InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Niercysten (cysten in nier): symptomen en behandeling

Niercysten (cysten in nier): symptomen en behandeling

Niercysten (cysten in nier): symptomen en behandeling Eenvoudige niercysten zijn abnormale (niet in het lichaam thuishorende), met vloeistof gevulde blaasjes of holten die zich in de nieren bevinden. Eenvoudige niercysten zijn verworven niercysten. Deze moeten onderscheiden worden van de meer ernstige polycystische nieren. Dit is een nieraandoening waarbij in een of (vaak) beide nieren vele cysten worden gevormd en dit ontstaat meestal door een erfelijke afwijking. Eenvoudige niercysten veroorzaken meestal geen symptomen en zijn niet schadelijk voor de nieren. De meeste eenvoudige niercysten worden gevonden tijdens beeldvormend onderzoek dat wordt uitgevoerd om andere redenen. Behandeling is niet nodig voor eenvoudige niercysten die geen klachten veroorzaken. Eenvoudige niercysten die wel symptomen veroorzaken of die de bloedoorstroming of de urinedoorstroming belemmeren, moeten worden behandeld met sclerotherapie of chirurgie.

Niercysten

Wat zijn eenvoudige niercysten?

Eenvoudige niercysten zijn abnormale, niet in het lichaam thuishorende, met vloeistof gevulde blaasjes of holtes die zich in de nieren bevinden. Een eenvoudige niercyste verschilt van de cysten die ontstaan ​​wanneer een persoon polycystische nieren heeft, een genetische aandoening. Eenvoudige niercysten zorgen er niet voor dat de nier vergroot raakt en vervangen ook niet de normale structuur van de nieren. Ook veroorzaken eenvoudige niercysten geen verminderde nierfunctie (met eventueel nierfalen), zoals cysten dat kunnen doen bij mensen met polycystische nieren.

Wie hebben er last van?
Eenvoudige niercysten komen vaker voor als mensen ouder worden. Naar schatting 25 procent van de mensen van 40 jaar en 50 procent van de mensen van 50 jaar en ouder hebben een eenvoudige niercyste. Er is voor zover bekend geen verschil tussen vrouwen en mannen.

Oorzaken van eenvoudige niercysten

De oorzaak van eenvoudige niercysten wordt nog niet volledig begrepen. Obstructie van de nierbuisjes, kleine structuren in de nieren die urine verzamelen, of een tekort aan bloedtoevoer, zijn factoren die mogelijk een rol spelen bij het ontstaan van eenvoudige niercysten. Kleine divertikels kunnen zich losmaken uit de nierbuisjes en evolueren in eenvoudige niercysten. De rol van genetische factoren in de ontwikkeling van eenvoudige niercysten is nog niet onderzocht.

Symptomen van eenvoudige niercysten

Verschijnselen

Een eenvoudige cyste hoeft geen symptomen veroorzaken. Als de cyste echter groot wordt of geïnfecteerd raakt, kan deze symptomen veroorzaken zoals:

Omschrijving

Eenvoudige niercysten veroorzaken meestal geen symptomen en zijn ook niet schadelijk voor de nieren. In sommige gevallen kan er echter pijn ontstaan ​​tussen de ribben en heupen, wanneer cysten groter worden en op andere organen drukken. Soms kan een cyste ontstoken raken, waardoor je last krijgt van koorts en pijn. Eenvoudige niercysten lijken niet de nierfunctie te beïnvloeden, toch vond één onderzoek een verband tussen de aanwezigheid van cysten en verminderde nierfunctie bij ziekenhuispatiënten jonger dan 60 jaar. Sommige studies leggen een relatie tussen eenvoudige niercysten en hoge bloeddruk. Zo verbeterde bij sommige mensen hun bloeddruk, nadat een grote cyste was gedraineerd.

Grootte van de cyste

Sommige cysten zijn zo klein dat je ze niet kunt zien zonder een microscoop. Anderen kunnen zo groot worden als een tennisbal. Naarmate ze groter worden, kunnen niercysten op nabijgelegen organen drukken en pijn veroorzaken.

Onderzoek en diagnose

De meeste eenvoudige niercysten worden gevonden tijdens beeldvormend onderzoek dat wordt uitgevoerd om andere redenen. Wanneer een cyste wordt aangetroffen, kunnen beeldvormende onderzoeken worden gebruikt om te bepalen of het gaat om een ​​eenvoudige cyste in de nier of een andere, meer ernstige aandoening. Deze onderzoeken kunnen bestaan uit echografie, een CT-scan of een MRI-scan.

Niercysten behandeling

Niercysten kunnen op de volgende manieren behandeld worden.

Geen behandeling

Behandeling is niet nodig voor eenvoudige niercysten die geen symptomen veroorzaken. Eenvoudige niercysten kunnen desgewenst worden gecontroleerd met een periodieke echo.

