InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Urachuscyste: Cyste tussen navel en schaamstreek

Urachuscyste: Cyste tussen navel en schaamstreek

Urachuscyste: Cyste tussen navel en schaamstreek Een urachuscyste is een zakvormige holte die zich ontwikkelt in de urachus, een embryonale structuur die de navelstreng verbindt met de blaas. Deze verdwijnt normaal gesproken voor de geboorte, maar bij sommige patiënten blijft een deel van de urachus achter. Meestal veroorzaken deze cysten geen symptomen, maar soms treedt wel een infectie op. In dat geval ervaart de patiënt wel tekenen, zoals onder andere buikpijn, koorts en bloed in de urine. Deze cysten zijn medicamenteus en operatief te behandelen.

Epidemiologie van cyste tussen navel en schaamstreek

Een geïnfecteerde urachuscyste treedt mogelijk op elke leeftijd op, maar ze zijn veroorzaken meestal symptomen bij oudere kinderen en volwassenen. Een urachuscyste komt verder zelden tot stand. Anno juni 2018 zijn weinig wetenschappelijke rapporten te vinden omtrent deze navelafwijking.

Oorzaken: Onvoldoende sluiting van urachus

Voor de geboorte verbindt de blaas zich met de navel via het urachuskanaal. De urachus verdwijnt meestal tegen de tijd dat een baby ter wereld moet komen. De urachus sluit mogelijk voldoende om vloeistof te blokkeren, maar laat nog ruimte over voor de vorming van een cyste. Een urachuscyste is bijgevolg een abnormaal gevormde zakvormige holte gevuld met lucht of vloeistof dat ontstaat in de urachus. Wanneer de cyste geïnfecteerd raakt, ontstaat een abces. De meest voorkomende ziektekiemen van een urachaal abces zijn Staphylococcus (stafylokokkenbacterie), Escherichia coli, Pseudomonas en Streptococcus (streptokokkenbacterie). Een geïnfecteerde urachuscyste veroorzaakt in tegenstelling tot een gewone urachuscyste wel symptomen.

Symptomen bij infectie: Navelpijn, buikpijn en bloed in de urine

De urachuscyste verschijnt in de middellijn van de voorste buikwand, tussen de navel en de schaamstreek. Onder de navel bevindt zich een zwelling, maar deze is meestal erg klein zodat de patiënt hier weinig of niets van merkt. Urachuscysten blijven meestal asymptomatisch tenzij ze geïnfecteerd raken of gaan bloeden. Een geïnfecteerde cyste veroorzaakt navelpijn, een navelafscheiding, een stinkende navel, buikpijn, een knobbel in de buik, pijn bij het plassen (dysurie), koorts en bloed in de urine (hematurie). In zeldzame gevallen veroorzaakt een urachuscyste peritonitis (buikvliesontsteking door infectie in de buikholte) en andere buikgerelateerde symptomen.

Diagnose en onderzoeken

Diagnostisch onderzoek

De diagnose van een urachuscyste vermoedt de arts op basis van de aanwezigheid van de aanwezige symptomen. Een echografie, MRI-scan en CT-scan bevestigen de diagnose van de urachuscyste.

Differentiële diagnose

Een geïnfecteerde urachuscyste doet soms denken aan een blaasadenocarcinoom. De arts mag verder een niet-geïnfecteerde urachuscyste niet verwarren met volgende aandoeningen
  • een blaasdivertikel
  • een Meckel-divertikel
  • een mesenteriale cyste
  • een navelbreuk (uitstulping van buikwand rond navel)
  • een vitelline cyste

Behandeling van urachuscyste

De behandeling van een urachuscyste hangt af of de patiënt symptomatisch is of niet. De arts volgt de patiënt op indien hij geen symptomen ervaart. Soms verdwijnen de urachuscysten spontaan zonder behandeling. De behandeling van geïnfecteerde urachuscysten bestaat uit intraveneuze (via een ader) antibioticumtherapie en een chirurgische excisie (uitsnijding) van de cyste. Een drainage van de cyste gaat meestal gepaard met een hoge mate van terugval dus is niet geïndiceerd bij een urachuscyste. Soms is het wel raadzaam om de inhoud van de cyste af te tappen voor de chirurgische uitsnijding.

Prognose

De vooruitzichten voor een urachuscyste zijn over het algemeen goed. In de meeste gevallen zijn urachuscysten niet geassocieerd met tekenen tenzij er complicaties zijn zoals een infectie. Soms verdwijnen de cysten spontaan. Wel is er een heel klein risico op de ontwikkeling van urachuskanker. De arts besluit daarom om de gehele urachus operatief te verwijderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afscheiding of vocht uit de navel: oorzaken navelafscheidingAfscheiding of vocht uit de navel: oorzaken navelafscheidingLast van witte, gele, bruine of bloederige afscheiding of vocht uit de navel? Infecties zijn de meest voorkomende oorzaa…
Stinkende navel (vieze navelgeur): Oorzaken en reinigingStinkende navel (vieze navelgeur): Oorzaken en reinigingDe navel is een kleine hol of bol litteken in het midden van de buik. Het markeert de plaats waar de navelstreng werd va…
Ontstoken navel: symptomen, oorzaak en behandelingOntstoken navel: symptomen, oorzaak en behandelingEen ontstoken navel is een vervelende klacht. In feite is de navel een litteken van de navelstreng op de buik. Door de v…
Pijn aan navel: oorzaken van pijnlijke navel of navelpijnPijn aan navel: oorzaken van pijnlijke navel of navelpijnEen pijnlijke navel of pijn in het navelgebied kent meerdere mogelijke oorzaken. Soms komt navelpijn door een ernstige a…
Stinkende navel (navel stinkt): symptomen en oorzakenStinkende navel (navel stinkt): symptomen en oorzakenLast van een stinkende navel of een vieze geur uit de navel? Een stinkende navel is een vervelende klacht. Zweet, vuil,…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 16 juni 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 201
  • Infected Urachal Cyst in an Adult: A Laparoscopic Approach, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4939676/
  • Urachal Cyst : Causes, Symptoms, Treatment, https://mavcure.com/urachal-cyst-symptoms-treatment/
  • Urachal cyst, https://radiopaedia.org/articles/urachal-cyst
  • Urachal cyst, https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/5425/urachal-cyst
  • Urachal cyst, https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/ss/slideshow-belly-button-problems

Reageer op het artikel "Urachuscyste: Cyste tussen navel en schaamstreek"

Infoteur: Miske
Laatste update: 07-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!