel-neuropathie, waarbij de kleinste zenuwbanen direct onder de huid zijn of worden aangetast. De werking van kalium in de zenuwen neemt af, waardoor neurologische klachten worden veroorzaakt. Wat houdt DVN in, wat zijn de klachten en waar kan het door worden veroorzaakt?

Dunnevezel-neuropathie

Verschillende zenuwen

In het lichaam lopen miljoenen zenuwbanen, zodat spieren, weefsels, organen en andere lichaamsprocessen vol automatisch worden aangestuurd. Daartoe geven de hersenen elektrische prikkels af, welke via de hoofdzenuwbanen worden vervoerd. Er wordt gebruikgemaakt van natrium-ionen, welke via een prikkel een positieve lading krijgen. De ionen kunnen dan via de zenuwbaan, zijnde de axon met myeline worden doorgegeven. Aan het einde van de zenuwen worden de prikkels vertaald in de afgifte van acetylcholine, zodat het gewenste lichaamsproces in gang wordt gezet. Denk aan het laten samentrekken van spieren of om de ademhaling in beweging te laten. Er wordt onderscheidt gemaakt tussen dikke en dunne zenuwen. Problemen aan de dikke zenuw vallen onder polyneuropathie, echter in dit geval gaat het om de dunne zenuwbanen. Wat houdt dunnevezel-neuropathie in, wat zijn de gevolgen en hoe kan het worden behandeld?

Wat kunnen de klachten zijn?

Een onverklaarbaar gevoel van de huid zonder dat er reden voor is, kan door DVN worden veroorzaakt. De kleine zenuwbanen direct onder de huid liggend reageren overmatig. Dit kan door het eigen immuunsysteem komen, zenuwaandoeningen, medicatie of worden getriggerd door (weers)invloeden van buitenaf. Het gaat daarbij voornamelijk om tintelingen en prikkels die nergens vandaan lijken te komen. Het kan daarbij gaan op verschietende pijn, waarbij dus een reeds van zenuwbanen achtereen reageren. Oftewel de pijn kan bijvoorbeeld van de vingertop zo de gehele arm inschieten. Aanvullend kan het gaan om overgevoeligheid of veel minder gevoel hebben. De persoon herkent mogelijk minder snel, wanneer men pijn zou moeten merken. Omdat deze zenuwen overal van toepassing zijn, kan het ook op die plekken overlast geven. Denk aan verteringskanaalproblemen, ongewone bloeddruk, hartritmestoornissen of juist impotentie (lit.1). Ook kan het teveel of te weinig zweten inhouden en onvoldoende slijmvliesklierafscheiding (traanklier, speekselklier).

Mogelijke oorzaken DVN

Het hebben van zenuwproblemen, kan uiteenlopende oorzaken hebben. Het gaat vaak gepaard met diabetes (suikerziekte), insulineresistentie en ook door een alcoholverslaving veroorzaakte insuline-onbalans. Insuline verdrijft namelijk kalium in cellen, waardoor ook de werking van de zenuwen wordt aangetast (lit.2). Verder kunnen nieraandoeningen er oorzaak van zijn, waarbij kalium overmatig wordt uitgescheiden via de plas. Daarnaast kan het afweersysteem ook de zenuwen aantasten. Dat houdt in dat specifiek de axon en/ of myeline als hoofdonderdeel van de zenuwbanen worden benadeeld. DVN kan daarom voorkomen bij ernstige ziekten zoals het Seitelberger syndroom, waarbij de werking van de zenuwbanen op zeer jonge leeftijd verslechtert. Ook zekere medicijnen kunnen het veroorzaken. Denk aan de inname van levodopa bij Parkinson om de invloed van acetylcholine af te remmen, zodat trillingen minder worden. De zenuwen kunnen daartegen gaan protesteren, waardoor oppervlakkig wel tintelingen of pijnlijke klachten ontstaan. Let wel het kan ook door een SCN9A-genmutatie worden veroorzaakt, waardoor kaliumkanalen in het lichaam minder goed worden onderhouden (lit.3).

Behandeling dunnevezel-neuropathie

Omdat de aandoening door verschillende aandoeningen wordt veroorzaakt, moeten die worden behandeld. In de meeste gevallen kan DVN dus niet rechtstreeks worden behandeld. Wordt het veroorzaakt door alcoholmisbruik, dan moet men uiteraard stoppen om de kaliumbalans geleidelijk aan weer te laten herstellen. In het geval van zenuwbaanziekten of erfelijke factoren kan het niet altijd effectief worden behandeld. Heeft u bij de behandeling van uw ziekte ook aanvullende oppervlakkige huidklachten, informeer dan bij uw behandelend arts. Mogelijk kan er naar een oplossing worden gewerkt door bijvoorbeeld wijziging van medicijnen of het stimuleren van de kaliumkanalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Perifere neuropathiePerifere neuropathiePerifere neuropathie is een vervelende aandoening aan de zenuwen. Lees hieronder meer over deze aandoening.
Impotentie: beter voorkomen dan genezen!Eén op drie mannen boven de veertig heeft te kampen met impotentie. Niettegenstaande er verschillende manieren zijn om h…
Complicaties diabetes mellitus: Been- en voetproblemenComplicaties diabetes mellitus: Been- en voetproblemenDe voeten en benen zijn veel voorkomende plaatsen voor complicaties bij patiënten met diabetes mellitus, en daarom is go…
De Fysieke en Mentale oorzaken van impotentieDe oorzaken van impotentie zijn in te delen in 2 categorieën, namelijk lichamelijke en mentale oorzaken. In bijna alle g…
Alcoholische neuropathie: Symptomen aan o.a. armen en benenAlcoholische neuropathie: Symptomen aan o.a. armen en benenAlcoholische neuropathie is een aandoening waarbij schade ontstaat aan de perifere zenuwen door overmatig alcoholgebruik…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 17 september 2014:
  • Lit.1: http://www.spierziekten.nl/overzicht/dunnevezel-neuropathie/oorzaken-en-verschijnselen/
  • Lit.2: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalium
  • Lit.3: http://ghr.nlm.nih.gov/gene/SCN9A

Reageer op het artikel "Dunnevezel-neuropathie: vreemde prikkels en pijn in de huid"

Reactie

Guy, 24-08-2015 19:31 #1
Heb een paar maanden last gekregen van huidprikkels bij inspanningen en warmte opwellingen, ben naar de acupunctuur geweest en na de eerste beurt 90% beterschap! Na de 2de beurt volledig gedaan! Ben naar zuiders land op vakantie geweest (+40°) en niet één prikkeltje gehad! Viva de acupunctuur!

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 25-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tintelingen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!