InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ziekte van Morgellon: Abnormale huidsensaties met huidzweren

Ziekte van Morgellon: Abnormale huidsensaties met huidzweren

Ziekte van Morgellon: Abnormale huidsensaties met huidzweren De ziekte van Morgellon is een controversiële en slecht begrepen fysieke of psychische aandoening waarbij ongebruikelijke draadachtige vezels onder de huid verschijnen. De patiënt heeft het gevoel dat er onder deze plaatsen iets kruipt, bijt of prikt. Door het overmatig krabben ontstaan huidzweren. Daarnaast verschijnen andere ‘zelfverklaarde’ symptomen. De diagnose en behandeling van de ziekte verlopen best multidisciplinair door zowel een huidarts als een psychiater. De behandeling concentreert zich ook op de bevindingen van de onderzoeken en de eventueel onderliggende problemen.

Synoniemen van ziekte van Morgellon

Artsen geven soms andere namen aan de ziekte van Morgellon zoals:
  • het Morgellons-syndroom
  • Morgellon
  • Morgellons
  • onverklaarbare dermopathie (huidaandoening zonder bekede oorzaak)
  • vezelziekte

Epidemiologie

Ongeveer 3,65 per 100.000 mensen lijdt aan de ziekte van Morgellon. De aandoening treft het vaakst vrouwen van middelbare leeftijd met een blanke huidskleur. Volwassenen en kinderen zijn even vaak aangetast door de ziekte. Er zijn voorts geen aanwijzingen dat de ziekte in één seizoen vaker optreedt. De ziekte van Morgellon komt tot slot wereldwijd voor, zoals in Europa, Zuid-Afrika, Japan, de Filipijnen, Indonesië en Australië.

Oorzaken van vreemde gevoelens en huidzweren

Sommige wetenschappers beweren dat de ziekte van Morgellon een lichamelijke ziekte is. Andere wetenschappers suggereren dat het een soort psychose is, gekend als ‘delusionele parasitosis', waarbij een patiënt denkt dat parasieten de huid geïnfecteerd hebben. De exacte oorzaak van deze mysterieuze ‘ziekte’ is onbekend anno januari 2018.

Risicofactoren van psychische of fysieke aandoening

Veel patiënten zijn obsessief bezig en bezorgd over gezondheidsproblemen in het algemeen. Dit bestempelen artsen als ‘somatische bezorgdheid’. Daarnaast kampt ongeveer de helft van de patiënten met andere gezondheidsproblemen, waaronder een depressie, ADHD (moeite met aandacht en controleren van energie), een obsessief compulsieve stoornis (obsessie en dwanghandelingen), een bipolaire stoornis en drugsmisbruik. Verder is de ziekte van Morgellon mogelijk gekoppeld aan de ziekte van Lyme (bacteriële infectie veroorzaakt door een tekenbeet). Sommige patiënten met symptomen van de ziekte van Morgellon testen namelijk positief op de bacteriën die de ziekte van Lyme veroorzaken. In januari 2018 is echter verder onderzoek nodig naar deze bewering. Voorts is de ziekte van Morgellon mogelijk geassocieerd met een te trage werking van de schildklier (hypothyreoïdie), maar ook hiernaar is verder onderzoek nodig anno januari 2018.

Symptomen

Abnormale huidsensaties

De patiënt ervaart onaangename huidsensaties die vrijwel overal op de huid mogelijk zijn: armen, handen, kin, rond de mond, de benen, … De patiënt beschrijft de abnormale huidsensaties als ‘insecten die over de huid lijken te kruipen, steken of bijten’. Onder de huid brandt of prikkelt het dan ook volgens de patiënt. Ook heeft hij intense jeuk. Verder kampt de patiënt met huidzweren die langzaam helen. Deze zweren laten zeer rode (hypergepigmenteerde) littekens achter. De zweren komen tot stand door langdurig pulken en krabben aan de huid. Sommige patiënten melden de aanwezigheid van draadachtige blauwe, zwarte of rode vezels die vastzitten in de huid. Deze huidvezels blijken na grondig onderzoek afkomstig te zijn van katoenvezels afkomstig van kledij.