Sclerotherapie

Een eenvoudige, enkelvoudige niercyste die klachten veroorzaakt of de bloed- of urinedoorstroming belemmert, kan behandeld worden door middel van zogeheten sclerotherapie. Hierbij brengt de arts een lange naald in door de huid. Ultrageluid wordt gebruikt om de naald te geleiden naar de cyste. De cyste wordt eerst leeggezogen en vervolgens met een vloeistof geïnjecteerd, waardoor deze verschrompelt. De ingreep wordt gewoonlijk poliklinisch uitgevoerd onder plaatselijke verdoving.

Operatie

Als de cyste groot is, kan een operatie nodig zijn. De meeste operaties worden uitgevoerd met een laparoscoop, een speciaal instrument met een kleine, verlichte videocamera. De procedure wordt meestal gedaan onder algehele narcose in een ziekenhuis. De chirurg draineert de cyste en vervolgens verwijdert of verbrandt hij het buitenste weefsel. Dit type operatie wordt uitgevoerd met kleine incisies. Het herstel verloopt vaak snel en voorspoedig.

Eten, dieet en voeding

Het is niet aangetoond dat voeding of een special dieet een rol speelt bij het ontstaan ​​of voorkomen van eenvoudige niercysten.

Complicaties

Gewoonlijk veroorzaken niercysten geen problemen. Soms kunnen ze echter tot complicaties leiden, waaronder:
  • infectie in de cyste
  • gescheurde cyste
  • urine kan niet normaal afvloeien door een verstopping in de nier
  • hoge bloeddruk

Polycystische nieren kan na verloop van tijd voor nierschade zorgen. Ongeveer de helft van de mensen met deze aandoening zal nierfalen ontwikkelen voordat ze 60 jaar zijn.

Prognose

De meeste eenvoudige niercysten zijn onschadelijk en veroorzaken geen problemen. Als een cyste groeit, kan de cyste verwijderd worden middels sclerotherapie of een operatie zonder complicaties op de lange termijn. Polycystische nierziekte kan ernstiger zijn. Zonder behandeling kan het complicaties veroorzaken zoals hoge bloeddruk en nierfalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Polycystische nierziekte: Veel cysten in nieren (niercysten)Polycystische nierziekte: Veel cysten in nieren (niercysten)Een polycysteuze nierziekte is een goedaardige aandoening waarbij veel (poly)cysten (holtes gevuld met vocht) zich in de…
Renaal coloboom-syndroom: Afwijkingen aan nieren en ogenRenaal coloboom-syndroom: Afwijkingen aan nieren en ogenHet renaal coloboom-syndroom is een uiterst zeldzame erfelijke aandoening waarbij de patiënt lijdt aan een onderontwikke…
Nierabces (abces in nier): symptomen, oorzaak en behandelingNierabces (abces in nier): symptomen, oorzaak en behandelingEen nierabces is een abces dat in een nier zit. Een abces is een niet eerder bestaande holte in het lichaam die is gevul…
Schrompelnier: symptomen en oorzaakSchrompelnier: symptomen en oorzaakNieren hebben een belangrijke functie: ze filteren het bloed van afvalstoffen en produceren hormonen. Daarnaast regulere…
Pijn aan de nieren? Symptomen van nierpijn en nierproblemenPijn aan de nieren? Symptomen van nierpijn en nierproblemenHevige, stekende pijn in de zij kan een symptoom zijn van een nierprobleem. Toch zijn de symptomen van nierproblemen nie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://Vasilyeva Larisa/Shutterstock.com
  • Healthline. Kidney Cyst. https://www.healthline.com/health/kidney-cyst (ingezien op 4-6-2019)
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/kidney-cysts/basics/definition/con-20035205
  • https://www.niddk.nih.gov/health-information/health-topics/kidney-disease/kidney-cysts/Pages/facts.aspx
  • http://www.webmd.com/a-to-z-guides/kidney-cyst-causes-symptoms-treatments
  • http://familydoctor.org/familydoctor/en/diseases-conditions/kidney-cysts.html
  • http://www.niernieuws.nl/?id=1435

Reageer op het artikel "Niercysten (cysten in nier): symptomen en behandeling"

Reactie

Heidendal, 17-10-2018 12:39 #1
Ik heb een niercyste op mijn rechternier ter grote van een dikke mandarijn! Ik heb al meerdere CT-scans gehad, omdat ik van mening ben dat ik last heb van deze cyste. Ik heb al meerdere jaren pijn in mijn rug en een weeïg gevoel in mijn buik. Volgens de uroloog in het MUMC belemmert de cyste de nier niet in zijn functionaliteit en komen deze klachten niet van deze cyste. Maar ik weet wát ik voel, wáár ik het voel en mijn osteopaat bevestigt mijn klachten ook als zodanig. Hij heeft ook een duidelijk vermoeden dat mijn klachten afkomstig zijn van deze cyste. Wat kan ik nu het beste doen?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 04-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nieraandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!