InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kersrood bloedvatgezwel: Pijnloos en onschuldig huidletsel

Kersrood bloedvatgezwel: Pijnloos en onschuldig huidletsel

Kersrood bloedvatgezwel: Pijnloos en onschuldig huidletsel Een kersrood bloedvatgezwel is een goedaardig kersrood gekleurd huidletsel, opgebouwd uit bloedvaten. Dit pijnloze gezwel komt vooral voor bij dertigplussers. Het kersrood bloedvatgezwel verschijnt mogelijk overal op het lichaam, maar vooral de hoofdhuid en romp zijn aangetast. Hoewel het huidletsel geen gevaar vormt voor de gezondheid, veroorzaakt het mogelijk uiterlijke problemen voor de patiënt. De arts verwijdert daarom indien nodig de huidletsels.

Synoniemen aandoening

Een kersrood bloedvatgezwel is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • Angioma senilis
  • Bloedvin
  • Cherry angioma
  • Cherry angioom
  • Cherry hemangioma
  • Haemangioma senilis
  • Kersrood hemangioom
  • Ouderdomshaemangioom
  • Ouderdomshemangioom
  • Ruby spot

Epidemiologie kersrood bloedvatgezwel

Kersrode bloedvatgezwellen zijn de meest voorkomende vasculaire letsels op de menselijke huid. Vooral dertigplussers zijn aangetast. De huidaandoening kent voorts geen seksuele voorliefde. Blanken zijn tot slot het vaakst getroffen.

Oorzaken pijnloos en onschuldig huidletsel

Het is niet goed geweten wat de oorzaak is van de kersrode bloedvatgezwellen. Vermoedelijk speelt een erfelijke factor mee. Een andere piste is de blootstelling aan de zon.

Symptomen kersrode bloedvatgezwellen: Huidletsels, vooral op hoofd en romp

Een kersrood bloedvatgezwel varieert in grootte tussen één en maximaal zes millimeter. Deze ronde gezwelletjes ontwikkelen zich bijna overal op het lichaam, vooral op het hoofd of de romp. Zelden zijn de handen en voeten aangetast. Het huidgezwel heeft een kersrode tot paarse kleur. Soms is zon pijnloos huidgezwel vlak, maar ook een bultje is mogelijk. Naarmate de patiënt veroudert, ontstaan steeds meer kersrode bloedvatgezwellen die ook in grootte toenemen (tot zes millimeter). Normaal gezien geven deze vaatgezwellen geen klachten bij de patiënt, al heeft hij misschien wel problemen met zijn uiterlijk.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

Bij pijn, een ongebruikelijke bloeding of veranderingen in het uiterlijk, zoekt de patiënt best de arts op. De arts kijkt grondig naar de huid van de patiënt om de diagnose van een kersrood bloedvatgezwel te stellen.

Diagnostisch onderzoek

Soms is een huidbiopsie nodig om de diagnose te bevestigen, al gebeurt de diagnose bij de meeste patiënten reeds bij een klinisch onderzoek.

Differentiële diagnose

De arts verwart een kersrood bloedvatgezwel vrijwel niet met andere aandoeningen. Soms voert hij wel een huidbiopsie uit om andere mogelijke aandoeningen uit te sluiten.

Behandeling

Zelfzorg

Normaal gezien behoeft een onschuldig kersrood bloedvatgezwel geen behandeling. Earthclinic geeft op haar website aan dat de bloedvatgezwellen met behulp van jodium, appelciderazijn of tea tree olie te verwijderen zijn. De patiënt neemt om te beginnen 50 mg jodium in via de mond en hij mag ook jodium op de huidletsels aanbrengen. Ook appelazijn mag de patiënt gedurende 20-30 minuten per dag via een katoenen bal op de huid aanbrengen. Tea tree olie is vrij krachtig en verwijdert eveneens de angiomen. Hiervoor smeert de patiënt een mengsel van één eetlepel tea tree olie met twee eetlepels olijfolie op de bloedvatgezwellen.

Professionele medische zorg

cryotherapie (behandeling via bevriezing), elektrochirurgie (medische term voor "elektrocoagulatie: dichtbranden met stroom"), lasertherapie of een chirurgische uitsnijding van het huidletsel is mogelijk wanneer dit gezwel vaak bloedt of wanneer de patiënt cosmetische problemen ervaart.

Prognose: Uiterlijk

Kersrode bloedvatgezwellen zijn goedaardige huidgezwellen. Het uiterlijk is mogelijk aangetast bij de patiënt. Na het verwijderen van de gezwelletjes ontstaat mogelijk een litteken, al is dit meestal niet het geval.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Granuloma teleangiectaticum: Goedaardige huidaandoeningGranuloma teleangiectaticum: Goedaardige huidaandoeningGranuloma teleangiectaticum is een goedaardige, niet besmettelijke huidaandoening waarbij de patiënt kleine, verhoogde e…
Goedaardige huidgezwellen met milde tot ernstige symptomenGoedaardige huidgezwellen met milde tot ernstige symptomenEen aantal huidaandoeningen veroorzaken goedaardige gezwellen in de huid die milde tot ernstige symptomen en ongemak ver…
Cryotherapie van huidletsels: Behandeling via bevriezingCryotherapie van huidletsels: Behandeling via bevriezingCryotherapie (cryochirurgie, behandeling via bevriezing) is een medische behandeling die de arts inzet om weefsel te bev…
Keratoacanthoom: Goedaardige snelgroeiende huidtumorKeratoacanthoom: Goedaardige snelgroeiende huidtumorEen keratoacanthoom (keratoacanthoma) is een snelgroeiende goedaardige huidtumor. Meestal ontstaat dit huidletsel op een…
Oculair hemangioom: Goedaardig bloedvatgezwel rond het oogOculair hemangioom: Goedaardig bloedvatgezwel rond het oogEen hemangioom is een goedaardige tumor die het gevolg is van een abnormale groei van bloedvaten. Hemangiomen bevinden z…
Bronnen en referenties
  • Cherry Angioma Remedies, http://www.earthclinic.com/cures/cherry-angioma.html, geraadpleegd op 25 april 2016
  • Cherry Angioma, http://www.healthcentral.com/encyclopedia/hc/cherry-angioma-3168889/, 25 april 2016
  • Cherry angioma, https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001441.htm, geraadpleegd op 25 april 2015
  • CHERRY ANGIOMAS, http://www.iodine-resource.com/cherry-angiomas.html, geraadpleegd op 25 april 2016
  • Cherry Angiomas, Iodine, and Bromide Detox, http://www.cheeseslave.com/cherry-angiomas-iodine-and-bromide-detox/, geraadpleegd op 25 april 2016
  • HAEMANGIOMA SENILIS (OUDERDOMS HAEMANGIOOM), http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/haemangioma-senilis.htm, geraadpleegd op 25 april 2016

Reageer op het artikel "Kersrood bloedvatgezwel: Pijnloos en onschuldig huidletsel"

Infoteur: Miske
Laatste update: 21-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidtumoren
Medische informatie…
Schrijf mee!