InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeugdige epilepsie, schokken: syndroom van Doose

Jeugdige epilepsie, schokken: syndroom van Doose

Jeugdige epilepsie, schokken: syndroom van Doose Het hebben van epilepsie of epileptische aanvallen kan veel overlast veroorzaken. Bij het syndroom van Doose gaat het om zeer jeugdige epilepsie, waarbij het in eerste instantie als koortsepilepsie voordoet. Het verandert naar ernstig schokken met tijdelijke verlamming en bewusteloosheid. Het kan kortstondig zijn, maar ook urenlang aanhouden. Wat houdt het syndroom van Doose in en in welke gradaties kan het voorkomen?

Syndroom van Doose

Schokken en bewusteloosheid

Bij het syndroom van Doose is er vermoedelijk sprake van een genetische afwijking (nog niet aangetoond) en/ of elektrische stoornissen. Het zorgt ervoor dat het kind vanaf circa drie jaar (kan variëren) epileptische aanvallen heeft, waarbij tijdelijke bewusteloosheid optreedt. Het type schokken dat men heeft, kan eveneens in verschillende varianten voordoen. Bij de ergste variant kan het soms uren of dagen aanhouden (dit geldt bij één op de drie gevallen). Wat houdt het syndroom van Doose in en welke gradaties qua epilepsie kan het hebben?

Verschillende gradaties

Zodra het kind ouder wordt, verandert de aard van de epileptische myoclonic-astatische aanvallen. In eerste instantie zal het kind koorts hebben, waarbij epilepsie voordoet. Het wordt dan ook wel koortsepilepsie genoemd. De eerste aanval komt vaak voor rond het derde levensjaar, echter soms komt het reeds in het eerste levensjaar voor. Deze omstandigheid verandert daarna snel in epilepsie zonder koorts. Aanvullend komen myocloon-astatische aanvallen voor. Dit houdt in dat een deel van het lichaam plotsklaps schokt en verlamt en snel daarna weer herstelt. De persoon zakt even door de benen of laat iets vallen zonder er zelf erg in te hebben, waardoor men een valaanval heeft.

Tijdelijke bewusteloosheid

Indien een aanval voordoet treedt absence op. Dit houdt in dat de baby of kind het bewustzijn verliest. Het houdt in dat er geen besef zal zijn, dat het men overkomt. Pas als de aanval over is, dan kan men zich realiseren dat het is voorgevallen. Omdat men niet weet wat er gebeurt of dat een aanval plaatsvindt, kan er ook ongewenste schade worden aangericht. Denk aan een val, waarbij het hoofd een harde ondergrond raakt.

Behandeling syndroom van Doose

Om beschadigingen tijdens een aanval te vermijden, wordt vaak gebruik gemaakt van een helm, eventueel gecombineerd met andere valbescherming. Ook is het van belang om ongewenste of gevaarlijke objecten goed weg te bergen. Daarnaast moet het kind op de onderste verdieping slapen. Aanvullend zal anti-epileptica moeten worden ingezet, zodat aanvallen minder frequent voorkomen. Ondanks de aanvallen zal het kind normaal kunnen opgroeien, waarbij alles verder goed functioneert. Bovendien kan het ketogeen dieet helpen om de invloed van epileptische aanvallen drastisch af te laten nemen.

Ketogeen dieet

Om de invloed van anti-epileptica te verminderen kan men het ketogeen dieet toepassen. Het houdt in dat men praktisch geen koolhydraten (omzetting naar glucose) meer inneemt, maar overstapt op vetten. Bovendien dient men de inname van suiker altijd te vermijden, zodat het dieet het best tot zijn recht komt. Door het ketogeen dieet te volgen kan de invloed van aanvallen tot op vijftig procent worden verminderd. Laat u goed informeren omtrent het ketogeen dieet en wat wel of niet mag worden ingenomen. Het kan veel overlast wegnemen, zodat de complicaties van het syndroom van Doose worden geminimaliseerd.

Heeft uw kind dit syndroom of epileptische aanvallen laat u dan uitvoerig door de behandelend arts informeren. Door handige tips maar ook het voorgenoemde dieet kan de overlast aanzienlijk minder worden, waardoor het kind er beter mee kan leren leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Epilepsie, epileptische aanvallenEpilepsie is een aandoening die zich uit in de vorm van aanvallen. De aanvallen verschillen van persoon tot persoon. Epi…
Epilepsie: symptomen en diagnoseEpilepsie: symptomen en diagnoseAls je aan epilepsie lijdt, heb je last van aanvallen waarbij er een storing is in de elektrische geleiding van de herse…
Epilepsie: ketogeen dieet tegen aanvallenEpilepsie: ketogeen dieet tegen aanvallenMensen die lijden aan epilepsie hebben een storing in de elektrische geleiding in de hersenen. Er kunnen hierdoor aanval…
Epilepsie: twee verschillende hoofdsoortenEpilepsie: twee verschillende hoofdsoortenEpilepsie is een aandoening waarbij er een storing ontstaat in de elektrische geleiding in de hersenen. Deze verstoring…
Epilepsie: wat houdt een aanval in en wat zijn de symptomen?Epilepsie: wat houdt een aanval in en wat zijn de symptomen?Epilepsie is een aandoening in de hersenen, waarbij er aanvallen ontstaan door een tijdelijke verstoring van de elektris…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 27 januari 2015:
  • http://www.epilepsievereniging.nl/epilepsieplus/syndromen/doose-syndroom/behandeling/
  • http://www.epilepsievereniging.nl/ik-heb-epilepsie/wat-is-epilepsie/soorten-aanvallen-2/
  • http://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/epilepsie/doose.php
  • http://www.ketogeendieet.net/
  • http://doosesyndrome.org/mae-explained/genetics

Reageer op het artikel "Jeugdige epilepsie, schokken: syndroom van Doose"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Epilepsie
Medische informatie…
Schrijf mee!