InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hamervinger: Eindkootje van vinger niet meer kunnen strekken

Hamervinger: Eindkootje van vinger niet meer kunnen strekken

Hamervinger: Eindkootje van vinger niet meer kunnen strekken Een hamervinger treedt op als de patiënt de top van de vinger niet meer kan strekken; deze hangt namelijk naar beneden. Deze vingerafwijking komt tot stand doordat een uitrekking of scheur in de strekpees aan het eindkootje van de vinger is opgetreden. Sportblessures zijn de meest voorkomende oorzaak van een hamervinger, en dan vooral het vangen van een bal. Het dragen van een spalk vormt de steunpilaar in de behandeling van een hamervinger. Hieraan zijn wel strikte richtlijnen verbonden want als de vinger niet altijd in een rechte positie blijft, moet de spalk nog langer gedragen worden.

Synoniemen van hamervinger

Enkele gebruikte synoniemen voor een hamervinger zijn:
  • digitus malleus
  • mallet finger / malletfinger
  • mallet vinger / malletvinger

Oorzaken: Schade aan strekpees

Pezen verbinden spieren met botten. De strekpees die aan de achterkant van het vingerbot is vastgehecht, is nodig om de vingertop recht te trekken. Een malletvinger treedt op wanneer deze pees uitgerekt of gescheurd is, of wanneer een stukje bot weggetrokken is van de rest van het bot (avulsiefractuur).

Risicofactoren van vingerafwijking

Een hamervinger komt het vaakst voor wanneer iets het uiteinde van de gestrekte vinger raakt en wanneer de vinger dan met kracht naar beneden wordt gebogen, zoals bij het vangen van een bal, het opmaken van het bed, het aantrekken van sokken of het stoten tegen de tafel.

Symptomen: Eindkootje van vinger niet meer kunnen strekken

De patiënt is niet meer in staat om het eindkootje (distale falanx) van de vinger zelf te strekken: dit heeft namelijk een afhangende positie. Als de patiënt dit toch probeert, blijft de vingertop in gebogen positie richting de handpalm staan. Door de sterk gebogen stand (hamerstand) van het laatste vingerkootje, krijgt een patiënt af en toe te maken met vingerpijn al is dit vaak afwezig. Over het gewricht is voorts een zwelling aanwezig (gezwollen gewricht). Nadat er een letsel is opgetreden, ontstaat mogelijk zwelling en roodheid van de huid.

Diagnose en onderzoeken

De arts bekijkt de vinger en bevraagt de medische geschiedenis van de patiënt. Vervolgens bestelt hij een röntgenfoto van de vinger.

Behandeling: Strikt dragen van een spalk

Meestal adviseert de arts om een spalk te dragen rond de vinger zodat deze recht blijft. Mogelijk moet de patiënt een spalk gebruiken voor verschillende lengtes. Als de pees alleen uitgerekt en niet gescheurd is, is de malletvinger binnen vier tot zes weken genezen bij het constant dragen van de spalk. Als de pees gescheurd is of van het bot is weggetrokken, herstelt de vingerafwijking binnen zes tot acht weken, waarbij hij de patiënt ook constant de spalk moet dragen. Daarna moet de patiënt de spalk nog eens drie tot vier weken dragen, maar dan alleen 's nachts. Als de patiënt wacht om de behandeling te starten of de spalk niet draagt zoals voorgeschreven, dan moet de patiënt de spalk mogelijk langer dragen. Een operatie is zelden nodig bij een hamervinger, behalve wanneer ernstigere fracturen aanwezig zijn. De spalk is gemaakt van hard plastic of aluminium. Deze moet op maat worden gemaakt zodat deze goed past en de vinger in de juiste positie staat voor genezing. De spalk moet bovendien stevig genoeg zijn om de vinger rechtop te houden zodat deze niet afhangt. De spalk mag echter niet te strak zijn omdat dan anders de bloedstroom is afgesneden. Als de huid wit is wanneer de patiënt de spalk draagt, is de spalk mogelijk te strak.

