InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeukende kuiten: oorzaken & symptomen van jeuk aan de kuiten

Jeukende kuiten: oorzaken & symptomen van jeuk aan de kuiten

Jeukende kuiten: oorzaken & symptomen van jeuk aan de kuiten Jeukende kuiten kunnen een symptoom zijn van veel verschillende aandoeningen, van een droge huid tot allergieën en diabetes. Vaak is een droge huid de oorzaak van jeuk aan de kuiten. Een droge huid kan zich op elk deel van je lichaam voordoen, maar het komt vooral voor op handen, armen en benen, waaronder de kuiten. In veel gevallen zijn leefstijlveranderingen en vochtinbrengende crèmes alles wat je nodig hebt om het te behandelen. Jeukende kuiten kunnen ook veroorzaakt worden door eczeem. Er zijn meerdere soorten eczeem die op de kuiten kunnen verschijnen en jeukklachten kunnen veroorzaken. Je huisarts kan een crème of zalf voorschrijven om het eczeem te behandelen. Insectenbeten zijn een andere veel voorkomende oorzaak van jeukende plekjes op je onderbenen. Vooral in de zomer kun je daar last van hebben. Door meteen nadat je gestoken bent een ijsklontje op de plek aan te brengen kun je zwelling en jeuk tegengaan. Er zijn ook middeltjes verkrijgbaar tegen de jeuk na een insectenbeet.

Symptomen van jeukende kuiten

Jeukende kuiten kunnen gepaard gaan met andere symptomen, zoals:
  • branderige huid
  • roodheid
  • tintelingen
  • doof gevoel
  • pijn
  • schilfering
  • kloofjes
  • zwelling
  • gevoeligheid
  • korstjes

Oorzaken van jeuk aan de kuiten

Er zijn veel factoren die ervoor kunnen zorgen dat je kuiten jeuken. Enkele oorzaken van jeuk aan de kuiten zijn:
  • diabetes
  • zenuwschade
  • Droge huid
  • schimmelinfectie
  • eczeem
  • psoriasis
  • allergieën
  • netelroos of galbulten
  • insectenbeten
  • syndroom van Sjögren

Diabetes

Bij diabetes is de bloedsuiker uit evenwicht; je bloedsuikerwaarde is te hoog en je hebt te veel glucose in je bloed. Dit kan tot veel complicaties leiden, waaronder zenuwbeschadiging in je benen en voeten die tintelingen en een jeukende huid veroorzaakt. Symptomen van diabetes zijn onder meer:

Diabetische neuropathie

Diabetische neuropathie is een complicatie van diabetes waarbij zenuwschade (neuropathie) optreedt, dikwijls in de benen en voeten, maar soms in het hele lichaam. Ontsteking en zenuwbeschadiging als gevolg van diabetische neuropathie kunnen ervoor zorgen dat je huid ernstig jeukt. Hierbij kan je onder meer last krijgen van jeukende kuiten. Dit kan gepaard gaan met symptomen als pijn, gevoelloosheid en tintelingen in de aangedane gebieden.

Diabetische nefropathie

Diabetische nefropathie is een complicatie die voor kan komen bij diabetes en waarbij de filters van de nieren beschadigd raken. In een vroeg stadium treden er niet altijd klachten op. Wanneer je last krijgt van symptomen, kunnen deze bestaan uit:

Zenuwschade

Zenuwbeschadiging kan leiden tot een chronische aandoening die neuropathische jeuk wordt genoemd, wat vaak lokaal gevoeld wordt. Het kan veroorzaakt worden als gevolg van zenuwbeschadiging onder je huid, of zelfs schade aan of compressie van een spinale zenuw of ruggenmergzenuw. Als je een intense, aanhoudende jeuk hebt in je kuiten die niet weggaat, ook niet met een plaatselijke behandeling, dan kan er sprake zijn van zenuwschade.

Droge huid

Een droge huid kan geïrriteerd raken en gaan jeuken. Ook kannen er krabeffecten ontstaan, zoals wondjes of rode strepen. Een droge huid kan worden veroorzaakt door een aantal factoren, zoals koud weer (vooral in de herfst en winter), lage luchtvochtigheid en producten voor persoonlijke verzorging. Als je jeukende kuiten schilferen of kloofjes vertonen, is het mogelijk dat er sprake is van een droge huid. Andere symptomen zijn schilfering, een craquelé-aspect, roodheid en fijne lijntjes. Een droge huid kan vaak goed behandeld worden door hydraterende lotion op het gebied aan te brengen.

