InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zonnevlekken gezicht: ontstaan en verwijderen bruine vlekken

Zonnevlekken gezicht: ontstaan en verwijderen bruine vlekken

Zonnevlekken gezicht: ontstaan en verwijderen bruine vlekken Hoe ontstaan zonnevlekken ofwel bruine vlekken in het gezicht en voorhoofd en hoe kan je deze donkere huidvlekken verwijderen? Een zonnevlek of ouderdomsvlek is een goedaardige pigmentvlek die vooral voorkomt bij mensen van 50 jaar en ouder, maar ze kunnen ook bij jongere mensen voorkomen. Zonnevlekken treden vooral op plekken van de huid op die vaak aan de zon zijn blootgesteld, zoals gelaat, borststreek en handruggen. Medisch gezien behoeven ouderdomsplekken niet behandeld te worden. Wanneer de bruine vlekken in het gezicht of elders als cosmetisch storend worden ervaren, kun je ervoor kiezen om ze te (laten) verwijderen. Bruine vlekken in het gezicht of voorhoofd kun je voorkomen door niet veelvuldig te zonnen en door een goede zonnebrandcrème te gebruiken.

Bruine vlekken in gezicht

Zonnebrandcrème gebruiken om zonnevlekken door zonnen te voorkomen / Bron: Wouter Kiel, Flickr (CC BY-2.0)Zonnebrandcrème gebruiken om zonnevlekken door zonnen te voorkomen / Bron: Wouter Kiel, Flickr (CC BY-2.0)

Wat zijn zonnevlekken?

Zonnevlekken, ook wel ouderdomsvlekken, levervlekken of lentigo solaris genoemd, zijn platte, egaal bruine of donkere huidvlekken, zonder schilfering. Je kunt last hebben van één ronde bruine vlek of enkele. Vaak manifesteert een ouderdomsvlek zich op de wang, de slaap of het voorhoofd. Ze komen niet alleen in het gelaat voor, maar ook op handen, schouders en armen (zie afbeelding), gebieden die het meest zijn blootgesteld aan de zon. De huidvlekken variëren in grootte.

Bij wie komen zonnevlekken voor?
Ouderdomsvlekken komen zeer vaak voor bij volwassenen ouder dan 50. Maar ook jongere mensen kunnen deze vlekken krijgen, vooral als ze veel tijd in de zon doorbrengen.

Geen behandeling nodig
Ouderdomsvlekken zijn onschadelijk en behoeven vanuit medisch oogpunt bezien niet behandeld te worden. Om cosmetische redenen kan ervoor gekozen worden om ouderdomsvlekken middels een behandeling te verwijderen. Het voorkomen van ouderdomsvlekken door het vermijden van de zon en het gebruik van zonnebrandcrème, is de gemakkelijkste manier om een jeugdige uitstraling van je huid te handhaven.

Zonnevlekken symptomen: bruine vlekken in gezicht en andere delen van de huid

Zonnevlekken ontwikkelen zich vaak bij mensen met een lichte huidskleur, maar ze kunnen ook worden gezien bij mensen met een donkere huid. Ouderdomsvlekken:
  • zijn plat (niet verheven, soms ligt het iets in de huid met rimpels);
    Zonnevlekken op de rug van de hand / Bron: Alain Gérard, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Zonnevlekken op de rug van de hand / Bron: Alain Gérard, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • de rand is glad of grillig;
  • egaal bruin;
  • kunnen langzaamaan groter worden; en
  • vertonen geen schilfering.

Voorkeursplekken en omvang
Op een ernstig beschadigde huid vloeien de vlekken vaak samen tot één grote vlek. Zonnevlekken komen op die huiddelen voor die gedurende lange tijd zijn blootgesteld aan de zon, zoals de handruggen, het gezicht, schouders en bovenrug. Zonnevlekken variëren in grootte van kleiner dan een millimeter tot enkele centimeters.
Een overdaad aan zon is slecht voor de huid / Bron: Istock.com/LiudmylaSupynskaEen overdaad aan zon is slecht voor de huid / Bron: Istock.com/LiudmylaSupynska

Hoe ontstaan zonnevlekken?

