InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hemolytische anemie: Voortijdige afbraak rode bloedcellen

Hemolytische anemie: Voortijdige afbraak rode bloedcellen

Hemolytische anemie: Voortijdige afbraak rode bloedcellen Hemolytische anemie is een vorm van bloedarmoede waarbij rode bloedcellen voortijdig worden vernietigd en verwijderd uit de bloedstroom. De vernietiging van de rode bloedcellen is te wijten aan vele mogelijke oorzaken zoals ziekten en omgevingsfactoren. De symptomen variëren sterk maar enkele symptomen zijn verwardheid, concentratieproblemen, donkere urine en koorts. Bij milde hemolytische anemie heeft de patiënt geen behandeling nodig, maar een ernstige vorm van de bloedaandoening vereist een snelle en juiste behandeling. Medicatie, een operatie of een bloedtransfusie zijn de meest voorkomende behandelingen. De vooruitzichten zijn erg verschillend.

Epidemiologie bloedaandoening

Hemolytische anemie vertegenwoordigt ongeveer 5% van alle vormen van anemie (tekort aan rode bloedcellen: bloedarmoede). Hemolytische anemie kent geen raciale voorliefde, maar dit is vaak wel het geval bij de onderliggende oorzaak. Een voorbeeld hiervan is sikkelcelanemie wat voornamelijk voorkomt bij Afrikanen, Afro-Amerikanen, sommige Arabische volkeren, en Aboriginals in het zuiden van India. De bloedaandoening kent bij de meeste oorzaken geen seksuele voorliefde. Hoewel hemolytische anemie mogelijk is op elke leeftijd, zijn de symptomen bij erfelijke aandoeningen meestal zichtbaar vanaf de geboorte, terwijl deze op latere leeftijd ontstaan bij verworven aandoeningen.

Werking van het lichaam bij hemolytische anemie

Anemie is een aandoening waarbij het lichaam niet genoeg gezonde rode bloedcellen heeft. Rode bloedcellen leveren zuurstof naar lichaamsweefsels. In normale omstandigheden blijven rode bloedcellen ongeveer 120 dagen in het lichaam. Bij bloedarmoede de rode bloedcellen in het bloed voortijdige afgebroken. Het beenmerg is grotendeels verantwoordelijk voor de productie van nieuwe rode bloedcellen. Beenmerg is het zachte weefsel in het midden van botten dat helpt bij de vorming van alle bloedcellen. Hemolytische anemie treedt op wanneer het beenmerg onvoldoende rode cellen aanmaakt om de vernietigde rode bloedcellen te vervangen.

Oorzaken voortijdige afbraak rode bloedcellen

Hemolytische anemie kent verschillende mogelijke oorzaken, al heeft de bloedaandoening niet bij iedereen een bekende oorzaak. De vernietiging van rode bloedcellen gebeurt door bijvoorbeeld:

Symptomen

Bij hemolytische anemie treden de symptomen bij de geboorte of op latere leeftijd op. Ook ontstaan de symptomen plots of geleidelijk aan. Daarnaast variëren de symptomen van mild tot ernstig. Bij milde symptomen treden geen symptomen op. Andere symptomen omvatten:

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

Bij het lichamelijk onderzoek is mogelijk de geel verkleurde huid te zien. Bij het palperen van de patiënt bemerkt de arts de vergrote lever en/of milt op. De arts luistert naar het hart via auscultatie en dan bemerkt hij een snelle of onregelmatige hartslag op. Ook luistert de arts naar de ademgeluiden van de patiënt, waarbij hij opmaakt dat de ademhaling eveneens snel of onregelmatig is.

Diagnostisch onderzoek

De arts voert een volledig bloedonderzoek uit wat de bloedarmoede onthult. Hypofosfatemie (verlaagd fosfaatgehalte in het bloed) is eveneens mogelijk aanwezig. Dit biedt eveneens informatie over de aard en de oorzaak van de aandoening. Een urineonderzoek, een beenmergpunctie of een biopsie zijn ook nuttige diagnostische onderzoeken.

