InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gezwollen gehemelte: oorzaken zwelling van het gehemelte

Gezwollen gehemelte: oorzaken zwelling van het gehemelte

Gezwollen gehemelte: oorzaken zwelling van het gehemelte Af en toe kan het gehemelte geïrriteerd raken. Een pijnlijk en gezwollen gehemelte kan diverse oorzaken hebben. Het dak van de mond of het gehemelte bestaat uit een hard gedeelte aan de voorkant en een zacht gedeelte aan de achterkant. Zwelling van het gehemelte kan te wijten zijn aan verschillende mogelijke oorzaken, waarvan de meeste met een simpele thuisbehandeling zullen verdwijnen. Minder vaak is de zwelling te wijten zijn aan een ernstiger aandoening. Een gezwollen gehemelte kan gepaard gaan met andere symptomen als blaasjes of zweertjes, een droge mond, spiertrekkingen en pijn of irritatie.
Pijnlijke en gezwollen gehemelte / Bron: Believe in me/Istock.comPijnlijke en gezwollen gehemelte / Bron: Believe in me/Istock.com

Gezwollen gehemelte symptomen

Een gezwollen gehemelte kan gepaard gaan met andere klachten en symptomen, afhankelijk van de oorzaak.

Pijn

In sommige gevallen zal een gezwollen gehemelte gepaard gaan met pijn aan je gehemelte. Sommige van de aandoeningen die een pijnlijk gehemelte kunnen veroorzaken zijn ernstig. Deze aandoeningen bestaan uit mondkanker, alcoholgerelateerde leveraandoeningen en hepatitis.

Droge mond

Een droge mond is een courante klacht die kan wijzen op verschillende problemen. Een droge mond kan in het bijzonder een symptoom zijn van een blokkade van je speekselklieren (een speekselklierontsteking), trauma of (oppervlakkige) brandwonden door heet voedsel of drinken. Het drinken van alcohol kan ervoor zorgen dat je uitgedroogd raakt, wat leidt tot een droge mond en zwelling van je gehemelte.

Zweren of blaren

Koortsblaasjes veroorzaken kleine oneffenheden of bultjes. Naarmate ze groter worden, kunnen deze plekken pijnlijk worden.

Spiertrekkingen

Uitdroging en elektrolytentekort kan leiden tot spierspasmen, spiertrekkingen of spierkrampen.

Oorzaken zwelling van het gehemelte

Er zijn meerdere mogelijke oorzaken van een gezwollen gehemelte.

Zweertje in de mond / Bron: Istock.com/FeelPicZweertje in de mond / Bron: Istock.com/FeelPic

Zweren in de mond

De meest voorkomende zweertjes en blaasjes in de mond, zoals aften en koortslippen, verschijnen op het tandvlees, de wangen of de lippen. In sommige gevallen kunnen ze op je gehemelte verschijnen. Zweren kunnen pijn, blaren en zwelling veroorzaken. Sommige mensen kunnen last krijgen van pijn of zwelling voordat de pijnlijke plek verschijnt.

Letsel of trauma
Een van de meest voorkomende oorzaken van zwelling van het gehemelte is een letsel of trauma. Enkele van de meest voorkomende oorzaken van trauma zijn onder meer:
  • het eten van hard of scherp voedsel eten
  • je mond branden aan heet voedsel of drinken
  • slecht passend kunstgebit

Uitdroging

Uitdroging kan zwelling van je gehemelte veroorzaken. Uitdroging kan een droge mond veroorzaken, wat kan resulteren in zwelling als je geen stappen onderneemt om uitdroging tegen te gaan.

Mucocele of slijmcyste

Een mucocele of slijmcyste is een opeenhoping van slijm die ontstaat doordat de afvoergang van een speekselklier geblokkeerd raakt. Deze cyste kan op je gehemelte verschijnen en is meestal pijnloos en komt vaak voor na een lichte verwonding, zoals een snee op het dak van de mond. Slijmcysten hebben meestal geen behandeling nodig en kunnen uit zichzelf opengaan. Als je een mucocele hebt die bijzonder groot is of terugkomt, dan kan een arts deze verwijderen.