Zonnevlekken worden voornamelijk veroorzaakt door jarenlange blootstelling aan ultraviolet (UV) licht van de zon. Vaak en langdurig zonnebaden vergroot de kans op het krijgen van zonnevlekken, evenals bruinen onder de zonnebank en psoraleen-ultraviolet-A-(PUVA-)lichttherapie.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

De diagnose kan vrij gemakkelijk met een ervaren oog gesteld worden. Bij twijfel kan de arts of dermatoloog de plek onderzoeken met een dermatoscoop. De dermatoscoop vergoot 20x en kan direct op de huid worden geplaatst. Bij vermoeden van een kwaadaardige ontwikkeling kan een huidbiopt (een stukje weefsel voor onderzoek) worden afgenomen, welke onderzocht kan worden door de patholoog.

Differentiaaldiagnose
Differentiaaldiagnostisch moet gedacht worden aan:

Zonnevlekken behoeven niet behandeld te worden / Bron: Istock.com/WavebreakmediaZonnevlekken behoeven niet behandeld te worden / Bron: Istock.com/Wavebreakmedia

Zonnevlekken verwijderen

Zonnevlekken zijn goedaardig en behoeven daarom niet behandeld te worden. Cosmetisch zijn er meerdere behandelingen mogelijk.

Stikstof

Zonnevlekken kunnen gedurende maximaal vijf seconden aangestipt worden met stikstof. Het resultaat van deze behandeling is pas goed te beoordelen na grofweg een half jaar. Soms treedt er hypopigmentatie (vermindering van het pigment) op, die vaak na een aantal maanden weer verdwijnt.

Blekende crèmes

Een relatief goedkope en eenvoudige manier om zonnevlekken te verwijderen is met behulp van blekende crèmes, zoals tretinoïnecrème 0,05% of adapaleen-gel 0,1%. Deze cremes moet gedurende langere tijd gebruikt worden om effect te sorteren.

Laserbehandeling

Behandeling met laser ofintense pulsed light (IPL) kan ook wordne toegepast bij zonnevlekken. Houd er rekening mee dat de kosten van zo'n laserbehandeling over het algemeen niet vergoed worden door de zorgverzekeraar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verminderde zonneactiviteit start nieuwe kleine IJstijd?Verminderde zonneactiviteit start nieuwe kleine IJstijd?Kan de zon verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering? Kan een verminderde zonneactiviteit zorgen voor een begin van…
Gaat de zon een winterslaap houden?Gaat de zon een winterslaap houden?Volgens Amerikaanse astronomen begint de zon binnenkort aan een winterslaap van enkele tientallen jaren. Uitlopende waar…
Pigmentvlekken: oppassen met de zon met pigmentvlekkenPigmentvlekken ontstaan veel eerder onder invloed van de zon. Maar ook hormonen hebben invloed op pigmentvlekken. De don…
Zonnevlekken op de zon vanaf Aarde zichtbaarZonnevlekken op de zon vanaf Aarde zichtbaarDe zon hebben we nodig als mens. Het maakt ons blij en wanneer de zon schijnt is onze stemming vaak vrolijker, blij en t…
De zon, ster in ons zonnestelselDe zon, ster in ons zonnestelselDe zon is het middelpunt van ons zonnestelsel. Alle planeten in ons zonnestelsel draaien erom heen. Door de zon is er le…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Invertzoo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/age-spots/basics/definition/con-20030473
  • http://www.huidconsult.nl/portal/index.php/Huidziekten-A-Z/Huidziekten-L-t/m-O/Lentigo-solaris-ouderdomsvlek.html#.V4I7CLiLSM8
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/71944-bruine-vlekken-op-de-huid-nek-hand-gezicht-schouder-arm.html
  • https://www.henw.org/archief/volledig/id6034-lentigo-solaris.html
  • Afbeelding bron 1: Wouter Kiel, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Alain Gérard, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/LiudmylaSupynska
  • Afbeelding bron 4: Istock.com/Wavebreakmedia

Reageer op het artikel "Zonnevlekken gezicht: ontstaan en verwijderen bruine vlekken"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 22-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pigmentvlekken
Medische informatie…
Schrijf mee!