Zelfzorg thuis

Wanneer de patiënt de spalk reinigt, is het belangrijk dat hij de vinger de hele tijd recht houdt. Als hij namelijk de vingertop laat hangen of gaat buigen, moet hij wellicht de spalk langer dragen. Bij het douchen is het aangewezen om de vinger en spalk te bedekken met een plastic zak. Als deze toch nat worden, moet hij alles afdrogen na het douchen. De patiënt moet in alle situaties de vinger recht houden.

De patiënt mag <A HREF=pijnstillers nemen na goedkeuring van de arts / Bron: Stevepb, Pixabay" onclick="openImage(this);">De patiënt mag pijnstillers nemen na goedkeuring van de arts / Bron: Stevepb, Pixabay

Pijn verlichten

De pijn verlichten gebeurt door het toepassen van ice packs gedurende twintig minuten per keer en dit elk uur gedurende de eerste twee dagen. Daarna koelt de patiënt de vinger gedurende tien tot twintig minuten en dit drie keer per dag om de pijn en zwelling te verminderen. Voor het verlichten van de pijn mag de patiënt ook ibuprofen (Advil, Motrin), naproxen (Aleve, Naprosyn) of paracetamol(Tylenol) gebruiken. Veroorzaakten deze medicijnen in het verleden bijwerkingen zoals een maagbloeding of inwendige bloeding, of heeft de patiënt een hartaandoening, hoge bloeddruk of een nieraandoening, dan is het ook belangrijk om een arts te raadplegen alvorens deze vrij verkrijgbare pijnstillende medicijnen in te nemen.

Chirurgie

Mogelijk is een operatie nodig als de verwonding gepaard gaat met een grote breuk die een peesbeschadiging veroorzaakt. Een handspecialist of chirurg voert deze operatie uit.

Controle door de arts

Wanneer de patiënt de spalk mag verwijderen, wil de arts eerst onderzoeken hoe goed de vinger genezen is. Treedt er bijvoorbeeld een zwelling in de vinger op wanneer de spalk niet langer gedragen wordt, dan wijst dit mogelijk op een nog niet genezen pees. De arts besluit dan mogelijk om nog een röntgenfoto van de vinger te laten maken. Als de vinger aan het einde van de behandeling nog niet is genezen, moet de patiënt soms nog eens gedurende vier weken de spalk dragen.

Alarmsymptomen van mallet finger

Indien volgende symptomen optreden, is het belangrijk om een arts te raadplegen:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hokkende vinger, snapping fingerHokkende vinger, snapping fingerEen hokkende vinger of haperende vinger komt soms spontaan bij baby's voor, maar het meest bij volwassenen. De oorzaak i…
Knipmesvinger: als buigen van de vinger moeizaam gaatKnipmesvinger: als buigen van de vinger moeizaam gaatEen knipmesvinger wordt veroorzaakt door een vernauwing van de peesschede waardoor de vinger niet meer te strekken of te…
Pijn in de hand, pols of vingers mogelijke oorzakenPijn in de hand, pols of vingers mogelijke oorzakenHeb je last van een zeurende, tintelende, stekende of irriterende pijn in de hand of pols? Wat kunnen de oorzaken zijn?…
Vinger uit de komVinger uit de komEen klein ongelukje kan al voldoende zijn en de vinger is uit de kom. Bij sommige mensen komt dit zelden voor, bij ander…
Pijn in vinger of pijnlijke vingers: oorzaken van vingerpijnPijn in vinger of pijnlijke vingers: oorzaken van vingerpijnPijn in de vinger kan ervaren worden als een kloppende, stekende, krampende, tintelende of zeurende pijn. Je kunt pijn h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clappstar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Geraadpleegd op 12 november 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Mallet finger aftercare, https://medlineplus.gov/ency/patientinstructions/000538.htm
  • Mallet finger, https://handenpolstherapiecentrum.nl/media/1137/folder_mallet-finger_handpols_lr.pdf
  • Mallet finger, https://www.webmd.com/fitness-exercise/mallet-finger#1
  • Mallet finger, https://www.wza.nl/pati%C3%ABnt/onderzoek-en-behandeling/mallet-finger-5598
  • Mallet vinger, http://www.handcentrum-antwerpen.be/frequent-voorkomende-pathologie/trauma/mallet-vinger/
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Hamervinger: Eindkootje van vinger niet meer kunnen strekken"

Infoteur: Miske
Laatste update: 05-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vinger- en teenafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!