InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Droge benen: behandeling schilferige benen en droge huid

Droge benen: behandeling schilferige benen en droge huid

Droge benen: behandeling schilferige benen en droge huid Een droge huid op de benen is meestal niet ernstig, maar het kan wel ongemakkelijk zijn en als cosmetisch storend worden ervaren. Huidaandoeningen die een droge huid veroorzaken, zoals de erfelijke verhoorningsstoornis ichthyosis die in ongeveer twintig verschillende varianten voorkomt, kan soms ontsierend en schokkend zijn. Doch een droge huid van de benen wordt meestal veroorzaakt door omgevingsfactoren die je vaak goed kunt managen. Deze factoren bestaan uit warm of koud weer, lage luchtvochtigheid en langdurig douchen of baden. Je kunt vaak veel zelf doen om je huid te verbeteren, waaronder het gebruik van voedende en beschermende moisturizers en het vermijden van agressieve, uitdrogende zeep. Chronische of ernstige huidproblemen die leiden tot een droge huid, moeten mogelijk worden beoordeeld door je huisarts of een dermatoloog (huidarts).

Symptomen droge huid op de benen

Een droge huid is vaak een tijdelijk probleem, maar je kunt er ook je hele leven mee worstelen. De symptomen van een droge huid op de benen hangen af ​​van je leeftijd, je gezondheid, de plek waar je woont (klimatologische omstandigheden), de tijd die je buitenshuis doorbrengt, de voeding die je neemt, of je al dan niet rookt, en de oorzaak van het probleem. Een droge huid op de benen veroorzaakt waarschijnlijk een of meer van de volgende klachten:

Een gevoel van strakheid van de huid, vooral na het douchen, baden of zwemmen
  • de huid van de benen voelt ruw aan
  • jeukende huid
  • schilferende huid
  • fijne lijntjes of scheurtjes
  • doffe huid
  • roodheid
  • diepe scheuren die kunnen bloeden

Oorzaken van droge, schilferige benen

Een droge huid op de benen wordt vaak veroorzaakt door omgevingsfactoren. Bepaalde (huid)aandoeningen kunnen ook een droge huid veroorzaken. Mogelijke oorzaken van een droge huid op de benen zijn:

Weer

Je huid is in de winter vaak droger en kwetsbaarder, wanneer de temperatuur en de luchtvochtigheid dalen. Maar het seizoen maakt misschien niet zoveel uit als je bijvoorbeeld in woestijngebieden leeft.

Lage luchtvochtigheid

Centrale verwarming, houtkachels, straalkachels en open haarden verminderen allemaal de luchtvochtigheid en drogen de huid uit.

Warme baden en douches

Langdurig warm douchen of baden kan je huid uitdrogen. Ook kan veelvuldig zwemmen in chloorwater je huid droog maken.

Droge huid door shampoo / Bron: GS1Brasil, Wikimedia Commons (GFDL)Droge huid door shampoo / Bron: GS1Brasil, Wikimedia Commons (GFDL)

Zeep en reinigmiddelen

Veel zepen, reinigingsmiddelen en shampoos verwijderen huidvetten en doen de huid uitdrogen.

Andere huidaandoeningen

Mensen met huidaandoeningen zoals atopisch eczeem of psoriasis zijn vatbaar voor een droge huid.

Risicofactoren

Iedereen kan een droge huid op de benen of elders op het lichaam krijgen, maar er zijn een aantal factoren die het risico erop vergroten:
  • Leeftijd: het risico neemt toe met de leeftijd; meer dan 50 procent van de ouderen heeft een droge huid.
  • Leven in droge, koude gebieden of in streken met een lage luchtvochtigheid.
  • Een baan hebben waardoor je benen vaak nat worden.
  • Vaak zwemmen in chloorwater.

