InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergie voor zonnebrandmiddelen: Rode, jeukende huiduitslag

Allergie voor zonnebrandmiddelen: Rode, jeukende huiduitslag

Allergie voor zonnebrandmiddelen: Rode, jeukende huiduitslag Een grote waaier aan zonnebrandmiddelen zijn beschikbaar. Deze producten bevatten meestal één of meer actieve chemicaliën die schadelijke uv-stralen absorberen of blokkeren, alsook conserveermiddelen en geurstoffen. Sommige patiënten reageren allergisch op een uitlokkende stof in een zonnebrandmiddel. Zij ontwikkelen namelijk een soort allergische contactdermatitis, een huidontsteking die gepaard gaat met een huiduitslag. Het is ook mogelijk dat de huiduitslag pas ontstaat na blootstelling aan de zon (fotoallergische contactdermatitis). De patiënt moet maatregelen treffen om op een veilige manier in de zon door te brengen en verder opteert hij best voor een mineraal zonnebrandproduct. Ook andere tips zijn voorhanden om de jeukende, rode uitslag te voorkomen.

Oorzaken en soorten van allergische reactie door zonnebrandmiddelen

Allergische contactdermatitis

Allergische contactdermatitis door contact met zonnebrandmiddelen verschijnt wanneer een patiënt allergisch reageert op één van de vele ingrediënten die in deze producten aanwezig zijn. Sommige chemische absorptiemiddelen die zich in plaatselijke zonnebrandproducten bevinden, veroorzaken bij sommige patiënten sneller klachten dan bij anderen. Bovendien zijn patiënten mogelijk gevoelig voor de geuren en conserveermiddelen in zonnebrandmiddelen. Ook cosmetische producten met een zonnebrandingrediënt zijn mogelijk een uitlokkende factor voor patiënten met een zonnebrandmiddelallergie.

Fotoallergische contactdermatitis

Verder veroorzaakt een combinatie van een zonnebrandmiddel en uv-blootstelling mogelijk een fototoxische reactie (fotoallergische contactdermatitis).

Risicofactoren van allergische reactie bij gebruik van zonnebrandcrème

Iedereen ontwikkelt mogelijk een allergie voor een zonnebrandproduct, maar mensen lopen meer kans als ze:
  • lijden aan een chronische aandoening die gerelateerd is aan de zon, bijvoorbeeld atopische dermatitis (chronische huidziekte met droge huid en jeukende huid)
  • van het vrouwelijke geslacht zijn: Vrouwen gebruiken ook cosmetica met zonnefilters waardoor ze sneller te maken krijgen met een allergie voor uv-filters
  • veel tijd buitenshuis doorbrengen (bijvoorbeeld voor het werk)
  • zonnebrandcrème aanbrengen op een door de zon beschadigde huid

Symptomen: Rode en jeukende huiduitslag

De symptomen verschijnen na enkele minuten tot twee dagen; dit is afhankelijk per patiënt.

Allergische contactdermatitis

De patiënt heeft overal op het lichaam mogelijk een rode, jeukende huiduitslag waar het allergeen (uitlokkende stof) via het zonnebrandmiddel is aangebracht. De uitslag doet denken aan zonnebrand of warmte-uitslag. Soms verspreidt de uitslag zich naar andere locaties.

Voorts komen volgende mogelijke tekenen tot uiting:

Fotoallergische contactdermatitis

In sommige gevallen veroorzaakt een allergie voor zonnebrandmiddelen fotoallergische contactdermatitis. Hierbij ontstaat een toxische (giftige) of allergische reactie wanneer bepaalde chemicaliën op de huid aangebracht zijn en vervolgens aan de zon zijn blootgesteld. Deze gebieden omvatten vaak het gezicht, de armen, de handruggen, het V-vormige gebied van de bovenste borst en de lagere nek. Meestal zijn de bovenste oogleden, het gebied onder de kin en achter de oren niet aangetast.