Schimmelinfectie

Een schimmelinfectie kan de huid aantasten. Terwijl het meestal een rode uitslag veroorzaakt in delen van het lichaam waar het vochtiger en broeieriger is, zoals in lichaamsplooien (onder je borsten of in de lies), kan schimmel ook elders voorkomen, zoals op de kuiten. Eens schimmelinfectie kan een aanhoudende, intense jeuk, roodheid, gebarsten huid en puistjes of blaasjes in het getroffen gebied veroorzaken.

Eczeem

Eczeem is een niet-besmettelijke huidaandoening die in alle leeftijdsklassen voorkomt en erfelijk kan zijn. Eczeem op de onderbenen kan ervoor zorgen dat je kuiten jeuken. Symptomen bestaan uit roodheid, zwelling en jeuk. Er zijn verschillende vormen en oorzaken van eczeem waaronder:
  • contacteczeem, veroorzaakt door een stof die van buitenaf de huid binnendringt
  • atopisch eczeem, een vorm van eczeem die vooral optreedt op de kinderleeftijd
  • seborroïsch eczeem, gekenmerkt door roodheid en schilfering

Contacteczeem

Irriterend contacteczeem is het meest voorkomende type contacteczeem. Het kan zich snel ontwikkelen wanneer de huid in contact komt met een irriterend chemisch middel, te hard wordt ingesmeerd of in contact komt met warmte. Deze stoffen breken door de huidbarrière en kunnen ontstekingen veroorzaken. Allergisch contacteczeem ontstaat nadat je in aanraking bent geweest met een bepaalde stof waar je allergisch voor bent. In tegenstelling tot irriterend contacteczeem, kan het 48 tot 96 uur duren voordat je een ​​reactie op de huid ontwikkelt.

Eczeem op handen en armen / Bron: Jambula, Wikimedia Commons (Publiek domein)Eczeem op handen en armen / Bron: Jambula, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Atopisch eczeem

Atopisch eczeem begint meestal in de kindertijd. Ook al is het een veel voorkomende vorm van eczeem, het is ook ernstig en langdurig. Soms verbeteren de klachten, maar op andere momenten kan het slechter worden. Vaak verdwijnt atopisch eczeem als een kind ouder wordt, hoewel sommige kinderen er last van blijven houden. Het kan zich onder meer voordoen op de onderbenen.

Seborroïsch eczeem

Seborroïsch eczeem os een niet besmettelijke huidaandoening die wordt gekenmerkt door roodheid en schilfering. Deze vorm van eczeem komt vooral voor op het gezicht en de hoofdhuid. Ongeveer 88 procent van de mensen met seborroïsch eczeem heeft symptomen in het gezicht, 70 procent op de hoofdhuid, 27 procent op de borst en slechts ongeveer 1 procent tot 2 procent op de armen of benen.

Psoriasis

Psoriasis kan ook jeuk op de kuiten veroorzaken. Psoriasis is een chronische huidaandoening die ervoor zorgt dat huidcellen zich te snel vermenigvuldigen en zich ophopen op het huidoppervlak. Hierdoor wordt de huid schilferig en rood en kunnen de aangetaste gebieden pijn doen en jeuken.

Allergieën

Contacteczeem komt door een allergische reactie en kan jeukende kuiten veroorzaken. Dit gebeurt nadat je huid in contact is gekomen met iets waar je allergisch voor bent. Het komt vaak voor dat producten zoals lotion, zeep, cosmetica, planten en sommige soorten metaal contacteczeem veroorzaken. Producten met parfums kunnen ook een jeukende huidreactie veroorzaken. Symptomen van contacteczeem zijn roodheid, jeuk en korstvorming.

Netelroos

Netelroos of galbulten duidt op hevig jeukende, verheven rode vlekken of bultjes op de huid, vaak als gevolg van een allergische reactie. Ze kunnen in grootte variëren van enkele millimeters tot centimeters. Soms kunnen ze verbinding maken om grotere kasten te vormen. Nieuwe netelroos kan zich ontwikkelen naarmate oude vervaagt en ze kunnen van het ene gebied van je lichaam naar het andere gaan. Meestal verdwijnen de symptomen binnen 24 uur, maar ze kunnen ook langer aanhouden.