Complicaties

Een droge en schilferige huid op de benen is meestal onschadelijk. Maar als je het niet goed verzorgd, kan een droge huid leiden tot complicaties. Als je vatbaar bent door atopische eczeem, kan overmatige droogheid leiden tot activering van de ziekte, waardoor roodheid, kloofjes en ontsteking kunnen ontstaan. Een droge huid kan barsten waardoor bacteriën binnendringen en een secundaire infectie veroorzaken. Deze complicaties treden het meest waarschijnlijk op als de normale beschermende mechanismen van de huid ernstig worden aangetast. Een ernstig droge huid kan bijvoorbeeld diepe scheuren of kloven veroorzaken, die kunnen opengaan en bloeden, waardoor bacteriën binnendringen.

Huisarts raadplegen bij een droge huid op de benen / Bron: Syda Productions/Shutterstock.comHuisarts raadplegen bij een droge huid op de benen / Bron: Syda Productions/Shutterstock.com

Wanneer huisarts raadplegen?

De meeste gevallen van een droge huid op de benen reageren goed op leefstijlveranderingen en huismiddeltjes. Raadpleeg in de volgende gevallen je huisarts:
  • Je huid verbetert niet ondanks zelfzorgmaatregelen.
  • Droge huid op de benen gaat gepaard met roodheid.
  • Je hebt last van jeuk waardoor je niet goed kunt slapen.
  • Je hebt open zweren of infecties door krabben.
  • Grote delen van de huid vertoont schilfering.

Onderzoek en diagnose

De huisarts zal waarschijnlijk een lichamelijk onderzoek uitvoeren en je medische geschiedenis in ogenschouw nemen. Ook zal de arts vragen stellen over klachten, bijvoorbeeld sinds wanneer je last hebt van een droge huid op de benen, welke factoren het verbeteren of erger maken, je douche-, bad- en zwemgewoonten, je voedingspatroon en hoe je je huid verzorgt. De huisarts kan vervolgonderzoek laten doen om te controleren of je droge huid het resultaat is van een onderliggende medische aandoening, zoals een trage schildklier (hypothyreoïdie).

Behandeling van droge benen

In de meeste gevallen reageert de droge huid van je benen goed op leefstijlmaatregelen, zoals het gebruik van moisturizers (een verzorgende crème die je huid hydrateert) en het vermijden van lange, warme douches en baden. Als je een zeer droge en schilferige huid hebt, kan de huisarts je aanraden om een ​​vrij verkrijgbare crème te gebruiken die melkzuur of melkzuur en ureum bevat. Als er sprake is van een onderliggende huidaandoening heeft, zoals atopisch eczeem, ichthyosis of psoriasis, dan kan de arts naast vrij verkrijgbare crèmes ook bepaalde voorgeschreven zalven of andere behandelingen voorschrijven. Soms leidt een droge huid tot dermatitis, wat een rode, jeukende huid veroorzaakt. In deze gevallen kan de behandeling bestaan uit hydrocortison-bevattende lotions. Als de huid openbarst, kan de arts vochtige verbanden voorschrijven om infectie te helpen voorkomen.

Voeten en benen verzorgen of behandelen met zalf of crème / Bron: Voyagerix/Shutterstock.comVoeten en benen verzorgen of behandelen met zalf of crème / Bron: Voyagerix/Shutterstock.com

Zelfzorg en huismiddeltjes

De volgende maatregelen eraan bijdragen dat je huid vochtig en gezond blijft.

Hydrateren

Een moisturizer zorgt ervoor dat de barrièrefunctie van de huid goed werkt en het brengt tevens stoffen in de huid die vocht vasthouden. Gebruik meerdere keren per dag en na het baden een vochtinbrengende crème. Dikkere moisturizers werken het beste. Je kunt ook cosmetica gebruiken die moisturizers bevatten. Als de huid van je benen extreem droog is, kun je er een olie, zoals babyolie, op aanbrengen terwijl je huid nog vochtig is. Een andere mogelijkheid is zalven die vaseline bevatten. Deze kunnen vettig aanvoelen.

Minder lang douchen en baden

Langdurig douchen of baden met warm water zorg ervoor dat de huidvetten worden weggespoeld. Beperk je bad of douche tot vijf tot tien minuten en gebruik warm, niet heet water.