Squameuze papilloma's

Het humaan papillomavirus (HPV) is verantwoordelijk voor de vorming van squameuze papilloma's. Squameuze papilloma's zijn goedaardige proliferaties die zich op je gehemelte kunnen vormen. Deze bultjes veroorzaken meestal geen pijn. Er bestaat echter een kans op kwaadaardige ontaarding, zodat de afwijkingen bij voorkeur preventief worden verwijderd door een arts.

Mondkanker

Slechts zelden is een gezwollen gehemelte te wijten aan mondkanker.

Kruidenthee kan uitdroging of verstoring van de elektrolytenbalans verlichten / Bron: Natasha Breen/Shutterstock.comKruidenthee kan uitdroging of verstoring van de elektrolytenbalans verlichten / Bron: Natasha Breen/Shutterstock.com

Behandeling en huismiddeltjes

In de meeste gevallen kun je een gezwollen gehemelte heel goed thuis behandelen of je kunt gewoon wachten tot het vanzelf is genezen is. Veel voorkomende letsels, zoals een brandwond als gevolg van te heet voedsel of drinken, zal doorgaans binnen een paar dagen genezen. Koortsblaasjes of aften verdwijnen meestal vanzelf. In sommige gevallen kan je medicijnen gebruiken om de frequentie of ernst van koortslippen te verminderen. Bij milde uitdroging of verstoorde elektrolytenbalans, is het verstandig om meer te drinken en eventueel ORS (een mengsel van zouten en druivensuiker dat moet worden opgelost in water) te gebruiken. Bij ernstige uitdroging moet direct een arts ingeschakeld worden. Het is het beste om niet-alcoholische dranken te drinken, zoals water of kruidenthee. In gevallen waarin er sprake is van een ernstige onderliggende aandoening, is het verstandig direct een arts te raadplegen. Behandelingsopties voor kanker bestaan uit chirurgie, bestraling of chemotherapie.

Wanneer huisarts inschakelen?

De meeste oorzaken van zwelling van het gehemelte vereist geen medische interventie, maar soms is het verstandig om je huisarts in te schakelen. Enkele redenen om een ​​arts te raadplegen zijn:
  • pijn die niet weggaat met vrij verkrijgbare medicijnen
  • onverklaarde zwelling of zwelling die langer dan een week aanhoudt
  • zwelling die gepaard gaat met andere symptomen en klachten

Prognose

In de meeste gevallen is een gezwollen gehemelte geen reden tot bezorgdheid. Doorgaans kun je volledig herstel verwachten binnen enkele dagen tot een week.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontstoken gehemelte/verhemelte, oorzaak en behandelingOntstoken gehemelte/verhemelte, oorzaak en behandelingOntsteking van het gehemelte/verhemelte. Een ontstoken gehemelte, door sommigen ook een verhemelte genoemd, kan zeer pij…
Ontsteking in het gehemelteOntsteking in het gehemelteEen ontsteking aan het gehemelte kan zeer pijnlijk zijn. Hoe ontstaat deze ontsteking, hoe lang duurt de genezing en wat…
Gehemelte verbrand: symptomen, oorzaken en behandelingGehemelte verbrand: symptomen, oorzaken en behandelingEen verbrand gehemelte wordt meestal veroorzaakt door de inname van voedsel of dranken die te warm zijn. Vooral het geno…
Rokersgehemelte: Slijmvliesveranderingen op gehemelteRokersgehemelte: Slijmvliesveranderingen op gehemelteBij een rokersgehemelte ontstaan slijmvliesveranderingen op het dak van de mond (gehemelte). De geconcentreerde warmtest…
Neusspraak of nasaal praten behandelenNeusspraak of nasaal praten behandelenEen neusspraak wordt ook wel nasale spraak genoemd. Het klinkt hierbij alsof iemand door de neus praat. Soms is een neus…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA/bewerkt)
  • https://www.ntvg.nl/artikelen/squameuze-slokdarmpapillomen/abstract
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/323028.php
  • https://www.healthline.com/health/roof-of-mouth-swollen
  • https://www.apotheek.nl/medicijnen/ors
  • https://www.chowhound.com/post/foods-destroy-roof-mouth-646718
  • Afbeelding bron 1: Believe in me/Istock.com
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/FeelPic
  • Afbeelding bron 3: Natasha Breen/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Gezwollen gehemelte: oorzaken zwelling van het gehemelte"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 11-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!