Sommige patiënten zijn extreem vermoeid / Bron: Concord90, PixabaySommige patiënten zijn extreem vermoeid / Bron: Concord90, Pixabay

Andere symptomen

Patiënten met de ziekte van Morgellon klagen soms over andere symptomen. Een zelfdiagnose gebeurt echter vaak bij patiënten met deze ‘aandoening’. Volgende tekenen komen nog voor volgens de patiënt:

Diagnose en onderzoeken

Zowel een lichamelijk als een psychiatrisch onderzoek zijn vereist bij patiënten die vermoedelijk lijden aan de ziekte van Morgellon. De meeste patiënten zijn terughoudend voor een psychiatrisch onderzoek. Dit voorkomt echter een goede behandeling van de aandoening. Soms neemt de arts nog een huidbiopsie om er zeker van te zijn dat de patiënt niet lijdt aan een huidinfectie of een andere ziekte. Vaak krijgen veel patiënten met de aandoening een klinische verkeerde diagnose van een waanstoornis, parasitose of een obsessief-compulsieve stoornis.

Sommige patiënten zijn gebaat met medicatie / Bron: Stevepb, PixabaySommige patiënten zijn gebaat met medicatie / Bron: Stevepb, Pixabay

Behandeling van abnormale huidsensaties

Een behandeling is anno januari 2018 niet bekend voor de ziekte van Morgellon. Sommige patiënten ervaren gelijktijdig medische of psychisch problemen. Wanneer de arts deze problemen behandelt, verlicht dat bij sommige patiënten ook de klachten die zich voordoen bij de ziekte van Morgellon. Wanneer blijkt dat de patiënt lijdt aan de ziekte van Lyme, waardoor de arts antibiotica voorschrijft. Patiënten met psychische aandoeningen zijn vaak gebaat met psychotherapie, cognitieve gedragstherapie (vorm van psychotherapie) en/of medicatie (antipsychotica, antidepressiva). Het is zeker bij deze aandoening belangrijk om niet zelf een diagnose te plakken op de ziekte en vervolgens zelf te gaan dokteren. Het is namelijk mogelijk dat de symptomen hierdoor nog verergeren.

Complicaties

Constante angst, ongemak en obsessief gedrag leiden tot een steeds verergerde situatie voor patiënten. Patiënten die ‘geloven’ dat ze lijden aan de ziekte van Morgellon, hebben namelijk echte, slopende pijn. Patiënten proberen dan ook om de parasieten te vangen waarvan ze denken dat ze onder hun huid zijn. Dit doen ze soms erg ruwe middelen, hetgeen zorgt voor schade aan de huid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Morgellons syndroomMorgellons syndroomMorgellons syndroom is een geheimzinnige huidaandoening waarvan de meeste huidartsen denken dat het bij mensen "tussen d…
Ziekte van Kufs: Neurodegeneratieve aandoeningZiekte van Kufs: Neurodegeneratieve aandoeningDe ziekte van Kufs is een zeer zeldzame neurodegeneratieve aandoening die vooral het zenuwstelsel aantast. De belangrijk…
Verschil tussen ziekte, aandoening, symptoom en syndroomVerschil tussen ziekte, aandoening, symptoom en syndroomEen ziekte is een ziekte, dat zou je denken. Maar een ziekte valt onder de noemer aandoeningen. Een aandoening is een ve…
Ziekteangst: Psychische aandoening met angst voor ziekteZiekteangst: Psychische aandoening met angst voor ziekteZiekteangst is een soort angststoornis waarbij een patiënt zich voortdurend en overmatig zorgen maakt dat hij een ernsti…
Stressgerelateerde netelroos: Galbulten op huid door stressStressgerelateerde netelroos: Galbulten op huid door stressEmotionele, fysieke of psychologische stress kan leiden tot diverse gezondheidsproblemen zoals onder andere maag- en dar…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 28 januari 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Morgellons disease, https://health.okstate.edu/research/morgellons.html
  • Morgellons disease, https://www.webmd.boots.com/skin-problems-and-treatments/guide/morgellons-disease
  • Research Shows Link Between Tick Borne Disease and Morgellons, https://www.morgellons-disease-research.com/
  • Morgellons disease: what is it and could you have it?, http://home.bt.com/lifestyle/health/health-concerns/morgellons-disease-what-is-it-and-could-you-have-it-11363992809450
  • Morgellons Disease, https://www.healthline.com/health/morgellons-disease
  • Morgellons Disease, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5383751/
  • Morgellons, https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/morgellons-disease-what-is-it#1
  • Afbeelding bron 1: Concord90, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Ziekte van Morgellon: Abnormale huidsensaties met huidzweren"

Infoteur: Miske
Laatste update: 11-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Psychische stoornissen
Medische informatie…
Schrijf mee!