Vermijd agressieve zepen

Vermijd het gebruik van een stuk zeep of agressieve reinigers, want die drogen de huid te veel uit. Het is het beste om reinigingscrèmes of zachte huidreinigers en bad- of douchegels met toegevoegde moisturizers te gebruiken. Kies milde zepen die oliën en vetten hebben toegevoegd. Vermijd antibacteriële schoonmaakproducten, evenals producten met geurtjes of alcohol.

Breng onmiddellijk na het baden moisturizers aan

Dep je huid na het douchen zachtjes droog met een handdoek zodat er wat vocht overblijft. Daarna onmiddellijk je huid hydrateren met een olie of crème om water in de oppervlaktecellen op te vangen.

Luchtbevochtiger / Bron: Juanra09, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Luchtbevochtiger / Bron: Juanra09, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Gebruik een luchtbevochtiger

Warme, droge binnenlucht kan de gevoelige huid irriteren en uitdrogen en jeuk en schilfering verergeren. Een luchtbevochtiger voegt vocht toe aan de lucht in je huis. Zorg ervoor dat je luchtbevochtiger schoon blijft om bacteriën en schimmels te verdrijven.

Kies stoffen die goed zijn voor de huid

Natuurlijke vezels, zoals katoen en linnen, laten je huid ademen.

Kleding wassen

Was je kleding met wasmiddelen zonder kleurstoffen of parfums, want deze kunnen de huid irriteren.

Koude kompressen

Als de droge huid op je benen een vervelende jeuk veroorzaakt, breng dan koele kompressen aan op het gebied.

Preventie

De volgende maatregelen kunnen een droge huid op de benen voorkomen:
  • Hydrateren met een moisturizer.
  • Beperk de blootstelling aan water. Niet langer dan 10 minuten douchen of baden of liefst minder. Niet te heet douchen. Probeer niet meer dan één keer per dag te baden.
  • Gebruik geen zeep die de huid uitdroogt. Probeer reinigingscrèmes, zachte huidreinigers en douchegels met toegevoegde moisturizers.
  • Bedek zoveel mogelijk huid bij koud weer. De winter kan vooral droog zijn voor de huid, dus draag altijd een sjaal, muts en handschoenen als je uitgaat.
  • Eet gezond en gevarieerd en drink voldoende.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat moet je doen tegen een droge huid?Wat moet je doen tegen een droge huid?Een droge huid is geen zware medische aandoening, maar het is toch iets vervelends. Gelukkig bestaan er genoeg oplossing…
Beauty: verzorging droge onderbenenBeauty: verzorging droge onderbenenDe onderbenen toon je op een warme dag samen met je armen en je hals - als eerste en dat wil meteen zeggen dat je dus…
Droge handen en eczeemDroge handen en eczeemHet is goed mogelijk dat je last hebt van droge handen omdat je eczeem hebt. Eczeem is een huidaandoening en veel mensen…
Een droge, verouderde huid oppeppen van binnenuitEen droge, verouderde huid oppeppen van binnenuitIedereen wil zijn of haar gezonde, jonge huid behouden. Antirimpelcrèmes zijn niet aan te slepen in de winkels, maar kun…
Bronnen en referenties
  • https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/ichthyosis/
  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/dry-skin/symptoms-causes/syc-20353885
  • http://www.huidinstituutparkstad.nl/moisturizers-belangrijk-langdurig-mooie-huid/
  • https://www.dr-jetskeultee.nl/hulp-bij-de-keuze-van-je-moisturizer/
  • https://www.dr-jetskeultee.nl/moisturizer-1/
  • https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/dry-skin
  • https://www.healthline.com/health/home-remedies-for-dry-skin
  • Afbeelding bron 1: GS1Brasil, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Afbeelding bron 2: Syda Productions/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Voyagerix/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 4: Juanra09, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Droge benen: behandeling schilferige benen en droge huid"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!