InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Talgklieradenoom: Goedaardige tumor van talgklier op de huid

Talgklieradenoom: Goedaardige tumor van talgklier op de huid

Talgklieradenoom: Goedaardige tumor van talgklier op de huid Vanaf het derde decennium in het leven ontwikkelen vooral veel patiënten die langdurig zijn blootgesteld aan de zon, één of meer goedaardige talgkliertumoren op de huid, vooral op het gezicht. Deze zijn klein, pijnloos en groeien traag. Soms wijzen meerdere adenomen op de aanwezigheid van een onderliggend syndroom. Het is bijgevolg van essentieel belang om de huid bij de huidarts (dermatoloog) te laten testen bij dergelijke huidafwijkingen. De arts verwijdert de talgklieradenomen volledig. Ze keren daarna niet terug en zaaien niet uit, waardoor de prognose voor de patiënt met een geïsoleerd talgklieradenoom uitstekend is. Wanneer een syndroom gepaard gaat met een talgkliertumor, dan zijn de vooruitzichten variabel.

Synoniemen talgklieradenoom

Een talgklieradenoom is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • Adenoom - talgklier
  • Hyperplasie – talgklieren
  • Talghyperplasie
  • Talgklieradenoma
  • Talgklierneoplasma
  • Talgkliernieuwvorming
  • Talgkliertumor
  • Talgtumor

Epidemiologie talgklieradenomen

De exacte incidentie van talgklieradenomen is onbekend. Talgklierenadenomen verschijnen regelmatig op het gezicht of de hoofdhuid van patiënten van middelbare leeftijd (dertig tot vijftig jaar) en ouderen. De gemiddelde leeftijd waarop een patiënt met een talgklieradenoom zich presenteert is zestig jaar. Mannen en vrouwen zijn in gelijke aantallen getroffen. Verder is er geen raciale of geografische voorliefde bekend. De aandoening komt het vaakst voor in tropische gebieden waar de blootstelling aan zonlicht vrij hoog is. Vooral landbouwers zijn aangetast.

Oorzaken goedaardige tumor van talgklier

Een talgklieradenoom is een goedaardige tumor die ontstaat wanneer de talgklieren van de huid beschadigd zijn als gevolg van een langdurige blootstelling aan de zon. Talgklieradenomen vormen daarnaast één van de mogelijke symptomen van het Muir-Torre syndroom, een genetische aandoening.

Symptomen: Kleine, pijnloze tumor op de huid

Eén talgklieradenoom

Een talgklieradenoom is een goedaardige tumor van de talgklier die verschijnt op de huid. Dit zijn pijnloze, langzaam groeiende tumoren die voorkomen vanaf het derde decennium van het leven. Meestal heeft de patiënt slechts één adenoom wat dan voornamelijk te vinden is op het gezicht, de hoofdhuid, de buik, de rug, de nek of de borst. Soms ontstaat de tumor op andere plaatsen, zoals de romp, de armen of de benen. Met het verouderen neemt ook het risico op het ontwikkelen van een talgklieradenoom toe. Talgklieradenomen variëren van een grootte van minder dan één cm (gewoonlijk twee tot vier mm) tot meer dan vijf centimeter in maximale afmeting. Normaal gezien zijn ze echter minder dan een halve centermeter in diameter groot (2-4 mm).

Meerdere talgklieradenomen

Indien de patiënt meerdere kleine talgklieroneffenheden vertoont, heet dit in medische termen “talghyperplasie”. Dergelijke papels zijn meestal onschadelijk en vaak te vinden op het gezicht. Wanneer meer adenomen (meestal goedaardige klierweefselgezwellen) voorkomen, is dit soms ook het teken van de aanwezigheid van het Muir-Torre syndroom.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk en diagnostische onderzoeken

De dermatoloog (huidarts) onderzoekt de huid van de patiënt met behulp van een speciale vergrote lens (dermoscopie). Hij voert daarnaast een huidbiopsie uit. Een patholoog onderzoekt vervolgens het weefselmonster onder een microscoop.

Differentiële diagnose

De arts verwart een talgklieradenoom vaak met volgende aandoeningen of syndromen:

Behandeling via chirurgie

De arts verwijdert een talgklieradenoom volledig via een chirurgische excisie. De patiënt geneest hierdoor en de tumor keert niet terug. Het is belangrijk dat de patiënt na de operatie voldoende rust neemt om de wonde te laten genezen. Nazorg en regelmatige controlebezoeken zijn zeer belangrijk wanneer een tumor verwijderd is. Tot slot behandelt de arts indien nodig het Muir-Torre syndroom.

Prognose is uitstekend

De prognose van een talgklieradenoom is over het algemeen uitstekend dankzij een geschikte behandeling. Deze tumoren komen niet terug na een volledige chirurgische verwijdering. Ze zaaien bovendien niet uit. De vooruitzichten van de aanwezigheid van de tumoren bij het Muir-Torre syndroom zijn variabel. Hierbij zijn vaak meerdere organen aangetast.

Complicaties

Over het algemeen treden geen belangrijke complicaties op door een talgklieradenoom, tenzij de huidafwijking gepaard gaat met het Muir-Torre syndroom.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ameloblastoom: Goedaardige, pijnloze tumor in de kaakAmeloblastoom: Goedaardige, pijnloze tumor in de kaakEen ameloblastoom is een kaakgezwel, ontstaan uit emailvormend epitheel van de tandaanleg. Deze tumor of cyste is veelal…
Goedaardige tumoren kunnen ook gevaarlijk zijnGoedaardige tumoren kunnen ook gevaarlijk zijnTumoren hoeven gelukkig niet altijd kwaadaardig te zijn en daarmee ook niet levensbedreigend. Een voorbeeld van zo'n goe…
Bultje op ooglid (of bij wimper): oorzaken en symptomenBultje op ooglid (of bij wimper): oorzaken en symptomenHeb je last van een wit bultje op je ooglid? Zowel kinderen als volwassenen kunnen een wit bultje op het ooglid krijgen,…
Osteochondroom: Tumor van kraakbeen en bot bij groeiplaatOsteochondroom: Tumor van kraakbeen en bot bij groeiplaatEen osteochondroom is een overmatige groei van kraakbeen en bot, aan het einde van het bot bij de groeiplaat. Meestal zi…
Gezondheidsproblemen bij de hond: HuidtumorenGezondheidsproblemen bij de hond: HuidtumorenEr zijn zeer veel soorten tumoren die kunnen voorkomen bij de hond. Dit zijn onder andere melkkliertumoren, lymfekliertu…
Bronnen en referenties
  • Clinical Presentation, http://emedicine.medscape.com/article/1059260-clinical#showall, geraadpleegd op 6 april 2016
  • Overview, http://emedicine.medscape.com/article/1059260-overview#showall, geraadpleegd op 6 april 2016
  • Sebaceous Adenoma, http://www.dovemed.com/diseases-conditions/sebaceous-adenoma/, geraadpleegd op 8 augustus 2016
  • Sebaceous adenoma, https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002292.htm, geraadpleegd op 6 april 2016

Reageer op het artikel "Talgklieradenoom: Goedaardige tumor van talgklier op de huid"

Infoteur: Miske
Laatste update: 12-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidtumoren
Medische informatie…
Schrijf mee!