InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gele nagel-syndroom: Symptomen aan benen (zwelling) & nagels

Gele nagel-syndroom: Symptomen aan benen (zwelling) & nagels

Gele nagel-syndroom: Symptomen aan benen (zwelling) & nagels Het gele nagel-syndroom (yellow nail syndrome) is een zeldzame aandoening waarbij de afvoer van het lymfesysteem beschadigd of verstopt is. De patiënt presenteert zich hierbij met verdikte, langzaam groeiende, gele nagels die gepaard gaan met zwelling van de benen en ademhalingsproblemen. De behandeling verloopt moeizaam en ondersteunend, omdat het syndroom niet te genezen is, maar soms verdwijnen de symptomen wel spontaan of na de behandeling. Samman en White beschreven voor het eerst deze ziekte in de medische literatuur in 1964.

Oorzaken gele nagel-syndroom

Het is anno maart 2017 onbekend wat precies de oorzaak is van het gele nagel-syndroom, al spelen mogelijk genetische factoren een rol, omdat de ziekte ook in sommige families voorkomt. Maar de ziekte komt ook sporadisch voor. Het gele nagel-syndroom presenteert zich voorts vaker bij patiënten met chronische bronchiëctasieën (chronische abnormale verwijding en irritatie van de kleinste luchtpijpvertakkingen van de longen) of sinusitis, pleura-effusie, kanker, het immunodeficiëntie-syndroom en reumatoïde artritis (ontsteking van gewrichten en organen). Soms is deze ziekte aangeboren maar meestal komt de ziekte tot stand in aanwezigheid van of als gevolg van andere ziekten.

Symptomen aan nagels & ademhaling en zwelling (van benen en armen)

De symptomen van het gele nagel-syndroom komen meestal op middelbare leeftijd (rond veertigjarige leeftijd) tot uiting, hoewel af en toe ook jongere kinderen lijden aan de zeldzame ziekte.

Ademhaling

Ongeveer één op de drie patiënten met het gele nagel-syndroom lijdt aan pleura-effusie en ook bij ongeveer één op de drie patiënten is dit het eerste symptoom van de ziekte. Bij pleura-effusie ontstaat een vochtophoping tussen het borstvlies en longvlies, waarbij symptomen van kortademigheid, hoesten en pijn op de borst tot stand komen. Pleura-effusie is vaak het gevolg van een voorgeschiedenis van een terugkerende aanval van bronchitis (ontsteking van de luchtpijpvertakkingen), chronische sinusitis (chronische ontsteking van de neusbijholte) of een longontsteking (pneumonie).

Nagels

Bij het gele nagel-syndroom zijn alle nagels aangetast aan de tenen en vingers. De nagels groeien niet of slechts langzaam, ze zijn gekromd alsook dikker (boller) dan normaal. Daarnaast hebben ze een typische lichtgele of groengele kleur met iets donkerdere randen. De nagels zijn glad maar af en toe ontstaat een golving in de nagels of zijn bultjes op de nagels aanwezig met verlies van de opperhuid. De scheiding van de nagel van het nagelbed (onycholyse) treft voorts één of meer nagels; hierdoor valt de nagel uit.

Zwelling

Lymfoedeem (aandoening met zwelling van ledematen) is een ander kenmerk van het gele nagel-syndroom, wat meestal reeds start vanaf de puberteit. Dit houdt in dat bij ongeveer acht op de tien patiënten een zwelling tot stand komt, meestal aan de benen (zwelling van de benen) en armen, en minder vaak aan de handen, het gezicht of de genitaliën. Deze zwellingen verschijnen veelal enkele maanden nadat de nagelveranderingen hebben plaatsgevonden en zijn het gevolg van de opeenhoping van lymfe. De getroffen gebieden voelen zwaar of strak aan of de patiënt is in dit gebied minder flexibel.

Diagnose en onderzoeken

De arts maakt de diagnose van het gele nagel-syndroom op basis van het lichamelijk onderzoek, een vraagstelling van de aanwezige symptomen en de medische geschiedenis van de patiënt. De nagelveranderingen zijn erg typerend bij het gele nagel-syndroom, en wijken af van nagelveranderingen die optreden bij de meeste andere lymfoedeemsyndromen.

Behandeling

De behandeling van deze ziekte vormt een klinische uitdaging, want niet altijd zijn alle therapieën even effectief.

Ademhaling

De arts behandelt de ademhalingsklachten, bijvoorbeeld via corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers) of antibiotica, afhankelijk van de aanwezige symptomen.

Nagels

De nagelveranderingen zijn bij de meeste patiënten blijvend, al gebeurt het sporadisch dat sommige patiënten geleidelijk weer normale nagels krijgen. De behandeling van de nagels bestaat uit een topische (op de huid aangebrachte) vitamine E-oplossing, wat voor de meeste patiënten effectief is. Orale (via de mond ingenomen) itraconazol, een antimycotium (geneesmiddel tegen schimmels) is eveneens inzetbaar. De oorzaak van het gele nagel-syndroom is niet te wijten aan schimmels maar dit medicijn versnelt de nagelgroei. Soms helpt het ook om zinksupplementen te nemen.

Prognose ziekte

Af en toe herstellen patiënten spontaan van de nagelafwijkingen. Sinds het beschrijven van de ziekte zijn anno maart 2017 een honderdvijftigtal patiënten gemeld, waardoor weinig informatie bekend is over de vooruitzichten van de zwelling van de benen en de ademhalingsproblemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gele nagel-syndroom: symptomen, oorzaak en behandelingGele nagel-syndroom: symptomen, oorzaak en behandelingHet gele nagel-syndroom is een zeldzame, erfelijke aandoening. Bij het gele nagel-syndroom (yellow nail syndrome) verkle…
Ziekte van Meige: Erfelijke lymfoedeem met gezwollen benenZiekte van Meige: Erfelijke lymfoedeem met gezwollen benenDe ziekte van Meige is geclassificeerd als primaire lymfoedeem. De zwelling van de lymfeklieren is met andere woorden ni…
Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?Bij iedere nagel groeit het in een nagelriem. Bij een nagelriemontsteking kan de nagelriem en ook de vingertop pijnlijk…
Gele nagels: oorzaken van gele nagels op vingers en/of tenenGele nagels: oorzaken van gele nagels op vingers en/of tenenLast van gele nagels aan vingers of tenen (gele teennagels)? Nagels kunnen je veel vertellen over je algemene gezondheid…
Hoe behandel je schimmelnagels?Schimmels zijn een veel voorkomende aandoening bij mensen. Huidschimmels bevinden zich constant op het lichaam en groeie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Herbert L. Fred, MD, Hendrik A. Van Dijk, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Geraadpleegd op 26 maart 2017:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • DISORDERS OF NAILS, boek: Clinical Medicine, Door: Parveen Kumar, Michael Clark, Uitgever: Elsevier, ISBN: 9780702029936, blz. 1266
  • Gele nagel syndroom, http://www.huidinfo.nl/gelenagelsyndroom.html
  • Yellow nagel syndrome, http://www.dermnetnz.org/topics/yellow-nagel-syndrome
  • Yellow Nail Syndrome, https://patient.info/doctor/yellow-nail-syndrome
  • Yellow Nail Syndrome, https://rarediseases.org/rare-diseases/yellow-nail-syndrome/
  • YELLOW NAIL SYNDROOM / YELLOW NAILS, http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ytxt/yellow-nail-syndrome.htm

Reageer op het artikel "Gele nagel-syndroom: Symptomen aan benen (zwelling) & nagels"

Infoteur: Miske
Laatste update: 06-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!