Diagnose en onderzoeken

Doordat in zonnebrandproducten meerdere actieve ingrediënten aanwezig zijn, is het vaak moeilijk om de oorzaak van dermatitis (ontsteking van de huid) te bepalen. Huidplaktesten zijn de enige exacte methode om te achterhalen welke chemische stof het allergeen (uitlokkende stof) is die de huidklachten veroorzaakt. Een foto-allergieplaktest ook nodig, waarbij de arts een zonnebrandmiddel aanbrengt op de huid in combinatie met blootstelling aan ultraviolet licht.

Behandeling van dermatitis veroorzaakt door allergie voor zonnebrand

Zelfzorg

Patiënten vermijden zoveel mogelijk de zon. Verder is het belangrijk om beschermende kledij te dragen zoals een zonnebril en een hoed. Overschakelen naar een mineraal zonnebrandmiddel (zonnebrandproducten met alleen zinkoxide en/of titaniumdioxide als uv-filters) is aanbevolen. Minerale zonnebrandmiddelen voelen mogelijk vettig aan en laten een witte zweem achter op de huid. De patiënt mag daarom experimenteren met diverse zonnebrandcrèmes totdat een passend zonnebrandmiddel gevonden is dat geen problemen oplevert. Op deze manier blijft de patiënt veilig in de zon en voorkomt hij schade aan de huid.

Professionele medische behandeling

De behandeling van de huiduitslag is vergelijkbaar met acute dermatitis / eczeem. De behandeling bestaat uit topische (op de huid aangebrachte) corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers), vochtinbrengende middelen en een behandeling van eventuele secundaire bacteriële infecties (Staphylococcus aureus).

Preventie van huiduitslag door contact met zonnebrandproduct

Patiënten met een allergie voor zonnebrandcrème vermijden alle producten die stoffen bevatten waarvoor ze gevoelig zijn. Zonnebrandmiddelen op basis van metaaloxide, zoals titaniumdioxide en zinkoxide, zijn vaak beter geschikt voor patiënten met een zonnebrandmiddelallergie. Deze veilige en effectieve zonnebrandmiddelen veroorzaken geen allergische reactie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zonnebrandmiddelen: UVA en UVB filter noodzakelijk!Zonnebrandmiddelen: UVA en UVB filter noodzakelijk!Zonnebrandproducten pretenderen allen dat zij onze kostbare huid beschermen tegen de gevaarlijke UV-straling van de zon.…
Hoe lang kan ik in de zon?Hoe lang kan ik in de zon?Hoe lang kan ik in de zon? Een vraag die met name in de zomer vaak gesteld wordt. Hoewel we allemaal een mooi bruin kleu…
Allergie voor katten? Doe de zelftestAllergie voor katten? Doe de zelftestHeb je last van klachten als niezen, jeukende ogen of benauwdheid en heb je het vermoeden dat dit weleens veroorzaakt zo…
Allergie, hoe komt het en wat doe je eraan?Allergie, hoe komt het en wat doe je eraan?Een allergie is een afweerreactie van je lichaam. Dit kan zijn bij overgevoeligheid voor bijvoorbeeld, sigarettenrook, h…
Wat te doen bij een nikkel allergie?Wat te doen bij een nikkel allergie?Terwijl velen van ons hebben gehoord van een huisstofmijtallergie, een honden of kattenallergie, een pinda allergie, glu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Markusmarcinek, Pixabay
  • Geraadpleegd op 30 augustus 2018:
  • Are You Allergic to Sunscreen?, https://www.everydayhealth.com/allergies/are-you-allergic-to-sunscreen.aspx
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Overview of Sunscreen Allergy, https://www.verywellhealth.com/sunscreen-allergy-82760
  • Photocontact dermatitis, https://www.dermnetnz.org/topics/photocontact-dermatitis/
  • Sunscreen allergy, https://www.dermnetnz.org/topics/sunscreen-allergy/
  • WHAT CAN I DO IF IM ALLERGIC TO SUNSCREEN?, https://www.beautifulwithbrains.com/what-can-i-do-if-im-allergic-to-sunscreen/

Reageer op het artikel "Allergie voor zonnebrandmiddelen: Rode, jeukende huiduitslag"

Infoteur: Miske
Laatste update: 28-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergieën
Medische informatie…
Schrijf mee!