Behandeling bloedarmoede

De behandeling is afhankelijk van de aard en oorzaak van de hemolytische anemie: In noodgevallen is een bloedtransfusie soms nodig. Wanneer de patiënt een overactief immuunsysteem heeft, helpen immuunsysteem onderdrukkende medicijnen, beter gekend als “immunosuppressiva”. Beenmerg stimulerende geneesmiddelen (groeifactormedicijnen) helpen het beenmerg bij de productie van nieuwe rode en witte bloedcellen en van bloedplaatjes. Extra foliumzuur en ijzersupplementen zijn nodig wanneer de bloedcellen in een snel tempo worden vernietigd. Corticosteroïden en intraveneuze immunoglobulinen zijn medicijnen die de arts bij sommige aandoeningen inzet. In zeldzame gevallen is een operatie nodig om de milt te verwijderen (splenectomie). De milt filtert namelijk de abnormale cellen uit het bloed.

Prognose is afhankelijk van oorzaak

De prognose voor patiënten met hemolytische anemie is afhankelijk van de onderliggende oorzaak. Veelal zijn de sterftecijfers laag, maar het risico op overlijden is wel groter bij oudere patiënten en patiënten met een slechte hart- en nierfunctie. Ernstige bloedarmoede brengt mogelijk hart- en vaatziekten en longaandoeningen met zich mee, of verergeren een cerebrovasculaire aandoening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Auto-immuun hemolytische anemieAuto-immuun hemolytische anemieBij verschillende auto-immuun aandoeningen worden er antilichamen aangemaakt die de rode bloedcellen aanvallen. Het lich…
Erfelijke elliptocytose: Bloedziekte met milde bloedarmoedeErfelijke elliptocytose: Bloedziekte met milde bloedarmoedeErfelijke elliptocytose (ovalocytose) is erfelijke vorm van bloedziekte waarbij een abnormaal groot aantal rode bloedcel…
Bloedarmoede: duizeligheid hoofdpijn vermoeidheid kortademigBloedarmoede: duizeligheid hoofdpijn vermoeidheid kortademigBloedarmoede of anemie is een medische aandoening waarbij ofwel het bloed te weinig hemoglobine bevat, ofwel het aantal…
Bloedarmoede (anemie)Bloedarmoede (anemie)Bloedarmoede (anemie) ontstaat doordat het lichaam te weinig rode bloedcellen aanmaakt. Rode bloedcellen worden ook wel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Care Notes, https://www.drugs.com/cg/hemolytic-anemia.html, geraadpleegd op 22 augustus 2016
  • Hemolytic anemia, https://medlineplus.gov/ency/article/000571.htm, geraadpleegd op 22 augustus 2016
  • Hemolytic Anemia: Causes, Symptoms & Diagnosis, http://www.healthline.com/health/hemolytic-anemia, geraadpleegd op 22 augustus 2016
  • How Is Hemolytic Anemia Diagnosed?, https://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/ha/diagnosis, geraadpleegd op 22 augustus 2016
  • Overview, http://emedicine.medscape.com/article/201066-overview#showall, geraadpleegd op 22 augustus 2016
  • Types of Hemolytic Anemia, https://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/ha/types, geraadpleegd op 22 augustus 2016
  • What Is Hemolytic Anemia?, https://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/ha, geraadpleegd op 22 augustus 2016

Reageer op het artikel "Hemolytische anemie: Voortijdige afbraak rode bloedcellen"

Reactie

Samira, 20-09-2019 13:58 #1
Ons zoontje heeft op 2 jarige leeftijd een hemolystische anemie gehad door het EBV virus.
Hij heeft toen 2x een bloedtransfusie gehad.
Kan hij een hemolytische anemie nog een keer krijgen?

Infoteur: Miske
Laatste update: 09-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloedaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!