Beet van een daas / Bron: BjornW, Wikimedia Commons (CC BY-1.0)Beet van een daas / Bron: BjornW, Wikimedia Commons (CC BY-1.0)

Insectenbeten

Bepaalde insectenbeten kunnen jeuk veroorzaken bij je kuiten. Als je veel buiten bent, vooral op gras, kun je gemakkelijk worden blootgesteld aan insecten. Sommigen van deze zijn onder meer dazen, muggen en mieren. Veelal veroorzaken insectenbeten roodheid en jeuk.

Syndroom van Sjögren

Het syndroom van Sjögren is een auto-immuunziekte die wordt gekenmerkt door droge ogen en een droge mond, doordat vochtafscheidende klieren ontstoken raken. Maar het kan er ook voor zorgen dat je kuiten jeuken doordat je last kunt krijgen van een droge huid.

Zelfzorg van jeukende kuiten

De meeste gevallen van jeukende kuiten kun je thuis behandelen of verzorgen door vrij verkrijgbare lotions of crèmes te gebruiken, afhankelijk van de precieze oorzaak van de jeuk. Goede verzorgende crèmes kunnen de klachten van een droge huid verminderen en antihistaminecrèmes en orale tabletten (pillen die je slikt) kunnen worden gebruikt bij galbulten of andere huidirritaties die worden veroorzaakt door een allergische reactie. Het kan eveneens helpen bij jeuk als gevolg van een insectenbeet.

Direct na een muggenbeet kun je zwelling verminderen door ijsklontjes in een doek te doen en tegen de plek aan te leggen. De aangedane plekken onder de koude kraan houden kan ook voor verlichting zorgen. Jeuk en zwelling door een insectensteek kunnen worden verlicht met antihistamine crèmes voor beten en steken (bijvoorbeeld Azaron). Orale antihistamine kunnen helpen bij meerdere beten.

Vochtinbrengende lotions en aloë vera-gel kunnen een jeukende, droge huid kalmeren. Als je vermoedt dat je huid geïrriteerd is door zeep, wasmiddel, shampoo of scheerschuim, probeer dan over te schakelen op een milder, geurvrij product dat minder irriterend is. Zepen of lotions die colloïdale havermout bevatten, kunnen rustgevend zijn voor de huid. Mensen met eczeem kunnen daarnaast een bad nemen met 'colloïdale havermout'.

Medische behandelingen van jeuk aan de kuiten

Soms is een medische behandeling nodig in geval van jeukende kuiten. Als je een schimmelinfectie hebt, zal de huisarts waarschijnlijk een antischimmelmedicijn of crème voorschrijven. Een arts kan bij bepaalde huidaandoeningen een corticosteroïdencrème of -zalf voorschrijven om de ontsteking tegen te gaan en om de jeuk te verminderen. Als een auto-immuunziekte een droge huid en andere klachten veroorzaakt, kan de arts medicijnen aanbevelen die je immuunrespons onderdrukken. In geval van complicaties door diabetes, zal de behandeling zich vooral richten op het onder controle brengen van je bloedsuiker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dikke kuiten: laarzen kopenDikke kuiten en leuke laarzen, kan dat? Extra kuitruimte is nodig in een laars voor iemand met dikkere kuiten. Een stand…
Kramp in de kuiten, wat kun je er tegen doen?Kramp in de kuiten, wat kun je er tegen doen?Veel mensen herkennen het, midden in de nacht wakker worden doordat de kramp op dat moment in je kuit schiet. Kuitkramp…
Beenspieren trainen: train je benen met deze oefeningenBeenspieren trainen: train je benen met deze oefeningenHet is goed om je benen extra aandacht te geven en ze te trainen, ook al worden ze bij de meeste oefeningen al indirect…
Kleding dragen die bij je lichaamsvormen pastEr is een gezegde dat zegt: kleding maakt de man. Alhoewel men in andere landen juist zegt dat kleding de man niet maken…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Greyerbaby, Pixabay
  • https://diabeter.nl/nl/over-diabetes/complicaties-voorkomen/
  • https://www.rentokil.nl/muggen/muggenbeet/
  • https://www.patient1.nl/encyclopedie/syndroom-van-sjogren
  • https://www.diabetes.co.uk/diabetes-complications/itchy-skin-and-diabetes.html
  • https://www.healthhype.com/itchy-legs-causes-and-treatment.html
  • https://www.axappphealthcare.co.uk/health-information/expert-help/itchy-lower-legs/
  • Afbeelding bron 1: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 2: Jambula, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: BjornW, Wikimedia Commons (CC BY-1.0)

Reageer op het artikel "Jeukende kuiten: oorzaken & symptomen van jeuk aan de kuiten"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 02-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!